תרחיש הבלהות של צה"ל

צה"ל התגאה בהישגיו המבצעיים במבצע שומר חומות, אך האלוף (במיל) יצחק בריק מתריע מפני תרחיש אימים שצה"ל פשוט לא מסוגל להתמודד עימו

הרמטכ"ל אמיר כוכבי (צילום: דובר צה"ל)
התרחיש הנורא מכול המאיים על עצם קיומנו במדינת ישראל מתקרב לפתחנו בצעדי ענק, וניתן לראות לכך עדויות בשטח. הבטחת הדרג הביטחוני והדרג המדיני לעם ישראל לאחר מבצע ״שומר החומות״ היתה שחמאס יהיה מורתע לפחות לעשר שנים. חבר הכנסת צחי הנגבי, אף הגדיל וטען כי הם לא יעזו לתקוף לפחות 15 שנה. והינה, לא עבר זמן רב, ושוב חמאס מאיים על ישראל שיחדש את שיגור הרקטות אם נקיים מצעד דגלים בירושלים. שר הביטחון, בני גנץ, לאחר שהתייעץ עם הרמטכ״ל, עם ראש השב״כ ועם מפכ״ל המשטרה אכן מתריע על הסלמה אפשרית מול ארגון הטרור, חמאס. שאלת השאלות היא, מיהו המורתע?

הנורא מכל עוד לפנינו

חשוב להבין כי טרם אירע התרחיש הנורא מכול – מלחמה רב זירתית שחיזבאללה ומיליציות שיעיות בעיראק, תימן וסוריה יהיו חלק ממנה. אפשר שתתרחש בעוד חודשים מספר או בעוד שנים אחדות. למלחמה זו אנו לא מוכנים באופן מוחלט. השאלה היא אינה אם תהא מלחמה, כי אם מתי היא תתרחש?

מבצע "שומר החומות" דומה לעקיצת יתוש לעומת מה שיקרה לנו במלחמה הרב־זירתית.


האירוע שחווינו מול ארגוני החמאס והג׳יהאד האסלאמי במבצע "שומר החומות" הוא מעין טיול בגן לעומת מה שנחווה כשייכנסו לעובי הקורה ארגון החיזבאללה ומיליציות שיעיות פרו איראניות מתימן, מעיראק ומסוריה, וישגרו עלינו אלפי טילים מדויקים ורקטות מדי יום. אנחנו חייבים להתעשת ולהיכנס לנוהל חירום בבניית יכולותינו להתמודד עם האיום שעלול למוטט את כל מה שבנינו ב־74 שנה לאחר אלפיים שנות גלות; זו תהיה בכייה לדורות.
המלחמה הרב זירתית הבאה תגרום לאסון בהיקף שלא הכרנו מעולם הן באבֵדות כבדות מאוד בשיעור של עשרות אלפים הרוגים ופצועים לרוב, והן בהרס נרחב של תשתיות אסטרטגיות: חשמל, מים, גז, דלק ,בסיסי חייל האוויר, תשתיות כלכליות, תשתיות תחבורתיות, מוסדות שלטון ועוד. כבר כעת אפשר להצביע על האחראים למצב העגום – הדרג הביטחוני והדרג המדיני.

הערכת איום שגויה

בשנים האחרונות דִרדרו את צבא היבשה לאחור לאחר קיצוץ לא אחראי ולא מידתי בסדר הכוחות ביבשה. יש חוסר תאימות מוחלט בין גודל הצבא לבין האיום החיצוני והפנימי על ישראל. האחראים לביטחוננו נמנעו מלהפעיל את צבא היבשה מחשש לאבֵדות בנפש, ובכך פגעו בערך הניצחון וברוח הלחימה. במטוסים בלבד לא מנצחים מלחמה. חוסר האמון של הדרג המדיני בצבא היבשה ואי הפעלתו – פגעו קשות ברוח הלחימה, ושחקו את ערך הניצחון עד דק. הם גם יגררו במלחמה הבאה אבֵדות כבדות בהרבה; מה עוד שהממונים על הגנת האזרחים לא הכינו את העורף למלחמה.
המהומות בירושלים הביאו את החמאס ואת הג'יהאד האסלאמי לשגר שש רקטות לעבר ירושלים. עקב כך נעצר מצעד הדגלים, פונתה מליאת הכנסת, ורוב רובה של מדינת ישראל הייתה משותקת בעטיו של שיגור למעלה מ־4,000 רקטות של החמאס והג׳יהאד מעזה לעבר יישובי עוטף עזה, אשקלון, אשדוד, באר שבע, ראשון לציון וגוש דן, וכן – יישובים רבים נוספים בכל המרחב. מהומות קשות פרצו בערים המעורבות בין יהודים לערבים, והיה ירי בנשק חם.

האם חיל האוויר יוכל לתת מענה לשיגור של 3,000 טילים ורקטות, מל״טים, מתאבדים וטילי שיוט מדי יום על העורף הישראלי במלחמה הרב זירתית הבאה?


כשם שלא עלה בידי חייל האוויר שלנו לעצור את שיגורי הרקטות לעבר יישובינו בכל הסבבים הקודמים בעבר עד לדקה האחרונה של הפסקת האש, כך הוא כשל גם בסבב הזה. מבצע "שומר החומות" דומה לעקיצת יתוש לעומת מה שיקרה לנו במלחמה הרב־זירתית. הציבור טרם הפנים את החוויה הטראומטית שחווה בסבב האחרון משיגורי הרקטות מעזה. וכל זה אינו אלא רק קצה הקרחון לעומת האסון הנורא שיקרה לנו במלחמה רב זירתית.
האם חיל האוויר יוכל לתת מענה לשיגור של 3,000 טילים ורקטות, מל״טים, מתאבדים וטילי שיוט מדי יום על העורף הישראלי במלחמה הרב זירתית הבאה? התשובה היא שלילית ומדאיגה. טילי ה"חץ", טילי 'שרביט קסמים' ורקטות 'כיפת ברזל' המיועדים לפגוע בטילי קרקע -קרקע של האויב המשוגרים לישראל, אין בכוחם כדי לעמוד בפני מטר הטילים והרקטות של האויב. מלאי הטילים שלנו מצומצם בגלל עלותם העצומה, וראש הממשלה ושר הביטחון כדרכם מדברים על תגובה עוצמתית שחמאס וג׳יהאד לא ישכחו. שני ארגוני טרור אלו "מחזיקים אותנו בגרון", וכל זה רק טיפה בים מול מה שיקרה כאשר יעברו המהומות בירושלים בפעמים הבאות מירושלים לכל יהודה ושומרון. עשרות אלפי אנשי תנזים יצאו מצוידים ברובים לצירים, לערים, ליישובי היהודים ויירו לכל עבר (אינתיפאדה שלישית). מצב זה יחייב להזרים כוחות גדולים מאוד של צה״ל ליהודה ושומרון כדי להשתלט על המהומות.
עלות תחזוקה עצומה, כיפת ברזל (צילום: נחמיה גרשוני-איילהו)

העורף חשוף

זירה אחרת שחווינו הפעם היא פוטנציאל ההתלקחות בעורף הישראלי, כאשר הוסטו המוני ערבים ויהודים קיצוניים, אזרחי ישראל. במלחמה הבאה הם יצאו לכבישי הארץ ולרחובות להפגנות המונים (מהם חמושים בנשק, ולפי הערכות ישנם כ 400,000 כלי נשק לא חוקיים בידיהם), וכמו כן – ישבשו לחלוטין את התנועה בכבישים. מצב שכזה ידרוש כוחות גדולים של צה״ל, המשטרה ומשמר הגבול, ינסו כוחותינו לעצור את המהומות ואת הירי. בו־זמנית יתחילו גם מחבלי החמאס והג׳יהאד לשגר אלפי רקטות לעבר ירושלים, באר שבע וגוש דן, כולל ירי טילי נ״ט ואלפי לוחמי קומנדו שיתקרבו לגבול ישראל. גם מצב זה יצריך כוחות גדולים של צה״ל בגבול עזה כדי להגן על גבול ישראל מפני חצייתו על ידי אנשי הקומנדו של חמאס.

"צבא קטן וחכם" מותאם למה שמכונה זירת הקרב המודרנית, ואינו ערוך בשום אופן או צורה למלחמה קלאסית


דמו בנפשכם שבו בזמן יצא עלינו למלחמה גם ארגון החיזבאללה. זה תרחיש סביר ביותר, ומשמעו – אלפי לוחמי קומנדו שלו ינועו לעבר גבול ישראל – לבנון כדי לחצותו ולהשתלט על יישובים בצפון. בד בבד ישגר חיזבאללה אלפי טילים ורקטות לעבר ישראל מדי יום (למפרץ חיפה, לגוש דן, לירושלים ולגליל מתוך ארסנל של 150 אלף טילים ורקטות שבמחסניו. מצב זה ידרוש ריכוז כוחות גדולים של צה״ל בגבול הלבנון. גם ברמת הגולן יהיה צורך להציב כוחות מול אפשרות של ניסיון הסורים בגיבוי איראן לקדם כוחות לעבר הגבול. אין לצה״ל סד״כ (סדר כוחות) להתמודד עם חמש הגזרות הנ״ל, מול עשרות אלפי לוחמי קומנדו של האויב בגבולות ישראל, (עזה, לבנון וסוריה) ומול עשרות אלפי אנשי תנזים מצוידים ברובים ביהודה ושומרון, ומול אלפי מתפרעים בישראל שחוסמים כבישים ויורים בנשק חם.

התייעלות מסוכנת

מקורו של המצב העגום הזה הוא בקיצוצים חסרי אחריות של יחידות מילואים ומאות טנקים ללא כל בקרה בשנים האחרונות. ולא עוד אלא שאת יחידות המילואים הנותרות לא אימנו כראוי, וכשירותן להילחם – נפגעה. כל זה קורה ללא כל התייחסות לאיום הייחוס המתגבש סביב גבולות ישראל. מצב זה גם לא יאפשר לצה״ל לצאת להתקפה עם צבא היבשה. תרחיש זה עדיין לא התרחש, אבל אנחנו בדרך לשם. הדרג הביטחוני והמדיני קיבל עליו בשנים האחרונות החלטות המנותקות מהמציאות, תוך הימור חמור מאוד על ביטחון אזרחי המדינה. הצירוף ״צבא קטן וחזק״ חזר יותר מפעם אחת והיה שגור בפי הרמטכ״לים האחרונים כי הם לא קראו נכון את מפת האיומים המתגבשים סביב ישראל והביאו אותנו לעברי פי פחת, שכן "צבא קטן וחכם" מותאם למה שמכונה זירת הקרב המודרנית, ואינו ערוך בשום אופן או צורה למלחמה קלאסית, שם יכולות הסייבר של ישראל, למשל, לא יועילו מול אדם עם רובה או סכין.
ישראל לא הכינה מענה לכל האיומים הנ״ל. וגם לא הכינה את העורף למלחמה אף כי היה ברור לכול שהעורף יהפוך לזירה המרכזית במלחמה הבאה. אם לא נתעשת אחרי האירוע האחרון של המהומות בירושלים ובערים המעורבות של יהודים וערבים וירי החמאס והג׳יהאד מעזה לעבר ירושלים וליישובים רבים נוספים בעוטף עזה ובמרכז הארץ, ואם יוסיפו הדרג המדיני והדרג הביטחוני לטמון ראשם בחול, ולא יכנסו מיד תהליך חירום להכנת העורף והצבא למלחמה, עלולים אנו למצוא את עצמנו באסון שלא חווינו מעולם.

אלוף (במיל׳) יצחק בריק שימש בתור נציב קבילות החיילים, מפקד גיס, מפקד המכללות הצבאיות ומפקד אוגדה סדירה 36.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

32 תגובות למאמר

  1. @יצחק
    איני מסכים איתך לגבי קיצוץ "לא אחראי ולא מידתי" .
    צה"ל (וכמו כן משרדים ממשלתיים נוספים) הינם גופים מסועבים עתירי תקציב.
    כאשר ישנם מספר רב של נגדים / קצינים עם תפקידים חסרי כל תועלת וזאת מבלי לדבר על פנסיות שמנות שיוצאים אליהן בגיל 45.

    עכשיו נדבר על כוח היבשה והאוויר.
    אין ספק שלא ניתן לנצח מלחמה מן האוויר. מעבר לכך, טילי הנ"מ רק נהיים טובים יותר ומטוס כמו ה F-22 הינו בגדר חלום לעתיד הנראה לעין. (לא, ה F-35 לא שווה ערך למי שקווה).

    אכן החיילים רצו והדרג המדיני לא נתן להם ללכת קדימה.
    צריך לזכור, שגם הרמטכ"לים כבר תקופה ארוכה לא נותנים לצבא לנצח.

    לדעתי, כל עוד לא יהיה פה שינוי מחשבתי עמוק ועקירת השורשים של הצורך בעו"ד לכל חייל כאשר זה ממלא את תפקידו – לא נראה את הצבא מנצח.

  2. הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל (בראשי תיבות: אצ”ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון “ההגנה”, בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ”ט.

    האצ״ל 2021 יוצאת לדרך………
    כל אחד צריך להתארגן בעיר שלו ולתת ביטחון לאזרחים היהודים באזור שלו!

    בית המשפט גנב את הדמוקרטיה, סירס את המשטרה וסירס את צה״ל…..
    רק אנחנו ניתן ביטחון לילדינו!

    תתארגנו עכשיו!

  3. אפשר להתמודד עם האתגרים רק אם ישראל תוריד את האזיקים העצמיים הקשורים למשפטיזיצית היתר.

    השתוללות של ערביי ישראל תגמר מהר מאד אם יירו עליהם אש חיה כדי להרוג והרבה, כולל העלאת מטוסים/כטב"מים וירי, אחרי 100 או 1000 הרוגים זה ייגמר, אותו דבר ביו"ש

    הבעיה שישראל נלחמת עם יד וחצי קשורות מאחורי הגב

    אם איראן תדע שאם היא תוקפת אותנו במס' גזרות ע"י כוחות הפרוקסי שלה ישראל תגיב ישירות באיראן כולל אטום.

    בשכונה שלנו מה שחשוב שהאויב יבין שיש לו עסק עם משוגעים

    כל עוד נמשיך עם הגישה הפרוגרסיבית הזאת אנחנו בבעיה.

  4. "זירה אחרת שחווינו הפעם היא פוטנציאל ההתלקחות בעורף הישראלי, כאשר הוסטו המוני ערבים ויהודים קיצוניים"
    כבוד האלוף בריק חבל שהדברים הכל כך חשובים שאתה זועק כבר כמה שנים , השתרבבו לאחרונה אמירות המושפעות מה"פוליטקלי קורקט" הארור של תקשורת ה"מיין סטרים " שממילא לא יתנו יותר מדי משקל לדבריך המקלקלים להם את החלומות באספמייה שעדיין לא התעוררו מהם על "מזרח תיכון חדש " ,למה לשחק לידיהם של אויבינו ולהשתמש ב"סימטריה " המזויפת באשר להקף ההשתתפות בפראות תשפ"א מצד היהודים , זה עלול לפגוע באמינות הדברים
    הערבים הם שפתחו בפרעות והם שפרעו ביהודים באלפי אחוזים יותר , מלבד מאשר כמה מקרם בודדים של חוליגניזם טרוריסטי מצד יהודים שראויים לכל גינוי ולענישה המחמירה ביותר , הרי שרוב מעורבות היהודים היתה כהגנה עצמית והגנה של אחים, חיילי וקציני צה"ל במי"ל נושאי נשק ברישיון שחשו להגנת אחיהם המותקפים פחע"ית ולנוכח אזלת ידה וההפקרה המוחלטת של המשטרה בימים הראשונים למאורעות .

  5. התרחיש הוא בלהות רק אם אתה מניח שהצבא והמשטרה ימשיכו לפחד מהמשפטנים. בשנת 2000 ניצב אליק רון וקומץ שוטרים חיסלו את ההתקוממות של ערביי ישראל תוך שלושה ימים במחיר של 13 ערבים ויהודי אחד. היכולת הזו לדכא התקוממות לא נעלמה. במצב של עליונות אווירית אומנם קשה לפגוע בטילים אך קל לפגוע הלוחמים אוייב לסוגיהם.

  6. כשזה יקרה בעל הבית באמת ישתגע, ללא כפפות וללא עו"ד ואפילו כיבוש!!!
    רק אז תחזור ההרתעה ושינוי בסדר האזורי במזה"ת.
    כמובן שזה יעלה לנו בדמים רבים אבל, נתנתק ממורשת ארבע אימהות שסירסה את הצבא, שאמור להגן על האזרחים ולא הפוך!!!

    1. אתה ממשיך בטעות הפטאלית שבריק מצביע עליה.
      לחלום שבשלב כלשהו – "כשזה יקרה"… אז "בעל הבית באמת ישתגע" זה טמינת ראש בחול.
      המציאות מוכיחה שבעל הבית לא ישתגע אלא יתבוסס בדמו עד מוות…

  7. צה"ל והממשלה הפכו את חיל האויר לזולל התקציבים של מערכת הביטחון על חשבון חיל היבשה. אבל לא סיפק את הסחורה בחומת מגן. הירי לא פסק עד סיום המבצע וגם חמאס לא נפגע כמעט לחלוטין. הרסו בניינים אבל לא הצליחו לפגוע ולהרוג מחבלים מפחד פגיעה באוכלוסיה. בקיצור לח"א לא הייתה תשובה לבעיות ידועות מראש. הפחד מקורבנות משתק את קובעי ההחלטות והפכנו לעם של שוקולדות. העורף לא ממוגן ובמלחמה מצפון ההרס והקורבנות יהיה עצום . בקיצור….ביבי וממשלת "הימין" הרסו את ההרתעה ואת היכולת להתגונן או להילחם. לדעתי אנחנו במצב הכי ירוד אי פעם מבחינת מוכנות למלחמה. העיקר כל הזמן דואגים להזכיר כמה אנחנו מוסריים עד שכל חייל מפחד להשתמש בנשק.המשפטיזציה גמרה על צה"ל.

    1. לא מדובר בחיל האויר אלא בצה"ל.
      חיל האויר לא פיעל עצמאית ובכוחות עצמו. צה"ל פועל הכלים רבים שחיל האויר הוא רק אחד מהם…

  8. בתרחיש בלהות כזה ישראל תשתמש בנשק שובר שיוויון לא קונבנציונלי.

  9. בודאי שלמדינת ישראל ולצה"ל קיים היום הנשק התקטי לשעת חירום ושצה"ל יוכל לעמוד מול כמה זירות ומדינות ,
    אבל במלחמה שכזאת לא תהיה לחימה בפינצטה כפי שנלחמים כיום במבצעים שבעזה לחימה מול כמה זירות תהיה השמדה ומכה חזקה מאד לאויבנו …

    1. כמו שכתבתי בתגובה 10, בהתקפה לא קונבנציונלית ובהתכוון להשמדה המונית של מדינת (אזרחי) ישראל, (וכמובן למחבלים שלוחי איראן, הערבים בישראל מעניינים אותם כקליפת השום ולא נורא אם ימותו אלפים מהם אם ישראל חלילה לא תגיב בנשק "המתאים" לאירוע רב חזיתי) אין ואסור שיהיה מקום לשיקול דעת באם להפעיל נשקים "שונים".
      זכרו, כל התקפה שלא תיענה במהירות ובהשמדה ע-נ-ק-י-ת של האויב תכניס את ישראל לצרות צרורות ונזקים של עשרות ואולי מאות מליארדי דולרים (שאין לנו) וזה "אמא שלך, אבא שלך, אחיות ואחים שלך ושל כולנו נחיה כמו במדינות העניות באפריקה" …

