מכת מנע על הג'יהאד האסלאמי

מול כוונת ארגוני הטרור להבעיר את השטח בחודש הרמדאן, ישראל חוזרת למדיניות חיסולי בכירים על אדמת סוריה

הלוויית המחבל בדמשק | צילום מסך

על פי גורמים פלסטינים ברצועת עזה, בכירי הג'יהאד האסלאמי בדמשק ובלבנון ירדו למחתרת בעקבות חיסול בכיר בארגון בדמשק ביום ראשון השבוע. גורמים זרים מסרו כי הוא חוסל על ידי סוכני המוסד הישראלי.

נראה כי ישראל הנחיתה מכת מנע על הג'יהאד האסלאמי לקראת חודש רמדאן, במטרה לצמצם את פיגועי הטרור שהוא מתכנן נגד מטרות ישראליות. המחבל שחוסל הוא עלי רמזי אלאסווד, בן 31, מהנדס לכימיה שהצטרף לארגון הטרור בשנת 2005 והגיע לעמדת פיקוד בזרוע הצבאית.

אלאסווד חוסל בפתח ביתו בשכונת קודסייה באזור דמשק. שני אלמונים ארבו לו בשעות הבוקר סמוך לרכבו, וכאשר יצא מביתו ירו לעברו שלושים כדורים. על פי דו"ח הפתולוג הוא גם נדקר באמצעות סכין לאחר הירי, כנראה כדי לוודא את מותו. אלאסווד היה מעורב בתכנון פיגועים נגד ישראל בשבועות הקרובים והמוסד עקב אחריו במשך תקופה ארוכה. גורמי ביטחון בישראל סירבו לענות לשאלה האם הוא היה קשור לפיגוע מטען החבלה בשבוע שעבר בצומת מגידו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס ברמז לחיסול, כאשר אמר בישיבת הממשלה השבועית כי "אנחנו מגיעים אל המחבלים ואל ראשיהם בכל מקום". על פי גורמים יודעי דבר, ישראל החליטה לחדש את חיסולי הבכירים בסוריה ובלבנון שמפעילים את הטרור בשטחי הגדה ורצועת עזה. החיסולים השקטים שנעשים ללא טביעות אצבע של ישראל ולקיחת אחריות, מסייעים לשמור על שקט יחסי ברצועת עזה מבלי להתגרות בפלסטינים.

על פני הנחיית משמרות המהפכה של איראן, חיזבאללה וארגוני הטרור הפלסטינים נערכים לגל חדש של פיגועים לקראת חודש רמדאן. עוד קודם לחיסול, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נועד בביירות עם מנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי לתיאום פעולות הטרור בשבועות הקרובים.

מערכת הביטחון בישראל מודאגת מאוד מהמשך צמיחת קבוצות הטרור בצפון הגדה. הג'יהאד האסלאמי הקים תשע קבוצות חמושות חדשות והן מקבלות סיוע כספי ונשק מאיראן. הג'יהאד האסלאמי מוביל את פעולות הטרור בצפון הגדה מאז תום מבצע 'שומר החומות' במאי 2021. חמישה מן המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע לאזור ג'נין בחודש ספטמבר 2021 היו חברי הארגון.

על פי גורמי ביטחון בכירים, מי שאחראי להקמת קבוצות הטרור האלה הוא אכרם אלעאג'ורי, בכיר הג'יהאד האסלאמי, בתיאום עם משמרות המהפכה. האיראנים הם שפיתחו את הקמת קבוצות הטרור החדשות לאחר הקמת קבוצת "גדוד ג'נין" ביוזמה מקומית.

ב-13 בנובמבר 2019 ישראל ניסתה לחסל את אלעג'ורי בביתו בדמשק. הוא ניצל מתקיפת חיל האוויר אך בנו מועז נהרג. אלעג'ורי הוא יליד רצועת עזה ובספטמבר 2018 נבחר לתפקיד חבר הלשכה המדינית של הג'יהאד האסלאמי. בבחירות הפנימיות הוא הגיע למקום השני אחרי זיאד נחאלה שנבחר למזכ"ל. אלעג'ורי עומד גם בראש מועצת השורא ואחראי על הכספים המגיעים בעיקר מאיראן. היו לו יחסים הדוקים עם הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "קודס" שחוסל על ידי צבא ארה"ב.

אלעג'ורי נע בין איראן, סוריה ולבנון ומקיים קשרים צבאיים עם בכירי המשטר האיראני וארגון חיזבאללה. בחודש אוגוסט שעבר הוא נפגש בטהרן ביחד עם נחאלה עם הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, כדי לתאם את הפעילות הצבאית של הארגון בגדה וברצועת עזה. מי שסייע לו להקים את קבוצות הטרור החדשות בגדה היה השיח' בסאם א-סעדי ממחנה הפליטים בג'נין, שמעצרו על ידי צה"ל היה אחד מהגורמים שהובילו למבצע 'עלות השחר' ברצועת עזה בקיץ האחרון.

על פי גורמי הביטחון, באזור ג'נין יש כבר כמה מאות מחבלים חמושים הפועלים במספר קבוצות ומשתייכים בעיקר לג'יהאד האסלאמי ולפת"ח. מבצע המעצרים של צה"ל אינו מספיק לבלום את גל הטרור למרות שהיו לו הצלחות.

בג'יהאד האסלאמי חוששים ממבצע גדול של צה"ל באזור ג'נין, וגם מניסיון נוסף לחסל את אכרם אלעג'ורי ברגע שתהייה הזדמנות מבצעית לכך. הוא מהווה כעת את ראש הנחש שמפעיל את הטרור באזורי ג'נין ושכם.

ישראל נכנסת לתקופה ביטחונית רגישה והסיכולים הממוקדים בגדה, ברצועת עזה ובחו"ל הם חלק בלתי נפרד מהכלים בהם היא משתמשת לצורך הרתעה ומאבק בטרור. לישראל יש בנק מטרות בצמרת ארגוני הטרור, מחבלים בכירים שמתכננים לפגוע באזרחי ישראל ובאנשי כוחות הביטחון שלה.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. קראו עוד מטוריו באתר האישי שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר