הבגידה והפחד: מדינות ערב נגד הסכם הגרעין

מנהיגים ופרשנים בעולם הערבי מזהירים מפני הפייסנות של ביידן מול איראן: "התנהלות מטופשת שיוצרת קרע עם ידידים ומעודדת טרור"

נשיא האמירויות בן זאיד ויורש העצר הסעודי בן סלמן | מחלקת המדינה, GODL-India

במה שנראה כמו אזהרה נואשת רגע לפני שממשל ביידן מגיע להסכם גרעין חדש עם איראן, ארבע מדינות ערביות הביעו דאגה עמוקה מתוכנית הטילים של משטר האייתוללות ומתמיכתו המתמשכת בטרור. בהצהרה שפורסמה בקהיר ב-9 במרץ, סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים אמרו כי איראן ממשיכה להתערב בענייניהן הפנימיים של מדינות ערב, וממלאת תפקיד מרכזי בזריעת שיח מפלג ותמיכה וחימוש של ארגוני טרור.

הצהרה זו הגיע על רקע דאגה גוברת בקרב חלק ממדינות ערב מכך שארה"ב וכוחות מערביים אחרים עשויים להגיע בקרוב לעסקה שתשיב לחיים את הסכם הגרעין עם איראן. כפי שהסבירו נציגי ארבע המדינות בהצהרתן, איראן מציבה איום על ביטחון מדינות ערב ופוגעת במאמצים האזוריים והבינלאומיים לפתרון משברים בדרכי שלום. עוד הדגישו הנציגים הערבים, כולן ממדינות הנחשבות בנות-ברית ותיקות של ארה"ב, את החשיבות במניעת נשק גרעיני מאיראן ואת הצורך בחיזוק הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

מסר נוסף שיצא מקהיר ומכוון לבית הלבן ולמערב בכלל עוסק בפעילות הטרור של איראן ושליחיה ברחבי המזרח התיכון. מדינות ערב מודאגות מאוד מחוסר היציבות באזורים כמו סוריה, עיראק, תימן ולבנון, ורואות איום ביטחוני לא רק בהמשך התוקפנות מצד איראן, אלא גם בתמיכתה הכספית והצבאית בארגוני טרור כמו חמאס, הג'יהאד האסלאמי, חיזבאללה והחות'ים. כל הסכם עם איראן צפוי רק לחזק את הארגונים אלה, ולעודד אותם להגביר את מתקפות הטרור. דאגה נוספת נוגעת למקרה בו איראן תשיג נשק גרעיני, וזה ימצא דרכו בסופו של גם לידי ארגוני טרור.

הודעת מדינות ערב כללה גינויים נוספים של איראן, הנוגעים לתמיכתה בפעולות חבלה באזור ובאספקת נשק לגורמים כמו החות'ים בתימן. כך למשל הוגדרה מתקפת הרחפנים שיצאה מתימן נגד סעודיה ואיחוד האמירויות כ"איום ביטחוני חמור ליציבות האזור והפרה חמורה של החלטות מועצת הביטחון". גם המעורבות האיראנית במלחמת האזרחים בסוריה ובסכסוך זכתה לגינוי ערבי, יחד עם הבעת סולידריות עם מרוקו המתמודדת גם היא מול מעורבות איראנית בענייניה הפנימיים, במיוחד בכל הקשור לחימוש ואימון של גורמים בדלניים המאיימים על שלמות הממלכה.

קרע עמוק

דאגה זו מן הפעילות האזורית המסוכנת של איראן נשמעת לאחרונה מפי מספר הולך וגדל של פרשנים ועיתונאים ברחבי העולם הערבי. בכל פעם שמגיעים דיווחים חדשים על התקדמות בשיחות הגרעין ועל צעד נוסף בדרך להסכם, התקשורת הערבית מתמלאת באותות אזהרה נגד מדיניות הפיוס עם איראן.

"ממשל ביידן מתנהל בטפשות", כתב הפרשן העיראקי עלי אל-סרף. לדבריו, "במקום לנצל את היכולות של בנות-ברית משמעותיות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות ולהאזין לדאגותיהן, הוא בחר להמר על חזרה איראנית לשוק הנפט. לאחר מכן הוא הוא ניסה לחזר אחרי יריבה אחרת, ונצואלה, בניסיון לשכנע אותה לייצא נפט לארה"ב בתמורה להסרת סנקציות". עוד כתב אל-סרף כי סירוב מנהיגי סעודיה והאמירויות לקבל שיחות טלפון מביידן "אינו בגלל שהם רוצים לנטוש את הברית עם אמריקה, אלא בגלל שהם מזהים חוסר מנהיגות בבית הלבן. מבחינתם פשוט לא ניתן לסמוך על ביידן".

