היום השחור ביותר במלחמה

פרק מספרו החדש של האלוף במיל' יצחק בריק מתאר את השעות הגורליות ב-8 באוקטובר 1973: התקלויות קשות בחזית המצרית, חברים שנפלו והקרב המכריע

יצחק בריק במלחמת יום כיפור | צילומים באדיבות המחבר; ניר קרן צבי

פרק זה לקוח מתוך ספרו החדש של האלוף במיל' יצחק בריק, 'לוחם ללא פשרות' המתאר את חייו האישיים, שירותו הצבאי במלחמות ישראל ופעילותו החברתית הענפה. האלוף בריק לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז. בהמשך שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וְגַיִס, כמפקד המכללות הצבאיות ומעל לעשור כנציב קבילות החיילים.
לקוראי 'מידה' – ספרו של האלוף במיל' יצחק בריק במחיר מיוחד של 80 ש"ח. היכנסו לאתר ספרי ניב ובמסך הרכישה הקלידו את הקוד brik89.

***

8 באוקטובר 1973

בשעה 8:30 בבוקר של 8 באוקטובר, אמורה הייתה להתקיים המתקפה על הכוחות המצריים, על־פי תוכניות הממשלה והמטכ"ל. אני, שהייתי בשטח, לא ידעתי עליה דבר. קיבלתי פקודה בקשר בזו הלשון: "'מישקה', תנוע בחוד החנית של הגדוד, שהוא גם חוד החנית של האוגדה. תנוע מצפון לדרום, תשמיד כוחות אויב הנקרים בדרכך ותמתין לפקודות נוספות". בזאת הסתכם כל נוהל הקרב ותמצית הפקודה שקיבלתי כמפקד הפלוגה המוביל של האוגדה לקרב מכריע. לא הורו לי בדבר דרכי הפעולה, ולא היו הנחיות אופרטיביות. רק שתי מילים נשמעו בקשר, שסיכמו את השיחה: "נוע, סוף".

בשדה הקרב של מלחמת יום הכיפורים היה המצב שבו ניתנו פקודות חפוזות ללא כל קשר למציאות שכיח ביותר. את היעדים שאליהם היינו צריכים להגיע למדנו תוך כדי קרבות. את המודיעין שהיו אמורים לספק לנו בטרם צאתנו לקרב אספנו תוך כדי לחימה. לא הייתה קבוצת פקודות ראשונה ושנייה ולא היה נוהל תקין של יציאה לקרב. ניהלנו קרבות שלא היה אפשר לבצע, אילולא רכשנו ניסיון קרבי בשלב מוקדם יותר. בעקבות ניסיון העבר, היה לנו בסיס מוצק של ידע ומיומנות בשיטות השונות של נוהל קרב.

בשעות הבוקר המוקדמות של 8 באוקטובר יצאתי לדרך ונעתי בגבעות החולשות ממזרח על תעלת סואץ. לרגלי הגבעות, שעליהן נענו בטנקים, התפרס מישור בעומק של שישה קילומטרים עד קו התעלה. במישור הזה התמקמו החיילים המצריים שחצו זה מכבר את התעלה. תוך כדי תנועה דרומה, ירינו לכיוון מערב, לעבר הכוחות המצריים, והם השיבו אש. נוצרה מעין תנועת חיכוך בינינו.

פגענו בכוחות המצריים, ולעיתים אף הם פגעו בנו. לא אפשרנו לכלום לעצור אותנו ולהפריע לנו בתנועה דרומה. בשעות הצוהריים, בערך בשעה 12:30, הגענו עם הגדוד ממזרח לשטח השולט על תעלת סואץ, שנקרא בקוד "גבעת ההברגה". המג"ד פקד עלינו שנעצור ונפסיק לנוע דרומה כפי שפעלנו. הוא פקד עלינו לטפס בטנקים על הגבעות שממערב, כדי לתפוס שטח שולט ולהיכנס לעמדות הצופות לעבר קו התעלה לכיוון מערב. בשלב הזה, שׂרר שקט מוחלט בשטח. שמענו את המג"ד, סא"ל אסף יגורי, שפקד עלינו להניע את הכוח מערבה ולהמתין לפקודות נוספות שיגיעו אלינו בהמשך.

בעת קבלת הפקודה, עמד מניין כוחנו בגדוד על עשרים ושלושה טנקים ועל פלוגת החרמ"ש, בפיקודו של סרן מנדי. שלושה ימים קודם לכן, כשיצאנו למלחמה כנגד מצרים, עוד היו לנו בגדוד שלושים ושישה טנקים. פעלנו בהתאם לפקודות והתחלנו לעלות על הגבעות, לעבר השטח השולט על המישור ממערב. הרמתי את המשקפת והבחנתי בשמונה טנקים שנעו לעברנו מהשטח ששלט עליו הכוח המצרי. חשבתי שהם באו לתקוף אותנו מהכיוון המנוגד לתנועתנו. הייתי משוכנע שזו התקפת טנקים מצריים על כוחותינו.

פקדתי על אנשיי: "היכון לירי". שנייה לפני שלחצנו על ההדקים וירינו, הרמתי שוב את המשקפת וזיהיתי כי אלה הם טנקי "פטוֹן". ידעתי כי למצרים אין טנקי פטוֹן. המסקנה שהתבקשה הייתה כי בטנקים האלה ישבו חיילינו. עצרתי מייד את המהלך וחשבתי לעצמי שכדאי להמתין לחיילים עד שיעברו דרכנו, נתחקר אותם, נשאב מהם מידע מודיעיני שיסייע לנו בתכנון הלחימה לקראת ההמשך ונשאל אותם את שאלת השאלות, למה הם נעים לאחור.

הם עברו דרכנו, חמישה מטרים מימיננו, עשרה מטרים משמאלנו, הם לא התייחסו כלל לנוכחותנו בשטח. הרגשנו שמבחינתם אנחנו לא קיימים. צעקנו לעברם, נופפנו בידינו כלפיהם כדי למשוך את תשומת ליבם, כדי שיעצרו ויסבירו לנו מה קרה להם. חשבנו לדלות מהם מידע על המקום שממנו הם נסוגו. אולם, לא היה עם מי לדבר. הם חלפו על פנינו בשעטה. ראיתי בצריחים מפקדים, שפלג גופם העליון חשוף כלפי חוץ, ראשם לא נע ולא זע, ומבטם מופנה לכיוון אחד בלבד. פחד ואימה ניבטו מעיניהם. עקבות של חובלה (טראומה) קשה נחרטו על פניהם, ולא עלה בידי להבין מה עבר עליהם. הקיטוב בין מה ששידרו ובין המקום שבו היינו נישא למרחק. המקום שבו היינו, שמיים כחולים, החול זהוב ומרחב שקט לחלוטין. איש לא ירה ולא נשמעו הדי התפוצצויות, הייתה תחושה של רגיעה. עם זאת, הבנתי שעברה עליהם חוויה קשה ביותר, אך לא ידעתי לפרשה ולהבין את האימה שניבטה מעיניהם. שאלתי את עצמי מהי הבריחה הבלתי מוסברת הזאת, למה הם אינם עוצרים, מה קורה להם שהם אפילו לא מעיפים אלינו מבט, לא מסבירים ולא מעבירים לנו נתונים בסיסיים, אלא רק ממשיכים לסגת מזרחה. הדבר היחיד שהותירו אחריהם היה ענן אבק גדול וסימני שאלה גדולים עוד יותר.

המשכנו לטפס במעלה הגבעה לעבר העמדות הממוקמות ממערב לנו. גדוד 113 נכנס לעמדות בטנקים וצפה על השטח השולט על קו התעלה. השעה הייתה שעת צוהריים, בסביבות השעה 13:30. המג"ד, סא"ל אסף יגורי, קרא למ"פים ולסמג"ד, רס"ן דוד ילין, לתדרוך ליד הטנק שלו. עמדנו זה לצד זה וניסינו להעריך את מצבנו ולתכנן דרכי פעולה. לדאבוננו, כל תכנונינו נעשו מבלי שידענו על קיומם של שלושה נתוני שטח קשים ונוראים לגדוד בפרט, ולצה"ל בכלל. לכן, בזמן התכנון לא התייחסנו אליהם.

