ביקורת חריפה על ביידן בנושא איראן: תקווה אינה מדיניות ביטחון

עיקרי הביקורת הנוקבת שספג ג'ו ביידן על התנהלותו בנושא הסכמי הגרעין מול איראן במליאת הסנאט על ידי יו"ר וועדת החוץ בסנאט, הסנטור הדמוקרטי הוותיק, רוברט מננדז

אתגרים אזוריים. ג'ו ביידן | ErikaWittlieb, Gage Skidmore

יו"ר וועדת החוץ בסנאט, הסנטור הדמוקרטי הוותיק, רוברט מננדז, שבכוחו למנוע אישרור (67 מ-100 סנטורים) הסכמים בינלאומיים, ואף למנוע את חתימתם, הטיח ביקורת קשה במדיניות הנשיא ביידן כלפי איראן בנאום במליאת הסנאט ב-1 פברואר 2022:

  • מעצבי מדיניות החוץ והביטחון חוזרים על השגיאות החמורות שהביאו להסכם הגרעין הכושל ב-2015, והם "נחושים לשחזר אותו";
  • על המדיניות להתבסס על ההתנהלות פורעת-החוק של משטר האייתולות ולא על תקווה חסרת-יסוד;
  • משטר האייתולות מתמקד בטילים ולא בחמאה;
  • האיום האיראני אינו מוגבל לנשק גרעיני, אלא כולל טרור והפצה מסיבית של טכנולוגיות ומערכות טילים בליסטים מתוחכמים;
  • האיום האיראני אינו מוגבל למפרץ הפרסי ולמזה"ת, אלא מתפרש ברחבי העולם;
  • בתהליך המו"מ יש לשלב אופציה צבאית-אמינה ומעשית – מעבר להצהרה "כל האופציות פתוחות" – כדי להעניק סיכוי להצלחת האופציה הדיפלומטית;
  • על הנשיא ביידן להבין שמשטר האייתולות אינו שותף של אמין למו"מ.

קטעים מנאום יו"ר וועדת החוץ בסנאט, הסנטור הדמוקרטי מננדז:

"לא מתקיים מו"מ עם ישות בעלת רצון טוב… במקום להתמקח על משך תוקפו של ההסכם, יש להגיע להסכם קבוע… קבוצה דו-מפלגתית של דיפלומטים, אנשי צבא ומחוקקים בכירים בדימוס [כולל ליאון פאנטה הדמוקרט שהיה מזכיר ההגנה וראש ה-CIA בנשיאות אובמה, יו"ר וועדת הכוחות המזויינים בבית הנבחרים וראש סגל הבית הלבן בנשיאות קלינטון] פרסמה ב-17 דצמבר 2021 גילוי-דעת הממחיש את חיוניותה של האופציה הצבאית להצלחת המו"מ (כולל אספקת מערכות נשק מתוחכמות לישראל, והרחבת תמרונים משותפים עם ישראל ומדינות המפרץ הסוניות)"

"אל לארה"ב להיגרר להסכם זמני, ואל לה לדבוק במסגרת הסכם 2015…. כפי שאמרתי ב-2015 [כאשר מננדז היה בין ארבעה סנטורים דמוקרטים שהתנגדו להסכם שהוביל הנשיא אובמה]: 'תקווה איננה אסטרטגיה של ביטחון לאומי…. 'הסכם 2015 התבסס על תקווה שאיראן תעדיף את היתרונות המסחריים והדיפלומטים הנובעים מההסכם על פני החתירה לנשק גרעיני. ובכן, איראן לא הצדיקה את התקווה:

תקווה שהקיצונים באיראן יאבדו את כוחם ולא ימשיכו ליצא את המהפיכה האסלאמית ברחבי העולם. ובכן, זה לא קרה. תקווה שמשטר האייתולות יאפשר לעם האיראני לקבוע את עתידו. ובכן, גורמים קיצוניים במשטר האייתולות התחזקו ואינם מעניקים חירות לעם האיראני. תקווה היא מאפיין בלתי-נפרד של אופי האדם, אך לא בסיס לאסטרטגיה של ביטחון לאומי."

הסנטור מננדז ממשיך ואומר כי: "יש להרחיק לכת בדמיוננו כדי להאמין שמשטר האייתולות יהיה שותף-אמין להסכם שיחליש אותו ויסכן את היעד של המהפיכה האסלאמית. המשטר לא יאפשר זאת. הסכם 2015 התבסס על תקווה שהמציאות האיראנית תשתנה, ואיראן תתנתק משאיפותיה הגרעיניות. ובכן, המשטר האיראני לא השתנה. תקווה שאיראן תחדל לייצא טרור ולסייע לגופי טרור. אבל זה לא קרה. תקווה שאיראן תשחרר את בני הערובה האמריקאים. אבל זה לא קרה. תקווה שמשטר האייתולות יפסיק לשרוף את דגלי ארה"ב. אבל זה לא קרה. תקווה שמשטר האייתולות יפסיק להדהד 'מוות לארה"ב'.  אבל זה לא קרה. משטר האייתולות ממשיך לעשות מעשים אלו"

"אל לנו להמשיך לפעול בהשראת הרהורי-לב, ולהניח שכל הצדדים למו"מ פועלים בתום-לב…. אנחנו יודעים שמיד עם החתימה על הסכם 2015… משטר האייתולות המשיך לפעול בנחישות לפיתוח תשתיות נשק גרעיני… קהיליית המודיעין של ארה"ב העריכה בשנה שעברה שאיראן וגרורותיה הקיצוניות ממשיכות לתכנן פעילות-טרור אנטי-אמריקאית…. לאיראן מאגר טילים בליסטים הגדול באזור… בעל טווח של 1,300 מילין [2,080 ק"מ] – המסוגל לפגוע במטרות עמוק בהודו, סין, רוסיה, יוון, אתיופיה ותריסרי מדינות נוספות… מעצבי המדיניות של ארה"ב עיוורים להפרות הגסות של משטר האייתולות… אל לארה"ב לסטות מהמטרה למנוע נשק גרעיני מאיראן, שיביא למרוץ חימוש גרעיני במזה"ת… אל לארה"ב להתעלם מהסיוע המרושע שמשטר האייתולות מעניק לטרור, ואין להיכנע לאיומים על חיי-אדם ואינטרסים של ארה"ב… אין לאפשר לאיראן לרכוש יכולות של נשק גרעיני."

ב-18 אוגוסט 2015 סיים הסנטור הדמוקרטי רוברט מננדז נאום נחרץ נגד הסכם הגרעין של הנשיא אובמה: "אני יודע שמאמרי מערכת יתייחסו אלי באופן חיובי יותר אם אתמוך בהסכם הגרעין, אבל הם גם תמכו בהסכם שהביא להתגרענותה של צפון קוריאה… אם איראן תהפוך למעצמה גרעינית, ידי לא תהיה במעל…"

יורם אטינגר הוא שגריר בדימוס ומומחה ליחסי ישראל-ארה״ב והמזרח התיכון. מאמרים נוספים שלו ניתן למצוא באתר האינטרנט שלו.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. "צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים"-
    אם עם ישראל בוחר לעצמו ממשלה חלשה וחסרת יכולת, הקב"ה כבר ימצא מישהו אחר שיציל אותנו.