ליל ההברחות – כנופיות הברחות הסמים הערביות הן סכנה מיידית לישראל

כנופיות המבריחים החמושים פועלות ככנופיות מחבלים ואינן נרתעות מלהתמודד מול כוחות הביטחון. המדינה, מצידה, לא מראה כל נכונות לטפל בבעיה החמורה

מחבלי 'החזית העממית' בירדן, ראשית 1969 | Thomas R. Koeniges

בבוקר יום חמישי שעבר הודיע צבא ירדן כי הרג 27 מבריחי סמים ופצע נוספים שניסו להסתנן לשטח הממלכה מסוריה השכנה הצפונית. באירוע נתפסו כמויות גדולות של סמים שיועדו לשווקים באירופה, במפרץ הפרסי ובמדינות המזרח התיכון. היתקלות משמעותית זו הגיעה לאחר שביום ראשון, ה-16/1, נהרג קצין ירדני ושלושה חיילים נוספים נפצעו, בזמן שמבריחי סמים ניסו לחדור את הגבול, ירו לעבר מוצב צבאי ירדני ונמלטו ללא פגע חזרה לשטח סוריה.

היתקלויות אלו בגבול ירדן – סוריה לא היו ההברחות הראשונות שסוכלו בידי צבא ירדן. השלטונות בירדן מודיעות ​​מעת לעת על סיכול הברחות סמים שהגיעו למדינה דרך הגבול הסורי שמקורם לא אחת גם בלבנון. כך לדוגמא דווח בחודשים יוני ואוגוסט האחרונים על סיכול הברחות סמים גדולות, הודות למידע מודיעיני שהגיע לרשויות הירדניות מבעוד מועד.

ההיתקלות בה נהרג הקצין הירדני הייתה ככל הנראה אירוע מטלטל, שחייב את המלך עבדאללה וצבאו לשנות גישה ולהגיב בתקיפות ובנחרצות כלפי המבריחים, ובכלל זאת להביא לשינוי בהוראות הפתיחה באש כנגדם.

האירוע בגבולה הצפוני של ירדן מזכיר במובנים רבים את הנעשה במרחבי סיני והנגב שעל גבולנו הדרומי עם מצרים. תעבורת הסמים הגדולה באזורינו מנוהלת על ידי כנופיות חמושות ומאורגנות היטב של סוחרי סמים מקומיים, הפועלים בחסות ארגוני טרור אסלאמיים. בצפון פועלים המבריחים בחסות ובתאום עם ארגון החיזבאללה וגורמים איראנים ממשמרות המהפכה, הפועלים בדרכים שונות בכדי לייצר בין היתר מקורות הכנסה למיליציות המקומיות שיאפשרו להן לשלוט בשטחן שבסוריה ובלבנון. בגזרת סיני והנגב פועלים המבריחים הבדואים, בני השבטים המקומיים שמשני עברי הגבול, בתאום אלו עם אלו בחסות ארגוני טרור נוספים כדוגמת דאעש סיני, מתחת לאפם של הכוחות המצריים, הכוח הרב לאומי המוצב בסיני וכמובן צה"ל, שעיבה את הגבול ברצועת מכשול "שעון חול" ומערך תצפיות וכוחות לוחמים ניידים.

החזית המצרית

בצירוף מקרים מעניין, אירעה ביום חמישי האחרון היתקלות של כוחות צה"ל עם מבריחי סמים חמושים בגבול ישראל – מצרים, שניהלו כתשע הברחות סמים שכללו ירי – שבע מהן סוכלו. להבדיל מתוצאות ההתקלות של צבא ירדן עם המבריחים הסורים שהסתיימה עם 27 מבריחים הרוגים, התוצאות בגבולנו הדרומי היו מצערות- שני לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב נפצעו קל בידיהם מירי כוחותינו והמבריחים נמלטו בחיים, למרות שפתחו באש מקלעים עזה לעבר כוחותינו. מתחקור ראשוני עולה ששני הלוחמים נפצעו מירי של לוחמי ולוחמות גדוד קרקל שזיהו בטעות את רכבם כרכב מבריחים המשמש בדואים ישראלים בשטחנו, וירו בגלגליו.

לאור דבריהם הלא מתואמים של גורמי ביטחון ישראלים וירדנים כאחד, ביחס לסיכול ההברחות בליל חמישי האחרון בגבול כל אחת מהמדינות בנפרד, נמצאו מספר מכנים משותפים: שתי ההברחות היו חריגות במיוחד בהיקף הפעילות והערכות המבריחים בשטח; בחירת עיתוי ההברחה בליל חורף סוער וקר במיוחד; עצמת אש חריגה בהיקפה שהופעלה בכל אירוע. ההבדל המהותי והבולט בין שני האירועים הינו כאמור במבחן התוצאה.

בשנים האחרונות ניכרת עלייה חדה מאוד בהיקף ניסיונות וסיכולי הברחות הסמים ממצרים לישראל ומסוריה ולבנון דרך ירדן למדינות שונות. ככל שהצלחת הסיכולים עולה על הצלחת ההברחות, כך הופכות ההברחות למורכבות ולאלימות יותר בכדי להבטיח את הצלחתן או לכל הפחות להימנע מפגיעה בשרשרת האספקה ולהציל את הסחורה היקרה.

בעוד שבמהלך ההברחות בדרום לא נהרג אף חייל צה"ל בשנים האחרונות בקרבות עם מבריחים משני עברי הגבול, גורלם של הירדנים לא שפר עליהם ואיבדו הם קצין בחודש האחרון.

האם רק כשחס וחלילה ייהרג חייל צה"ל בהתקלות חמושה עם מבריחים בדואים בגבול מצריים או במהלך מרדף, תשתנה המדיניות כלפי כנופיות המבריחים בשטח ישראל שמוצאם בשבטי הבדואים ברחבי הנגב, העושים שימוש בנשק וציוד צה"לי תקני שגונבים הם מיחידות ומחנות צה"ל השונים חדשות לבקרים? האם רק כשמחיר הדמים שיגבה מעמנו יהיה מידי המבריחים ולא מידינו אנו, כפי שארע במהלך אירועי הירי הדו צדדי הטרגיים, תשתנה הגישה בצה"ל והוראות הפתיחה באש ישונו, ולא רק למראית עין אלא בכדי לפגוע בול בעין של המחבלים והמבריחים?

לסיכום

כנופיות המבריחים החמושים פועלות ככנופיות מחבלים ואינן נרתעות מלהתמודד מול כוחות הביטחון. משכך הדבר יש להתייחס אליהן כאל חוליות מחבלים לכל דבר ועניין ולחסלן בכל האמצעים העומדים לרשות כוחות הביטחון.

המשך הטיפול בכפפות משי בכנופיות הבדואים העושות בנגב כבשלהן – יוביל בסופו של דבר לאלימות קשה ולשפיכות דמים. היש בארצנו מנהיג חכם ואמיץ המוכן לקרוא בקול רם את הכתובת שעל הקיר וללמוד מניסיונם המר של השכנים הירדנים, בטרם נלמד את הלקח על בשרינו אנו?

אל”מ במיל׳ טל בראון הוא יועץ אסטרטגי, בעל תואר שני בלימודי צבא וביטחון, ביצע שורת תפקידי פיקוד במגוון יחידות לוחמות, שירת כמג״ד, כמפקד בה״ד ורמ״ח איסוף הקרבי. חבר בתנועת ׳הביטחוניסטים׳.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. אם מחר בבוקר הכנסת תחליט להוציא את החלב או הבשר מחוץ לחוק, תנובה תהפוך לעבריינית
    ויתחיל מסחר לא חוקי במוצרים הנ"ל.
    ממש כפי שהיה בתקופת היובש בשנות ה30 בארהב.
    התקופה הנל הביאה ליצירתה של המאפיה ושאר ארגוני הפשיעה.

    הפתרון הוא לאפשר מכירה של מרחיבי תודעה ושאר ירקות באופן מפוקח ולהרוויח מהמיסוי.
    המשטרה ושאר קפוצי הרקטום בכנסת לא יאפשרו את זה כמובן.
    הסיבה היא שלכאורה המשטרה קשורה בעבותות לארגוני הפשיעה כמו ירח שמסתובב סביב כוכב וחי עמו בסינרגיה.
    בכל המדינות שאישרו לגליזציה נרשמה ירידה בפשיעה.
    אבל עם ירידה בפשיעה אי אפשר לדרוש תקציבים גבוהים.
    קחו לדוגמא את נושא תאונות הדרכים, תקציבי ענק+ אכיפה דרקונית = עליה במספר הנפגעים.

    לסיכום: צאו לנו מהווריד בכל הנושאים.
    אבל מממשלת שמאל פרוג-אגרסיבית פאשיסטית לא ניתן לצפות לכלום
    מעניין מתי יבואו לקיצן כל המפלגות שבנויות על מסורת אירופאית מחורבנת
    ותהיה לנו מפלגה רפובליקנית שוחרת חופש אמיתית

    1. "בכל המדינות שאישרו לגליזציה נרשמה ירידה בפשיעה."
      תוכיח! הבא מקורות אמינים נטולי אג'נדה ככל האפשר.

    2. לגליזצית הסמים תגרום לנזקים כבדים: יותר מסוממים. יותר מהם על ההגה. יותר חיילים על סמים. יותר מסוממים פושעים כי צריכים כסף לא רק לסמים אלא גם לאוכל ומסוממים לא עובדים.

    3. נידמה שלא לקחת את המנה היומית לפני שהגבת…

  2. הגיע הזמן למלחמת אזרחים וגירוש טוטאלי של האויב הפנימי הערבי והשמאלני אנטישמי.

  3. יש לי חידוש בשבילך: במדינת הטירוף (שים לב: לא חלמאות, טירוף!) שלנו, גם אם ייהרגו חיילי צה״ל, לא ישתנה דבר (בהנחה שאינך מתייחס לפליטה הקצובה של ההצהרות המטופשות מפי השקרן כאל שינויי מציאות). אחרי הכל, למבריחים יש זכות מולדת ובלתי-ניתנת-לערעור לחיים, ולא קשה למצוא היום אלוף פיקוד שירפה את ידי חייליו בדיבורים מתחסדים על חשיבות שמירת כבודם של מחבלים ופושעים.

    1. אכן, שר הבטחון עצמו מתגאה(!) שהוא מקדם גישה של סיכון חיילי צה"ל למען אזרחי האויב. והיות והשר לבטחון פנים הגדיר את האוכלוסיות הללו כקורבנות ולא פושעים מסתבר שהם כלולים בהגדרת אזרחי אויב ובעיני הממשלה מוצדק להקריב חיילי צה"ל כדי לא לפגוע בהם.

  4. הרמטכ"ל מבהיר שערכי צה"ל הם שמירה על חיי אזרחי אויב כמו גנץ שסיכן גולנצ'יקים בעזה כדי לשמור על עצי זית של אזרחי אויב.
    ———————————–
    צבא/משטרה שמאלנית אנטישמית לא יכולה לנצח מלחמות!
    לא להתגייס לצבא/משטרה השמאלנית הבוגדנית!
    לא לעשות מילואים ולא לשלוח את הילדים לצבא!
    הגיע הזמן להקים מיליציות בכל עיר במדינה.
    תשמרו על הילדים שלכם…. בעצמכם!
    ישראל ה-2 לא בשר תותחים של ישראל הראשונה השמאלנית הבוגדנית תומכת טרור!

    1. הצבא התחיל תוכנית לעידוד "שירות משמעותי קרבי" בפריפריה.

      בקיצור.. השמאלנים הבוגדים במטכל צריכים עוד בשר תותחים של ישראל ה-2.

  5. תופעה זהה מתרחשת בארה״ב וכדאי לשים לב לפרטים. מעבר להחלשה סיסטמטית של כוחות האכיפה, מדובר בזן חדש של סמים כמו פטאנול, שהחומרים להפקתם מגיעים מסין והם קטלניים מאוד. ארגוני הפשע המאורגן שמבריחים את הסמים הללו פועלים כמובן למען הרווח הכספי העצום אבל הם הפכו למעשה לצבא שתוקף את ארה״ב ואלו אותם ארגונים שמבריחים גם מהגרים. משום מה, ממשל ביידן לא עושה דבר כדי לעצור אותם וזה יותר ממוזר.

  6. בוא נתחיל בהבנה של שלטון צה"ל על בסיסי האימונים. כאשר בדואים מדווח שגונבים מטנקים מקלעים ותחמושת מה אתה מלין על הברחות וירי חי על חיילי צה"ל?

    מי שלא מסוגל להיות בעל הבית בביתו (בסיס אימונים) וכשטרקטורונים נוסעים בין טנקים ואוספים מתכות או גונבים מטרות אימונים ובהמשך ציוד אישי ותחמושת – מה אתה בדיוק משדר?

    בסבירות גבוהה הצבא הירדני נהג כפי שנהג כי כל חייל ירדני יודע שלא יוזמן לחקירה במצ"ח או מח"ש בעקבות סכון חייו למען המולדת.

    קודם שתוריד את שלטון המשפטנים שחיים בלה-לה לנד, וקודם שתהרוס בניה לא חוקית (שטח שווה למיליון ש"ח למגרש ליהודי וכ- 30,000 ש"ח לבדואי למה?) בזמן קצר – אין לך פתרון.

    מדינת ישראל להבנתי נחטפה על ידי כת צדקנית שממנה את עצמה – עד אז, אין לך שום פתרון.