נפתלי – זה לא אנחנו, זה אתה

הסקרים האחרונים חושפים את מה שבנט מנסה לטשטש: ראש הממשלה איבד כמעט לחלוטין את אמון הציבור

מכירת חיסול של מדינת ישראל, נפתלי בנט עם מנסור עבאס (צילום: דני מושקוביץ', דוברות הכנסת)

"בסביבת ראש הממשלה לא מבינים איך ההצלחה (לשיטתם) במניעת הגבלות וסגר לא היתרגמה לרווח פוליטי", כך דיווח בסוף השבוע נדב אייל בטורו ב'ידיעות אחרונות'. בדפים הסמוכים נחום ברנע סיפר כיצד לאחר אירוע משפחתי בו "התקבל בחום", נפתלי בנט תהה מדוע "לא מוכנים להצביע בשבילי". ראש הממשלה המבולבל תמה: "זה לא מתכנס".

מה שפחות מבלבל הם הסקרים אשר משרטטים עד כה תמונה עגומה ביותר עבור בנט ומפלגתו. כבר בחודש מאי, עוד בטרם הקמת הממשלה, סקר של חדשות 13 הראה כי 51% ממצביעי 'ימינה' מעדיפים ממשלת נתניהו-בנט מול 24% בלבד שתמכו בממשלת לפיד-בנט שקמה לבסוף. שבועות מספר לאחר מכן, בסקר של חדשות 12, 61% ממצביעי 'ימינה' טענו כי היו מצביעים אחרת ו-65% מהם העדיפו בחירות חמישיות על פני "ממשלת שינוי". בראשית יוני, במשאל של 'מקור ראשון' הנחשב מקורב לבנט, 52.2% ממצביעי 'ימינה' אמרו כי היו משנים את הצבעתם לאור הרכב הממשלה הקיים. 59.1% אמרו כי לא ראוי להישען על קולות מפלגה ערבית, ו-52.7% הסכימו עם האמירה לפיה "בנט הפר את אמון מצביעיו ופעל בניגוד להבטחותיו". במילים אחרות – תוך זמן קצר מאוד הצליח ראש הממשלה לאבד את רוב בסיס המצביעים שלו.

במשאל של חברת 'מסקר' מחודש יולי שבדק באופן ספציפי את קהל מצביעי 'ימינה' בבחירות האחרונות, 67.6% מן הנשאלים אמרו כי המהלך של בנט לא תואם את תפיסתם הפוליטית. בקרב כלל המדגם 75% התנגדו למהלך. כאשר התבקשו לדרג מ-1 ועד 5 את הסכמתם להיגדים שונים, האמירה כי בנט ומפלגתו "תכננו מראש את חבירתם למתנגדי נתניהו" זכתה לציון הסכמה של 4.02 בקרב מצביעי 'ימינה', והאמירה לפיה  בנט ואנשיו  "נכנסים לממשלה החדשה רק לצורך מימוש גחמה אישית ללא שום מניע" זכתה לציון של 4.32. לשאלה האם יצביעו בבחירות הבאות למפלגה אשר בנט יהיה חלק ממנה, 46.6% ממצביעי 'ימינה' השיבו בשלילה, מול 59.5% מכלל הציבור. רק 7.6% ו-3.4% בהתאמה השיבו כי יצביעו בוודאות למפלגה כזו.

בסקר של 'ישראל היום' מחודש אוגוסט, רק 12% מן המשיבים ציינו את נפתלי בנט כמתאים לכהן בראשות הממשלה, לעומת 23% ליאיר לפיד ו-51% לבנימין נתניהו. במשאל של חדשות 12 בראשית אוגוסט נרשמה ירידה נוספת באמון הציבור בממשלה, כאשר 54% מהנשאלים העריכו תפקוד הממשלה בטיפול בקורונה כ"רע". בסקר נוסף של עיתון 'בשבע' שבדק את הציבור הדתי-לאומי בחודש שעבר, 68 אחוזים השיבו שהם מתנגדים או מתנגדים מאוד להחלטת בנט להקים את הממשלה הנוכחית, ורק 14 אחוזים השיבו כי הם תומכים במהלך. בשאלת ההתאמה לתפקיד ראש הממשלה, עמד בנט על 15% לעומת 68% של נתניהו.

גם בתמונת ההצבעה הכללית מצבו של בנט נראה גרוע. בשלהי חודש יולי סקר של חדשות 12 העניק ל'ימינה' שמונה מנדטים, לעומת 30 של הליכוד ו-19 של 'יש עתיד'. באוגוסט, המפלגה נשארה יציבה עם שמונה מנדטים בסקר של 'ישראל היום' בעוד הליכוד מטפס ל-32, וסקר של ערוץ 20 הראה תוצאות דומות. בשבוע שעבר חדשות 13 העניקו לבנט שבעה מנדטים ולליכוד 34, אבל סקר אחר של 'דיירקט פולס' מאותו היום הציב את 'ימינה' עם ארבעה מנדטים בלבד ועל סף אחוז החסימה. הליכוד זכה באותו סקר ל-35 מנדטים. המספרים מציירים תמונה ברורה: בנט איבד את מעט האמון שעוד נותר לו, בוודאי בקרב הציבור הרחב וגם בקרב מי שהיו מצביעיו הנאמנים ביותר.

לגבי כל האמור לעיל יש לזכור שמבחינה היסטורית נפתלי בנט תמיד מציג בסקרים מספרים טובים יותר מאשר הוא מקבל בפועל, כך שמצבו האמיתי כנראה גרוע אף יותר, וגם הסיבות להתרסקות לא אמורות לבלבל אף אחד. הנטישה ההמונית של מצביעי 'ימינה' בוודאי משקפת את מהלך חציית הקווים שביצע בנט ואת הפרת כל הבטחותיו, אבל הכישלון להוסיף עוד מנדטים ולמעשה איבוד כמות משמעותית מהם מראים כי הציבור בכללותו פשוט לא מאמין ביכולתו ובמנהיגותו של ראש הממשלה. כל התדרוכים והטורים המלטפים בעולם לא יטשטשו את העובדה הזו.

נכון שבנט פתח את כהונתו בנקודת מוצא נמוכה במיוחד, אך שורת המחדלים שהציג מאז רק דחקו אותו נמוך יותר. הממשלה כושלת בתחומי הבריאות והביטחון,  מסוכסכת בינה לבין עצמה ומושכת הרחק שמאלה בתחום המדיני והביטחוני. בנט עצמו הציג בעיקר ביקור מביך בבית הלבן, נאום מביך עוד יותר באו"ם ומאזן של כמעט 1,500 נפטרים מנגיף הקורונה. גם בריחת המחבלים מכלא גלבוע והאירוע בו נפל בראל שמואלי ז"ל בגבול עזה לא סייעו לעצור את צלילת המנדטים. זו הנקודה החשובה שבנט מנסה לטשטש – מצבו האלקטורלי אינו נובע מאירוע מצער כזה או אחר, אלא מתגובת הציבור להתנהלותו הכושלת.

בנסיבות האלה כל שנותר לראש הממשלה הוא לנסות להפריח עוד ספינים וליהנות עד כמה שניתן מהאתרוג לו הוא זוכה בינתיים בתקשורת. בין הספינים האהובים עליו היא התמיהה מדוע "אנחנו", כלומר הישראלים, ממשיכים להפנות לו עורף למרות שהוא ממש מנסה, מה שמראה שוב עד כמה הוא מנותק לחלוטין מהלך הרוח הציבורי. למעשה בנט הוא ראש ממשלה ללא ציבור שחי בעולם מדומיין, חלש מתמיד וחסר כל מנדט אמיתי לקבלת ההחלטות הקשות הנדרשות מעצם תפקידו.

בנט ויועציו מקווים שעם הזמן אנחנו נתרגל אולי לאנומליה הפסולה הזו, כל עוד יצליחו "להשתלט על סדר היום" כפי שהגדיר זאת נדב איל. אבל אסור לנו להתרגל מכיוון שההשלכות של משבר מנהיגות כזה יהיו הרסניות לדמוקרטיה הישראלית. לכן עלינו להזכיר מדי יום לראש הממשלה: אל תתבלבל נפתלי – זה לא אנחנו, זה אתה. למרבה המזל נראה שרוב הציבור הישראלי מבין זאת היטב.

 

אמיר לוי הוא עורך מידה לשעבר.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. לצמד הבוגדים במצביעיהם, מעולם לא היה אמון הציבור.

    במערכת בחירות הלפני אחרונה, נעלם צמד הנוכלים ממפלגות הכנסת (לא עברו את אחוז החסימה).

    סקרי הנדסת תודעה, של المنار 11 עד 13, לפיהם צמד הנוכלים והפאשיסטים בראשות סער (המנסים עפ"י מגוון פרסומים ב"הארץ", "ואללה", ו"ידיעות", לחוקק חקיקה החלה בדיעבד [חקיקה החלה בדיעבד, אסורה במשטר דמוקרטי] במטרה מוצהרת לפגוע ביריב פוליטי, בדיוק כפי שהיטלר חוקק) עומדים לזכות ב-458,179,752,476,149,573,754 מנדטים – עובדת רק על إسماعيل هنية.

  2. מה עושים שזה לא יקרה שנית , הרי ברור שבנט לא בא מחלל ריק , יש מי שהשתמש בו , ודחף אותו ועזר לו , ועכשיו ממשיך להפעיל אותו , בנט הוא לא בנט , בנט הוא כל אחד אחר כמו שקרה לשרון , לאולמרט וכל מיני ימניים שהפכו את עורם , ואותרגו בשוחד או באיומים או שניהם כאחד , לעבוד בשביל הצד השני , מה עושים כדי שלא ינצלו את מי שנשאר שפוי וימכרו לנו שוב את התפוח המורעל ?…

    1. דואגים לכך, שכל פוליטיקאי שמשקר, מנצל ובסוף בוגד בבוחריו – לא יאייש יותר אף תפקיד ציבורי.

      גם את אלה שסורוס מנסה לממן לו/ה, אחרי הבחירות (כמו יו"ר מועצה לדמוקרטיה פלורליסטית של מקררים ליברליים ולהגיש עתירות נגד צה"ל בשם המקררים ורוצחי הישראלים מחמאס).

      ורק לשם שלמות התשובה, אציין – כי קיימים 2 סוגי הבטחות שפוליטיקאי נותן ושוב להבדיל ביניהן.

      סוג 1, הינו כאשר פוליטיקאי אומר/ת "אקדם החלטה/חקיקה כלשהי". כל אדם בוגר יודע, שהחלטות ברשות נבחרת (הכנסת) מתקבלות ע"ב שיתוף פעולה בין כמה גורמים ולשם כך, צריך ברוב המוחלט של הפעמים, קואליציה של חברי כנסת – על מנת לקדם החלטה X. כלומר, השלמת החקיקה/החלטה שהפוליטיקאי הבטיח, לא תלויה בו/ה בלבד. לפיכך, אדם בוגר צריך לשפוט פוליטיקאי על ביצועה של הבטחה זו, לא ע"ב האם הפעולה הושלמה בלבד או לא, אלא מה עשה (!!!) אותו אחד שיקדם – ע"מ לקדם. ובאופן לא מפתיע, אם אכן עלה בגורלו ליישם את הבטחתו במלואה, זה אומר שהוא/יא מקבלים את מלוא הניקוד אך במקרה של אי הצלחה, זה תלוי כאמור במעשיו/מאמציו. לאזהרותיו של צ'רצ'יל לא הקשיבו, עד הפלישה הגרמנית לפולין. האם זה אומר שאזהרותיו נגד גרמניה, לא היו נכונות, כל עוד שאר הצירים בפרלמנט הבריטי לא שיתפו עמו פעולה? התשובה ברורה.

      סוג 2 (שני), הינן הבטחות של ערכים והן, שונות משמעותית (!!!) מהסוג הקודם. אם צמד מסויים של בוגדים במציעיהם, אומר שרצח ישראלים עבור פרסים מאוסלו – אינו שלום ואינו מקדם את הדו קיום בעין העמים באזור. לפיכך, הם בוחרים בשמירה על ערך החיים, של כל האנשים על פני ההטבה של סיקור מלטף בידי הפמפלט של שוקן (וכנראה גם של מר מוזס ומר ישוע, על פי פרסום חלקי עדויותיהם בתקשורת). אך אם לאחר הבחירות ועל מנת לזכות בכתר "ראש ממשלה" (כל קשר לדמויות אמיתיות בפוליטיקה ישראלית, מקרי בהחלט), מחליט הצמד שמי שאתמול היו בעינייו חלק מאותו רצח ישראלים עבור פרסים מאוסלו, הם החברים הכי טובים שלו – אין לצמד השקרנים הבוגדים במצביעיהם, מקום באף משרה ממלכתית, ציבורית ומסחרית. כיוון שלהבדיל מהפסקה הקודמת, שמירה על הערכים של עצמך – זה בידיך האישיות בלבד.

      לפיכך, אין לאופורטוניסטים שקרנים ומנצלי בוחרים, שום מקום באף משרה ממלכתית, ציבורית ומסחרית. בדיוק כפי שאינני קונה אף מוצר של חברה המפרסמת אצל משתיקי חופש הביטוי – כמו פייסבוק ויוטוב. רשימה פשוטה ביותר בסלולארי, זה כל מה שצריך. כך גם לא תהיה לי כל בעיה, להפסיק לקנות את מוצריה של חברה, שתחליט לדוגמא, למנות את בנט או את שקד או את סער (הרשימה אינה סופית), לתפקיד כלשהו.

      המרחב הציבורי חייב להיות מורכב רק מדוברי אמת, אשר גם אם אני לא מסכים איתם, הם דוברי אמת, בדגש על סוג 2 לעיל. הערה חשובה: הגדרת כנופיית הגלימות, לפיה ראש ממשלה שנדרש לחוקק חוק "ישראל היום" תמורת פרסום אוהד אך לא חוקק, הנו נאשם בפלילים אך מי שאכן חוקק את חוק "ישראל היום" תמורת אותה הבטחה בדיוק, הנו זך כסמולן רוצח ישראלים עבור פרסים מאוסלו – מדברת בעד עצמה. לא מתייחסים למשחקי המילים של נוכלי הסמול. ירצו להספיק להמציא האשמות ולקיים דיון לוגי על סוגיות בעלות חשיבות ציבורית? אהלן וסהלן. עד אז, לא מתייחסים לרוצחי הישראלים עבור פרסים מאוסלו.

      וזו הסיבה, מדוע זו חייבת להיות הקדנציה האחרונה של בנט, סער, אלקין, שקד, אורבך, קארה, סילמן, פינטו, כלפון, כהנא, שאשא-ביטון, השכל, בגין, יצחק-הלוי, שיר, האוזר והנדל בכל תפקיד פוליטי, ממלכתי ומסחרי. כל כנסת הבאה, הם חייבים לראות רק מבחוץ.

    2. נאזרים בהרבה כח וסבלנות.
      לומדים לקחים לגבי מי ראוי לתמיכה ומי לא, מי יודע על מי הוא ממליץ ומי לא ושאר סימנים מזהים.
      ממשיכים להסביר ולעורר יותר ויותר מודעות.

      וזוכרים: עברנו את אהוד ברק, עברנו את שרון ואולמרט, נעבור גם את בנט ולפיד וכמו בפעמים הקודמות רק נמשיך ונתחזק.

    3. במקרה של בנט יש מצב שהוא באמת הצטרף לזה מתמימות וחוסר הבנת המציאות.

  3. הוא כבר רגל וחצי מחוץ לחיים הפוליטיים. כבר מגשש בדריקטוריונים וחברות הון סיכון. טייטל- יש. תמונה עם נשיא ארה"ב הישנוני-יש, תמונה על רקע אבן האיזמרגד באו"ם שמום-יש. תמונה עם מרקל-יש. הכל כבר כמעט מוכן. רק להוסיף את השורה בלינקדאין. הוא יודע שאין לו בייס והוא לא מוטרד מכך. את חייו הפוליטיים הוא סיים. השאלה עד כמה הוא יפגע ויהרוס את ישראל בזמן שנותר.

    1. יש חברות הון סיכון שלא חוששות שהוא יגנוב את הרעיון מהחברות שלהן ויערוק למתחרים?

  4. בנט לך לעבוד ואל תדאג למנדטים.
    תדאג לקדנציה הנוכחית.
    אל תדאג אחרי יאיר לפיד כולם יתגעגעו אליך.

  5. אם זו ציונות דתית, לפי הכיפה שנמצאת על בנט הוא רחוק מלהיות דתי,ועוד יותר ציוני, מחמוד עבאס יותר ציוני, איפה שבנט נוגע לא גודל עשב, הוא מתנהג כמו דיקטטור, איפה המפדל שהיו טובים בהרבה מבנט.

  6. מאמר מצוין. עם זאת, אני כשלעצמי רוצה להאמין שאחוז ניכר מהציבור הישראלי סולד מהאיש הרע והמתועב הזה סלידה ערכית-עקרונית: סלידה עמוקה מהשקרים, מהפוזות הנפוחות הריקות, מהבגידה בבוחרים, מגלוי הסחטנות המחוצף עד אין קץ שהוביל ״מנהיג״ בעל שישה מנדטים לאנוס את עצמו על ראשות הממשלה. נכון הוא, שתמיד מתגלות סיבות ״מעשיות״ לנטישתו ״בפועל״ בבחירות, אבל עמדת הסלידה הנפשית הבסיסית כלפי הנוכל הנחות הזה היא שמביאה אזרחים להתמרמרות כזו, שתרה לה אחר עובדות להשתית עליהן את ההסתייגות ממנו ואת ההימנעות מהצבעה עבורו.

    1. נא לא לקרוא לו "בעל שישה מנדטים". הוא אמנם קיבל 6 מנדטים בבחירות אבל לפחות חמי מהם התנגדו למהלך ונטשו אותו לאחר שנבגדו. זהו ראש ממשלה בעל שלושה מנדטים ולא יותר. אל תגרמו לו להישמע אפילו קצת יותר לגיטימי ממה שהוא באמת.

  7. בנט משעבד את רובו של העם היהודי בתמיכת עם אחר לאחר 2000 שנות גלות ורדיפה ו-73 שנות תקומה, שזהו מינוח פחות מכובס להקמת מדינת כל אזרחיה. הדמוקרטיה הישראלית בראשות בנט אינה משרתת עוד את העם היהודי. הקמת הממשלה הפוסט ציונית הראשונה היא זו שצריכה להעסיק את כולנו מבוקר עד ערב וכל השאר זוטות ודברי הבל (נאום באום, קורונה, התבטאויות שרים וכו'). למה הדבר דומה, לאדם העומד לפני ביתו העולה בלהבות ומסביבו כולם דנים בשריפת הקוצים שהתפתחה מסביב. יבואו ימים בהם השמאל הישראלי, אשר רחק מזהות וערכי סולידריות יהודית יקים ממשלה בתמיכת כל חברי הכנסת בני הלאום האחר ללא כל סמן ימני מדומה, ובתמיכתם יפנה יהודים מיו"ש, ידון בשאלה האירנית, בזכות השיבה, בתקצוב החרדים, בחינוך ילדנו, מדיניות פנים/חוץ, בטחון, וכו' ובעצם בכל שאלה קיומית הנוגעת לעתידו של העם היהודי. מה שבפועל קורה היום בחדרי חדרים יתרחש לעין כל, ובאין מפריע, בחסות התקשורת, מערכת המשפט, מוסדות אקדמאיים וכו'. או אז, כמו צפרדע בסיר המים המתחממים תגווע לה בהדרגה המדינה היהודית.

  8. בנט משעבד את רובו של העם היהודי בתמיכת עם אחר לאחר 2000 שנות גלות ורדיפה ו-73 שנות תקומה, שזהו מינוח פחות מכובס להקמת מדינת כל אזרחיה. הדמוקרטיה הישראלית בראשות בנט אינה משרתת עוד את העם היהודי. הקמת הממשלה הפוסט ציונית הראשונה היא זו שצריכה להעסיק את כולנו מבוקר עד ערב וכל השאר זוטות ודברי הבל (נאום באום, קורונה, התבטאויות שרים וכו'). למה הדבר דומה, לאדם העומד לפני ביתו העולה בלהבות ומסביבו כולם דנים בשריפת הקוצים שהתפתחה מסביב. יבואו ימים בהם השמאל הישראלי, אשר רחק מזהות וערכי סולידריות יהודית יקים ממשלה בתמיכת כל חברי הכנסת בני הלאום האחר ללא כל סמן ימני מדומה, ובתמיכתם יפנה יהודים מיו"ש, ידון בשאלה האירנית, בזכות השיבה, בתקצוב החרדים, בחינוך ילדנו, מדיניות פנים/חוץ, בטחון, וכו' ובעצם בכל שאלה קיומית הנוגעת לעתידו של העם היהודי. מה שבפועל קורה היום בחדרי חדרים יתרחש לעין כל, ובאין מפריע, בחסות התקשורת, מערכת המשפט, מוסדות אקדמאיים וכו'. או אז, כמו צפרדע בסיר המים המתחממים תגווע לה בהדרגה המדינה היהודית.

  9. דיקטטורה בולשביקית שיפוטית קומוניסטית אנטישמית לא מחליפים בקלפי…
    רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית!

    הגיע הזמן שמיליוני יהודים יעלו על בית המשפט וכל המשרדים של אירגוני השמאל(הסוכנים הזרים)!

    תומאס ג’פרסון: “כשהממשלה חוששת מהעם, יש חירות. כשהעם חושש מהממשלה, יש עריצות.”
    וולטייר: “אם אתה רוצה לדעת מי שולט בך, תסתכל על מי אסור לך לבקר.”
    תומאס ג’פרסון: “כאשר עוול הופך לחוק, ההתנגדות הופכת לחובה.”

    1. נכונים דבריך ונחוצים לעורר את העם להפיל את הממשלה לפני שתביא עלינו אסונות. המקרה האחרון, תומכת מחבלים יועצת של רם בן ברק ראש ועדת החוץ והבטחון של הכנסת. הוא אומר שהקפיא את עבודתה עד לברור. כמה צריך להיות אטום לא להכיר את עמדותיה וחשיבותיה של ערבית לאומנית לפני שמינה אותה לתפקיד כה רגיש?