הנתון הראשון שלא ידענו על קיומו הוא, שבמישור הנפרס לרגלינו עד לקו התעלה שממערב לנו, חונה לו האויב, וגודלו – דיוויזיה מצרית במערכים חפוזים. חייליו חצו את תעלת סואץ בארמייה השנייה, באזור גשר פרדאן, עוד ביומיים הראשונים של המלחמה.

משתמע מכך, שמול גדודנו שהיו בו עשרים ושלושה טנקים ופלוגת החרמ"ש בפיקודו של מנדי, עמד מערך מצרי שבו דיוויזיה מצרית שלמה שהיו בה קרוב למאה טנקים, מאות כלי ארטילריה ואלפי אנשי חי"ר עם טילי נ"ט בשטח.

יצאנו מהגבעה אל עבר התעלה, בשעה שעמדה השמש בזווית שסנוורה את עינינו, ולכן לא ראינו דבר. לא היה לנו מושג מול מה אנחנו ניצבים. חמור מכך, לא היה לנו שום מידע מודיעיני שדיווח לנו כי מולנו ניצב כוח צבאי אדיר ממדים של כוחות מצריים, ואין לנו כל סיכוי לשרוד מולם.

הנתון השני שלא ידענו עליו דבר, והיה אף חמור יותר מהידיעה שדיוויזיה שלמה עומדת מולנו, היה שחלפו רק שלוש שעות משעמד גדוד טנקים של צה"ל, מחטיבה 460, בדיוק על אותן הגבעות במתקפה הצה"לית הכוללת, כפי שתוכננה מראש. על חיילי הגדוד פקדו לרדת מהגבעות, לחצות את המישור לכיוון מערב, להגיע לתעלת סואץ, לכבוש גשר מצרי באזור גשר פרדאן, לעבור בטנקים לתוך מצרים ולהיות ראש גשר להעברת כוחות צה"ל נוספים כדי להכריע את שדה הקרב.

כפי שלא ידענו על קיומם של הכוחות המצריים בשטח, אף חיילי הגדוד לא ידעו שכוחות כה גדולים של המצרים פרוסים על פני המישור. פקדו עליהם לנוע לעבר התעלה ולתקוף. הם גלשו מהעמדות לעבר המישור מערבה, נעו מהר במישור לעבר תעלת סואץ ונכנסו לתוך מערכי האויב הצפופים, שהתחפרו במישור. כל זאת עשו בשעה שלא ידעו כוחותינו על קיומם ועל מיקומם בשטח. הכוחות שנעו כדי להכריע את הקרב הופתעו וספגו מכת אש אנושה מאש תופת שנורתה לעברם מכל עבר. עשרות טנקים מהגדוד נפגעו ובערו בשטח. עשרות קצינים, מפקדים וחיילים נהרגו בפעולה זו.

הטנקים היחידים ששׂרדו מאותו הגדוד היו מי שהצליחו לסגת מגיא ההריגה. הטנקים הנסוגים הם אותם שמונת הטנקים שעברו דרכנו שלא עצרו, כדי לשתף אותנו ולהזהירנו מפני מה שצפוי לנו אם נוסיף להתקדם. רק כעבור פרק־זמן הבנתי את משמעה של האימה שניבטה מעיני הלוחמים. ההבנה חדרה לתודעתי לאחר שחווינו אף אנחנו את המתקפה האיומה במישור. רק לאחר החוויה האישית שעברה עליי, היה בכוחי לפרש את החובלה שנשקפה מעיני אותם חיילים. בזמן אמת ניסיתי להבין למה הם לא עצרו, למה לא הסבירו, ואילו בדיעבד הבנתי שבאותה עת היו הלוחמים שנמלטו מוכי הלם ונסו על נפשם כמה שיותר רחוק וכמה שיותר מהר מאימת הקרב.

הנתון השלישי, הקשה והחמור משני המכשולים שהוזכרו עד כה, היה הקושי להעביר מידע מסודר ומאורגן למקבלי ההחלטות ב"בוֹר". את מעבר המידע אני מדמה לקבוצת ילדים שמשחקת את משחק "הטלפון השבור". ילד אחד לוחש מילה לחבר היושב לצידו, והוא בתורו מעביר את אותה המילה הלאה מחבר לחבר עד שהמילה מגיעה לאחרון הילדים, זה היושב בקצה השורה. הילד האחרון ששמע את המילה מכריז בקול מהי המילה שהגיעה אליו. ברור שהיא משובשת לחלוטין, ואינה דומה למילה שאותה אמר הילד הראשון. כך בדיוק קרה במערכת הדיווח מהשטח אל ה"בוֹר" בקריה בתל-אביב ואל מטכ"ל צה"ל. הדיווח השתבש תוך כדי המעבר בין המפקדות. עד שהגיע המידע אל המטכ"ל ששהה ב"בוֹר" – הרי שלא היה קשר בין הדיווח שהתקבל לבין המציאות בשטח.

כדי להבין עד כמה היה הנתק גדול בין מה שקרה בחזית לבין הפיקוד העליון, אוכל לספר את אשר שמעתי מאחורי הפרגוד במו אוזניי, ככלי ראשון, מאחד האלופים שישב באותה עת ב"בוֹר" במטה הכללי. ביום השלישי למלחמה, בשעה 12:00 בצוהריים, הבינו משום־מה ב"בוֹר" כי הגדוד מחטיבה 460 (הגדוד של עדיני) הצליח במשימתו, כבש את הגשר והעביר כמה טנקים לשטחה של מצרים. משפשׂתה שמועת השווא על הניצחון כביכול, במקום לברר את אמיתותה, הוא תיאר איך הוא וחבריו, שישבו סביב שולחן המטכ"ל ב"בוֹר", שלפו בקבוק יין ושתו לחיי הניצחון. האלוף המשיך לספר לי מידע שלא יכולתי להבינו, ויותר מכך, לא יכולתי לעכלו. ולו נניח כי המידע הקונקרטי שלעיל היה נכון, האם זה היה מצב שבו נכון לשלוף בקבוק יין ולהרים במטכ"ל כוס לחיים, נשגב מבינתי להאמין למשמע אוזניי. בעוד בחזית לחמו החיילים כאריות, נהרגו ונפצעו, ישבו ב"בוֹר" הרמטכ"ל ומפקד הפיקוד העליון, שתו לחיים והכריזו כי צה"ל מתחיל לנצח את הקרב.

האפיזודה הזאת ממחישה אותו הנתק המוחלט ששרר. ולו היה ניצחון, הרי שהוא עלה בדמים מרובים. איך אפשר היה לשהות בכזה נתק בשעה שבחזית נופלים חללים. הרמת הכוסית "לחיים", לחיים של מי, תהיתי. אני, שבאתי כלוחם מהשטח, לא השכלתי להבין היאך העלה המטכ"ל בדעתו שזה הזמן הנכון לחגיגת ניצחון, ואם כבר לגמו, איך לא החמיץ טעם היין. בקרבם מתוך הפנמה של המחיר שגבה ניצחון פירוס.

אין אבסורד גדול מזה ואין נתק עצום מזה בין הכוחות הלוחמים לבין הפיקוד הבכיר. למעשה, בשטח הייתה התרסקות כוללת של כוחות צה"ל על קו המים. כל זה התרחש בעטיו של שיבוש המידע שזרם לו בדרכו ושינה את פניו עד שהגיע אליהם.

מחמת המידע המוטעה, התקבלו החלטות מוטעות, שמטרתן הייתה למנף את ה"הצלחה". על כן, ניתנו פקודות שבהן נאמר כי "יש ללכת בעקבות הגדוד שהצליח במשימה וסלל את הדרך להצלחה, יש להעביר ולצרף אליו כוחות נוספים". בשל כך, נחתו מהמטכ"ל פקודות מבצעיות חדשות על פיקוד הדרום. הפקודות הועברו לאוגדה 162, לאלוף אברהם אדן ("בֵרן"), לאל"ם נתן ("נתק'ה") ניר, מח"ט 217 ולכוחות אחרים. הפקודות היו כלהלן: יש לעלות על הטנקים של החטיבה, לחצות את המישור מערבה לאורך שישה קילומטרים, לעבר תעלת סואץ. אחרי כן, יש לעבור את הגשר שכבש הגדוד של סא"ל חיים עדיני למראית עין. כל זאת, יש לעשות במטרה לתגבר ולחזק את הכוחות המצויים בטנקים ולשמור על ראש הגשר של צה"ל, שלכאורה כבר היה על אדמת מצרים.

סא"ל אסף יגורי, רס"ן דוד ילין ואני עמדנו יחד ושמענו את הפקודה שהגיעה בקשר, היישר מחטיבה 217. לעולם לא אשכח איך אמר לנו הסמג"ד, רס"ן דוד ילין: "סוף־סוף אנחנו לא הראשונים ולא עומדים בחוד החנית. מישהו לפנינו כבש את הגשר ופתח את הציר אליו. ואנחנו ננוע לעבר תעלת סואץ ולעבר מצרים". אישרנו את קבלת הפקודה, ובתגובה עליה שאלנו את המפקדים בחטיבה שאלות, כמו על איזה גשר אנחנו צריכים לעבור והאם הוא גשר ישראלי.

הם ענו לנו שהמעבר ייעשה על גשר מצרי, שכבש זה מכבר הגדוד הראשון. המשכנו לשאול את מפקדת החטיבה שאלות שהיו גורליות לגבינו, כמו היכן הגדוד שלנו במצרים והיכן האויב.

התשובה שקיבלנו מהחטיבה הייתה שלא נשאל עוד שאלות.

אלה היו הנתונים שעימם נערכנו למשימה. הנחנו כי הדרך כבר נכבשה, והיא בשליטת כוחותינו. לפיכך, הציר פתוח לתנועה מהירה. מאותו הרגע הייתה כל דקה חשובה ומכריעה. היה עלינו להגיע אל היעד במהירות האפשרית ולתגבר את הכוח ששהה בשטח מצרים. עלינו על הטנקים של הגדוד, והמג"ד, סא"ל אסף יגורי, פקד עלינו פקודת שריונאי, פקודה בת שלוש מילים: "נוע להתקפה, סוף".

גדוד 113 יצא כמעט לסוף דרכו. כפי שתיארתי קודם לכן, זו הייתה שעה שבה סנוורה אותנו השמש וצמצמה את יכולתנו לראות את כל השטח, על פרטיו ודקדוקיו. תפסנו את מקומנו בטנקים, התנענו את המנועים והתכוננו לתנועה. עמדו לשירותנו עשרים טנקים, והתחלנו לגלוש מגבעות "הברגה" בפריסה רחבה לכיוון תעלת סואץ.

ירדנו מהגבעות, הגענו אל השטח המישורי הפתוח, ובמרחב שׂרר שקט יחסי. היינו מודעים לבעיה שלא היה שׂדה ראייתנו רחב דיו מחמת האבק שמילא את האוויר. ואם לא די בכך, הרי זווית הזריחה של השמש סנוורה אותנו והקשתה ראייתנו. יכולנו לראות למרחק של מטרים אחדים בלבד. כשהתבוננו ימינה ושמאלה, ראינו רק אבק וחול. בכל האובך והעמימות האלה שמענו את קולו של המג"ד בקשר: "לנוע מהר, לנוע מהר". כחיילים ממושמעים ביצענו את הפקודה ונענו במהירות המרבית שהטנק אפשר לנו.

לאחר שנענו על הציר בלב המישור לאורך שני קילומטרים, ניצב בחזיתנו גשר הפרדאן ומאחורינו גבעות "הברגה". הרגשנו שאנחנו במרחק נגיעה בן שלושה קילומטרים בערך מהתעלה ומהגשר. חיפשתי בנרות שלטי ציר ולא מצאתי. הידיעה כי אין שלטים לאורך הציר עוררה בי סימני שאלה גדולים. כלל ידוע הוא שכל שטח שנכבש מידי האויב, מסומן מייד בשלטי ציר. הפניתי את מבטי מצריח הטנק, ימינה ושמאלה, ומחזה בלתי יאומן התגלה לעיניי: מימיני ומשמאלי נמצאו חיילים מצריים מחופרים בשוחות. בהבזק הרגע הבנתי שאני נתון במערך לוחמה מצרי, לוחמי חי"ר מימין ולוחמי חי"ר משמאל. באופן חד חדרה לתודעתי תמונת הפריסה של חיילי הקומנדו במארב ברומני. לפני שהספקתי לומר מילה ולהגיב, הם החלו לירות אש לעברנו. עד היום קשה לי לתאר את עוצמתה ולהביעה במילים.

מאות פגזי נ"ט, רקטות אר־פי־ג'י וטילי סאגר, ארטילריה וקטיושות עפו לעברנו מכל עבר. הם ירו עלינו ועל עצמם, ואנחנו נענו בתוך המערך הדיביזיוני המצרי. הם לא עשו חשבון לחבריהם שלחמו מולנו. הם ירו אש כזו שקוטלת וכותשת גם אותם. אש תופת הופנתה כלפינו, ובה בעת אש דו־צדדית של חיילים מצריים נגד חיילים מצריים.

נמצאתי במלכודת של אש, עשן והתפוצצויות, האדמה רעדה מתחת לרגלינו. מבחינתי נהפך היום ללילה. זה היה מעין ליקוי חמה שהתרחש ובא עלינו ברגע אחד, עד כי לא היה לאל ידי לראות אפילו למרחק של מטר אחד ימינה, שמאלה, קדימה ואחורה. הייתי בתוך הטנק. בסמיכות של האוויר שמסביבי לא יכולתי לזהות את הטנקים של הפלוגה שלי, של הגדוד שלי. תוך כדי הלחימה איבדנו קשר זה עם זה. בעודי מתקדם, תוך כדי אש התופת הנוראה הזאת, בתוך המערך המצרי, חטפתי פגז בצריח הטנק מאש ארטילרית מצרית. אנטנות הקשר נקרעו מהצריח, ואיבדתי כל סיכוי לקשר עם הלוחמים האחרים. התותח נפגע והפסיק לתפקד. המקלעים שעל הצריח התרסקו. איבדתי גם את הסיכוי להשיב מלחמה. מהמכה ומהחבטה של הפגז בטנק, מצאתי את עצמי בתוך גוש פלדה, בלב ליבה של האש הנוראה, המשכתי לנוע קדימה, ללא יכולת להשיב אש.

כמפקד הפלוגה, הייתי נתון באחת מהדילמות הקשות בחיי. מצד אחד, הבנתי שאנחנו צריכים לחבור אל כוחות צה"ל שכאילו חצו את התעלה. ידענו שאם לא נחבור אליהם, הם לא יחזיקו מעמד. מצד אחר, הבנתי שהסיכוי לחצות את התעלה ולחבור אל הכוחות הוא כמעט אפסי. ובעוד אני נמצא בדילמה האיומה הזאת, קצב האירועים הכתיב את המשך ההתנהלות ופתר אותה.

המג"ד, סא"ל אסף יגורי, נפגע בטנק שפיקד מתוכו. קודם שחילץ את עצמו מהטנק, הוא הצליח לשדר לגדוד פקודת נסיגה לאחור. כששמעתי את הפקודה, ניסיתי להעבירה לשאר הטנקים בפלוגה. היות שלא היו לי אנטנות על הטנק שלי, לא ידעתי אם מישהו מחבריי על הטנקים האחרים קלט את הפקודה שלי לסגת.

לא רציתי לאבד אפילו שנייה, לכן לא סובבתי את הטנק, אלא נתתי לנהג פקודה: "נהג, עצור"! "נהג, רוורס"! "אחורה מהר"! נוסח של פקודת "אחורה מהר" הוא נוסח מקובל לפקודה האומרת חילוץ וניתוק מגע.

נענו לאחור, מבלי שהיה לי טווח ראייה גדול ממטרים אחדים. תוך כדי תנועה, כשצנח האבק ונפתחו לנו חלונות תצפּות, זיהיתי חיילי צה"ל, לוחמינו, שרצו לכל עבר באי־סדר, ושהיה שם כאוֹס מוחלט. החיילים, מהם לא ידעו לאיזה כיוון עליהם לרוץ ולמצוא מסתור ומהם רצו היישר אל תוך לוע הארי כי איבדו את הכיוון. מאחר שחלק מהנסים היו פצועים, אספנו אותם אל סיפון הטנק והמשכנו בתנועה.

הטנק שלי נפגע, ומשום כך לא יכולתי להילחם עוד, כל שעשיתי היה להורות פקודה אחת ויחידה בכל דרך אפשרית: "לנוע לאחור, לנוע לאחור". עד עצם היום הזה איני יודע מי שמע את הפקודה, ואם שמעו אותה. הטנק שלנו נע במהירות עצומה לאחור, הוא גמע מרחק של כשניים וחצי קילומטרים, תוך כדי ניסיון להתחמק מהתופת ולא להיפגע שוב מהאש הנוראה.

כששככה האש במעט, התבהר האוויר מהאבק והעשן והשמש שינתה זווית, ניתן היה לראות למרחק רב. בדרכי החוצה מהמישור, זיהיתי שעוד שלושה טנקים בלבד שרדו את האש הצולבת והאיומה, טנק אחד מכל פלוגה. הבנתי ששאר הכלים נותרו בשדה המערכה. זיהינו חיילים שנמלטו על נפשם ויצאו ממרחב הקרב, אספנו אותם וחילצנו אותם לאחור.

הפניתי את ראשי וראיתי את המח"ט, כשהוא עומד במרחק של מאתיים מטרים אחריי במישור. הגעתי עם הטנק שלי לטנק המח"ט, עליתי ברגל לסיפון הטנק שלו, טיפסתי לצריח ואמרתי לו:

המפקד, מהקרב הזה שׂרדנו עם ארבעה טנקים מהגדוד, חילצנו איתנו פצועים ככל שיכולנו. שאר הטנקים, עם כל אנשי צוותם, נשארו בשטח האש. אני מבקש ממך אישור לאפשר לי לנוע שוב לעבר היעד המצרי, אולי אצליח לחלץ פצועים נוספים ולהוציאם לקבלת טיפול מתאים, שאם לא כן, אין לאיש מהם סיכוי לשרוד בחיים"

המח"ט אמר לי כי זאת משימת התאבדות, אבל הוסיף ואמר: "תעשה מה שאתה מבין".

בשלב זה, פקד מפקד האוגדה על המח"ט לנוע לאחור למפקדת האוגדה, שהייתה במרחק של ארבעה קילומטרים מהמקום שבו היינו, כדי לנתח את האירוע, להבין מה קרה בקרב ולהסיק מסקנות. בשעה ששוחחתי עם המח"ט, לא המתינו לפקודות שלושת הטנקים שיצאו איתי מתוך גיא ההריגה, אלא המשיכו לנוע מזרחה, לעבר הגבעות שמהן יצאנו.

שוב מצאתי את עצמי עם טנק יחיד ללא יכולת להשיב אש. נעתי חזרה מערבה אל תוך המישור, לעבר המערך המצרי, וקיוויתי שאראה פצועים נוספים הזוחלים בשטח ומשוועים לעזרה. חשבתי שיש סיכוי סביר שכמה חיילים הצליחו לקפוץ החוצה מהטנקים הבוערים, והם עדיין בחיים. האמנתי שאוכל לחלצם כפי שחילצתי את חבריהם.

האש שככה. וכשחזר השקט לשרור במדבר, הרמתי את המשקפת שלצידי, יכולתי לתצפת דרכה ולראות מה קורה בטווח של שניים וחצי קילומטרים ממערב לי. התבוננתי בטנקי הפלוגה שלנו ושל הגדוד, והמראה היה קשה וכואב: כולם נצפו שם דוממים וחרוכים. אך לפני שעה קלה הייתי ביניהם, וכעת כולם עולים בלהבות, כשסביבם חגו מאות חיילים מצריים. ידעתי שאין סיכוי לצאת חי מאירוע כזה לאיש מחבריי לנשק ששרדו בשטח. הכול אירע בלב ליבו של המערך המצרי. השלמתי עם העובדה שאין סיכוי שאגיע לאחיי לנשק ולסייע להם להיוותר בין החיים. למרות זאת, לא ויתרתי. המשכתי להתקדם בתקווה שמישהו יזחל לעברי ואצליח לחלצו. לצערי, לא זיהיתי אף לא אחד בסביבה שזחלו לכיווני, אולם דווקא המצרים זיהו אותי והתחילו להנחית על הטנק הבודד שלי עשרות פגזים. הייתי גלוי לעיני כול, ולא הייתה אפילו עמדה בטוחה אחת שאפשרה לי לתפוס מחסה כלשהו אחריה.

עצרתי את הטנק והרמתי את המשקפת. ראיתי דרכה חיילים מצריים שהחלו לצאת מהמערך ששהו בו עם עשרות טנקים ומאות חיילים, בגודל של חטיבה, הפרוסים לאורך ולרוחב של שני קילומטרים מצפון לדרום. הכוח המצרי החל להתכונן למתקפה. בתזמון מדויק החל כל הכוח לעברי, אל עבר הגבעות השולטות שמהן יצאנו לקרב לפני זמן כה קצר, ואשר רבים מחברינו לא שבו ממנו. ברור היה לי, שאם יתפסו המצרים את השטח השולט שממנו יצאנו, ישלם צה"ל מחיר של דמים מרובים כדי להחזירו לשליטתו.

באותו הרגע החלטתי לחזור עם הטנק שלי לאחור, לעבר השטח השולט, ולנסות לארגן כוח טנקים, רב ככל האפשר, כדי שנבלום את התקפת המצרים. בהגיעי אל הגבעות שבשטח השולט, ראיתי את שלושת הטנקים שיצאו איתי מהקרב. החיילים שהיו בשטח ישבו המומים וכואבים, הם התקשו לעכל את המכה הקשה שספגנו. מצאתי אותם כשראשיהם שמוטים והם דוממים.

ידעתי שאנחנו מצויים במצב שבו לא נוכל להתיר לעצמנו לעשות אתנחתה ולעכל את האובדן הנורא שחווינו. פקדתי על חייליי לעלות מייד לטנקים. החלפתי את הטנק הפגוע שלי בטנק אחר שמצאתי בשטח. שיפרנו עמדות עם הכוח המצומצם, שכלל את ארבעת הטנקים ששׂרדו לנו. ניצבנו בעוז מול התקפה מצרית של עשרות טנקים ומאות חיילים שנעו לעברנו. הם התחילו לאגוף אותנו ולשלוט בגבעות שסביבנו. לא יכולנו לירות בהם ולבזבז תחמושת מפני שעדיין לא היינו בטווח שבו ניתן לירות מהטנק ולפגוע באויב. התחלנו לחשוב ולדון יחד על הדרך המיטבית שבה נוכל לפעול כדי לעצור אותם. תוך כדי דיון, ראיתי את קצין האג"ם החטיבתי שהתרוצץ בג'יפ בשטח. הזמן שבו הגיח לקראתנו היה מכריע. ביקשתי ממנו שינסה להביא עוד טנקים מיחידות אחרות, כדי שאלה יעזרו לנו לנסות ולעצור את התקפת המצרים, שכבר יצאה לדרכה. הבנתי שאם נמשיך לעמוד בשטח השולט בארבעה טנקים, כשהמצרים אוגפים אותנו מכל עבר, ומניין כוחותיהם לא ייספר מרוב, אין לנו כל סיכוי לעצור אותם.

ההחלטה שקיבלתי עליי הייתה בבחינת סיכון אדיר. עם זאת, ידעתי כי זה סיכוינו היחיד לשמור על הגבעה שחולשת על פני השטח. ירדתי עם ארבעת הטנקים שוב אל המישור, נענו לעבר ליבת ההתקפה המצרית כדי לקצר טווח ירי. הבעיה הקשה ביותר הייתה שלא היה לנו מחסה והיינו חשופים לגמרי בפני הכוח המצרי. מנגד, החשיפה והקרבה אל כוחות האויב אפשרו לנו לפגוע בו.

למרות הסיכון, זו הייתה החלטה שנטעה בנו תקווה. ידענו שאם נצליח לפגוע בליבו של המערך המצרי, נגרום להם לכך שיתפוצצו שם ויעלו באש לנגד עיני חבריהם. יש סיכוי כי פעולה זו תעצור את החטיבה המצרית לאורכה ולרוחבה ותמנע ממנה לעלות על הגבעות החולשות על השטח.

***

תוך כדי הנסיגה, חדרה לתוכי התודעה שאם לא ארד לקראת כל הכוח המצרי ואילחם בו, הוא יחסל את כולנו. ביקשתי מקצין האָג"ם לארגן כוחות סיוע שיבואו, יתגברו אותנו ויסייעו לנו להשיג את היעד.

ירדתי שוב לכיוון השטח המישורי שהיה ממערב לנו, אלא שהפעם ירדתי בארבעה טנקים בלבד, והייתה לי מודעות לקראת מה אני הולך ולאן אני נכנס. נעתי מהר לעבר ליבת החטיבה המצרית התוקפת. הגעתי לטווח שהיה קרוב מאוד לכוח המצרי. מצאתי את עצמי חשוף לגמרי במישור, במקום שבו אין לי עמדות ומגננות. פקדתי על ארבעת הטנקים שהיו עימי לירות ללא הפוגה בכוח המצרי. היינו בטווח קרוב ונוח לירי, יכולנו לטווח ולירות ירי מועיל. מנגד, לא ניתן להתעלם מיתרוננו שהוא בעצם חיסרון. קרבה זו הכניסה אותנו לעמדת סיכון אדירה, שבה הפכנו למטרת ירי קלה לכוח שנלחם בנו. כל פגז שירו לעברנו עלול היה לפגוע בנו. אני יכול לומר כי לא נפגענו באורח נס.

לשמחתי, קצין האָג"ם החטיבתי הצליח לארגן סיוע בגודל של חמישה טנקים, ואלה הצטרפו ללחימה באופן פעיל ביותר. הם התמקמו במרחק של שני קילומטרים מאחורינו, חיפו עלינו וירו מעל לראשינו לעבר המצרים. לאחר כחצי שעה של ירי מסיבי, הצלחנו לפגוע בעשרים טנקים, ראינו אותם כשהם עולים באש, הם בערו והעלו עשן שחור וסמיך. כל האירוע הנקודתי הזה התרחש בדיוק כפי שייחלתי, התפללתי וחזיתי בעיני רוחי. חיילי הכוח המצרי לא ציפו להתקפה הזאת, היא הגיעה בהפתעה מוחלטת ושיתקה אותם. התוצאה מכך הייתה, שכל הטנקים שלא נפגעו מירי כוחותינו נבהלו מהאש שספגו, נעצרו ובלמו את התקדמותם.

זו הייתה נקודת השבירה של הכוח המצרי. כך נבלמה מתקפת המצרים ועצרה את השעטה שלהם אל תוך מרחבי סיני ומנעה מהם את השליטה במקומות האסטרטגיים החולשים על צירים מרכזיים.

השעה הייתה 18:00, פנה היום, השמש החלה לשקוע והחושך שלח את זרועותיו ועטף את העולם בעלטה שהביאה עימה את השקט שכה ציפינו לו. ביום השלישי למלחמה, לאחר בלימת החטיבה המצרית, חזרתי עם ארבעת הטנקים אל נקודת האיסוף בשטח השולט על המישור. כשהגעתי אל המקום הבטוח, שמעתי את השקט שזעק יותר מכל הדי הפיצוצים והנתזים שחלפו כל היום בסביבתנו, מכל כיוון אפשרי. רק אז נפקחו עיניי והתחלתי לראות נכוחה את גודל המכה שחטף גדודנו אך בקרב הזה.

גדוד 113 איבד בקרב שלושים וחמישה מפקדים וחיילים ועוד עשרות מהם נפצעו. הפצועים יישאו את כאבי פצעיהם בגופם ובנפשם כל ימי חייהם.

לאחר שפקד המג"ד, סא"ל אסף יגורי, על נסיגה, הטנק שעליו הוא פיקד נפגע. הוא קפץ עם אנשי צוותו מהטנק הפגוע ותפס מסתור בבור שנוצר מפגז ארטילריה מצרי. המצרים זיהו אותו, תפסו אותו ואת אנשי צוותו, והם נשבו. המג"ד, סא"ל אסף יגורי, היה השבוי הבכיר ביותר במלחמת יום הכיפורים.

תמונה ממארב הקומנדו המצרי ברומני, על חטיבת השריון 217 | ארכיון צה"ל

הסמג"ד, רס"ן דוד ילין, נהרג בקרב עוד באותו היום. איתו נפלו חללים בקרב גם שני המ"פים שהיו חבריי לנשק. רוב חיילי הגדוד ומפקדיו נהרגו או נפצעו בקרבות של היום השלישי, אולם גם ביומיים שקדמו נפלו רבים מחבריי הלוחמים.

במלחמת יום הכיפורים יצא גדוד 113 לקרבות בשלושים ושישה טנקים. כעבור שלושה ימי קרבות, שרדו רק ארבעה טנקים מהגדוד המקורי. כל היתר נפגעו. עמדנו בפני דילמה קשה. שאלנו את עצמנו אם להמשיך בכוח ששרד לנו כגדוד המשמר את שמו, או להודות בכך שאין עוד קיום לגדודנו במתכונתו הנוכחית, ואי־לכך עלינו לפזר את הטנקים על צוותיהם.

בין הגדודים האחרים. אחר התעמקות בסוגיה, הפור נפל. החלטנו שאנחנו ממשיכים כגדוד, אבל בהבדל אחד קטן. מאותו רגע ואילך, אנחנו כבר לא גדוד של שלושים ושישה טנקים וגם לא של עשרה טנקים, אלא גדוד מיוחד ששרדו בו ארבעה טנקים ופלוגת החרמ"ש. למרות הכאב הבלתי נסבל, לא הסכמנו לוותר על שם היחידה שהוא גאוותנו.

המשכנו להילחם בכל יום ויום מהבוקר ועד הלילה. מדי יום נוספו לנו עוד ועוד הרוגים ופצועים. בכל יום נפגעו טנקים נוספים, ואותם החלפנו בטנקים תועים שאספנו בדרך ובטנקים שנפגעו ושוקמו מחדש על-ידי ציוותי החימוש והאחזקה המצויינים של הגדוד. זו הייתה השגרה שלנו, היינו מיומנים באיתור טנקים בודדים ובצירופם לגדוד. כך המשכנו להילחם עד היום האחרון למלחמה. חצינו את תעלת סואץ לתוך מצרים, ובמשך ימים של קרבות קשים עקובים מדם, הגענו לעיר סואץ והשתתפנו בכיתור הארמייה השלישית, פעולה שבסופו של דבר הכריעה את המצרים בשדה הקרב.

