עוד לבנה בחומת האנטישמיות

רוג'ר ווטרס ממשיך במסע הביזארי הרחק לעבר הצד האפל של ההיסטוריה

צילום מסך מתוך טוויטר

לפני כמה שנים כתבתי על הדרך בה רוג'ר ווטרס נוהג לשלב את אמונותיו האנטי-ישראליות בהופעת הרוק שלו, תוך שימוש בסמל היהודי של מגן דוד לצד שמות של חברות נפט או סימני דולרים, במהלך מצגת וידאו שאמורה לעסוק בנושא "דיכוי".

באותה עת הסכמתי עם הערכת הליגה נגד השמצה לגבי תוכן ההופעות של ווטרס. מטרתו הייתה לבצע דה-לגיטימציה לישראל ול"לובי הישראלי", והוא עשה זאת תוך תצוגה מוטה של דעות קדומות נגד יהודים ונגד ישראל.

אך באותה עת גם תהיתי האם ארגונים כמו הליגה נגד השמצה רק סייעו בפועל לווטרס ולחסידיו שונאי ישראל בכך שיצאו נגד עמדותיו הידועות של הזמר וסייעו להעלות אותן לשיח הציבורי. הרי כל מי שקצת מכיר את דעותיו הפוליטיות הבין שאין בסרטוני הווידאו המוזרים שהציג על הבמה שום היגיון, ובוודאי שאין כזה בביקורת של ווטרס על ישראל. אלא שהתנהלותו מאז גרמה לי לשקול מחדש ולתהות, שמא אנשי הארגונים היהודיים שיצאו נגד ווטרס היו נבונים משחשבתי.

מאז אותה מצגת מפורסמת, ווטרס הפך לתומך קולני עוד יותר בתנועת החרם על ישראל (BDS), אשר במהותה מפיצה את העמדה האנטישמית לפיה עלינו לשפוט את ישראל בשונה מכל מדינה אחרת בעולם. הוא אף הפך את השימוש בסמלים יהודיים במהלך הופעותיו לבוטה יותר, ומעבר לסרטוני הווידאו המבולבלים החל להציג על הבמה כמה שיטות מסורתיות יותר להפצת מסריו הפרימיטיביים. כפי שדווח ברשת פוקס:

חלק מן הקהל נותר בתחושה מאוד לא נוחה מהופעתו של רוג'ר ווטרס בבלגיה בשבוע שעבר, כאשר בלון ענק שחור בצורת חזיר, הנושא מגן דוד לצד סמליהם של משטרים רודניים ברחבי העולם, ריחף בחלל האולם.

"באתי להופעה כי אני מאוד אוהב את המוזיקה שלו, ללא שום קשר לעמדתו הפוליטית כלפי ישראל", סיפר אלון, ישראלי המתגורר בבלגיה. "נהניתי מאוד עד לרגע שבו ראיתי את סמל המגן דוד על החזיר המתנפח. זה היה הסמל הלאומי-דתי היחיד שהופיע לצד סמלים אחרים של פשיזם ודיכוי של בני אדם. ווטרס חצה את הגבול והביע מסרים אנטישמיים, המסתתרים מאחורי כל הדיבור שלו נגד מלחמות"

בסרטונים מן ההופעה ניתן לראות כי אין שום צורך לחפש אחר הוכחות לאנטישמיות אצל רוג'ר ווטרס, הוא כבר מספק אותן בעצמו.

בעבר, ווטרס התעקש כי המיצגים שהוא מפיק, כמו גם דעותיו האישיות, אינם נושאים מסר אנטי יהודי אלא מהווים בסך הכל ביקורת על מדיניות ישראל. אך השימוש במגן דוד לצד סמלים מוכרים של משטרים אפלים לא ניתן לפירוש בשום דרך אחרת מלבד ניסיון לצייר את ישראל כמקבילה המוסרית לברה"מ או גרמניה הנאצית.

גם הקישור בין הסמל היהודי לסימני הדולרים הוא עוד ניסיון לשחק על סטריאוטיפים אנטישמיים, בדיוק כאלה שהיו בשימוש בידי הסובייטים והנאצים, ומבטל כל מחשבה לפיה ווטרס מהווה אביר של זכויות אדם כלשהן. העובדה שכל אלה מוצגים על גבי בלון ענקי בדמות חזיר רק מוסיפה עוד מלח על הפצעים.

גם אם נניח לרגע בצד את השימוש האנטישמי המובהק שווטרס עושה בסמלים, טיעונים בסיסיים שלו כמו זה הגורס כי גדר ההפרדה שהקימה ישראל היא הפרה של זכויות אדם, אינם רק שגויים אלא גם מדגימים עד כמה הוא מתייחס בביטול לביטחונם של יהודים. אחרי הכל, הגדר נבנתה לא כדי לתחום את הפלסטינים אלא כדי לעצור מחבלים שנשלחו לרצוח ללא הבחנה גברים, נשים וילדים חפים מפשע. הדרישה להסרת הגדר כמוה כקריאה מפורשת להתרת דמם של יהודים.

העדויות האחרונות להתנהגותו האנטישמית של ווטרס צריכות לשמש כקריאת השכמה למי ממעריציו שעדיין מחזיקים בדעה לפיה האומנות המוצגת בהופעות היא מעין קריאה בעד חירות. אך הן גם צריכות לעורר את אותם מוסדות יהודיים וליברליים הממשיכים לפעול במשותף עם ווטרס למען אותה מטרה.

לפני מספר שנים ווטרס היה אמור להופיע במרכז הקהילתי היהודי המפורסם השוכן ברחוב 92 במנהטן, הופעה שבוטלה ברגע האחרון בשל מה שהוגדר כ"קשיים בלוחות הזמנים". למרבה המזל, המרכז לא הזמין את ווטרס להופעה חדשה, אך הוא כן אירח בהמשך את הסופרת האנטישמית לא פחות, אליס ווקר. יש לקוות כי התקריות האחרונות בכיכובו יובילו לכך שווטרס לעולם לא יתקבל בברכה בקרב שום קהילה יהודית, או בכל מקום בו חיים אנשים נורמליים והגיוניים.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'קומנטרי'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *