"איראן מפיצה שפיכות דמים מטהרן ועד קייב"

שר החוץ הבריטי הזהיר כי תוכנית הגרעין האיראני "מתקדמת מאי-פעם" ואמר כי ארצו "נחושה לפעול לצד ידידותינו כדי להתמודד מול האיום"

שר החוץ הבריטי קלברלי ומנהיג איראן ח'אמנאי | U.S. Department of State, khamenei.ir

שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי מאשים את איראן ב"הפצת שפיכות דמים" במזרח התיכון ומעבר לו, וקורא לחזית אחידה מול האיום האיראני.

בפסגה מדינית-ביטחונית שנערכה בסוף השבוע בבירת בחריין מנאמה, התייחס קלברלי למגמות אזוריות ואמר בין היתר כי מעבר לעובדה לפיה "נשקים מתוצרת איראן מאיימים על המזרח התיכון כולו, משטר האייתוללות "פנה ומכר לרוסיה כטב"מים חמושים המשמים להרוג אזרחים באוקראינה".

קלברלי התייחס גם לגל המחאה ההמוני השוטף את איראן עצמה ואמר כי "בזמן שהעם האיראני מפגין נגד עשורים של דיכוי, שליטי המדינה מפיצים שפיכות דמים והרס ברחבי האזור ומעבר לו, אפילו עד קייב". בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית, קלברלי טען כי היא "מתקדמת כיום יותר מאי-פעם", ולדבריו, "בריטניה נחושה לפעול לצד ידידותינו כדי להתמודד מול האיום האיראני".

שר החוץ הבריטי הזכיר בנאומו גם את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אותו הגדיר כמי שמציב איום לביטחון העולם: "שום מדינה אינה חסינה מפני המהומה שהוא יצר בשווקי העולם או מפני הנזק שנגרם לביטחון התזונתי הגלובלי. המלחמה של פוטין גורמת לסבל נוסף עבור העם הסורי והעם התימני, שכבר סובלים רבות ממשבר הומניטרי, ועבור העם הלבנוני השקוע במשבר כלכלי".

בראשית השבוע ממשלת בריטניה הודיעה על הטלת סנקציות חדשות נגד בכירים איראנים, בתגובה להתנהלות האכזרית של המשטר בטהרן מול מפגינים, בגל המחאה האחרון שפרץ עם מותה במעצר של מהסה אמיני בת ה-22, לאחר שהפרה לכאורה את קוד הלבוש האסלאמי.

בנוסף, ראש סוכנות הביון הבריטית MI5 חשף השבוע כי סוכני מודיעין איראניים עקבו וניסו לפגוע באזרחים בריטיים אשר נתפסים על ידי איראן כ"אויבי המשטר". לדבריו, כוחות הביטחון בבריטניה זיהו לפחות עשרה איומים פוטנציאליים כאלה רק מראשית השנה, כולל "שאיפות" לחטיפה ולרצח.

נבחרת הכדורגל הבריטית צפויה להתמודד בשבוע הבא נגד זו האיראנית, במסגרת השלב הראשון של משחקי הגביע העולמי בכדורגל הנערכים בקטאר.

מי שעוד נשאה דברים דומים בפסגה בבחריין היא נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, שהזהירה כי "התפשטות הנשק האיראני" מהווה איום על יבשת אירופה. גם האיחוד האירופי החליט השבוע על הטלת סנקציות חדשות נגד גורמים איראנים, בשל הפרות חמורות של זכויות אדם במהלך גל המחאה הנוכחי.

כפי שדיווחנו לאחרונה, איראן סיפקה בחודשים האחרונים כלי טייס בלתי-מאוישים מתקדמים, אשר בחלקם נעשה שימוש בין היתר בהתקפות נגד אזרחים בערים ברחבי אוקראינה. דיווחים נוספים מתריעים מפני כוונה רוסית לרכוש מאיראן טילים בליסטיים, כחלק ממאמץ המלחמה באוקראינה. ראש הממשלה הבריטי הטרי רישי סונאק ערך במהלך השבת ביקור פתע באוקראינה שם פגש את הנשיא זלנסקי.

ובינתיים באיראן, גל המחאה נגד המשטר ממשיך להתרחב עם הפגנות בערים רבות רחבי המדינה, והמשבר הפוליטי והכלכלי הולך ומעמיק. כחלק מניסיון המשטר לדכא בכוח את ההפגנות הנרחבות, בתי המשפט המהפכניים גזרו לאחרונה עונשי מוות על לפחות חמישה מפגינים, באשמת "חילול הקודש".

פעיל זכויות האדם הגולה מחמוד אמירי-מוגאדם אמר לסוכנות הידיעות AFP כי המפגינים באיראן "לא זוכים לגישה לעורכי דין במהלך החקירות, ונתונים לעינוי פיזי ומנטלי במטרה לסחוט מהם הודאות כוזבות, שעליהן מתבסס גזר הדין. על פי דיווחים של אגרונים שונים, לפחות 326 מפגינים מצאו את מותם עד כה בגל המחאה הנוכחי, במסגרת הדיכוי האלים של ההפגנות מצד כוחות הביטחון האיראניים. עוד 15 אלף נעצרו. על פי דיווח של נציבות האו"ם לזכויות אדם, מקורות מסרו כי לפחות 23 ילדים נהרגו מ"בירי תחמושת חיה, קליעי ברזל מטווח קרוב או מכות".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *