הנסיך פיליפ היה שמרן מסוג שכבר לא קיים

הדוכס מאדינבורו חינך לגידול רוח האדם על בסיס משמעת עצמית ועמידה במשימות למען הכלל, ונלחם כדי למנוע את הניוון המנטלי שגורמים החיים המודרניים

השליחות הציבורית וההקרבה למען הכלל הם שהנחו את חייו | הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת (קרדיט: Titanic Belfast)

המאמר התפרסם לראשונה באתר ׳נשיונל רוויו׳, אנו מודים להם על הרשות לתרגמו.


“בשביל לשמר את הקיים, הכול חייב להשתנות”, אומר טנקרדי, האריסטוקרט הצעיר וחסר המנוחה בספרו של למפדוזה, ׳הברדלס׳, אחד מהרומנים הגדולים של המאה הקודמת. כפי שתקראו כעת, משפט זה הוא ביטוי עמוק ותמציתי לאתוס שהוביל את חייו של הוד מלכותו, הדוכס מאדינבורו, שעל פטירתו מתאבלים בימים אלה מלכת אנגליה ורבים אחרים ברחבי העולם.

פיליפ מאונטבאטן, שנפטר לפני מספר ימים בגיל 99, תפס בגאונות מיוחדת במינה את פרדוקס מרכזי זה שנמצא בלב השמרנות. הזמן הוא אל קנאי שאינו יודע שובע, ועבור כל מושא יקר של חיבתנו שהיינו רוצים לשאת עמנו אל העתיד, הוא דורש שנקריב אחר לָעַבָר. כדי שייוולד הגבר, הילד מוכרח למות. גרגר החיטה מוכרח ליפול אל הקרקע כדי שהזרעים ינבטו מהאדמה. וכדי להשיג את אותה מטרה שמרנית עליונה, ההישרדות ארוכת הטווח, גם מוסדות ארוכי-שנים מוכרחים להיכנע לאש הזמן המזקקת.

הנסיך פילים הספיק לחזות עוד בחייו כיצד מגיעות כל שושלות המלוכה הגדולות שנותרו באירופה אל קיציהן המשפילים או האלימים. רובן נוסדו על ידי קרובי משפחתו. הוריו נפגשו בשנת 1901 בלוויה של המלכה ויקטוריה, המטריארכית של המלוכה האירופית, והוא נולד שלוש שנים בלבד לאחר שדודה-רבתא שלו אֵלָה נרצחה יחד עם שאר שושלת רומנוב על ידי הבולשביקים באקטרינבורג. שבריריות החיים המסודרים בתוך מאה של להט מהפכני השאירה חותם על תודעתו כבר בגיל צעיר, ומעולם לא עזבה אותו. לאחר שאביו נידון למוות, נאלצה משפחתו להימלט מביתם באי היווני קוֹרפוּ, בעת שהיה פיליפ רק בן שנה. אחותו תיארה בצורה בלתי נשכחת את בן הזוג המלכותי העתידי זוחל על הרצפה המתפתלת של הרכבת האיטלקית בה נסעה משפחתו אל עבר עתיד בלתי מובטח: “ילד מלוכלך ברכבת שוממת היוצאת מליל ברינדיזי.”

תחושת האקראיות שהעניקו לו חוויות מוקדמות אלה, והמודעות המחודדת לפיה כל מה שיקר לו יכול לשקוע בן רגע בחולות הזמן, נשארו איתו לאורך כל שבעים שנותיו בתור בעלה, בן זוגה ואשי סודה הקרוב ביותר של המלכה אליזבת. הוא הפך את תהליך המודרניזציה של שושלת המלוכה הבריטית למשימת חייו, תוך שהוא נחוש בדעתו שלא לתת לשושלת וינדזור להתנפץ על סלעי הקידמה, כפי שאכן עלה בגורלים של אחרים כה רבים. “הוא מאמין שיש לו משימה יצירתית”, כתב אחד מהביוגרפים המוקדמים שלו, “להציג את שושלת המלוכה בתור מוסד דינאמי, מעורב ומגיב שיתמודד עם חלק מבעיות החברה הבריטית העכשווית.”

ללא ספק, יוזמתו הפופולרית ביותר הייתה תוכנית ׳פרס הדוכס מאדינבורו׳ (the D-of-E), תוכנית שאין לה באמת מקבילה אמיתית בארה״ב. תוכנית קפדנית זו, שהינה פופולרית זו ביותר מ-144 מדינות, נוסדה ב-1956 ומעניקה פרסים לאנשים צעירים שמשלימים סדרה קבועה של תרגילי שיפור עצמי. התנדבות לשירות קהילתי ציבורי, קניית מיומנות בענף ספורט כלשהו, פיתוח כישורים פרקטיים ותכנון, אימון לקראת והשתתפות במשלחת הרפתקנית בסביבה עוינת – הם כולם תנאים מקדימים לקבלת הפרס.

כדי להבין את הדחף שהביא את הנסיך פיליפ להקים את תוכנית ׳פרס הדוכס מאדינבורו׳, יש להבין קודם איזה מין סוג של שמרן הוא היה. יסלחו לי הקוראים על ההכללה הגסה, אך ניתן לחלק השמרנות בעולם דובר האנגלית לשתי מסורות שלעיתים נמצאות במתח אחת עם השנייה. יש את מה שניתן לכנות באופן כללי ׳המסורת הווִיגִית׳ (the Whig tradition), הדוגלת במודל חירות ליברטריאני, בעליונות המחוקק, בתועלת כלכלת השוק ובזכות הבוגרנות ומעמד הביניים לקבוע את הכיוון אליו תלך החברה. לצד מסורת זו, קיימת ׳המסורת הטוֹרִית׳ (the Tory tradition), המגדירה את החירות בתור מָעַלָה ולא בתור רְשות, המקשרת את עצמה למוסדות היסטוריים שפעלו נגד השוק (אותו לעיתים קרובות היא רואה בתור דבר המחליש את מוסדות אלה), המחבבת הנהלה חזקה והמאמינה כי על החברה להישלט בידי מעמד אריסטוקרטי הדואג לחלקים הנמוכים בחברה מתוך תחושת חובה אצילית כלפיהם ובאמצעות מדיניות פטרנליסטית. גישה זו נמנעת מחומרנות ומעודף מסחרי, ומעל הכול, מעדיפה לדבר על חובות ולא על זכויות.

מנקודת מבט א-פוליטית רחבה יותר – נקודת מבט המוגדרת יותר על ידי אתוס מאשר על ידי מדיניות – הנסיך פיליפ היה אחד מאחרוני אלה המשתייכים למסורת הטוֹרית. הערכים שצבעו את מפעל חייו הוטמעו בו בפנימייה לבּנים בה למד ושהה במהלך ילדותו בסקוטלנד. בית הספר גורדונסטון הוקם על ידי קורט האן (1886-1974), מורה יהודי-גרמני כריזמטי שגורש ממולדתו בעקבות ביקורתו המוקדמת והחריפה נגד אדולף היטלר. האן ניסח רשימה בשם ׳שש החולשות של הנוער המודרני׳, בה סיכם את אמונותיו אודות הדור העולה, ששימשו בתור כוכב הצפון של גורדונסטון ומאוחר יותר אף של ׳פרס הדוכס מאדינבורו׳. החולשות הן כדלהלן:

  1. התדרדרות הבריאות הגופנית כתוצאה משיטות התחבורה המודרניות.
  2. התדרדרות היוזמה והיזמות כתוצאה מהתפשטות מחלת ספקטטוריטיס – “תאוותנות מוגזמת בדמות בידור בו האדם הוא צופה פאסיבי ולא משתתף אקטיבי.”
  3. התדרדרות הזיכרון והדמיון כתוצאה מחוסר המנוחה המבלבל של החיים המודרניים.
  4. התדרדרות המיומנויות והטיפול כתוצאה מהיחלשות מסורת המלאכה והאוּמָנוּת.
  5. התדרדרות המשמעת העצמית כתוצאה מהזמינות הקיימת של תמריצים ותרופות משככות כאבים.
  6. התדרדרות החמלה כתוצאה מהחיפזון הבלתי נאות בו מתנהלים החיים המודרניים, או כפי שכינה זאת וויליאם טמפל (כמור אנגליקן ששימש כבישופ בקנטברי) – “מוות רוחני”.

ארבעת הפתרונות של האן הם כדלהלן, כאשר לכל אחד מהם קיימת מקבילה בתוכניתו של הדוכס:

  1. אימוני כושר, כגון להתחרות בכושר גופני ובכך אף להקנות למוח משמעת ונחישות דרך הגוף.
  2. משלחות, כגון ימיות או יבשתיות, בהן נדרשות להתבצע משימות כוח סיבולת מאתגרות.
  3. פרויקטים, כגון אומנויות, מלאכות וכישורים ידניים.
  4. שירותי חילוץ, כגון הצלת חיים בגלישה, כבאוּת והגשת עזרה ראשונה.

לכל אורך חייו, בכל פעם שפתח פיליפ את פיו בפומבי, דבריו שידרו את אתיקת גורדונסטון. “מהותה של החירות היא משמעת ושליטה עצמית”, הוא אמר לקהל בגאנה ב-1958. כשנאם בפני ׳אגודת בתי הספר החוקרים הבריטית׳ שנה קודם לכן, הוא הזהיר את הבנים שהתאספו מולו כי בעוד שנוחיות העולם המודרני היא ברכה גדולה למין האנושי, “הרבה יותר חשוב שהרוח האנושית לא תיחנק על ידי החיים הקלים.”

שימש ככוכב הצפון לדוכס מאדינבורו | קורט האן (קרדיט: Ryswyles)

ערכים אלו הובילו אותו באופן בלתי נמנע אל עבר קריירה בצי המלכותי, אליו התגייס הדוכס בעקבות מלחמת העולם השנייה. במהלך הפלישה לסיציליה ביולי 1943 הוא הציל את ספינתו ממתקפת מפציץ-לילי בכך ששלח רפסודה עם עשן צף, אשר הסיחה את דעתם של המפציצים ואפשרה לו ולאנשיו להימלט מבלי להתגלות – קמצוץ של מחשבה מהירה שככל הנראה הצילה את חייהם. הוא נכח אף במפרץ טוקיו בעת שנכנעו היפנים באופן סופי בפני כוחות בעלות הברית והובטח הניצחון באוקיינוס השקט.