***

מה קרה בעצם ב־8 באוקטובר, ביום השלישי למלחמה? הצבא נכנס לקרב כשאינו ערוך לקראתו: לא הייתה מסה קריטית של כוח שתאפשר לו לבצע את המתקפה, לא היו תוכניות מסודרות, לא פקודות מסודרות, ולא היה מודיעין. חמור מזה, היה נתק כמעט מוחלט בין המציאות שמתהווה בשטח, בחזית מול המצרים, לבין מה שהבין הפיקוד העליון של צה"ל שישב ב"בוֹר" מאחור. לכן, לפקודות, כפי שניתנו, לתוכניות, כפי שנעשו, ולניסיונות לחצות את התעלה לעברה השני לא הייתה היתכנות. צה"ל ספג ביום הזה מכה אנושה, הוא שילם מחיר של מאות הרוגים ופצועים לאורך כל החזית. עשרות טנקים ישראליים נשרפו בשטח והייאוש גבר. היה כפשׂע בינינו לבין תבוסתנו במלחמה.

אני קורא ליום הזה של 8 באוקטובר במלחמת יום הכיפורים, "היום השחור ביותר במלחמה", ומוסיף ואומר, היום השחור ביותר בכל מלחמות ישראל. רק לאחר אותו יום נורא ואיום, נפקחו עיני הרמטכ"ל, רב־אלוף דוד אלעזר, והוא קלט מיהו אויבנו והחל לקבל החלטות נכונות ששינו את תמונת המצב. מכמעט תבוסה בשלושת הימים הראשונים במלחמה, עברנו למהלך שגרם לניצחון הגדול ביותר שהשיג צה"ל מעודו בכל מלחמות ישראל.

ההחלטה החשובה ביותר ששינתה את המציאות ואת פני המלחמה מקצה לקצה הייתה ההחלטה להפסיק לתקוף בצורה לא מאורגנת, כפי שנעשה בימים הראשונים, בעיקר ב־8 באוקטובר, ולהיכנס ככוח מאורגן לקרבות מגננה. צה"ל ישב על הגבעות ושלט על המישור שהיו בו מערכים חפוזים. לו רק קראו נכון את המפה, לא היו המצרים תוקפים אותנו מהשטחים הפתוחים כי יתרון הגובה היה בידינו וכך גם השליטה על המרחב. לאחר שהתמקדנו ופעלנו מתוך חירוף נפש והשמדנו כוחות גדולים בקרבות המגננה, יצאנו בעוז לקרב ההכרעה.


לקוראי 'מידה' – ספרו של האלוף במיל' יצחק בריק במחיר מיוחד של 80 ש"ח. היכנסו לאתר ספרי ניב ובמסך הרכישה הקלידו את הקוד brik89.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. תודה לך האלוף על כל פועלך להנצחת הנופלים
    בהחלט ארכוש ואקרא את הספר

  2. מקסים, בריק בגלל שכמותך אנו כאן, כל היתר הם רק "עייצע געבערס" (אידיש), יודעים לתת עצות עד הבוקס הראשון שהם מקבלים בבטן.

  3. האלוף בריק, שה' יאריך לו ימיו ושנותיו בנעימים, פיקד על 4 טנקים. זה לחלוטין לא נכון. הוא פיקד על אנשים, בני אדם, בנים, אחים, בעלים, והורים, שהרכיבו את הצוותים שנלחמו באמצעות אותם ארבעה טנקים. האלוף בריק קיבל עיטור העוז, אבל הוא לא נלחם לבדו בכל הצבא המצרי. מי שנלחם עם האלוף בריק ואיפשר לו להגיע להישגים במלחמה היו אותם חפ"שים שאף אחד עד היום לא מתייחס אליהם. תזכרו איזה יחס קיבל מקס ממן שזעק בקשר לעזרה, ואיזה יחס קיבלו חבריו של מדחת יוסף כשזעקו לעזרת צה"ל הגדול בזמן שחברם שוכב על ערש דוי. אותם חפ"שים שנלחמו עם האלוף בריק היו מקבלים את אותו היחס – אבק אדם מבחינת בעלי הדרגות הבכירות. דוגמה לזה היא אותה הרמת כוסית יין על השמועה שגדוד כלשהו הצליח לעבור את סואץ, כפי שכתב האלוף בריק.

    הפעולה שהאלוף בריק מספר עליה בפרק זה, הינה מסוג הפעולות שתוצאתן מוגדרת "צל"ש או טר"ש". לפי תוצאות הפעולה (גדוד טנקים שהושמד כמעט כולו, עשרות חיילים ישראלים הרוגים ופצועים, ושבויים רבים) – על זה לא מקבלים צל"ש. על זה מקבלים טר"ש! מי שרוצה ללחום בלי כלים, בלי מודיעין מוקדם, בלי הכרת השטח יותר מאשר את כף היד, שיילחם לבדו. לקחת סיכון על חיים של אחרים בתנאים כאלו זה פשוט אסור.

    לגבי הניצחון במלחמה – לא היה כזה. במלחמת ששת הימים צה"ל אכן ניצח. במלחמת יום הכיפורים צה"ל לא ניצח, ומדינת ישראל לא קיבלה שום תועלת מהמלחמה. לאחר שצה"ל החזיר למדינת ישראל את כל השטחים שהמצרים והסורים כבשו בתחילת המלחמה, מדינת ישראל חזרה מבחינת השטח למה שהיה לפני פרוץ המלחמה. אז ניצחון לא היה פה. אם כבר, לאחר המלחמה מדינת ישראל נאלצה להתמודד עם העלות הכלכלית הגבוהה של המלחמה המיותרת, עם הנזק לעשרות אלפי המשפחות שנפגעו במישרין ובעקיפין מהמלחמה, ועם המשבר הכלכלי שנוצר עקב משבר הנפט העולמי. אז לא רק שלא היה פה ניצחון, אלא מדינת ישראל רק הפסידה. ויותר מזה – כל מה שהמצרים ניסו להשיג במלחמה, הם קיבלו 9 שנים מאוחר יותר בהסכם "שלום".
    אז למה לכל הרוחות היינו צריכים להתמודד עם מלחמה כל כך נוראית, שדי בקלות אפשר היה למנוע אותה? כל המלחמה נוצרה עקב פוליטיקאים ארורים, שחלקם הנהיגו את מדינת ישראל. הם ידעו היטב שעומדת לפרוץ מלחמה קשה, זמן רב לפני שהיא פרצה רשמית. הם יכלו למנוע את המלחמה ע"י התנהלות מסוימת שהיתה מבהירה למצרים ולסורים שמלחמה תזיק להם עד כדי חוסר יכולת להשתקם. הם יכלו למנוע את המלחמה אבל בחרו לקיים אותה. הם בחרו, ואנחנו שילמנו את החשבון היקר. למען הסר ספק, הפוליטיקאים הישראלים לא היו צריכים לתת שום מילימטר מרובע משום אדמה שבשליטת מדינת ישראל, לא לפני המלחמה ובטח לא אחריה. זוהי לא הדרך לשלום אלא דוקא למלחמה.

    האם הלקח ממלחמת יום הכיפורים נלמד? לא! כולם יודעים שבמלחמת לבנון השניה צה"ל, כצבא, לא היה מוכן. החיילים, כבני אדם שיוצאים למלחמה לגונן על יקיריהם, לא היו מיומנים ולא מאומנים. הציוד היה חסר, ומה שהיה היה לקוי או לא מתאים. לפחות שלושה רמטכ"לים אחראים לבזיון הזה. לפחות שניים מהם כיהנו גם כשרי הביטחון. אבל מה אכפת להם? הם לא משלמים את החשבון. החפ"שים משלמים את חשבון החשיבות העצמית של הרמטכ"לים.
    ומה לגבי פרעות תשפ"א? אין במדינת ישראל גוף שמסוגל לגונן על האזרחים. המשטרה, יותר נכון השוטרים – בני אדם, הורים, בנים, אחים, לא מעוניינים להגן על האזרחים. הצבא מנוע, ע"י פוליטיקאים מרושעים, מלהגן על האזרחים. 3 אזרחים חפים מפשע נרצחו בפרעות תשפ"א, והצבא לא פעל להגן עליהם. השב"כ כמובן עסוק בפגיעה ביהודים ולא בהגנה עליהם. עובדה היא שאנשי השב"כ תידרכו נגד איתמר בן גביר (חבר בכנסת ישראל, לא ראש אירגון טרור שפועל נגד המדינה) כשברור להם שתידרוך זה מסכן משמעותית את חייו וחיי משפחתו. מחיר ההצלחות (כל פיגוע שיוצא לפועל רק מראה שההצלחות של השב"כ במניעת פיגועים הן לא ממש הצלחות) של אנשי השב"כ גבוה מדי – לפי פירסומים של יהודים תושבי לוד, משפחת המחבלים שהנהיגה את הפרעות בתשפ"א בלוד הובאה ללוד ע"י אנשי השב"כ כדי ליישב אותה שם לאחר ששיתפה פעולה עם השב"כ. וידוע לי על משת"פ ערבי ששוכן ע"י השב"כ בעיר יהודית לחלוטין, בשכונת יוקרה. מתי תבינו שאנשי השב"כ לא פועלים לטובת היהודים במדינת ישראל אלא נגדם?

    אני רק מקוה ומייחל שניגאל סוף סוף ע"י המשיח וכך תיעלם מדינת ישראל, המדינה היחידה בעולם שיהודים נרצחים בה בקלות ואף אחד בשלטון לא מניד עפעף.

    1. אם תקרא את הספר תראה שמסופר שם באריכות גם על החברים לנשק, גם על משפחותיהם וגם על המאמצים להנציח אותם.
      מה שמובא כאן הוא רק חלק קטן
      וכמובן בספר בריק אינו חוסך בביקורת על הדרג המדיני

    2. חוץ מלהפנות לספר (כנראה תגובה מטעם עורכי האתר כי היא מהירה מדי), בוא שתף את הקוראים בתשובה לתובנות שהועלו פה. כל התובנות.
      למשל מהם שמותיהם של החיילים האלמונים שנלחמו בטנק של האלוף בריק, ובטנקים האחרים שלצידו? לא מדובר בטנקים, אלא בבני אדם. השפה בה בחר האלוף בריק לכתוב את ספרו מתעלמת,לפחות בפרק זה, מנוכחותם של בני אדם לצידו במלחמה. אפילו מקיומם. האלוף בריק פיקד על טנקים!
      אף אחד לא זקוק לפעולות הנצחת הגיבורים שנפלו במלחמה. לא הם ולא משפחותיהם. מה שהיה צריך זה לדאוג שאותם גיבורים לא ישתתפו בפעולות עם תוצאת טר"ש, ואולי כך הם היו חוזרים הביתה למשפחות שלהם.
      אם אותם אלופי מטכ"ל שחגגו עם כוס יין בשעת המלחמה, היו דואגים שהמצרים לא יפתחו במלחמה שהיתה ידועה מראש, מקס ממן לא היה בכלל מוכר היום, וזעקותיו לעזרה לא היו נשמעות כלל. עדיף שמקס ממן היה נשאר אדם אלמוני ופשוט שלא מעניין את אף אחד, אבל עדיין חי!
      למען הסר ספק, לא הכרתי את מקס ממן ז"ל, וגם לא את משפחתו או חבריו או כל מי שקשור בחייו. אני אפילו לא מאותה התפוצה ולא מאותו הישוב. אבל כששמעתי את הקלטת זעקותיו לעזרה, ומהצד השני את הקור רוח של מי ששיקר לו, זה יצר אצלי פצע שלא מגליד. מקס ממן היה אחי ליהדות, וכמו שכל יהודי שמוסר נפשו להגן על עם ישראל הוא בן משפחתי, כואבת לי הפגיעה בו.

      אין לי טענות כנגד פועלו של האלוף בריק במלחמה, מכיון שאז הוא היה קצין זוטר וצעיר. יש לי טענות עקב תוצאות הקרבות בהם השתתף, באחריותו או באחריות אחרים. העובדה שיצחק בריק, אדם לא פחות ולא יותר ממני ומכל מי שקורא את הפוסט הזה, בחר לכתוב טנקים ולא בני אדם, היא זו שקשה עבורי.

    3. בקיצור ומעבר לכשלים הלוגיים המרובים מספור – אתה סתם נודניק. זכותך כמובן

    4. אז מה אתה רוצה? שלא יכתוב "טנקים"? אז מה היו שם אם לא טנקים? קורקינט?

    5. איזה כיף לכם. סוף סוף הגיעה הזדמנות המיוחלת שלכם להציג לפני כל העולם את קהות החושים שלכם. בטח נלחמתם מתוך הבור בקריה, ואף פעם לא טיפלתם בחיילים פצועי במהלך קרב.

      הנה דוגמה להתנהלות אביכם הרוחני בחמ"ל במלחמת יום הכיפורים:
      מקס ממן: "כאן תככן, שים לב, יורים עליי, אני לא יכול להרים את הראש לראות מה נעשה, תזרז את המטוסים, עבור"
      חמ"ל: "כאן 24, התאזרו בסבלנות, תישארו בבונקרים, מקווים שעוד מעט חיל האוויר יבוא"
      מקס ממן: "24, שים לב, נכנסים עליי דרך השער, אני מבקש, אה… ארטילריה לעבר השער, ו… לאבטח לי את השער, עבור"
      חמ"ל: "כאן 24, אין לנו כרגע ארטילריה, המתן… כאן 24, עוד מעט יירו גם ארטילריה לטובתך, האם רות, עבור?"
      מקס ממן: "כאן תככן, מהר-מהר או שתשלח טנקים שייאבטחו לי את הכניסה, עבור"
      חמ"ל: "כאן 24, התאזר בסבלנות, סוף"

      "הקשר ממן צעק 'אנחנו אבודים, שורפים אותנו', ברגע מסוים הוא דיבר באופן כזה שלא רציתי להקליט אפילו", משחזר יפה. "אני זוכר את המילים האחרונות של ממן – 'הצילו' בקול רם, 'הצילו', זה הכול. הוא אמר 'בגדתם בנו, אלוהים ישלם לכם', אלה היו המילים. וזה נכון".

      (הועתק מתוך https://www.kan.org.il/item/?itemid=70243)

      למען הסר ספק, תגובותיי הקודמות היו עבור יהודים שאכפת להם מאחיהם, לא עבור סוציופתים

    6. הגעת מתלונות על שימוש במונחים צבאיים להאשמות בהפקרת חיילים. עדיין לא ברור מה אתה בעצם רוצה

    7. זהו? סיימת לבכות?

      כמו כל משיחיסט, אתה משווה את המציאות לאוטופיה, וכועס על כך שהמציאות לא מתיישרת לפי הפנטזיה שלך.

      בנוסף, אתה משתמש בביקורת לגיטימית על המדינה והשלטון כדי למוטט את המבנה כולו.

      אז לכבוד מוצאי העצמאות נחזור ונאמר שמדינת ישראל, על כל מגרעותיה, היא הדבר הכי טוב שקרה לעם היהודי באלפיים השנים האחרונות, ונאחל לעם ישראל המשך קיום בכבוד, בעוז ובענווה בארץ שנתן לו ה' ובמדינה שבנה לו.

    8. עדיף להיות משיחיסט, כמו כמעט כל היהודים (מכיר מההגדה של פסח "להביא לימות המשיח"?) ולרצות את האוטופיה של הגאולה, מאשר חסר לב ועיוור שלא רואה את המחיר הכבד שאנו היהודים משלמים על התעכבות הגאולה.
      קל לך עם שלושה יהודים שנרצחו אתמול,ועוד כמה פצועים? המצב שאתה כל כך שמח בו הוא פיגוע רודף פיגוע? ואם ח"ו המחבלים יגיעו אליך לבית ולמשפחה, האם גם אז תרגיש בנוח עם ה"מדינה" וכל המגרעות שלה?

      מדינת ישראל היא לחלוטין לא "הדבר הכי טוב שקרה לעם היהודי באלפיים השנים האחרונות", אלא אחד האסונות הכי גרועים שקרו לעם היהודי מאז ומתמיד. כי בגלל מדינת ישראל אנו, היהודים, לא דורשים להגיע לאוטופיה שבימות המשיח. "זכינו" להיות מונהגים ע"י אנשים לא ראויים, בלשון המעטה, שמאז מלחמת ששת הימים מוליכים את היהודים בארץ ישראל מדחי אל דחי, תחת מעטפת של רמת חיים גבוהה. מדי פעם יש הצלחות, אבל אלו תופעות מעטות וזמניות.

    9. בסדר הבנו מדינת ישראל היא הדבר הכי גרוע שקרה בהיסטוריה.
      אם ככה אז אין צורך להילחם עבורה, פשוט טוס מפה נודניק.
      נמל התעופה פתוח.

    10. אתה לא נלחם ולא נלחמת עבור מדינת ישראל. אתה גם לא תילחם עבור מדינת ישראל.
      אנחנו, היהודים, יושבים בארץ ישראל למרות קיומה של המדינה שנקראת בשם ישראל, ואנחנו היהודים חיים בארץ הזו בניסי נסים.
      יצחק בריק יכול להעיד ממקור ראשון על הנסים שחווה במלחמת יום הכיפורים. בכל מלחמה יש עדויות על נסים שלא נתפסים בהגיון האנושי.
      אבל למה צריך את הנסים הללו? למה צריך בכלל מלחמות? האם לא יותר כדאי להתפלל לביאת המשיח ולסיים פעם אחת ולתמיד את מסכת היסורים של עם ישראל?

    11. תתפלא אבל נלחמתי לא מעט, ואני עדיין נלחם, וגם איבדתי לא מעט חברים.
      בכל מקרה אני מסיים כאן את הדיון ההזוי הזה. אין טעם להתווכח עם מאותגרים לוגית כמוך.

    12. >האלוף בריק, שה' יאריך לו ימיו ושנותיו בנעימים, פיקד על 4 טנקים. זה לחלוטין לא נכון. הוא פיקד על אנשים, בני אדם, בנים, אחים, בעלים, והורים, שהרכיבו את הצוותים שנלחמו באמצעות
      אותם ארבעה טנקים.

      נכון, כמובן, אבל מי מכחיש את זה? בטח לא בריק עצמו, שסיכן את חייו להציל כמה שיותר חיילים. נראה לך שהוא היה מסכן את עצמו בשביל להציל טנקים לא מאוישים?

    13. עם כל הכבוד שיש לי ליצחק בריק, אלוף במיל', כולנו מכירים את הניסוח של אנשי התקשורת – יהודי נפגע מאבן, יהודי נדקר בסכין, 3 יהודים נרצחו ממטען נפץ, וכו' וכו'. אף פעם לא יאמרו ערבי זרק אבן על יהודי ופצע אותו, ערבי דקר בסכין יהודי ופצע אותו, ערבי הניח מטען נפץ ורצח של שלושה יהודים וכו' וכו'.
      האבן פגעה, הסכין דקרה, המטען רצח. על אותו המשקל – המ"פ (בזמנו) יצחק בריק פיקד על ארבעה טנקים. לא האדם הוא שנלחם באמצעות הטנק, ולא הערבי ביצע פיגוע. קוראים לזה הנדסת תודעה. צר לי, אבל הניסוח של האלוף יצחק בריק הוא בדיוק אותה הנדסת תודעה שבה אנשי התקשורת משתמשים. הם משתמשים בהנדסת תודעה מתוך אג'נדה אנטי יהודית ואנטי ציונית. השאלה למה האלוף יצחק בריק, האדם יצחק בריק, משתמש גם הוא בניסוח כזה.

      לכם זה נראה קטנוני וסתירה לוגית. לי זה נראה התעלמות מבני אדם ובמיוחד במצב הכי קשה שלהם.

    14. 1. "האלוף בריק, שה' יאריך לו ימיו ושנותיו בנעימים, פיקד על 4 טנקים. זה לחלוטין לא נכון. הוא פיקד על אנשים, בני אדם, בנים, אחים, בעלים, והורים, שהרכיבו את הצוותים שנלחמו באמצעות אותם ארבעה טנקים. "

      – נכון. והוא באמת מזכיר אותם בסוף דבריו כשהוא מדבר על ההרוגים והפצועים. אבל כאשר מתארים קרב שב"ש – וזה מה שהיה שם – חייבים לתאר אותו במספרי טנקים ולא להתייחס לטען קשר בטנק זה או לתותחן בטנק אחר. מתארים פה קרב. וקרב זה טנקים נגד טנקים. במספרים.

      2. "על זה מקבלים טר"ש! מי שרוצה ללחום בלי כלים, בלי מודיעין מוקדם, בלי הכרת השטח יותר מאשר את כף היד, שיילחם לבדו."

      – להבנתי זה בדיוק מה שבריק טוען. הם קיבלו פקודה להיכנס עם ידע מודיעיני שהתברר שהיה שגוי באופן מלא. אבל זה מה שנתנו להם !
      הצל"ש שהוא קיבל מבוסס על כך שלמרות נתוני הפתיחה האיומים אליהם הוא הוכנס בעל כרחו ובלי ידיעתו, הוא הצליח בסוף – בעזרת הגיבורים אשר היו איתו – לעצור את המתקפה המצרים. ועל כך תהילתו !

      3. "מדינת ישראל חזרה מבחינת השטח למה שהיה לפני פרוץ המלחמה. אז ניצחון לא היה פה."

      – הגדרת ניצחון רק על בסיס כיבוש שטחים נוספים שלא היו לפני המלחמה הוא חוסר הבנה מוחלט במהותה של מלחמה ובהגדרת ניצחון.
      אין טעם להתווכח על זה כי מי שחושב כך, חשיבתו מעוותת מיסודה.

      במלחמה יום כיפור היה ניצחון סוחף כי צה"ל הצליח להדוף התקפת פתע בשתי חזיתות ובשתיהן להעביר את הלחימה לשטח של האויב.

      4. "ומדינת ישראל לא קיבלה שום תועלת מהמלחמה".
      מדינת ישראל הרוויחה מהמלחמה הזאת את התודעה הערבית שבמלחמה(!) הם לא יצליחו להביס ולהרוס את מדינת ישראל. לכן הם עברו לדרכים אחרות…
      מאז מלחמת יו"כ לא הייתה מלחמה שבה מדינות ערב פתחו בהתקפה על מדינת ישראל על מנת לכבוש אותה. [ולא ! טילים מלבנון ועזה זה לא לנסות לכבוש את מדינת ישראל].

      לחשוב הרבה על הנקודה הזאת לפני שמגיבים….

      5. "האם הלקח ממלחמת יום הכיפורים נלמד? לא! כולם יודעים שבמלחמת לבנון השניה צה"ל, כצבא, לא היה מוכן. החיילים, כבני אדם שיוצאים למלחמה לגונן על יקיריהם, לא היו מיומנים ולא מאומנים. הציוד היה חסר, ומה שהיה היה לקוי או לא מתאים."

      – זה הדבר היחיד הנכון בכל מה שכתבת.
      אבל מה זה קשור למלחמת יו"כ ????
      הייתה בציבור תחושה שהנה הנה השלום מגיע ובעקבות זה ובשל כך הזניחו את הצבא והמקצועיות שלו ואת כל תחום הימ"חים שנבנו אחרי יו"כ.
      לחמתי בלבנון השנייה ואני יודע בדיוק כמה דבריך נכונים. אבל כך זה לא קשור למלחמה הנוראית ההיא אלא לתהליכים שעברו על העם היושב בציון בשנים שלפני לבנון השנייה. [שהיא בעצמה הייתה השגחה עצומה כי אם לא הייתה פורצת הצבא היה ממשיך להתדרדר למצבים שכבר לא ניתן היה לשקם. לחשוב על זה לעומק !]

      6. אל תייחל לביטולה של מדינת ישראל.
      עם כל חסרונותיה היא הדבר הטוב ביותר שקרה לעם ישראל.
      תשאל את ניצולי השואה. הם יודעים מה זה להיות בלי מדינה…. [אני יכול לתת לך כמה הפניות].