העלייה מברית המועצות היא העלייה הגדולה ביותר שידעה מדינת ישראל של העת החדשה, אם כך מדוע עדיין יש הרואים בה נטע זר?
כל מי שגדל פה בשנות ה- 70, מכיר את המאבק למען יהודי ברית המועצות. אמנם לא הייתי אז אפילו בתכנון, אבל לא היה צריך להיות בחיים בשביל להבין את עוצמת ההפגנות ששטפו את הארץ והעולם, בדרישה אחת – להפיל את מסך הברזל ולאפשר ליהודים לעלות לארץ. 'Let my people go', בפראפרזה במבטא אמריקאי ל – "שלח את עמי" של משה רבינו לפרעה האכזר. ובחסדי שמיים, שכן אין מילה אחרת להסביר את הנס הגדול הזה שקרה, האימפריה הסובייטית קרסה, והשערים נפתחו. בניגוד לציפיות, במקום לקבל את העולים בזרועות פתוחות, לקלוט אותם בארץ ובעיקר לשמוע מה עבר עליהם שם, נדמה שבאחת נפסקה האהדה והתחילה ההדרה. אמנם זה אותו מוטיב חוזר וידוע של כל קליטת עלייה בארץ, אבל כגודל הציפיה – כך גודל האכזבה.
הישראלים הצברים שחלמו על המפגש הזה, אולי ציפו לראות את החלוצים הסוציאליסטים מהעליה השניה, עם הקוקו והסרפן, או את יהודי תחום המושב ההיסטורי, זה עם השטריימל היישר מהשטייטל. תחת זו הם קיבלו עולה חדש מעלי אקספרס, שלא דומה לתמונות, מתנהג שונה, ובלי יכולת החזרה לשולח. כך הגיעו לכאן מיליון איש מהגלות רק בשביל להרגיש לא רצויים פה בבית. נדלג רגע על משוכת הגזענות הטבועה, בשביל להתמקד בעיקר.
על גזענות אפשר להתגבר, אך על בורות הרבה יותר קשה. העולים הללו הגיעו עם מטען תרבותי יקר מפז, ממרחב עוין ליהודים ולכל דת באשר היא, ועדיין הצליחו לייצר שם מוטיבים ייחודיים ופרקטיקות יהודיות. הם התבטאו בצורה קצת אחרת ממה שהכירו עד אז בארץ, פחות קהילתי ורועש, אלא יותר אישי ושקט – כנגזרת ישירה ממה שהיה מותר בברית המועצות, מקום שבו מפגש של יותר מ- 3 אנשים נחשב התקהלות בלתי חוקית, קל וחומר מניין, שיכול לזכות את כל הנוכחים להמשיך את תפילת מוסף ביחד בגולאג בסיביר למשך העשור הקרוב. כל המבנה היהודי המוכרת שנבנה במשך אלפי שנים, של רב וקהילה ומקום תפילה וברית מילה וכשרות וחתונה וכל מה שנראה לנו הגיוני ומובן מאליו, פשוט התפרק והורכב מחדש במין פאזל שלא תמיד היה מושלם.
זו הייתה יהדות דקה, ששמה בצד את הקולקטיב, קידשה את האחד, והכניסה ללב את אלוקים בזמן שבחוץ אסור היה להזכיר את שמו. אלא שהעושר התרבותי לא פסק לרגע, אלא ירד למחתרת ונשאר שם, גם אחרי שהמשטר קרס. בגולה הם לא יכלו להעלות אותו על פני השטח, ובארץ לא היה להם את הזמן והמעמד לעשות את זה. מיליון עולים שהתעסקו בעיקר בלשרוד את היום ולסתום את הפה, בשביל שאנחנו, הדור שבא אחריו, נוכל לפתוח אותו ולשים את הדברים על סדר היום. בשביל לגלות לציבור וגם לעצמנו שגם לנו יש סיפור, שעוד נכתב ברגעים אלו ממש.
בין מוסקבה לפאס
בעוד שלאחינו יוצאי צפון אפריקה יש תודעה והבדלים דקים אבל משמעותיים בין היהודים מהמאלח בפאס לאלו מהעיר הגדולה בקזבלנקה, מרחק 3 שעות נסיעה, יהודי מזרח אירופה נחשבים כמקשה אחת. הרי מבחינת הישראלים, רוסיה היא שטח גאוגרפי אחד ואחיד, וכל מי שעלה משם הוא הרי רוסי בלי שום ייחוד. לא יודע כמה מקוראי טור זה מודעים לעובדה שברית המועצות השתרעה על פני 11 אזורי זמן שונים, כשישית מהשטח היבשתי בכדור הארץ, עם גבולות שנוגעים בצד אחד בגרמניה ובצד שני באיראן וביפן.