  10. אסור בשום פנים ואופן להגיע למצב של ירי מסיבי של טילים על ישראל.
    חובה! על ישראל להשתמש בנשקים שוברי שוויון ולהשמיד את המחבלים כולל אזרחים בשטח השיגור. זה או מחבלים הרוגים או יהודים נרצחים ואין מקום להשוואה.
    אין דבר כזה לנהל מלחמה של "יחיד" מול "רבים" ולא להיות הכי אכזרי בעולם.
    מותקפים מלבנון? הפצצת כל השטח ממנו נורים הטילים והשמדה טוטלית של רדיוס 500 מטר מאזור השיגור….לא עזר וממשיכים לירות? הופך לרדיוס של 2000 מטר של השמדה טוטלית מידית (ולא בפצצות של 1 טון והמבין יבין).
    "העולם" כועס/רותח/מאיים? עדיף בהרבה!!!! על עשרות אלפי נרצחים ומאות אלפים פצועים + מאות אלפי דירות הרוסות ושיקום של מאות מליארדי דולרים ….
    לסיכום,
    ירי רב חזיתי מחייב בשימוש בנשק להשמדה המונית גם אם זה נגד "החוק הבינלאומי".

    מובטח בזאת ששימוש בנשק השמדה המוני כנגד מחוללי הרוע בעולם יעזור לשמור על עולם עתידי טוב יותר … נראה / נשמע מוזר אבל בלי מחוללי השינאה יהיה יותר טוב בהרבה (אבל עדיין יהיו ארועי טרור בעולם, זה לא יפסק גם אם יושמדו המחבלים מעזה, לבנון ואיראן).

    עם ישראל חי ובשורות טובות בקרוב אמן!

  11. בריק מצחיק . כי כעת ממשלת "הריפוי" תשנה את המצב מן הקצה לקצה. לאחר שהתחייבו לשלם ג'יזיה של עשרות מיליארדים לעבאס. ממה יקצצו? נראה לי מהביטחון . גם לא יהיו שטחי אימונים בנגב שיהפכו למדינה שבדואית. למה לשלם לצה"ל אחרי שהפכנו ל ד'ימי של עבאס?

  12. לפי התרחיש הנ"ל אם היא מעוניינת להתקיים כמדינה ולא לעבור שואה 2 על ישראל לפעול כדלהלן:
    1. הכרזה מראש כי ישראל רואה באיראן אחראית ישירה לכל מתקפה מלבנון (חיזבאללה), תימן, סוריה וכד' ולכן איראן תופגז בנשק שובר שוויון (אל מול מאות אלפי טילים ורקטות מדויקים העללולים לגרום לנזק של פצצה גרעינית בלי הקרינה) על ערים מיושבות וגם על מתקנים אסטרטגיים – השמדת מתקני הגרעין, התשתיות והנפט, בקיצור איראן תהפוך לאפגניסטן.
    מתקפה משטח סוריה- אסד מופל, מלבנון – הרס כל התשתיות וכיבוש דרום לבנון וסיפוח השטח לישראל.
    2. מתקפה מעזה- הפלת שלטון החמאס, חיסול פיזי של כל המחבלים וגירוש כל חמולות תומכי חמאס וג'יהאד למקומות אחרים (תימן נשמעת טוב). כיבוש רצועת עזה והקמת גוש קטיף מחדש. הערבים שיישארו בשלטון ישראלי ישראלי יזכו לאוטונומיה נוסח רמאללה.
    3. יהודה ושומרון – חיסול המחבלים, הפלת הרשות וגירוש/בריחה של חמולות המחבלים לירדן. סיפוח כל שטחי C והקמת אוטונומיה נוסח הוותיקן לערבים שיישארו בשטח.
    4. התקוממות "ערביי ישראל" – כל מחבל המתקומם מחוסל או מגורש יחד עם החמולה שלו (ברוב המקרים) לירדן תוך כדי שלילת אזרחות וכל זכות שהיא. מי שישמור על שקט ימשיך ליהנות מהחיים הטובים שיש להם בישראל.
    על מנת לבצע את הנאמר להלן יש לטפל קודם כל בגורמים שיכשילו כל סיכוי לנצח במערכה ולשמור על קיום המדינה.

  13. "מהומות קשות פרצו בערים המעורבות בין יהודים לערבים, והיה ירי בנשק חם".
    זה מה שהיה?
    מהומות קשות פרצו מאליהן?
    בין יהודים לערבים?
    היה ירי בנשק חם? מי ירה ועל מי? חייזרים?
    קשה להתייחס עניינית לדבריו של אדם שמתאר את הפרעות נגד היהודים באופן המכובס הנ"ל, שמצביע על תפיסת עולם מעוותת.

  14. אם צהל כל כך לא מוכן אז אולי עדיף לא להתגרות במאות מיליוני מוסלמים בהר הבית.
    למשל את הצעירים הערבים צריך לעצור עוד לפני שהם נכנסים לירושלים.

  15. תמיד ובכל הקשר, מכעיסים אותי "ידענים" שרק הם יודעים איזו אמת כמוסה, נביאי זעם בנוסח לבוביץ
    שפשוט נהנה מתשומת הלב, ולהבדיל באחרונה "פרופ'" לס, שהסביר למי שרק רצה לשמוע שהקורונה
    לא באמת קיימת, ורץ להתחסן נגד קורונה וכלבלבת… הנפח שהדעות של אלוף בריק מקבלות במגזין
    מידה הוא חסר פרופורציות בייחוד כשלא טורחים להעמיד מולו דעה של איש מקצוע אחר שאולי רואה את
    הדברים אחרת… "תסריט האימים" שמציין בריק תמיד נימצא ברקע האיומים על ישראל מימים ימימה…
    בשביל זה אין צורך להיות אלוף בצהל…

    1. מה קשקשת, אהבל? דעתו של בריק היא העניין במאמר! ועל כך מדובר. איך מידה קשורה לכך? הגיב:

      אין גבול לטיפשות. אם דעתו לא נראית לך אל תקרא אותה. למה אתה פוסל את האתר המפרסם?

  16. הדבר היחיד שממנו התעלם הכותב ולכן כל הנבואות שלו קצת דמיוניות: אם הצבא היה מפעיל את מלוא הכוח כלפי האוייב! אין צורך בהקש בגג ואסאמאסים המוניים. נקודה. הפגזה ללא אבחנה בדיוק כמו של האויב תשמיד את כל היכולות שלו ותיצור מאזן אימה שיחזיק הרבה יותר מכמה ימים… ההכלה וההימנעות מפגיעה בחפים מפשע היא בעוכרינו ומביאה אותנו בכל פעם למצב גרוע יותר… ע״ע, מלחמת לבנון 2

  17. זאת לא חוכמה להתריעה שאיננו מוכנים לקרב בחמש גזרות במקביל ומול 150000 טילים או רקטות.
    גם אם סבירות האיום גבוהה לא יתכן שנבזבז את כל משאבנו על מנת להתכונן. בשביל זה יש את ברירת שמשון.

  18. השמיכה קצרה.
    ראשי מערכת הבטחון אינם מבינים או אינם מסבירים עד כמה היא קצרה.
    מעבר להארכת שירות החובה ואימון המילואים, נדרשת גם הערכות כוח פעולה אזרחי.
    גם בגבולות וגם בפנים הארץ.

  19. ממש לאחרונה דיברתי עם חבר על התרחיש שחיזבאללה יירו טילים בהמון על ישראל. אני טענתי שברור לי שצה"ל יילחם כמו משוגע, כלומר מאות הפצצות ביום, ובצורה אלימה מאוד, כמעט נוסח מלחמת העולם השניה (לא התכוונתי שצה"ל יטיל פצצות נפאל על ביירות, מבחינת הכתישה האלימה של הפצצות ענק), ונהיה מוכרחים להכות מכה איומה וחזקה מול חיזבאללה, במיוחד כשלוקחים בחשבון שערביי הארץ ישבשו את תנועות הצבא בפנים הארץ, ואם המצב יהיה חמור, אז פינוי המתפרעים הערביים תהיה בצורה אלימה יותר.
    אבל חברי הציע, שצה"ל יוכל לפתוח במתקפת מנע, כלומר הפצצת ענק של מטוסים, הפגזת תותחים, טנקים וסטי"לים על כל מתקני חיזבאללה והטילים שלו הידועים לנו, מין בליץ קריג כזה. ממילא את כוורות הטילים הגדולות של חיזבאללה צה"ל מן הסתם יחסל, כוורות קטנות שצה"ל יפספס יאיימו הרבה פחות על המדינה, ושאר הטילים שמחכים במחסנים (בהנחה שצה"ל לא ידע עליהם, אפילו נאמר כך) יעבור זמן עד שצה"ל יוכל להוציא מתקפה חדשה.

