הקרב האחרון של ארדואן?

כל הסימנים בטורקיה מצביעים על מרוץ צמוד במיוחד לקראת בחירות גורליות בחודש הבא

רואה את הסוף? הנשיא ארדואן | President of Ukraine, Creative Commons Attribution 4.0 International

מספר שבועות לפני הבחירות החשובות ביותר בתולדות טורקיה המודרנית, עדיין מוקדם מדי להעריך מי ינצח. כל הסימנים מצביעים על כך שהמרוץ ימשיך להיות צמוד במיוחד עד יום הבחירות ב-14 במאי. יתכן אף שהתוצאות לא יהיו חד-משמעיות. כאוס עשוי להתפרץ, זיופים הם תמיד אפשרות סבירה והרבה האשמות יגיעו מכל הצדדים. בחלק מהמחוזות יתכנו בחירות חוזרות, וסכסוכים נוספים עלולים לגלוש לאלימות ברחובות.

גם בחירות כלליות חוזרות הן עדיין בגדר אפשרות. אופציה אחרת היא שהאיש החזק בטורקיה, הנשיא ארדואן הנלחם על חייו הפוליטיים לאחר 21 שנות שלטון ושחיתות, ניצח במרוץ לנשיאות אך יפסיד את הרוב בפרלמנט. משמעות תוצאה כזו תהיה כאוס משילותי ומנהלתי אמיתי.

כוח הקסם הלאומני-שמרני של ארודאן נראה כהולך ומתפוגג. הכלכלה נאנקת תחת שיעורי אינפלציה נוסקים, שהגיעו עד ל-55 אחוזים רשמיים בחודש פברואר. רעידות האדמה ההרסניות בדרום-מזרח המדינה הטילו עול נוסף בסך עשרות מיליארדים. שחיתות ונפוטזים פשו בכל שורות המדינה, בזמן שהשכר השנתי הממוצע עומד על בקושי 9,000 דולרים.

הגרעון קפץ בחודש ינואר בעשרות אחוזים, ומגיע לשיאים חדשים מאז שהחלו לאסוף נתונים בעניין לפני כארבעים שנה. הלירה הטורקית איבדה בשנתיים האחרונות כ-60% מערכה מול הדולר. שלטון החוק כמעט וקרס, בהתאם למעבר שביצע ארדואן מדמות "הרפורמטור הגדול" לרודן דכאני. סקרים מראים כי כמעט 70 אחוזים מהטורקים איבדו אמון במערכת בתי המשפט.

נראה כי בכירים במנגנוני הצבא והפקידות מתכוננים לזעזוע בחודש מאי. "בפעם הראשונה מזה שני עשורים לא אצביע עבור ארדואן. נמאס לנו ממנו. ישנם עשרות פקידים שחושבים כמוני", סיפר לאחרונה בכיר במשרד ממשלתי חשוב, שמונה לתפקידו בידי הנשיא. שאלתי אותו מדוע לקח כל כך הרבה זמן להגיע למסקנה הזו אך הוא התעלם מן השאלה.

בסיעת האופוזיציה העיקרית, מפלגת העם הרפובליקאית (CHP), אומרים כי רבים בשירות המדינה כבר משפצים את קורות החיים כהכנה למהפך. הם חשים ככל הנראה שזה עשוי להיות סופו של המופע של ארדואן ומנסים לשפר עמדות. גם המספרים מדברים. שבועות לפני הבחירות, רק 3,000 איש הגישו מועמדות לרשימת AKP לבחירות, מפלגתו של ארדואן. לפני כחמש שנים המספר הזה עמד על 8,000.

הסקרים רומזים כי למרות שהמרוץ לנשיאות צפוי להיות צמוד, הפער נגד ארדואן מתרחב. ממוצע של 11 סקרים שנערכו בחודש מרץ העניק ל-AKP 32.8 אחוזים מהקולות. במקרה בו מפלגת MHP הלאומנית הנמצאת בסקרים מעט מתחת לאחוז החסימה לא תצליח לעבור אותו, ארדואן יאבד את הרוב בפרלמנט. מנגד, גוש האופוזיציה בראשות CHP ובשיתוף המפלגה הפרו-כורדית, צפוי לזכות ב-55.4% מהקולות ברחבי המדינה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי מועמד האופוזיציה לנשיאות ומנהיג מפלגת CHP, כמאל קיליצ'דראולו, מוביל על ארדואן ביותר מעשרה אחוזים לקראת הבחירות.

אמנם סקרי דעת קהל בטורקיה עשויים להיות עסק מפוקפק, אך איתם או בלעדיהם, המציאות מאותת על איום ממשי לשלטונו של אחד המנהיגים המזיקים והקיצוניים בעולם.


בוראק בקדיל הוא עיתונאי טורקי ועמית במכון Middle East Forum. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *