מצג השווא של מנכ"ל רמ"י לממשלה – מי אשם במשבר בגליל?

מצגת שהציג ינקי קוינט בפני שרי האוצר והשיכון כוללת נתונים מיושנים ולא מדויקים, היוצרים בפני מקבלי ההחלטות מצג שווא לגבי מצב ההתיישבות

צילום מסך, יעקב, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

ההתיישבות היהודית בגליל נקלעה למשבר שהלך והחריף בחמש השנים האחרונות. עתודות הקרקע ביישובים היהודים קטנות ביותר, מחירי המגרשים מאמירים, והדור הצעיר מהגר החוצה.

הנתונים לא פחות ממבהילים: ירידה תלולה וחסרת תקדים של 60-70 אחוזים במחזורי הילודה; סגירה סיטונאית של גני ילדים; סגירת כיתות א׳ (כולל ביישובים דתיים); עזיבה של בני דור ההמשך; הידרדרות כוללת בביטחון האישי בכל המרחב; לחץ רצוף על היישובים – כולל מסירת שטחי רעייה בהיקפים אדירים הסובבים את היישובים לאוכלוסיית הרוב הערבי-מוסלמי; תעוזה הולכת וגוברת בעבריינות סמוך ליישובים; הצתות חוזרות ונשנות של יערות וחורשות; וקפאון גדול בפיתוח הכלכלי והמשקי של היישובים. התוצאה היא משבר דמוגרפי שמתפתח לאיום קיומי.

אחד הגורמים למשבר הדמוגרפי הוא מדיניות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שמסרבת לשחרר קרקעות לבניה ביישובי הגליל. כך, בזמן שהיישובים הערביים גדלים ללא הרף, ומחירי המגרשים נמוכים ביותר, ביישובים היהודים מורגש מחנק והמאזן הדמוגרפי בגליל מתפתח לרעה.

הממשלה החדשה שמה לה למטרה לבלום את הסחף, ובמסגרת זו התקיים דיון במשרד ראש הממשלה לפני כחודש בנוכחות שרי האוצר, השיכון ומנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט. במצגת שהציג קוינט בפני הנוכחים, הנחשפת כאן לראשונה, עולה הטענה כי אין כל בעיה בהקצאת הקרקעות ליישובים היהודיים וכי הגידול המזערי שלהם נובע מבעיות פנימיות או מרצונם של התושבים, ולא ממדיניות ממשלתית חונקת.

מתוך מצגת רמ"י שהוצגה לשרים

אבל יש כאן בעיה, חמורה אפילו. הנתונים שהציג קוינט מטעים. מנכ"ל רמ"י ניסה ליצור מצג לפיו ביישובים המדוברים ישנן עתודות קרקע רבות, ולכן אין כל בעיה. אלא שלמרבה המבוכה נתוניו של קוינט מבוססים על מידע לא עדכני ולא נכון מאתרי האינטרנט של מועצות אזוריות, במקום על נתוני האמת, המפורטים והמדויקים, המצויים בידי ועדות התכנון האזוריות.

כך יוצא שהנתונים שהציג קוינט לממשלה כוללים שני סוגי טעויות. הראשונה, הם לא מבדילים בין מספר יחידות הדיור המקסימלית המופיע בתכניות המתאר של היישובים, לבין מספר יחידות הדיור שאושרו לפיתוח ושיווק במסגרת התכנון המפורט שלהם. המספר האחרון הוא המספר הקובע ברמה המעשית. זה מה שבאמת אפשר ליישב. ומסתבר שבחלק מהמקרים נמצאו פערים דרמטיים בין האמת למה שהוצג לממשלה.

שנית, נתוני קוינט משמיטים את העובדה כי גם חלק גדול מהמגרשים הזמינים לכאורה לבנייה, בעצם אינם פנויים לקליטה. חלקם כבר מצויים בהליכי שיווק; חלקם הובטחו כהקצאה למשרד הביטחון או גורמים אחרים; וחלקם מנועי שיווק בשל סכסוכים משפטיים. במלים אחרות, גם המספרים האלה לא רלוונטיים להבנת המצב האמיתי.

להלן מספר דוגמאות:

לפי נתוני קוינט, ביישוב עצמון ישנם סה"כ 500 מגרשים מתוכננים, מתוכם 276 בנויים. כלומר: ניצול של 55 אחוזים בלבד מסך המגרשים.

איכשהו נעלמה מקוינט העובדה שבתוכנית המפורטת המאושרת של עצמון מופיעים 398 מגרשים בלבד, כלומר פער של 102 מגרשים! ועוד חסרים בנתוניו: 32 מגרשים נוספים שכבר נבנו ועוד 37 המצויים בתהליכי קליטה ושיווק. מלבד זאת ישנם 11 מגרשים בעלי זיקה למשפחות שהתגוררו במקום בשנות ה-50 ולא ניתן לשחררם מסיבות משפטיות. בשורה התחתונה רק 42 מגרשים בעצמון זמינים לבניה, או במילים אחרות: היישוב ניצל כבר כ-92% מעתודות הקרקע שלו!

מצב דומה מתקיים גם בנתוני אבטליון:

היישוב מתוכנן לסך כולל של 350 יחידות דיור, כאשר על פי נתוני קוינט, נבנו רק 112 מהם, ומסקנתו כי היישוב ניצל רק 32 אחוז מעתודות הקרקע שלו.

האמת שונה: קוינט לא ספר 7 מגרשים שכבר נבנו; 26 המצויים כבר בשלבי קליטה ובנייה; 90 מגרשים המוקצים למשרד הביטחון לקליטת קציני קבע משוחררים; 88 מגרשים המצויים בסכסוך משפטי בין קק"ל לרמ"י. התוצאה היא שרק 27 מגרשים פנויים לשיווק בפועל, כלומר, היישוב כבר ניצל כ-77% מעתודותיו הזמינות לקליטה.

כך גם בכמון, המתוכננת ל350 יחידות דיור. על פי קוינט נבנו 192 יחידות בלבד, והיישוב ניצל רק 54 אחוזים מעתודותיו. אבל גם כאן מושמטים נתונים: 6 מגרשים נוספים כבר בנויים; 55 בשלבי שיווק וקליטה; 12 במריבה משפטית עם משפחה בדואית הטוענת לבעלות על השטח. סך הכל 85 מגרשים נוספים פנויים לקליטה, והיישוב ניצל כבר 76% מעתודותיו הזמינות.

בתגובה לפנייתנו, ברשות מקרקעי ישראל צירפו דוגמא נוספת: היישוב אשבל. שוב, מצורף צילום מתוך אתר המועצה האזורית משגב, בו נכתב כי היישוב מתוכנן ל-350 יחידות דיור, מתוכן 23 בנויות. כלומר – לכאורה רק 6.5 אחוזים נוצלו. אלא שגם כאן, הנתונים שגויים: על פי התכנון המפורט, היישוב מתוכנן ל-120 יחידות דיור מקסימום. בנוסף, גם נתוני הבינוי אינם מדויקים: יש במקום כ-62 יחידות דיור בנויות ועוד כ-12 בתכנון. כך ש-84 מתוך 120 יחידות דיור, כלל אינן זמינות לקליטה.

נסכם את האמת המרה: בניגוד לרושם שניסה ליצור מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט בפני הממשלה, קצב הקליטה האיטי ביישובי הגליל איננו נובע רק מ"רצון" היישובים והמועצות, אלא גם ממצוקת קרקעות והקצאות אמיתית.

כשמתבוננים בנתוני האמת מתברר כי צפירת הארגעה של קוינט הופכת לאזעקת חירום נואשת. לא רק שיישובי הגליל מגיעים כבר כעת למיצוי כמעט מלא של פוטנציאל הגידול שלהם, אלא שלמרבה המבוכה, הפקיד הבכיר הממונה על פתרון הבעיה מציג בפני מקבלי ההחלטת נתונים לא בדוקים ולא אחראיים.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "אין בכוונתנו להתייחס לדברים שנאמרו או הוצגו בישיבות אצל ראש הממשלה. ככלל, הדאגה לחיזוק הגליל והנגב מתחלקת באופן שווה בין רמ"י ועובדיה לבין כל גורם אינטרסנט המנסה להטיל אשמה כלשהיא על הרשות ועובדיה. ניסיון זה דינו להיכשל.

ולעצם העניין: המאמץ הלאומי לחיזוק הנגב והגליל טמון במספר אפיקים: עיבוי הערים בגליל בשכונות נוספות, פתיחת השערים וגמישות בועדות הקבלה בישובים הקהילתיים במרחב הכפרי בגליל והקמת מתחמי דיור נוספים למשרתי קבע ועוד. כל אלה מחייבים הקמת מסגרת גג לפרויקט לאומי שיביא עימו תשתיות, תחבורה, תקציבים, תעסוקה, חינוך ואת צהל ומשרד הביטחון.

הנתונים שבידי רמי מצביעים על כך שקצב הקליטה במועצה עומד על עשרות בודדות בממוצע לשנה בכל יישובי המועצה וכך גם היתרי הבניה שניתנו. מנתוני התכנון ברמ"י עולה כי ישנם מגרשים רבים אשר ניתן לשווקם אם רק ירצו בכך המועצה והישובים. אלה הנתונים המופיעים גם באתר המועצה. לצערנו ניסיונות רמי להגדלת ולהרחבת היישובים נתקלו בהתנגדות המועצה והיישובים.

לצד ביסוס הערים כדוגמת (נוף הגליל, כרמיאל, עכו, וצפת) וקליטה בהן של אלפי משפחות המהלך של העמקת והרחבת ההתיישבות בגליל יגיע אך ורק על-ידי שיווק בכמויות גדולות ובאופן מידי. על-מנת לעשות כן רמ"י הציעה לפעול להגדלת השווקים ביישובי המרחב הכפרי באמצעות העמקת ההנחות על הקרקע כתלות בהגדלת כמות וקצב השיווקיים".


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. וטרם דיברנו על המחירים הגבוהים של הקרקע כאשר כבר כן מאשרים בניה. וטרם דיברנו על שפע החוקים והמיסים שמונעים העברת משקים ממי שכבר עברו את גיל הפנסיה למי שכן רוצים לבוא ולגור במשקים אלה.וטרם דיברנו על ועדות הקבלה שמנוהלות בידי בעלי עיניין שלא מאפשרים למי ש"לא יפה בעיניהם" לקנות משקים ממי שכבר יצאו לפנסיה ובניהם עזבו את החקלאות.

  2. יש למכור נחלות בישובים בגליל כמו שעשו בעבר עם חוות בודדים בנגב. כן, הרבה שטח לאנשים פרטיים. אולי הייתי עובר לגליל אם היה שם שטח כמו פעם. חצי דונם לבניה זה כלום. אנשים לא יעזבו חיים נוחים עבור מגרשון.

    1. גודל האוכלוסייה במדינה הולך וגדל בעוד השטח נשאר קבוע.
      לכן, אסור לאפשר דיור דליל כמו שאתה מציע. זה רק יוביל להרס של הערים.
      חייבים לדאוג שהשטחים הדלילים יותר באוכלוסייה ברחבי המדינה ינוצלו לטובת אוכלוסייה גדולה ככל האפשר.

  3. כבר שנים מזניחים את היהודים בגליל כי נותנים לערבים מגרשים בחינם כמעט במסגרת אפליה מתקנת בושה למדינה שאנחנו עושים צבא ומשלמים מסים וערבים מקבלים קרקע חינם ועושים לנו טרור

  4. המחירים פשוט אסטרונומים:
    ביישוב מורשת קרקע חצי דונם עומד על כ1.2 מיליון (רמ״י + דמי פיתוח) לעומת סכום מצחיק ביישובים הערביים הסמוכים שעומד על כ300 אש״ח לכל היותר (רמ״י + דמי פיתוח).

    חשוב להזכיר שאחד הבעיות של היישובים זה בג״ץ קעדאן שממנו נגזר שיש להפסיק את וועדות הקבלה לאחר 400 משפחות, יוצא מצב שישנם יישובים שרוצים לגדול עוד כמו היישוב הדתי מורשת שאינו בונה מעבר לכך כי הם רוצים לשמור על הצביון הדתי של היישוב (ובצדק).
    כל יישוב יש את האופי שלו זה הייחודיות ביישובי הגליל.

    רק החלטת ממשלה להעלות את ההגבלה ל1000 משפחות והורדת עלויות הקרקע יביאו לפריחה מחודשת של התיישבות יהודית בגליל.

  5. שלטון פקידים שהטעה את ממשלות הימין שהיה להם נוח לא לראות את המציאות השתלטות הפרוגרס על הפקידות בכל המערכת הכל פשוט רקוב כל כך שצריך להרוס הכל ולבנות מחדש

  6. אין שום מניעה לעשות תכנון מפורט לכמויות גדולות של מגרשים. נכון, זה עולה הרבה וזה לוקח הרבה זמן, אבל מי שלא רוצה לעשות את זה אלו בעיקר היישובים. אין יישוב כפרי שירצה לעשות קליטה של 100 משפחות במכה כי זה ישנה את היישוב עד היסוד.

  7. אמנם הכתבה באה כדי לצדד בעמדה הנכונה אבל מפספסת בגדול!
    ברגע שרמ"י הפך מגוף שעוסק בהתיישבות \ציונות לגוף שכל מה שמעניין אותו זה רווח \ הכנסות למדינה אז כל השאר לא רלוונטי. רמ"י פועל כגוף עסקי תחת הכותרת "רווח מקסימלי". הוא שכח את תפקידו כגוף יהודי שמיישב יהודים בארץ ישראל. אנשים טועים לחשוב שעוד יש ציונות בגוף הזה אבל בלי להיכנס לסיבות, מעל עשור שאין שום קשר להתיישבות בגוף הזה אלא שהוא משאבת כספים לצורך הכנסות למדינה! בזה נגמר הסיפור.

  8. ראיתי מישהו בגליל שמטרתו ריקון היישובים היהודים הגיב:

    חבל שלא מוזכר מישהו שהוצג בתוכנית תחקיר כלשהי כגורם שמונע התיישבות יהודים.

    חבל ששכחתי