רגע האמת של רון דה-סנטיס

ההכרזה הרשמית על התמודדות מראה כי מושל פלורידה אינו חושש מעימות עם טראמפ, וכעת הוא יצטרך לשכנע את המתלבטים במפלגה

ממה הוא עשוי באמת? רון דה-סנטיס | Office of the Governor of Florida

עבור מכורים פוליטיים, אתמול היה יום גדול. כמעט מתחשק לצעוק, בדומה לכרוז בקרבות האגרוף: “Let’s get ready to rumble!”, כאשר מושל פלורידה רון דה-סנטיס, היריב המשמעותי ביותר של דונלד טראמפ במפלגה הרפובליקנית, נכנס לזירה.

זהו רגע המסמל שינוי של הנרטיב אך כמובן יש לצפות להתנגדות. במשך חודשים, תומכי טראמפ, מתנגדי טראמפ מקצועיים ותקשורת המיינסטרים הרואה בטראמפ מכרה זהב של רייטינג וקללה אלקטורלית עבור הימין – כולם יחד זייפו נרטיב לפיו דה-סנטיס צולע ציבורית, כושל פוליטית ובאופן כללי אדם שאינו בנוי מהחומר הדרוש כדי לצעוד על הבמה הגדולה.

בתחילה זה היה הסבר שהעניק בראיון לטאקר קרלסון בנוגע לעמדתו על אוקראינה, שם טען כי באופן כללי היא אינה נמצאת בעדיפות אמריקנית גבוהה. לאחר מכן נפוצו שמועות על בריחת תורמים ובהמשך טראמפ פצח במסע חיזורים אחרי המצביעים בפלורידה. עוד סיפרו לנו כי המאבק בין המושל לבין חברת דיסני נגרר ונמרח ומצייר אותו באור רע. פייק על גבי פייק על גבי פייק.

סיפורים בסגנון הזה, אשר רובם נוצרו בקרב יריביו של דה-סנטיס ואז מוחזרו ללא הרף בשלל במות, יצרו מעין מערבולת ברשתות החברתיות שמטרתה הייתה לטרפד את מועמדתו עוד בטרם הוכרזה רשמית. נכון להיום נראה כי הניסיון הזה נכשל, וכיוון הסחף עשוי להשתנות בקרוב כאשר יפתח הקמפיין הרשמי.

על פי רוב הסקרים, אוקראינה אינה מדורגת בצמרת הנושאים החשובים למצביע הרפובליקני, ואמירתו של דה-סנטיס על כך ש"אין צ'ק פתוח" בשאלת התמיכה באוקראינה לא באמת פוגעת במישהו מחוץ למכוני המחקר בוושינגטון. הוא צפוי להשיק את הקמפיין עם נתוני תרומות מרשימים, ועוד לפני ההשקה הצליח להשיג תמיכה משמעותית במדינת מפתח כמו איווה. בפלורידה עצמה ודאי מובטח לו רוב בקרב הרפובליקנים. ובאשר לדיסני, למרות הניסיון התקשורתי לצייר את החלטת החברה לבטל העברת מאות משרות מקליפורניה לפלורידה כעניין פוליטי, המציאות התבררה במהרה כשונה.

תוכנית ההעברה שהייתה יוזמה של המנכ"ל הקודם בוב צ'אפק נתקלה בהתנגדות פנימית בדיסני בשל חשש שהיא תרחיק כוחות יצירתיים מן האולפנים בהוליווד. אם כבר, הביצועים החלשים של סרטי דיסני בקופות, התחזיות העגומות לגבי הרווחים מערוץ דיסני פלוס, יחד עם ירידה במספרי המבקרים בפארקי השעשועים, מראים כי יתכן כי אנשי ימין הכועסים על דיסני הם בין היתר מה שדוחף את החברה לבצע החלטות לא רצויות.

היה צורך בכוח רצון רב מצד התקשורת כדי לשכוח שבשנה בה מועמדים רפובליקנים רבים כשלו בבחירות האמצע, דה-סנטיס התעלה על כל הציפיות המוקדמות בפלורידה וניצח בפער של כעשרים אחוזים.

הדבר הנכון היחיד בעלילת "דה-סנטיס נחלש" נגע להיחלשותו בסקרים הארציים מאז שטראמפ הודיע על כוונתו לרוץ שוב ובילה חודשים ארוכים במאמץ לטרפד את הקמפיין של יריבו. אך אם מגרדים מעט את פני השטח, הנסיבות הבסיסיות לא השתנו בהרבה.

דה-סנטיס זוכה בקרב רפובליקנים לשיעורי אהדה דומים לאלו של טראמפ, למרות שהוא הרבה פחות מוכר ברמה הארצית. למעשה, זהו אפילו סוג של יתרון. כמעט 30% מהנשאלים בפברואר השנה לא החזיקו בדעה כלשהי לגבי דה-סנטיס, וזהו קהל פוטנציאלי נרחב עבורו. המספרים של טראמפ כבר קבועים וידועים. סקרים מוקדמים מראים כי טראמפ סובל מחולשה בקרב האוונגליסטים, מצביעים שהיו קריטיים לתמיכה במועמדתו לנשיאות בפעם הקודמת. טראמפ גם מציג נתונים נמוכים בקרב אקדמאיים ובפרברים, שניים מן הקהלים הנוטים להצביע בפריימריז בשיעורים גבוהים יחסית. אלו הם המצביעים שהתלבטו למשל האם לתמוך בטד קרוז מול טראמפ ב-2016, אך נראה כי הם לא מהססים לגבי דה-סנטיס.

הנחת הבסיס בקמפיין של טראמפ גורסת כי הוא ניצח למעשה בבחירות 2020 והנשיאות נגזלה ממנו במרמה. בכך הוא רץ למעשה כאילו היה נשיא מכהן, אך נשיאים מכהנים שאינם נהנים מתמיכה מוחלטת במפלגה נוטים להפסיד לבסוף. גם הסקרים המחמיאים ביותר לא מעניקים לו משהו קרוב לכך כרגע, והמשמעות היא שמצביעים במדינות המקדימות לערוך פריימריז שוקלים ברצינות מועמדים אחרים.

אפילו כאשר טראמפ היה עדיין נשיא, רפובליקנים רבים ברחבי המדינה החלו לראות בדה-סנטיס את המנהיג שלהם. השקת הקמפיין שלו מראה כי הוא אינו חושש מעימות ישיר עם טראמפ, והיא הזדמנות להזכיר למצביעים רבים את השיחות על המעבר לפלורידה בזמן מגפת הקורונה. דה-סנטיס יהיה יכול להציג טיעון בשם דור שלם: אמריקה זקוקה נואשות לפנים חדשות בהנהגתה. לכן אל תופתעו אם המועמד אשר במשך חודשים פיזר בעיקר אוויר חם, יתחיל להיראות קצר נשימה כאשר המרוץ נפתח באמת.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *