המדינה צריכה לקחת אחריות על שימור המורשת

תכנית הממשלה לשיקום סבסטיה היא צעד חשוב שצריך להיות מיושם באתרים היסטוריים בכל רחבי הארץ

ארמון אחאב לאחר השריפה | צילום: שומרים על הנצח

לפני כמספר שבועות ביקרה בגן הלאומי שומרון העתיקה-סבסטיה קבוצה של שרים וחברי כנסת. לא היה זה ביקור של יום חולין בלבד; הם הגיעו לסבסטיה לאחר חשיפת הנזק הנוראי שנגרם באתר, הרס החומה ההרודיאנית ובזיזת מערכות קבורה מימי בית שני.

לאחר שנים בהן שומרון העתיקה עמדה בשיממונה מוזנחת, שדודה והרוסה, הגיעו השרים כדי לומר לא עוד. שלא כדרכה של פוליטיקה, הם גם עמדו בהתחייבותם כאשר  32 מיליון שקלים הוקצו ואושרו לשיקום האתר, והשבוע אף בוצעה פעולת אכיפה נגד מבנה בלתי חוקי שפלש לשטח.

מדובר בצעד תקדימי וחשוב מתוך תכנית החירום הלאומית להצלת אתרי המורשת ביהודה ושומרון, שמטרתה לשקם, לשמר ולתחזק כמה מאתרי המורשת החשובים בעולם ולעם היהודי בפרט.

שומרון העתיקה מילאה תפקיד חשוב בתולדות הארץ במשך דורות רבים, ודרכה עברו מספר מנהיגים משמעותיים. את המקום קנה עמרי מידי שמר אדון ההר, קרא את שמה שומרון, והפך אותה לבירת הממלכה. הייתה זו עיר מפוארת בה בנה אחאב, בנו של עמרי, את ארמונו, ובה ככל הנראה גם נקבר.

במקרא מסופר כי אחאב בנה את "בית השן" בשומרון, ואכן בחפירות באתר התגלו שרידי בית השן ועיטורים מרהיבים מגולפים על שנהב. ממצא חשוב אחר שהתגלה בעיר הייתה קבוצת חרסים שזכו לשם "חרסי שומרון" ועליהם כתובות בכתב עברי עתיק, אשר תרמו רבות להבנת המסחר בעת העתיקה והכתב העתיק.

העיר נחרבה על ידי האשורים ועליה ניבא מיכה "וְשַׂמְתִּי שֹׁמְרוֹן לְעִי הַשָּׂדֶה, לְמַטָּעֵי כָרֶם; וְהִגַּרְתִּי לַגַּי אֲבָנֶיהָ, וִיסֹדֶיהָ אֲגַלֶּה". בתקופה ההלניסטית הפכה שומרון לעיר יוונית נוכרית שתושביה שנאו את החשמונאים ושינו את שמה לסמריה. היא נכבשה על ידי יוחנן הורקנוס החשמונאי, ובמגילת תענית נכתב כי יום כיבושה הפך ליום שמחה בישראל.

לאחר שעלה הורדוס לשלטון הוא בנה את העיר מחדש וקרא לה בשם סבסטיה, כאות מחווה לקיסר הרומי אוגוסטוס, שזה היה כינויו. יוסף בן מתתיהו מספר כי

בארץ שומרון בנה עיר והקיף עליה מסביב חומה נהדרה… והביא אל העיר ששת אלפים תושבים וחלק להם נחלה אדמה פוריה ובתוך העיר אשר יסד הקים היכל גדול ומסביב לו הקדיש כיכר לקיסר… וקרא לעיר בשם: סבסטי, וליושביה נתן משפטים נבחרים"

העיר הייתה מיושבת גם בתקופות מאוחרות יותר, ובתקופה הביזנטית הוקמה בה כנסייה שסימנה את מקום קבורתו של יוחנן המטביל. כיום שוכן במקום הכפר הערבי "סבסטיה", המשמר את שמו של האתר מן התקופה הרומית.

העיר שומרון שזורה בתולדות ההיסטוריה ובתולדותיו של העם היהודי בפרט. היא ממוקמת בשטח C ובגן לאומי מוכרז אליו זוכים להיכנס כיום מעטים, בחגים בלבד ותחת אבטחה צבאית כבדה. היא סובלת מהרס, הזנחה ושוד. עד כה סירבה מדינת ישראל להכיר באחריותה לאתר, אך מימוש התכנית לשיקום האתר תבטיח כי הוא יזכה למקום הראוי לו.

בסקר המורשת הלאומית שערכנו בארגון 'שומרים על הנצח', במטרה לאמוד את הנזק שנגרם לאתרי המורשת ביהודה ושומרון, עלה כי 85% מהאתרים נפגעו במידה בינונית וחמורה. זהו נזק בהיקף חסר תקדים שנעשה באופן מוצהר תחת חסותה של הרשות הפלסטינית.

כתשובה לכך הגינו וקידמנו בממשלה את 'תכנית החירום הלאומית למורשת' שנועדה לתת מענה ממלכתי ראוי לאסון המורשת הגדול המתחולל כאן, ולהפסיקו. עיקרה של התכנית הוא מאמץ בינמשרדי בהובלת שר המורשת לשימור, פיתוח והנגשה לקהל של גנים לאומיים חדשים ולאכיפה ביד קשה כלפי מהרסי המורשת.

ראשית היישום של תכנית החירום המתוכננת בשומרון העתיקה הוא צעד חשוב ומבורך, ועליה להיות מיושמת גם ביתר רחבי יהודה ושומרון. את אתרי המורשת קיבלנו בירושה מאבותינו, ועלינו האחריות להבטיח כי הם יועברו לדורות הבאים.


עדי שרגאי היא מנהלת הפעילות בארגון 'שומרים על הנצח' הפועל להגנה ופיתוח של אתרי מורשת ביהודה ושומרון

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

    1. חבר, אתה מתחיל לשעמם עם התגובות הטרחניות שלך.
      צא ולמד קורס מהיר בפוסט-מודרנה, ועזוב אותנו מהגיגיך הריקניים.
      או שתעבור להגיב בוואינט, שם יש דרישה לכאלה.

  1. התחלה יפה. כל הכבוד.
    נקווה שבהמשך גם ידאגו להעמיד לדין כמה בכירים ברשות הטבע והגנים בעבר ובהווה. לא יתכן שהם יכתיבו למדינה מדיניות ויתעלמו מגנים לאומיים מוכרזים שנמצאים בשליטה ישראלית(שטחי C). כל עוד ישראל מתייחסת להם כשטח בשליטתה(גם אם לא בריבונותה) אין לכם זכות ללכת כנגד הממשלה.

  2. אסון נורא, מכוון ושיטתי.
    פעולות האכיפה הן מעטות מידי ומאוחרות מידי.
    הממשלה חייבת להתעורר, זה פשע

    1. אני חושב שהמדינה צריכה לקחת אחריות על מחלת האנורקסיה. ראשית צריכה לקום ועדה שתדון בתופעה. אולי כדאי אפילו למנות שר לטפול באנורקסיה. זו ממש טרגדיה ללא עזרה ממשלתית, וועדה משרד או משהו דומה לא יהיה פתרון