לפיד פשוט לא מבין דיפלומטיה

שר החוץ החדש של ישראל משתעשע בטוויטר בזמן שהעולם מסביבו מתגושש בזירה הבינלאומית. בעידן כה רגיש – חוסר הניסיון והידע של יאיר לפיד הוא סכנה ברורה ומיידית ליחסי החוץ של ישראל.

שר החוץ, יאיר לפיד (צילום: חיים צח, לע"מ)

כלל ראשון בדיפלומטיה: אל תיצור משבר דיפלומטי. ואם כבר יצרת משבר דיפלומטי נהל אותו בתבונה.

שבועיים חלפו מאז הושבעה ממשלת בנט-לפיד ובשבועיים הללו הספיקה הממשלה הטרייה להעניק לביידן את עמוד השדרה של מדינת ישראל, להרגיז את הסינים, לעצבן את האמירתיים ובימים האחרונים גם לריב עם הפולנים. בעולם של ערכים ותפישות מנוגדים מטרת הדיפלומטיה היא למצוא את המכנה המשותף, לבנות אמון וליצור אינטרסים משותפים. הבסיס להכל הוא הקשר האישי אבל לא פחות חשוב ובעיקר בהיעדר הקשר האישי – תבונה.

במשך מעל לעשור הצליח בנימין נתניהו למצב את מדינת ישראל ככוח בינלאומי משמעותי. הקשרים האישיים שיצר נתניהו בנוסף למוניטין שלו בקהילה הבינלאומית אפשרו למדינת ישראל לחדש ולמסד יחסים דיפלומטיים עם מדינות רבות על פני הגלובוס כולו, כשבראשן, כמובן, הסכמי אברהם בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו. התבונה של נתניהו אפשרה לו גם להציב קווים אדומים ולעמוד על האינטרס הישראלי אל מול מעצמות-על וזאת מבלי לגרור את מדינת ישראל למשבר דיפלומטי משמעותי או נזק בלתי הפיך.

שבועיים מאז הצמד בנט-לפיד קיבלו את המושכות והתחושה היא שמערך החוץ של מדינת ישראל מתנהל בעיקר בפייסבוק וטוויטר. שר החוץ לפיד, גם אם הוא סבור אחרת בזירה הבינלאומית הוא דמות אלמונית לחלוטין. את הקשרים האישיים והאמון הוא צריך ליצור עם הזמן בפגישות ובשיחות טלפון עם מקביליו ולא בציוצים בטוויטר.

את העוצמה הוא צריך להפגין בסוגיות מהותיות כמו הסכם הגרעין עם איראן או המשך הפעילות הצבאית הישראלית למניעת התבססות איראן בסוריה ופחות בהתפלספות מלאת פאתוס על כמה זלוטי הפולנים צריכים לשלם לניצולי שואה – נושא חשוב בפני עצמו אבל עם קצת תבונה ניתן היה להגיע להבנות עם הפולנים גם בלי ליצור משבר דיפלומטי מיותר עם מדינה שהיא חלק מגוש וישגרד, שלישראל יש אינטרס מאוד גדול להתקרב אליו.

פולין כמקרה בוחן

השנה היא 2016 ומפלגת הליכוד מצטרפת כחברה אזורית לברית השמרנים והרפורמיסטים באיחוד האירופי ובדצמבר אותה שנה עבדכם הנאמן מוביל את הצטרפות הליכוד לארגון הצעירים של הברית – ארגון האירופאים הצעירים השמרנים – ונבחר לכהן כסגן יו"ר בארגון. מי שנבחר באותה שנה לכהן כמזכ"ל הארגון הוא ראדוסלב (ראדק) פוגייל ממפלגת השלטון הפולנית, "חוק וצדק", שמשמש כיום כמזכ"ל החוץ של המפלגה, חבר בהנהגה הארצית של המפלגה ויועץ ליו"ר המפלגה וראש הממשלה לשעבר, יארוסלב קצינסקי. גם ראדק וגם חברי המשלחת הפולנית תמיד הפגינו תמיכה בלתי מתפשרת במדינת ישראל ואף נרקמו חברויות בין המשלחות.

ביוני 2017 הובלנו הצעה למאבק באנטישמיות שכללה, בין השאר, הגדרת החרם והדה-לגיטימציה לישראל כאנטישמיות. ההצעה התקבלה פה אחד על ידי כל חברי המזכירות, לרבות ראדק – נציג מפלגת "חוק וצדק".

אתמול צייץ שר החוץ לפיד, כתגובה לאמירתו של ראש ממשלת פולין ש"כל עוד אני ראש הממשלה, פולין בוודאות לא תשלם על פשעי הגרמנים: לא זלוטי, לא יורו ולא דולר" את הציוץ הבא:

"כדאי לראש ממשלת פולין לבדוק שוב את העובדות. על אדמת פולין נרצחו מיליוני יהודים ושום חקיקה לא תמחוק את זכרם. אנחנו לא מעוניינים בכסף הפולני ועצם הרמיזה היא אנטישמית. אנחנו נלחמים על זכרם של נספי השואה, על גאוות העם שלנו, ולא ניתן לאף פרלמנט לחוקק חוקים שמטרתם להכחיש את השואה."

מבלי להיכנס לויכוח ההיסטורי של מי צודק אם יש משהו שבהחלט לא גורם לגאווה זה ששר החוץ מאשים ראש ממשלה של מדינה ידידותית באנטישמיות במקום להרים טלפון או לנסוע לשם, ולנסות לפתור את הסוגיה בדרכים דיפלומטיות יותר מקובלות מציוץ בטוויטר.

ממשלת פולין היא לא אנטישמית. מפלגת "חוק וסדר" היא לא אנטישמית. יש כאן סוגיה רגישה שהיא חלק ממגמה הולכת וגוברת במזרח אירופה של ניסיונות התנקות והטהרות של מדינות שהיו תחת כיבוש נאצי מאחריות לזוועות השואה. בחלק מהמקרים זה מובן ובחלק מהמקרים זה אכן מפלרטט עם הכחשת שואה אבל החשיבות האסטרטגית של אותן מדינות, שחלקן חברות באיחוד האירופי, עבור מדינת ישראל מחייבת גישה פרגמטית מצד המערך הדיפלומטי במציאת עמק השווה.

גישה דיפלומטית נבונה יכלה למצוא אוזן קשבת בצד השני ולאפשר למדינת ישראל להשפיע על נוסח ההצעה או אפילו לבטל אותה כליל. לפידיזם, שהינה גישה המחפה על היעדר מדיניות בסלוגנים וגימיקים, יוצרת בצד השני התבצרות והקשחת עמדות ועלולה אף לפגוע בהמשך שיתוף הפעולה בין ישראל לברית וישגרד, ובכך לסכן את הבלוק הפרו ישראלי בתוך האיחוד האירופי.

כשלפיד מפגין חולשה וחוסר תקיפות בסוגיות בעלות משמעות אסטרטגית למדינת ישראל, כמו שיחות הגרעין עם איראן והתקיפות בסוריה, ניתן להסיק שממשלת ישראל ניחנת בהרבה פופוליזם ומעט מאוד תבונה – דבר שעלול לעלות למדינת ישראל מחיר יקר מאוד ולגרום לנזק בלתי הפיך.

תמיר ורצברגר הוא מנהל יחסי החוץ של הליגה לפעולה והגנה באירופה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. מדובר על התחנפות לניצולי השואה.
    אחת האסטרטגיות האהובות על השמאל היא עידוד קבוצות אוכלוסיה כאלה ואחרות(ממיעוטים אתניים, דתיים ומגדריים, דרך עובדים במקצועות שונים ועד קבוצות המוגדרות לפי גיל/מיקום גיאוגרפי) להתנהג באופן אגואיסטי ולדאוג לאינטרס הקבוצתי על חשבון האינטרס הכללי. גם במקרה זה, לפיד דואג לאינטרס של הניצולים על חשבון אינטרס כלל העם.
    וכמובן שהתקשורת תשתף פעולה. בעיקר כשקל להציג כל ביקורת כתקיפה על ניצולי השואה.
    הבעיה היא, כמובן, שכשאתה דואג לכמה אלפי אנשים על חשבון מיליונים יש לך כמה אלפי רווחים וכמה מיליוני נזקים ובסך הכול יותר נזק מתועלת.

    גילוי נאות: הכותב הוא דור שני לשואה.

  2. דיקטטורה בולשביקית שיפוטית קומוניסטית אנטישמית לא מחליפים בקלפי…
    רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית!

    הגיע הזמן שמיליוני יהודים יעלו על בית המשפט וכל המשרדים של אירגוני השמאל(הסוכנים הזרים)!

    תומאס ג’פרסון: “כשהממשלה חוששת מהעם, יש חירות. כשהעם חושש מהממשלה, יש עריצות.”
    וולטייר: “אם אתה רוצה לדעת מי שולט בך, תסתכל על מי אסור לך לבקר.”
    תומאס ג’פרסון: “כאשר עוול הופך לחוק, ההתנגדות הופכת לחובה.”

  3. אני לא מבין מה אתם רוצים מהמדיניות של לפיד ביחסי חוץ, זכותו להציג דרך אחרת מהדרך של ממשלת ימין, לדעתי העובדה שהציג גישה שונה מהקו של נתניה מחזקת את הימין ואת ישראל מבחינה אסטרטגית. גילוי נאות הצבעתי ליכוד בראשות נתניהו.

    נ.ב 70% ממפלגות הימין בעולם נוטות לאנטישמיות מחד(מאידך הם תומכות בישראל), וזה נכון גם למפגלת הצדק הימנית בפולין

    1. אנחנו רוצים שלא ימהר לשרוף את הגשרים בלי לבדוק מה הצד השני רוצה, זה באמת לא מסובך להבנה.

    2. סליחה, תגובתי נפלו כמה שינויים במילים בגלל השלמה אוטומטית, נא לקרוא את ההודעה בהקשר הנכון והחיובי

    3. איש לא אמר שזו לא זכותו. טענו שהדרך שהוא מציג אינה טובה. וזו זכותם לבקר אותו.

  4. זה קצת מוקדם לדעת
    האם יחסי החוץ של הממשלה החדשה
    יהיו מוצלחים או לא.
    יש סימני אזהרה
    אבל אנחנו לא באמת יודעים
    מה נאמר בשיחות בינינו לבין האמריקאים
    האירופאים ובני דודינו ?
    כך שיתכן שנעשו מהלכים משמעותיים
    ויתכן שלא.
    נחכה ונראה.

  5. ב"ה
    גאוותו של המוקיון הילדותי הזה, לא מאפשרת לו להתייעץ, הוא חושב שהוא חכם אך בעצם מדובר בכסיל, גדל בבית קשה ואלים, לא עוצר דקה לחשוב לפני שהוא עושה משהו, הורס לעצמו את החיים.
    אך כעת הוא מתפקד כשר חוף וכראש ממשלה בפועל, והוא מסכן לא רק את החיים שלו אלא גם את החיים שלנו בהחלטות פזיזות שיעלו לנו ביוקר.

  6. ללפיד, שאני אינני מחסידיו, אבל דווקא יש לו קו ברור בעניין הזה אותו אני שומע. אני זוכר לפני מספר שנים כשפולין פרסמה הודעות לפני כיוון ועידת וישיגרד בירושלים שמטהרות את חלקה ההיסטורי (היה לה חלק כזה למרות שמועות הריכוז על אדמתה היו נאצים), עם כל היתרונות הפוליטיים לטעמי האישי זה לא ראוי, ואני בטוח שלפני 30 שנה בדיוק היו ניצולים רבים ולא רק שרידים אחרונים חיים לא היו מעיזים לעשות קמצוץ ממהלך זה.
    הגישה שלא סוחרים ולא מתפשרים על זכרון ערכי השואה היא תפיסת עולם לגיטימית ולדעתי מתבקשת, אביו של לפיד היה ניצול שואה בניגוד לרבים אחרים.
    רק הזעיר אנפין אעשה סדר לחוסר הצדק הפולני אותו אני רואה : כאמור את הרכוש של היהודים שהיו פולנים עוד מלפני פולין מסרבת להחזיר .
    לאחר השואה ולאחר מחנות הריכוז, מאות רבות של יהודים נרצחו ברחבי המדינה (אין צורך להרחיב מה קרה בזמן השואה עצמה)
    דבר נוסף בואו גם נזכור עובדה חשובה, שמרבית היהודים ששרדו את השואה ונשארו בפולין לאחריה אולצו/עודדו לעזוב בשנת 1967, זה היה שנים לא מעטות לאחר השואה.
    תמיד יש להם תרוצים ואחריות אין, את המשפט המפורסם של יצחק שמיר שציטט ישראל כץ, כשר החוץ של הליכוד, לאחר הפארסה שהיתה לפני שנים בודדות עם ניסיון ההתנקות הפולנית בתמורה לאתנן פוליטי אני זוכר, הוא כמו דברי לפיד בדיוק ואף יותר(גם משפחתו ניצולת שואה והוא מכיר את העובדות ומהיר דיפלומטיה ).
    אין צורך לריב עם פולין לרצוח לקדם איתם את היחסים והאינטרסים המשותפים, אבל גם אם כמעט לא נותרו שורדי שואה אסור לוותר על הערכים הבסיסיים של מדינת ישראל.

  7. ללפיד, שאני אינני מחסידיו, אבל דווקא יש לו קו ברור בעניין הזה אותו אני שומע. אני זוכר לפני מספר שנים כשפולין פרסמה הודעות לפני כיוון ועידת וישיגרד בירושלים שמטהרות את חלקה ההיסטורי (היה לה חלק כזה למרות שמועות הריכוז על אדמתה היו נאצים), עם כל היתרונות הפוליטיים לטעמי האישי זה לא ראוי, ואני בטוח שלפני 30 שנה בדיוק היו ניצולים רבים ולא רק שרידים אחרונים חיים לא היו מעיזים לעשות קמצוץ ממהלך זה.
    הגישה שלא סוחרים ולא מתפשרים על זכרון ערכי השואה היא תפיסת עולם לגיטימית ולדעתי מתבקשת, אביו של לפיד היה ניצול שואה בניגוד לרבים אחרים.
    רק הזעיר אנפין אעשה סדר לחוסר הצדק הפולני אותו אני רואה : כאמור את הרכוש של היהודים שהיו פולנים עוד מלפני פולין מסרבת להחזיר .
    לאחר השואה ולאחר מחנות הריכוז, מאות רבות של יהודים נרצחו ברחבי המדינה (אין צורך להרחיב מה קרה בזמן השואה עצמה)
    דבר נוסף בואו גם נזכור עובדה חשובה, שמרבית היהודים ששרדו את השואה ונשארו בפולין לאחריה אולצו/עודדו לעזוב בשנת 1967, זה היה שנים לא מעטות לאחר השואה.
    תמיד יש להם תרוצים ואחריות אין, את המשפט המפורסם של יצחק שמיר שציטט ישראל כץ, כשר החוץ של הליכוד, לאחר הפארסה שהיתה לפני שנים בודדות עם ניסיון ההתנקות הפולנית בתמורה לאתנן פוליטי אני זוכר, הוא כמו דברי לפיד בדיוק ואף יותר(גם משפחתו ניצולת שואה והוא מכיר את העובדות ומהיר דיפלומטיה ).
    אין צורך לריב עם פולין לרצוח לקדם איתם את היחסים והאינטרסים המשותפים, אבל גם אם כמעט לא נותרו שורדי שואה אסור לוותר על הערכים הבסיסיים של מדינת ישראל.

  8. דיפלומטיה אינו התחום היחיד שלפיד אינו מבין. קשה לי להצביע על תחום אחד שהוא כן מבין בו. אבל בנוכלות שקר ובגידה הוא מקצוען.

    1. דוקטור לפיד הוא מומחוי לאסטרונומיה יוונית ובייחוד לנציגה הידוע היווני קופרניקוס. הוא גם מומחוי לדון קישוט ולסוסתו דולצינאה. ומעל לכל הוא מומחוי לקווי המתאר של החלק העליון החשוף של עינת שרוף שהוא 'תהה על קנקנם' מטווח אפס בין ג'וינט אחד למשנהו. כזהו שר-החוצה של ממשלת הסמאל-ערבים שנפלה עלינו בעוונותינו הרבים OUT OF THE SHIT.

  9. ״כדאי שראש ממשלת פולין…״-הוא מאיים על פולין?!?!?!
    גם אם הוא צודק, יש דרך להתנסח. וזה נכון פי כמה כשאתה שר החוץ כלומר הדובר הרשמי של המדינה וכל מילה שלך יכולה להשפיע על גורלה.