חוסיין אל-סופי, חוקר תקשורת ופוליטיקה שבסיסו בתימן, הוא קול בולט נוסף המנסה להזהיר מפני הניסיון המסוכן לפייס את האייתוללות. לדבריו, "איראן מפעילה טרור ממוסד ומבצעת פשעים בכל רחבי העולם… היא הקימה מיליציות בעיראק, סוריה, לבנון ותימן, והיא מממנת ומחמשת את הכנופיות האלה. טהרן אימצה מדיניות של אדמה חרוכה ומטרתה היא ליצור כאוס בעולם הערבי ולהרוס את שכנותיה". אל-סופי המשיך והסביר כי ההפרה האיראנית של כל חוק ומנהג בינלאומי מקובל מתרחשת בחלקה הגדול בשל כישלון המערב בדרישת דין וחשבון עבור פעילות הטרור של טהרן. לדבריו, בהיעדר עמדה אמריקנית נחושה מול איראן, מדינות ערב צריכות להגביר את שיתוף הפעולה ביניהן ולפעול באופן דיפלומטי תקיף מול טהרן.

סייד זהרה, עורך וכותב בעיתון הבחרייני 'אחבר אל-חליג", אמר כי על מנת להבין את המשבר בין ממשל ביידן לבין מדינות המפרץ יש לשאול כיצד הוא התחיל ומי האחראים לו. "המשבר הזה החל בתקופת הנשיא לשעבר אובמה", כתב והוסיף: "אובמה הפנה גב לבנות-הברית במפרץ, חתם על הסכם גרעין עם איראן ונתן את האות לעידן חדש של טרור במזרח התיכון, מבלי לקחת בחשבון את האינטרסים הביטחוניים והמדיניים של ארצותינו".

לדבריו, במהלך כהונת אובמה היחסים בין ארה"ב למדינות המפרץ סבלו מקרע עמוק: "לאובמה פשוט לא היה אכפת מהיחסים הארוכים שלנו. כאשר ביידן נכנס לבית הלבן, הוא המשיך בשיח העוין כלפי מדינות המפרץ, במיוחד נגד סעודיה. האסון הוא שעמדה זו כעת מתרגמת למדיניות מעשית נגד מדינות המפרץ. ביידן הסיר את החות'ים מרשימת ארגוני הטרור וכעת רץ להסכם גרעין חדש, תוך שהוא מתעלם מכל החששות והדרישות שלנו".

מסר ברור

בהקשר זה, שרי הפנים של מדינות ערב אימצו לאחרונה החלטה המגדירה את תנועת החות'ים בתימן כארגון טרור, החלטה המכוונת ישירות נגד ממשל ביידן שבחר כאמור בדרך ההפוכה, למרות סדרת התקפות מתמשכת ששיגר הארגון נגד סעודיה והאמירויות.

המסר הערבי לוושינגטון בנושא הזה ברור מאוד: כל ניסיון אמריקני לפייס את האייתוללות בטהרן או לסרב לעמוד לצד ידידה הוותיקים של ארה"ב, רק יעודד ארגוני טרור כמו החות'ים להמשיך ולאיים לא רק על מדינות ערביות ומוסלמיות אלא גם על המערב.

כעת, במקרה בו ממשל ביידן יחתום על הסכם גרעין חדש עם איראן, אנו צפויים לראות ערבים רבים יוצאים בגלוי נגד ארה"ב. כפי ששר החוץ הסעודי עדאל אל-ג'ובייר הזהיר כבר לפני שנים, "הבהרנו היטב כי אם איראן תשיג יכולת גרעינית, גם אנחנו נעשה כל שביכולתנו לעשות את אותו הדבר".

הערבים רואים באיראן איום משמעותי על ביטחונם ועל היציבות במזרח התיכון ובחלקים אחרים של העולם. אם ממשל ביידן מתכוון להציב את עצמו לצד האייתוללות, הוא צפוי לאבד את תמיכת ידידיו בעולם המוסלמי והערבי, החשים בגידה ופחד מכך שנשק גרעיני יגיע לידי טהרן ושליחיה הטרוריסטים.


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

עקבו אחר ׳מידה׳ ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. הזדמנות לספק לסעודיה נשק בתמורה מדינית. למלמל כמה מילים שכולם יודעים שהן חסרות משמעות על הפלסטינים + נשק בתמורה לקשרים רשמיים עם סעוחדיה. זה יביא לקשרים עם הרבה מדינות מוסלמיות וגם מדינות ערביות נוספות וככה הפלסיטנים יבינו שהזמן פועל לרעתם ואולי אז יקבלו שכל.