    אני עדיין לא הסכמתי איתו לגמרי. אבל אשמח לשמוע תגובות כאן.

  20. אין שום פסול החתירה לצבא חכם וקטן.
    הבעיה שלנו היא להפיך שהצבא לא קטן, ובטח לא (מספיק) חכם.

    לדעתי יש לנו בינתיים מספיק מלאי וידע בכדי להתמודד בו זמנית עם חמש זירות אבל מה יעזור לנו הנשק הכי חכם והכי מעודכן אם האויבים שלנו יודעים שאנחנו לא נשתמש בו מסיבות "הומניות" נשק מהווה התראה רק אם האוייב שלך יודע שאתה תפעיל אותו ללא עכבות.

    עד שלא נשכיל לפרק את המאפיה המשפטית – פקידותית שמנהלת לנו את החיים, זאת יעזור כלום אפילו אם נכפיל את הכוח הלוחם פי חמש.

  21. למזלנו הערבים מסוכסכים בניהם ומנהיגיהם לא סומכים אחד על השני לחלוטין. עובדה שישראל תוקפת מטרות איראניות בסוריה והחיזבאללה יושב בשקט וכך גם במבצעים מול עזה.
    בלי קשר שלישראל יש עורף אין סופי בדמות ענקיות הנשק מארה"ב שיכפו על הממשל לשלוח לישראל ,רכבת אווירית של נשק ותחמושת.

  22. לכל המגיבים בהקשר שאנו נהיה "אלימים" במקרה כמו שהציג האלוף בריק…..לצערי אתם מפספסים את מה שהאלוף בריק אומר….אין תשובה לאלפי ואולי עשרות אלפי רוצחים שרצים ממרחק אפס על ישראל הפצפונת….ועוד מתוך ישראל מכל וכל…תוך כדי עשרות אלפי טילים….תוך כדי עשרות ואולי מאות אלפים שרצים אליך בגלים שניים ושלישיים…..זה לא מלחמה קונבציונלית רגילה כמו שהורגלנו,אלא זה מהיום להיום ויכול להתרחש כל רגע וזה אתם לא קולטים….אין שום ספק שהם ינזקו בגדול אך להם יש טווח נשימה של עולם שלישי ולנו אין כלל כי אנו חיים בכלום שטח באי אירופי מנותק מהמציאות הנ"ל והקאוס יהיה שקשה אפילו לדמיין ולזה כ"כ קשה לקלוט את דברי המתריע הצבאי בפתח שזועק מתוך השטח….זה רציני חבריי !

  23. כ-12 שנה ביבי ניהל את המדינה ביד רמה. אז למה צה"ל לא מוכן???? בגלל שבועיים של בנת או 12 שנה ביבי?????

  24. האיום אינו מבחוץ. האיום הוא בפנים! אנחנו לא מוכנים מול התקוממות, שכבר מראה סימנים, של מוסלמים ישראלים.
    את הזירה החיצונית נוכל לפתור עם כוח ועוד הרבה הרבה כוח (הפעם בלי רחמים עם פצצות מצרר). אנחנו חסרי אונים מול מוסלמים המשתלטים וגורמים בפועל להרחקת יהודים (כמו שעשו לנוצרים בחברון, עם הצלחה). זו השיטה.
    אנחנו משחקים איתם בדמוקרטירה והם משחקים איתנו בשריעה. אנחנו בהכלה והם ב"דין מוחמד בסייף". אנחנו בתקשורת מלוקקת והם בדברים אמיתיים בערבית.
    כמו שנאמר "במזרח התיכון אתה מוזמן לארוחה או שאתה חלק מהתפריט".