אך המשימה המרשימה ביותר שמילא הדוכס אי פעם הייתה נכונותו להקריב את חייו בתור איש מעשה ושטח, אליהם התאים בצורה כה טובה בזכות אימוניו ומזגו, כדי למלא את תפקיד ״הכינור השני״ לאשתו כשהוד מעלתה עלתה לכס המלוכה. כשהגיעו אליו החדשות על מותו של המלך ג׳ורג׳ השישי, הוא זיהה את הכתובת על הקיר וכלל לא היה מרוצה ממנה. “הוא נראה כאילו טון של לבנים נפלו עליו”, דיווח מפקדו מייק פרקר. כעת, כלתו הצעירה, הביישנית והשמורה של אדם דינאמי וגאה זה החזיקה בשרביט ולבשה את הכתר של וויליאם הכובש. התפקיד דרש ממנו מידה מסוימת של הכחשה עצמית כלפי חציו השני שלא הרבה מהגברים האריסטוקרטים ילידי שנת 1921 יכולים היו לאזור.

עשה את המוטל עליו ווויתר על חיי המעשה | הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת, 11 ביולי 1947 (קרדיט: ארכיון לאומי)

בתחילה התבאס הדוכס מתפקידו החדש, אך לבסוף הוא עיצב אותו לפי רצונו. הוא היה תומך גדול בענפי ספורט, במדע ובסביבה. הוא אימץ את משימת הקיימוּת עוד הרבה לפני שהיא הייתה באופנה, מחה בתוקף נגד “הניצול החמדני וחסר הדעת של הטבע”, וכבר בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת החל לדבר בפומביות על התופעה המוזרה והחדישה שלא הרבה שמעו עליה שנקראה ״אפקט החממה״.

בתוך במרקם החיים העשיר של החיים המשמעותיים שחי, שזור לו חוט מוזהב וזוהר של מסירות לאשתו ולמלכתו. בזכות טבעו הכריזמטי והדינאמי, יופי-התואר ושלוותו תחת אור הזרקורים, הוא הפך מתוקף תפקידו לדבר שביום הכתרת המלכה הבטיח לה שיהיה עבורה – “אביר הגוף והנפש, שנתון כולו לך”.

באחת הפעמים שדיבר בשם עצמו ובשם אלו שעמם תמיד אהב לחלוק את הקרדיט עבור הישגיו, הוא אמר כי “ההבדל היחיד היה שאנחנו עשינו כמיטב יכולתנו את מה שנאמר לנו לעשות והמשכנו לעשות את זה.”

זהו זכרם של בני אותו דור דגול, שהולך וקטֵן מיום ליום ומשאיר אותנו רק עם מודל לחיקוי שבדרכו עלינו ללכת. הדוכס מאדינבורו בלט אפילו בקרב אותו דור. בדיוק כפי שקודם כל ביצע את המוטל עליו במהלך שש שנות מלחמה, הוא המשיך למלא קודם כל את תפקידו במהלך שבעים שנות שלום. בעוד שהעידן שיצר את הנסיך פיליפ הולך ונסוג אל עבר דפי ההיסטוריה, אפשר לומר בוודאות הולכת וגדלה כי כנראה שלא נראה שוב אנשים כמוהו.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. ציטוט: "לו יכולתי להיוולד מחדש, הייתי רוצה לחזור לכדור הארץ כוירוס קטלני כדי לצמצם את אוכלוסיית העולם"

  2. שמרנות משמעה דבר אחד ויחיד – לשמור את הפלוצים שלך בתוך ישבנך.

    1. שמאלנות משמעה דבר אחד ויחיד. לרמוס כל עקרון שעומד בדרך לאותו עקרון בדיוק.

    2. אכן, ניכר שאמך לא שמעה על זה. עובדה שאתה בחוץ …

  3. האיש הזה היה מהות הכלום.
    חבל שכותבים על הפרזיט הזה.
    לא עשה כלום בחייו חוץ מלהתגזען על כל אזרחי העולם.
    חי 100 שנים, סתם.

    1. הוא היה קצין בצי עד שאולץ לעזוב את הקריירה שלו בעקבות מותו של המלך ולעסוק רק בפעילות צדקה. למרות זאת, מסתבר שבקרב הנאוריסטים הוא מקבל הרבה פחות תמיכה ואהדה מג׳ורג׳ פלויד. תזכיר לי מה עשה פלויד בחייו חוץ מלכוון אקדח לבטנה של אישה הרה? פשוט כדי שנבין קצת את סולם הערכים שלכם.

  4. רק שבניגוד לחמשת החולשות הראשונות, דווקא החמלה לא התמעטה כלל. אם כבר, לעיתים קרובות מדי נראה שמקור נזקים שונים בעולם הוא עודף חמלה.