אסטרטגיה איראנית חדשה במזרח התיכון

טהרן פועלת לפיוס עם מדינות ערב במטרה לבודד את ישראל ולפגוע בתהליך הנורמליזציה, יחד עם המשך התמיכה בטרור

הנשיאים אסד וראיסי בדמשק | Fars News, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

על פי גורמים איראניים, איראן קיבלה החלטה אסטרטגית לשנות את האסטרטגיה שלה במזרח התיכון. האסטרטגיה החדשה של איראן נועדה לשפר את מעמדה האזורי והבינלאומי, להגביר את בידודה של ישראל ולפגוע בתהליך הנורמליזציה שלה עם מדינות ערב, יחד עם העצמת מלחמת ההתשה הרב-זירתית נגדה.

ביטוי לאסטרטגיה החדשה של איראן נתן העיתונאי האיראני כאט'ם זאדה במאמר שפירסם באחרונה בעיתון 'ח'ראסאן' תחת הכותרת "מתקפת פיוס על מדינות ערב ואיומים גוברים על ישראל". במאמרו הוא כותב כי "פרויקט הנורמליזציה עבר מתל אביב לכיוון דמשק", בהתייחסו לאפשרות חזרת סוריה לחיק הליגה הערבית.

לדבריו, במסגרת מפגש הליגה הערבית הבא תפורסם, בפעם בראשונה, הודעה המדברת על הגנה על שלמות ואחדות האדמות של סוריה, "דבר שישים קץ להרפתקאות הישראליות בסוריה". הוא פירט את היתרונות באסטרטגיה החדשה של איראן במזרח התיכון וכתב:

"אינני פוסל שאיראן תרוויח מהפגת המתיחות בינה לבין שכנותיה הערביות, זוהי הזדמנות להגביר את מאמציה לשפר את התגובה נגד ישראל ולחזק את ההפתעה האסטרטגית שלה…ההתקרבות בין איראן למדינות ערב תסיים את פרויקט האימה של איראן ותגרום סיוט לישראל".

במסגרת האסטרטגיה החדשה של איראן, ביקר השבוע נשיא איראן אברהים ראיסי לראשונה בדמשק ונפגש עם הנשיא בשאר אסד.

זהו ביקור ראשון של נשיא איראני בסוריה מאז פרוץ "האביב הערבי" ב-2011. כזכור, איראן ביחד עם המליציות הנאמנות לה סייעו מבחינה צבאית לנשיא אסד להישאר בשלטון ולהשתלט בחזרה על מרבית שטחי סוריה. שגריר איראן בביירות חוסיין אכברי התייחס לביקור נשיא איראן בדמשק ואמר כי "ביקור אברהים ראיסי בסוריה הוא תפנית במישור האזורי".

ביקור ראיסי בסוריה הוא חלק משורת צעדים אותם נוקטת איראן במסגרת האסטרטגיה החדשה שלה לשפר את יחסיה עם מדינות ערב. ככל הנראה, היא הגיעה למסקנה כי שיפור יחסיה עם  העולם הסוני יסייע לה במאבקה נגד ישראל, למרות שההערכה של גורמי המודיעין במערב היא כי מדובר בשיפור יחסים זמני בלבד.

ביקורו של אברהים ראיסי בסוריה מגיע לאחר פגישה של המנהיג העליון עלי חאמנאי עם נשיא עיראק עבד אללטיף רשיד, במהלכה דרש ח'אמנאי לגרש את הכוחות האמריקנים מעיראק, ולאחר ביקורו המתוקשר של שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן בלבנון.

גורמים בלבנון מסרו כי בקרוב צפויות גם התפתחויות חשובות ביחסים בין איראן לירדן ולמצרים. כזכור, שר החוץ האיראני נועד באחרונה על שר החוץ הירדני אימן א-צפדי, וגורמים בפרלמנט הירדני לוחצים על המלך עבדאללה לשפר את היחסים עם איראן לאור הפיוס בין איראן לסעודיה.

הנורמליזציה החדשה בין איראן למדינות ערב באה לידי ביטוי גם במדיניות שלה כלפי תימן. איראן פועלת מאחורי הקלעים להשגת הפסקת אש במלחמה בתימן ומציאת פתרון מדיני למלחמה הארוכה בה מעורבת גם סעודיה. כבר התבצעו חילופי שבויים בין הצדדים המעורבים בלחימה ומשלחת סעודית ביקרה בצנעא.

ישנה גם התקדמות בנורמליזציה של מדינות ערב עם סוריה שהיא חלק בלתי נפרד מציר ההתנגדות בראשות איראן. השבוע התקיים בירדן מפגש שרי החוץ של סעודיה, מצרים, ירדן ועיראק, עם שר החוץ הסורי פייצל אלמקדאד.

הנורמליזציה החדשה של סוריה עם מדינות ערב מתקיימת בעוד איראן ממשיכה את העימות הצבאי שלה עם ישראל. איראן משקיעה את כל משאביה כדי לנקוט באסטרטגיה חדשה של נורמליזציה עם מדינות ערב, בעוד ארה"ב וישראל משקיפות מן הצד.

ישראל מודאגת מההתפתחויות האלה אך אינה יכולה לעשות הרבה. ראש הממשלה נתניהו קרא  ב-20 באפריל באופן גלוי לממשל ביידן להגביר את מעורבותו במזרח התיכון.  "אני חושב שלא רק ישראל, אלא בדרכים רבות רוב המדינות במזרח התיכון יברכו על לא יותר מאשר מעורבות אמריקנית במזרח התיכון, מעורבות גדולה יותר", אמר. "אני חושב שזה חשוב מאוד שארה"ב תהיה ברורה לגבי המחויבות והמעורבות שלה במזרח התיכון".


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. קראו עוד מטוריו באתר האישי שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *