ה'חץ' הצליח, עכשיו תור ה'מגן'

ישראל נטלה יוזמה והוכיחה עליונות מודיענית, אך ההרתעה מול עזה עשויה לעמוד במבחן כבר בימים הקרובים

איתן5678, Creative Commons ייחוס-שיתוף זהה 4.0 בין־לאומי.

מבצע 'מגן וחץ' הסתיים לאחר בתום חמישה ימים, עם ההסכמה על הפסקת אש בתיווכה של מצרים. במהלך סבב הלחימה נורו לעבר ישראל יותר מ-1400 רקטות, נהרגו 33 פלסטינים ואזרחית ישראלית אחת. ישראל נטלה את היוזמה לידיה, הנחיתה מכת נגד מקדימה וחיסלה שישה בכירים בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי שהיוו את צמרת הארגון, ועקב כך עבר ניהול הלחימה אל ההנהגה של הג'יהאד האסלאמי בחו"ל.

במסגרת הבנות הפסקת האש, ישראל לא ויתרה על מדיניות הסיכולים הממוקדים ברצועת עזה, והג'יהאד האסלאמי נאלץ להסתפק בניסוח מעורפל של הסכם המאפשר לישראל להמשיך במדיניות הזו. מצרים שוב הוכיחה את יכולות התיווך שלה בין ישראל לארגוני הטרור ברצועה ומנעה התדרדרות ביטחונית שתביא לערעור היציבות האזורית.

גורמים בג'יהאד האסלאמי טוענים כי הארגון החליט לעבור לטקטיקה חדשה של לחימה נגד ישראל בעקבות חיסול הצמרת הצבאית שלו על ידי צה"ל והשב"כ. הג'יהאד האסלאמי הפתיע את ישראל בכך שלאחר חיסול שלושה מבכירי הזרוע הצבאית הוא שמר על שתיקה ולא הגיב מיד, כפי שעשה במקרים קודמים, אלא המתין עד לאחר הלוויות והגיב בירי רקטות רק לאחר שלושים שעות בניסיון לערער את המורל הישראלי.

בהמשך ניסה הארגון לגרור את ישראל לסבב לחימה ארוך של התשה, לאחר שזיהה שהדרג המדיני והביטחוני מעוניין בסיום מהיר של סבב הלחימה. לכן סבב הנוכחי התארך ונמשך חמישה ימים. התגובה בירי רקטות למכה המקדימה שהונחתה על הצמרת הצבאית של הארגון, כוונה גם לעבר העומק הישראלי, לאזור גוש דן והרי ירושלים, מהלך שהפתיע את ישראל.

על פי הערכת מערכת הביטחון הישראלית, ארגון הג'יהאד האסלאמי מחזיק בכ-4000 רקטות בלבד ולכן הוא נמנע מלשגר רקטות ברציפות לעבר ישראל. מדי פעם הוא שיגר כמה מטחי רקטות כדי שלא לבזבז את המלאי שברשותו. הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי הודיעה ב-13 במאי כי הכינה את עצמה לעימות של כמה חודשים, אולם בסופו של דבר נאלצה להסכים להפסקת אש.

ישראל נערכה לפחות לשבוע של ירי רקטות לעבר שטחה. ההערכה בישראל הייתה כי הג'יהאד האסלאמי שואף לשבש את מצעד הדגלים בירושלים ביום חמישי הבא באמצעות ירי רקטות תחת הכותרת "המערכה על ירושלים", מתוך מחשבה שחמאס לא יוכל להתעלם יותר מהמתרחש וירד מהגדר כדי להצטרף למערכה.

בכירים בג'יהאד האסלאמי טענו כי למבצע 'מגן וחץ' של ישראל הייתה מטרה פוליטית – הוא נועד לאפשר לראש הממשלה נתניהו לשפר את מצבו בסקרי דעת הקהל ולכן הורה לצה"ל לצאת למבצע. אלא שהם התעלמו מהעובדה שהמבצע היה תשובה לכך שהארגון ירה רק לאחרונה עשרות רקטות לעבר ישראל, לאחר מותו של המחבל חאדר עדנאן בכלא הישראלי, בעקבות שביתת רעב ולאחר שסירב לקבל טיפול רפואי.

הג'יהאד האסלאמי טען כי הטקטיקה החדשה שאימץ היא תוצאה מהפקת לקחים מסבבי הלחימה הקודמים נגד ישראל. למרות שחמאס ישב רשמית על הגדר, בג'יהאד האסלאמי טענו כי תנועת חמאס היא חברה בחמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטינים המנהל את המערכה, מהווה שותפה מלאה בקבלת ההחלטות ומגישה סיוע לוגיסטי לג'יהאד האסלאמי.

הג'יהאד האסלאמי הקשיח את עמדותיו במשא ומתן על הפסקת האש בתיאום עם איראן שהבטיחה לו מימון רב ושיקום היכולות הצבאיות שלו, מתוך הנחה שבסופו של דבר ישראל תאלץ להסכים להפסקת מדיניות הסיכולים הממוקדים. מזכ"ל הארגון זיאד נח'אלה עמד בקשר שוטף עם הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האיראניים, עדכן אותו בהתפתחויות בשטח וקיבל ממנו הנחיות להמשך המערכה. הפסקת האש וההרתעה הישראלית יעמדו למבחן בימים הקרובים באירועי "יום הנכבה" ומצעד הדגלים בירושלים.

ישראל הוכיחה עליונות מבצעית ומודיעינית ברורה על הג'יהאד האסלאמי. היא הצליחה לבודד את העימות הצבאי נגדו, בעוד חמאס ישב על הגדר וציר ההתנגדות בראשות איראן התקשה להתאחד ולתקוף את ישראל מחזיתות נוספות כפי שקרה בחודש רמדאן. השקט הביטחוני נשמר במגזר הערבי בישראל ובערים המעורבות.

אך ההצלחה הישראלית איננה ערובה למה שיקרה בעתיד. ציר ההתנגדות בראשות איראן לא ויתר על תוכניותיו להדק את טבעת החנק סביב ישראל במספר חזיתות, באמצעות ירי של עשרות אלפי רקטות, טילים ומל"טים. ישראל תעמוד שוב בקרוב בפני אתגרים חדשים מול ארגוני הטרור הפלסטינים.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. קראו עוד מטוריו באתר האישי שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. ברור שישראל נכשלה. מה אתה שמאלן מקשקש לנו?

    יריית טיל אחד לשטח ישראל, כמוה כהכרזת מלחמה, במלחמה מכריעים את האויב, והיו אמצעים רבים גם ללא כניסה קרקעית. אם לא הכרעת את האויב כך שהוא יכול לחזור על הרוטינה האומללה הנוכחית, ברור שנכשלת.

    לישראל מורשת של תפיסה מתגוננת, כיפת ברזל הכשלון העמוק ביותר של המערכת, ועכשיו יש טיל חדש. עם תפיסה מתגוננת לא ניתן לנצח, וזה מעיד על חולשתה של ישראל. לא נטמון את הראש בחול. נתניהו חלש חלש. הוא שבוי בידי חלשים, אבל הוא בחר להיות שבוי על ידם

  2. המנצחים האמיתיים של המבצע הם החמאס.
    אנשי הג'יהאד הודו בעצמם שהחמאס היו מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות. זה אומר שהחמאס שלחו את הג'יהאד האיסלמי להילחם בישראל בידיעה שישראל חזקה פי כמה אך תבחר לתקוף ספציפית את ראשי הג'יהאד תוך היזהרות לא להזיק לשאר עזה.
    מה שאומר שעכשיו הג'יהאד מאוד חלש והחמאס (שלא נפגע כלל במבצע) יוכל לחזק את שליטתו בעזה על חשבון הג'יהאד.