אחרי המרד, רוסיה ממתינה להשלכות

נאמנויות ותככים בצמרת, חולשת הנשיא ומורל הצבא – ניסיון ההפיכה צפוי להמשיך ולהשפיע על המדינה כולה

הרמטכ"ל גרסימוב, הנשיא פוטין ושר ההגנה שויגו | kremlin.ru

גרסה מלאה של כתבה זו התפרסמה לראשונה באתר Radio FreeEurope ואנו מודים למערכת על הרשות לתרגמו.

 

***

על פי דיווחים, מנהיג קבוצת ואגנר ייבגני פריגוז'ין נמצא בדרכו לגלות בבלארוס לאחר ניסיון המרד שהוביל וקריאת התיגר על ראשי הצבא הרוסי שערערה את הקרמלין. אך למרות מאמצי הנשיא פוטין וממשלתו להקרין ביטחון ויציבות, פרשנים מעריכים כי השלכות נוספות מרד ואגנר עשויות להתפתח בקרוב.

ההסכם המעורפל ששם קץ למשבר ושלח את פריגוז'ין לבאלרוס היה רק הקדמה או הפרק הראשון בדרמה מתפתחת, כך אומר הפרשן הפוליטי רובן מגרביאן. פרשנים אחרים העריכו כי פריגוז'ין לא היה פותח במרד ללא הציפיה לתמיכה פעילה מצד דמויות מפתח בצבא ובשרותי הביון, אשר חלק גדול מהם נוטרים טינה לשר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ולארי גרסימוב. הקלות היחסית בה כוח ואגנר תפס את העיר רוסטוב סמוך לגבול האוקראיני אשר היוותה בסיס לפיקוד הדרומי של צבא רוסיה, והתקדמותו החלקה צפונה לעבר מוסקבה, נתפסו כעדות נסיבתית לתמיכה אפשרית כזו.

"הבוס של קבוצת ואגנר בנה על סולדיריות מצד קצינים בצבא", כתב החוקר מיכאיל קומין בניתוח של האירוע, "ומאחר שאכן הצליח להתקרב למוסקבה מבלי להיתקל בהתנגדות ממשית, יתכן שהוא לא טעה לחלוטין". על פי קומין, פריגוז'ין קרא בעבר להחלפת שויגו, נאמן ותיק של פוטין, בגנרל מיכאיל מיזינצב, המפקד הקשוח שנודע כ"קצב ממריופול" בשל התנהלותו במצור ההרסני והמוצלח לבסוף על עיר הנמל לחופי ימת אזוב בראשית 2022.

פריגוז'ין עצמו רמז כי הגנרל סרגיי סורוביקין, מי שעד לחודש ינואר היה המפקד העליון של "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה, עשוי להחליף את גרסימוב. סורוביקין פעל בעבר בתיאום הדוק עם פריגוז'ין במהלך ההתערבות הצבאית הרוסית בסוריה, שהחלה ב-2015. בנוסף, הוא פיקד על חיל האוויר הרוסי, אשר על פי דיווח בניו-יורק טיימס ב-28 ביוני, יתכן ו"החזיק במידע מוקדם על תוכניותיו של פריגוז'ין". בשעות הראשונות של ניסיון ההתקוממות, התפרסם ברשת הטלגרם סרטון בו סורביקין נראה קורא לאנשי ואגנר באוקראינה שלא להצטרף למרד ודוחק בהם לעצור.

בניו-יורק טיימס ציינו עוד כי "לגורמים אמריקנים ישנו אינטרס בהפצת מידע החותר תחת מעמדו של הגנרל סורוביקין, בו הם רואים יעיל ואכזרי יותר מאשר מפקדים בכירים אחרים". דובר מטעם הקרמלין הגדיר את הדיווח כ"ספקולציה" נוספת בכל הקשור למרד. ב'וול-סטריט ג'ורנל' ציטטו גורמי ביון מערביים אשר דיווחו כי כוונתו המקורית של פריגוז'ין הייתה לחטוף את שויגו וגרסימוב "במהלך ביקור באזור הגבול הדרומי עם אוקראינה". על פי הדיווח, הביקור המדובר בוטל לאחר ששירות הביטחון הפדרלי חשף את המזימה.

בערוץ הטלרגם Rybar נכתב ב-28 ביוני כי המרד היה "מבחן נאמנות" בשורות משרד ההגנה, והפך ל"מבוא לטיהורים נרחבים בשורות הצבא". עוד נטען בערוץ, אשר הפעלתו מיוחסת לבכיר לשעבר במשרד ההגנה מפרסם דיווחים מפורטים ומפות מדויקות של הפלישה לאוקראינה, כי מספר קצינים רוסיים כבר הודחו בשל כשלים לכאורה באספקה ובגיוס, אך "התירוץ הרשמי היה תמיכתם בוואגנר". בדיווח נוסף בערוץ נטען כי מפקד הכוחות המוצנחים הגנרל מיכאיל טפלינסקי קיבל בפועל את השליטה המבצעית הרוסית באוקראינה, למרות שמי שמחזיק בעמדה זו באופן רשמי הוא גרסימוב.

בימים שלאחר ניסיון המרד הכושל, פוטין וממשלתו ניסו לשדר רושם של אחדות, ביטחון ויציבות. ב-26 ביוני פוטין נפגש עם גורמי ביטחון וחיילים שלכאורה סייעו לדכא את המרד. אנדריי קולסניקוב, עיתונאי לשעבר וכיום חוקר במכון קרנגי, אומר כי למפגן ראווה כזה עשויה להיות ההשפעה ההפוכה. "מבחינת הקרמלין זו הייתה טעות להפיק מופע הוקרה כזה, מכיוון שבכך פוטין רק הדגים חולשה ופחד", הוא מסביר. "זה הראה שפריגוז'ין באמת מפחיד אותו".

בנסיבות כאלו, נאמנויות אישיות מן העבר של דמויות כמו שויגו, גרסימוב ואחרים, עשויות להיות גורם מכריע. "אני סבור כי פריגוז'ין אכן ציפה שמשהו ייעשה בנוגע לשויגו וגרסימוב, שפוטין יכריע לטובתו", כתב הפרשן הצבאי מייקל קופמן. "במקום זאת, המרד שהוביל עשוי דווקא להבטיח את המשך כהונתם למרות שחוסר התפקוד שלהם ברור לכל, גם בשורות הצבא הרוסי". הפרשן רוב לי מסכם עם ההנחה הזו. "נאמנות פוליטית גוברת על יכולת צבאית, אפילו במהלך מלחמה שהיא קריטית להישרדות פוטין", הסביר.

ניתוח זה זכה לחיזוק עם הצהרות שהשמיע ב-27 ביוני ויקטור זולוטוב, לשעבר שומר ראשו של פוטין וכיום מי שעומד בראש המשמר הלאומי. לאחר שנפגש עם הנשיא, זולוטוב אמר כי כוחותיו יקבלו בקרוב נשק כבד, כולל טנקים, כדי לשמור על ביטחון המדינה והממשלה. על פי דיווח בכתב העת 'טיים', "זולוטוב מתגלה כאחד המנצחים הבולטים מן החוויה המטלטלת שעברה על המשטר". העיתונאית גלינה סידורובה הגדירה את המצב: "פוטין יצר מעין משחק כסאות פוליטי בו האחרון שנשאר לעמוד הוא המנצח…הבעיה היא שהוא השתמש במשחק הזה יותר מדי והזיז בלי סוף את חייליו. כעת המדינה כולה משלמת את המחיר".

ומי שעשויים למצוא עצמם בצד המפסיד הם החיילים הרוסים הנלחמים באוקראינה. הצבא הרוסי ניצב בפני מתקפת נגד אוקראינית מואצת, ומצב הרוח הירוד השורר ממילא בשורותיו עשוי להתדרדר עוד יותר כאשר עולות ספקות בנוגע לנאמנות מפקדיו. "השורה התחתונה היא שהמורל והמוטיבציה של החיילים הרוסים ספגו מהלומה, אני משוכנע", אמר הפרשן האוקראיני מיכאילו סמוס. "התהליך הזה ימשיך ויואץ ככל שהמלחמה נמשכת. אני חושב שהצהרותיו של פוטין רק ניפחו את הספקות לגבי מה שקורה ברוסיה. זמנים קשים עוד נכונים לקצינים ולחיילים בצבא שלה".

***

Copyright (c)2022 RFE/RL, Inc. Used with the permission of Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *