משחקי מלחמה בקרמלין

מהי משמעות התבטאותיו האחרונות של מנהיג שכירי החרב המקורב לפוטין?

פריגוז'ין ופוטין | Government of the Russian Federation, Creative Commons Attribution 4.0

עדיין לא ברור איזה משחק בדיוק משחק יבגני פריגוז'ין, הבוס של קבוצת שכירי החרב הידועה לשמצה 'ואגנר'. בתקופה האחרונה התנהלותו מתאפיינת בביקורת קשה נגד בכירים בצבא הרוסי, ביקורת שיתכן ומטרתה היא להסיט את האשמה מהמפלות בשדה הקרב באוקראינה מן האחראי העיקרי להן – הנשיא פוטין. אם אכן כך המקרה, יתכן גם שפריגוז'ין מנסה למצב את עצמו כבן-ברית חסר תחליף לפוטין, עמדה שהוא תומך בה באופן שטחי, אך היא גם מגיעה עם איום מרומז.

כל זה הפך להיות הרבה פחות מרומז לאור הצהרותיו האחרונות של פריגוז'ין לפיהן בהן דיבר על הרשלנות בניהול המלחמה בידי "סבא שמח", ביטוי שיתכן ויוחס לפוטין. המטרה האמיתית בהצהרות הייתה ככל הנראה ולרי גרסימוב, רמטכ"ל הצבא הרוסי, אך עצם העובדה לפיה פריגוז'ין השתמש בביטוי אותו ניתן אפילו לפרש כמתייחס למטרה אחרת, מסוכנת הרבה יותר, מלמדת כמה דברים.

עד עתה פריגוז'ין נתפס כנץ, אך לאחרונה הוא משמיע קולות אחרים. כפי שכתבה ב-Spectator אנה ארותוניאן: "משהו מוזר עובר על יבגני פריגוז'ין. מי שעומד בראש צבא שכירי החרב של פוטין באוקראינה החל להסיג את כוחותיו מאזור באחמוט, ובראיון מוזר מאוד נשמע כאילו הוא מודה בתבוסה. כדי להוסיף על הכל, כעת העיתונאי שראיין אותו פוטר". וכך ספיר פריגוז'ין לעיתונאי קונסטנטין דולגוב, הנחשב לתומך במלחמה:

נכנסו לשם בבריונות, דורסים לכל עבר בשטח אוקראינה בחיפוש אחרי נאצים. ובזמן שחיפשנו אחרי נאצים דפקנו כל מה שהיה אפשר… המבצע הצבאי המיוחד נערך במטרה לבצע 'דה-נאציפיקציה' אבל מה שקרה זה שהוא נתן לגיטימציה לאוקראינה והפך אותה לאומה מוכרת ברחבי העולם. ובקשר למטרת הדה-מיליטריזציה של אוקראינה… אלוהים רק יודע איך, אבל הצלחנו להפוך אותה למיליטרית"

קשה שלא להסכים עם המסקנה הזו. עוד מארותוניאן: "חוסר צביעות רצון מצד הטורבו-פטריוטים לגבי ניהול המבצע עד כה אינו דבר חדש, אך הראיון של פריגוז'ין ופעולותיו בהמשך הן משהו מעבר לכך. התלונות שהשמיע בדרך כלל מגיעות עם הקריאה לקרמלין להכריז למלחמה, להתחייב לגיוס מלא ולהפסיק להתחבא מאחורי ניסוחים חלקיים כמו 'מבצע צבאי מיוחד'. במובן מסוים, פריגוז'ין דבק בקו הזה כאשר אמר כי "עלינו לקצץ בשומנים" ולהכריז על משטר צבאי. אך מה שהגיע לאחר מכן נשמע יותר כמו אזהרה מפני מה שהולך לקרות אם רוסיה תמשיך במלחמה ופחות כמו הצעה איך לנצח אותה:

רוסיה צריכה ללמוד דבר או שניים מצפון קוריאה, לפחות לגבי השנים הקרובות: לסגור את כל הגבולות, להפסיק להיות מתונים, להחזיר הביתה את כל האזרחים ולעבוד קשה. רק אז נוכל לראות תוצאות כלשהן"

קריאה בין השורות אינה בהכרח אופן ניתוח יעיל במיוחד, אך בשיאה של הפרנויה האוחזת בכל מי שנמצא במרחק שיחת טלפון מהקרמלין, לפעמים היא כל מה שנותר. בכל מקרה, פרשנים רוסים שונים רואים בעין אחרת את ההתבטאויות. במקום הכנה למלחמה ארוכה, הם טוענים כי פריגוז'ין מסמן לפוטין שעליו לשקול האם המלחמה בכלל שווה את זה".

האם פוטין מוכן בכלל לשקול דבר כזה? ארותוניאן מסבירה כי הסבירות לכך נמוכה מאוד. באופן כללי, הוא כבר שקוע עמוק מדי בבוץ מכדי לצאת עכשיו.

פריגוז'ין הדגיש גם את הבדלי המעמדות בנתוני הנופלים במלחמה, הדהוד לביקורת קודמת אותה השמיע אודות כישלון האליטה הרוסית להתייצב למען מטרת המלחמה. הוא הוסיף:

הקרע הזה יכול להסתיים כפי שהסתיים ב-1917 – במהפכה… ראשית החיילים יתקוממו, ואחריהם בני משפחותיהם. ישנם כבר עשרות אלפים מהם, קרובי משפחה של אלו שנהרגו. ככל הנראה יהיו עוד מאות אלפים מהם, וזהו דבר בלתי-נמנע"

הצהרה זו נשמעת מוגזמת למדי. בנסיבות הקיימות רוסיה נראית רחוקה מאוד מקריסה מערכתית הדומה לזו שהתרחשה בשנה אותה ציין פריגוז'ין, אך העובדה שהוא בחר דווקא בהשוואה הזו ראויה לציון.

חזרתי לאחרונה מביקור בן חמישה ימים בוורשה, שם מעטים מאוד מצפים לסיום קרוב של המלחמה, או לתסריט בו למשל הדחת פוטין תשנה את המסלול בו רוסיה צועדת כרגע או את השאיפות של הקרמלין.

העמדה הרווחת היא שהאיום הרוסי רחב יותר מזהות המנהיג, וכך גם שמעתי מבכירים בלטביה ובאסטוניה בשנה שעברה, בתקופה בה נפוצו שמועות עקשניות אודות מצבו הבריאותי של פוטין. חלקם חששו שכל יורש אפשרי עשוי להיות גרוע עוד יותר. הנסיקה הנוכחית של פריגוז'ין, עד כמה שהיא תמשך, היא רק תזכורת נוספת לכך.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. יכול להיות שהכוונה של יבגני פריגוז'ין היא לבצע הפיכה צבאית (כמו יוליוס קיסר עם החיילים שלו) ולהפוך למנהיג המדינה?