ההון התרבותי משם לא יסולא בפז, ולהכניס לתוך סלסלה אחת את כל המנהגים והמסורות, ולהניח שיהודי מאוקראינה יהיה זהה לאחיו מקזחסטאן, זו טיפשות במקרה הטוב. בכל שטח האימפריה הזו חיו בין 5 ל- 6 מיליון יהודים, לפני הקיזוז שעשו בהם הנאצים, והם שקקו חיים יהודיים מתחת לרדאר של השלטון, ומעט מעליו- אפילו בהקמה של מחוז יהודי שלם במזרח סיביר, ששפתו הרשמית הייתה יידיש, בירתו בירוביז'ן, ועד היום חיים בו 160,000 איש.
יש אפס ידע בקרב החברה הישראלית על מורשת יהדות ברית המועצות. אמנם המצב עוד טוב בקומדיות, בה ניכרת התקדמות משמעותית מלובה הקופאית הזועפת עד לאנטולי הקצב התחמן, אבל בכל תכניות הלימודים לא תמצאו כמעט מילה על ברית המועצות, ובטח שלא על היהודים שחיו שם ועלו לכאן. הסיפור של מיליון וחצי יהודים שחיים בנינו פשוט לא נלמד בשום שלב במוסדות החינוך, מלבד חצי פרק מתוך 16 בתוך נושא השואה, למי שעושה מגמת היסטוריה מורחבת. אפילו בויקיפידיה, אין צורך להשתמש בגלגלת של העכבר בשביל לעבור על הערך המקוצרר של "יהדות ברית המועצות". שם סיכמו אוכלוסיה של 6 מיליון איש ב 647 מילים ב- 5 פרקים, שלושה מהם מוקדשים לפעילות השלטונות כנגדם.
התמונה היחידה שמופיעה שם היא של המשורר היהודי אוסיפ מנדלשטם, באדיבות הנ.ק.וו.ד שעצר אותו, מבלי חלילה לצטט ולו משפט משיר שלו. לצורך ההשוואה, בערך המפואר של "יהדות מרוקו" מופיעים 34 פרקים, עם עשרות תמונות ו- 12,607 מילים. יהדות לוב הסתפקה ב 18 פרקים ו 3262 מילה, ויהדות גרמניה, שמנתה בשיא 150,000 יהודים, זוכה לערך מפנק עם 14 פרקים. אפשר להתנחם שיהדות צפון מקדוניה- עם 7,000 היהודים שבה- קיבלה 407 מילים, מעט פחות ממה שקיים על יהדות ברית המועצות, אבל בלי שום פרופורציה.
עיני צרה במידע הרב שקיים על הקהילות הללו, בדיוק להיפך, אבל בעידן הדיגיטלי, שבו ויקיפדיה היא השער לידע הגלובלי, זה רק מדגיש את החסך שיש על אותה יהדות שיוצאיה מהווים גם כיום כ- 15% מכלל האוכלוסייה היהודית בישראל, בלי להכניס לחישוב את הדור השני שכבר נולד פה. עלינו להכניס את המורשת העצומה והחסרה הזו לתוך תכניות הלימודים ולתודעה הישראלית. לא כהתרסה, חלילה – אלא כתיקון, המגיע מתוך נקודת הנחה שהסיפור היהודי והישראלי חסרים את המורשת הזו.
פתאום נושאים כמו גבורה, סופרות וסופרים, טקסטים נסתרים ועוד נמצאים על השולחן, פרופ' לצד יזמים חברתיים וסתם קהל שבאים לשמוע ולהתעניין, ועד לראש הממשלה, שרים ועיתונאים שהגיעו מתוך הבנה עד כמה הנושא הזה חשוב וקריטי ובעיקר לא היה נוכח בציבוריות הישראלית עד כה. דור וחצי אחרי העלייה הגדולה מברית המועצות, זהו התפקיד של כולנו – ואין הדבר משנה מאיפה הגענו כיחידים – לקחת חלק בסיפור הזה. עם ישראל זקוק לזה על מנת להבין לאן אנחנו הולכים כחברה.
עו"ד יונתן דובוב הוא מנכ"ל מרכז יעקב הרצוג
עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:
הבעיה איננה עם יהודי בריה"מ.
הבעיה היא עם הגויים שקנו תעודות של יהודים ובאו לשפר איכות חיים על חשבוננו.
הבעיה היא עם הזונות,הנרקומנים והשיכורים מוודקה שהתנחלו לנו בכל פינה.
זה שיש בהם גם רופאים ומהנדסים לא אומר שצריך לקבל את כל השאר, בטח אם הם לא יהודים.
וכמובן הנציגים הרוסים בכנסת שרוצים לשנות את הדת היהודית כדי שגם הם ירגישו חלק מהעם – תוך כדי אכילת שינקן ביום כיפור שחל בשבת.
זה שיהודי החליט לזרוק הכל ולהתחתן עם גויה לא אומר שמדינת היהודים חייבת לו משהו. הוא יוצר בעיה ומצפה שכולנו נתמודד איתה בעוד מספר שנים כאשר ילדיו לא יוכלו להתחתן עם כל אחד.
לא צריך להאשים לא יהודים שבאו בחוק שבות של נכדים ונינים של יהודים. מי שאשם זה הסוכנות היהודית ומשרד הפנים.
ליודן:
חוק השבות הוא חוק של המדינה ואינו חוק דתי מאחר והוא נוגד את הלכות הגיור המקובלות בעם ישראל.
ת"ז ישראלית אינה אומרת שאתה יהודי(ולראייה: הערבים), ולכן גם אם מי מאבותיך היה יהודי אבל אמך לא – הרי שאינך יהודי עפ"י ההלכה.
ניתן להצטרף למועדון לפי כללי הכניסה הידועים.
לא ניתן להגמיש את הכללים לפי החלטה פוליטית- לרבות החלטה כמו חוק השבות שמסמסה את העיקרון ההלכתי לחלוטין.
חוק השבות הוא מה שיוצר כיום את הבעיה המרכזית ליהדות בארץ ישראל ויש לבטלו לאלתר.
את הנזק שהוא גרם יקח יובל שנים של בכי מצד הספק יהודים, על מנת לתקן. או משיח..הקודם מביניהם
ולידיעת הכותב:
יש עדויות לקיום יהודי במרוקו כבר מימי בית ראשון (2500 שנים+). באותה תקופה אפילו לא ידעו על קיומה של רוסיה.
למותר לציין שבאותה יהדות מפוארת ובכלל ביהדות המגרב או המזרח לא הייתה קיימת התבוללות או פריקת עול היהדות מרצון כמו בתפוצת אירופה.
כשיש לך בעיות אל תחפש אחרים כמו ילד קטן בגן: " אבל למה הוא???????????????????"
אתה אומר שיהדות בריה"מ הייתה כשישה מיליון בני אדם, אבל רק אחוז קטן מאותם מיליונים נשאר יהודי.
כל השאר התפקרו ונהפכו לאדם החדש. כמובן שתמיד יעלה התירוץ השחוק על קשיחות המשטר הסובייטי, אך להזכירך, ההיסטוריה של עם ישראל מלאה בשליטים זרים ובגזירות שמד, ברוב המקרים היהודים שמרו בסתר על המצוות.
תפוצת בריה"מ היא בין הבודדות שהשתמדה ברובה.
מצד שני: למה היו וישנם חסידי חב"ד מרוסיה שדבקו באמונת למרות הקשיים??????
מה ההבדל בין אלו ששמרו על יהדות לבין אלו שלא???, הרי שניהם חיו מתחת למגף הסובייטי!!!
לטעמי התשובה פשוטה: מי שזה היה חשוב לו – שמר, ומי שלא – השתמד.
תבואו בטענות לעצמיכם בלבד
לידיעת מר רגשי נחיתות.
1. אין שום עדות מהימנה על יהודים במרוקו מימי בית ראשון ובכלל מחוץ לישראל אלא רק מאחרי החורבן וגם אז לא ממרוקו.
יתכן ותרשיש שאליה התכוון לשוט יונה היא תוניס אבל זה השערה.
היחידים שהזכירו את מרוקו וגם את רוסיה באותה תקופה זה היוונים שסיפרו מצד אחד על גיברלטר כסוף העולם ועל מסעו של יאסון בים השחור לארצות נידחות.
2. יש עדויות הרבה יותר מאוחרות שבזמן הפלישה המוסלמית היה שלטוו יהודי במרוקו (מה שאומר שיש מצב שמרוקאים יהודים הם צאצאי מקומיים שהתגיירו.( יש גם עדות לממלכה יהודית בערך מאותה תקופה ברוסיה).
3. יהודי מרוקו שהיגרו לצרפת מתבוללים היום בהמוניהם… בדיוק כמו שיהודי רוסיה ואשכנז התבוללו לפני 50 שנה.
מתנהגים אותו דבר רק באיחור של 50 שנה – ההבדלים הם נסיבתיים – יהודי ברה"מ נתקעו מאחורי מסך הברזל ויהודי מרוקו יכלו לעלות.
4. חסידי חב"ד החזיקו מעמד ברוסיה הסובייטית לאחר המהפיכה בפעילות שדעכה בערך 10 שנים בגלוי ובמחתרת עד שנמלטו כולם או הוצאו להורג – אחרי 10 שנות שלטון סובייטי לא נשארה שום פעילות של חב"ד למשך 60 שנה. יהודים שבצעירותם נחשפו ליהדות ושברחו מרוסיה חזרו לחב"ד. ליהודים שנולדו אחרי שהפעילות היהודית הופסקה לא היה למה לחזור ובכל זאת אלפים רבים חזרו בתשובה כולל נציגים בולטים מהמגזר אלקינד שרנסקי אדלשטיין ואשתו של ליברמן ששומרת מצוות.
אין מה להשוות את יהודי ברה"מ לקהילות שסבלו התנכלות אלא לקהילות שעברו שמד לאורך תקופה של דורות כמו האנוסים בפורטוגול שבודדים מקרבם חזרו ליהדות. אם ילד יהודי היה מספר בבי"ס בחקירה שהוריו מקיימים מצוות הלך על המשפחה.
תגובה לעלי עבדו
1) אתה צודק עדויות לקיום יהודי ממרוקו מתוארך לסוף בית שני או המאות הראשונות לספירתם .
2) לגבי ממלכה יהודית זה נתון בספק יש עדויות על ממלכה ברברית יהודית בתקופה הקודמת לאיסלאם אולם קשה לאמוד כמה מתוכם נשארו יהודים ומה חלקם ביהודי מרוקו . נכון הדבר לגבי ממלכת כוזר היהודית (ששכנה היסטורית באזור שהוא כיום חלק מאוקראינה) הערת אגב בספר היוסיפון שנכתב במאה ה10 לספירתם הכוזרים משויכים לעמים הטורקים ולא לסלבים או לרוס .
3) קשה להגדיר את יהודי מרוקו בצרפת כמתבוללים נהפוך הוא
4) נכון הרדיפה הדתית הייתה חלק מהתבוללות וגם העובדא שהחברה הרוסית (והאוקראנית) היו ספוגים בשנאת ישראל מדורי דורות
הכוזרים לא היו סלאבים אבל לא ברור אם הם היו טורקים או הינדואירופים -ויש כל מיני הינדו אירופים במרחב הזה החל מפרסים כורדים ואפגנים וכלה בגרמנים וסלבים.
במרחב בו הם חיו לפני הפלישות הטורקיות בימי הביניים חיו עמים הינדו אירופים (לדוגמא עיר הבירה של הגותים היתה בדרום רוסיה באזור הכוזרי) והמרחב היה המקור של הגרמאנים לפני שפלשו לאימפריה הרומית.
היה רצף של שפות הינדואירופיות בין פרס לאירופה (גרמנית ופרסית מאותה משפחת שפות).
יש לי תאוריה – שהכיבוש האיסלמי במאות ה7-8 גרם ליהודים הפרסים והבבלים שחיו בארצות אלה מאז גלות בבל ומגילת אסתר – לעבור לאימפריה הכוזרית שבראשה היה מלך יהודי ומשזו נפלה הם המשיכו לגרמניה… הפריחה של יהדות אשכנז מסתדרת כרונולוגית עם דעיכת המרכזים היהודיים בבבל ולפיכך אולי היידיש זה בעצם פרסית שספגה כוזרית ואח"כ הפכה לגרמנית – ברור שיידיש זה גרמנית + עברית – אבל צריך לנתח עד כמה ההבדלים בינה לבין גרמנית – מקורם בפרסית.
לעלי עבדו:
אם עבדו עליך זו איננה בעיה שלי. לפיכך צא ולמד
אם אתה בן דוד אז תגובתי מיותרת,אינך צד לדיון.
ולענייננו:
1) אנא הרחב את ידיעותייך בנושא, הן דלות. ביהדות מרוקו לא צמו בתשעה באב בשנים הראשונות לאחרת
החורבן – פשוט משום שלא ידעו על החורבן ולידיעה לקח זמן להגיע.
2) ישנם עדויות לקיומה של מיני ממלכה בהרי האטלס מעט לפני הכיבוש המוסלמי. עמדה בראשו מלכה
שכונתה 'אל כבירא כהנא' – המכהנת הגדולה.ממלכה זו נחרבה עם הכיבוש המוסלמי
בזמן תקופת המייחדים (אל מווחידון) יהדות מרוקו כמעט ונחרבה ורוב הקהילות בערים הגדולות נרצחו
או ברחו להרי האטלס. גירוש ספרד היה האירוע שהחיה את הקהילות בכל ערי מרוקו ומשם באה הפריחה.
3) ממש לא. יהדות מרוקו תמיד הייתה עם שורשים עמוקים וטובים – הלא זוהי מורשת אבותינו והמורשת
אותה נעביר הלאה.
4) ליהודים בכל הדורות הייתה האפשרות להתפקר או להישאר דבוקים ביהדות תוך סבל מצד גורם כלשהו.
יהדות בריה"מ איננה שונה. במצרים היה יותר קל? גזרות אנטיוכוס?? אינקוויזיציה???
מי שלא דבק ביהדות, יצא ממנה לצערי הרב. לא משנה באיזה אלף הוא חי.
אוסיף עוד דבר – למרות הגזענות כלפי העליה מברית המועצות, אין לה הגנה תחת השמאל הפרוגרסיבי, להבדיל מקבוצות אחרות כמו שחורים, נשים, הומואים.
כך נדפקנו משני הכיוונים, הימין שונא אותנו בגלל שאנחנו לא מספיק דתיים והשמאל בגלל שהרוסים הם לא "קבוצה מוגנת" תחת תורת השמאלנות המודרנית.
הימין לא שונא אף אחד.
לא כיוון שאין גזענים בימין (יש גם בסמול, יש בכל העולם), אלא מכיוון שלהבדיל מהסמול הפוליטי – יש מגוון זרמי ימין בארץ והם ממש לא מקשה אחת. ראינו זאת היטב בבחירות האחרונות.
כך שלעצם העניין, הסר דאגה מלבך – אף גורם מוסדי בימין, לא "שונא את עולי ברה"מ". רק הסמול, כפי שציינת נכון, מחלק את העולם לקבוצות של "קורבנות".
אין היסטוריה למתבוללים הרוסים, ההיסטוריה של יהדות רוסיה נכתב בדם היהודים שדבקו ביהדותם.
אין הבדל בין מתבולל ברוסיה לסתם איוון, מבחינת הסיפור שיש להם להציע.
שאר היהודים מכל הארצות נטמעו והתחתנו אחד בשני, כי אנחנו משפחה אחת, עם היסטוריה משותפת.
לרוסים יש רק את הקומוניזם, שלא מיוחד להם ולא מעניין אותנו.
ארץ ישראל לעם ישראל
איזו טעות עשית שהתעסקת עם המרוקאים…
ללא ספק העליה מרוסיה העלתה את הרמה בישראל כי באו אנשים איכותיים מלומדים ונפלאים אך יחד עם זאת עלו הרבה לא יהודים שהביאו איתם הרגלים זרים ולא פלא שצצו בחנויות בדצמבר "עצי כריסומס" ועוד סמנים שונים לאירועים שאין להם קשר ליהדות. סה"כ צריך ללמוד ולקבל כל יהודי ששב לארץ ישראל כוחנו הוא באחדותינו
יש לכותב המאמר טעות קלה.
נכון אמנם שבמאמר "יהדות מרוקו" בויקיפדיה יש 42 פרקים ובמאמר יהדות ברית המועצות יש רק חמישה פרקים.
אבל הערך יהדות מרוקו מפרט את תולדות היהודים במרוקו בשנים 500-1970 בערך, בעוד שהערך יהודי ברית המועצות מפרט את תולדות אותם היהודים רק בשנים 1917-1991.
אם נבדוק את קורות אותם היהודים עד 1917 נגלה כי
יש שישה פרקים שמפרטים את קורותיהם בשנים 1791-1917 בערך "יהדות רוסיה"
שישה פרקים שמפרטים את קורותיהם בשנים 1300-1791 בערך "יהדות פולין"
(חלק מיהודי ברה"מ היו תחת שלטון פולין גם בשנים 1918-1944 ויש ארבעה פרקים שמפרטים על יהדות פולין באותן שנים)
חלק מהמידע נמצא גם במאמרים המפרטים על כל רפבוליקה בנפרד (8 פרקים על יהדי אוקראינה, 9 פרקים על יהודי בלארוס,7 פרקים על יהודי ליטא (שלא היו חלק מברה"מ בשנים 1918-1944)5 פרקים על יהודי לטביה (כנ"ל) ופרק קטן על יהדות אסטוניה(כנ"ל),14 פרקים על יהדות גאורגיה, מאמר לא ארוך על יהדות אזרבייג'ן,5 פרקים על יהודי הקווקז ו2 פרקים על יהודי בוכרה).
ככה שלא חסר פירוט על יהדות ברה"מ , אולי הבעיה היא שהחומר לא מסודר וקשה למצוא אותו.
יש אכן בלאגן, עובדה שגם הרשימה שהבאת לא מלאה – קזחסטן, קרימצ'קים, אודסה ועוד לא מעט ערכים. לדעתי כותב המאמר הבין את המצב בוויקיפדיה הפוך – יש כל כך מעט מידע על יהדות מרוקו בוויקיפדיה שהוא מרוכז בערכים בודדים.
הנקודה היא שיהדות ברה״מ בנויה, כנכתב במאמר, מרשימה ארוכה של מדינות. להכניס הכול יחד לערך אחד בויקיפדיה היה יוצר את הבלבול וההכללה שהמאמר מנסה למחות עליהן.
יהדות מרוקו, לעומת זאת, אינה עד כדי כך מגוונת.
ההשוואה היתה צריכה להיות ליהודי צפון אפריקה שאכן מפוצלים לשורת ערכים, ובצדק.
הבעיה היא לא עם היהודים שעדו את יציאת ברית המועצות אלא אם הערב רב שנלווה אליהם
יהדות מפוארת עם תשואה אדירה לכולנו
זהו קרב בין אוכלוסיית עולים גדולה מרוסיה(כולל) מול אוכלוסיי עולים גדולה אחרת ממרוקו. שתי הקבוצות לא מפסיקות להתבכיין שלא מתייחסים אליהם מספיק.
אבל שוכחים את העולים ממדינות אחרות שבאו עם תרבות וידע, עירק, טורקיה, יוון, מצרים ועוד. אף אחד לא דורש את עלבונם כי לא קודמו ברשויות השלטון ולא קבלו תפקידים.
תמיד זה רק המרוקאים והרוסים.
ישראל יותר מידיי מורכבת למוח האנושי שעושה הכללות- אי אפשר להתייחס לכולם אז עושים הכללות ומתיחסים לקבוצות שמונות מעל מיליון איש או לכאלה שממש בולטות
אז יש מרוקאים רוסים, ותיקים אשכנזים, חרדים מתנחלים אתיופים ערבים ודרוזים.
כל השאר בולגרים ויוגוסלבים סורים ומצרים צכוסלובקים וליטאים ארמנים ונוצרים קופטים שומרונים וקראים הודים וארגטינאים…. זה יותר מידיי.
אף אחד לא מתבכיין.
באופן אישי אני מאמין שמקומי בעולם וכל צעדי מושגחים ע"י הבורא והכל מאיתו יתברך – הטוב והרע שמגיעים לי לפי הדין ממותקים בחסדו של בורא עולם, ואף אחד לא יכול לגעת לי בהם(אשכנזי או ספרדי).
אבל כן להעמיד דברים על דיוקם ולדבר אמת. לא האמת שלי ולא אמת לשעתה.
מוזמן ללמוד על התרבות היהודית המפוארת במרוקו ולראות בעצמך.
העובדה שבשנות המנדט המפאייניקי מדינת ישראל העדיפה,על שלל מוסדותיה וארגוניה, לפאר ולקדם את התרבות האירופית, עומדת בעינה.
צא ולמד על אישים יהודים מהעדה.על רמת השירה ומורכבות הקצב והפיוט. על התפתחות העברית ומבנה הפעלים. על מדינאים,רופאים ואנשי ממון וכמובן רבנים ענקים שבענקים. ואפילו שודד ים מפורסם אחד.
לידיעתך,אנחנו בעדה המרוקאית לא מסתכלים על אף אחד מלמטה. היחיד שמרימים אליו עיניים זה הקדוש ברוך הוא. עם שאר האנשים אנחנו מדברים בגובה העיניים, מי שעושה פוזות חוטף את הצד השני של החום המרוקאי הידוע.