"הציבור יקבע בשלט, יהיו לו יותר מגוון ותוכן"

מיוחד מתוך 'על המשמעות': השר קרעי על פתיחת שוק הטלוויזיה, הפחתת הרגולציה והגברת התחרות. הצטרפו ותמכו עכשיו בתמיר דורטל

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי | צילום מסך מתוך עכשיו14

 גאים לבשר על הצטרפות תמיר דורטל ופודקאסט 'על המשמעות' לעולם התוכן של אתר 'מידה'
הצטרפו ותמכו עכשיו בתמיר וב'מידה'

***

מאז שנכנס לתפקידו כשר התקשורת היה ברור כי ד"ר שלמה קרעי בא כדי לעבוד. בראיון לפודקאסט "על המשמעות" שנערך לפני כחודשיים שמענו ממנו על הרפורמה אותה הוא מתכנן לפתיחת שוק התקשורת לתחרות חופשית ולהגדלת חופש הביטוי. כיום, אחרי שהתכנית יצאה לדרך באופן רשמי, ערוצי התקשורת מימין ומשמאל מחרימים אותו ולא נותנים לו להסביר לציבור את הרפורמה. זהו קטע מתוך הראיון המלא.

האתגר המרכזי לדברי קרעי הוא לפתוח את השוק לתחרות ולמגוון דעות רחב יותר, על ידי הסרת תקנות ומגבלות. "אני בע"ה מתכוון לסגור את הרשות השנייה ואת מועצת הכבלים והלווין", הוא אומר לנו.

מה המועצה הזו עושה?

"כל מה שהיא עושה מיותר בעיני, היא בעיקר מערימה קשיים על שחקנים שרוצים לשדר תקשורת, על גורמים שרוצים להיכנס ולהקים ערוץ חדשות, היום למשל אם אתה מחזיק בפלטפורמה, ספק תכנים כמו יס, הוט, אתה לא יכול להקים ערוץ חדשות, וכן להיפך, אם אתה מחזיק בערוץ חדשות אתה לא יכול להיות ספק תכנים. נצמצם את האיסור על בעלויות צולבות למינימום.

זה יהיה בעיקר לפי נתח שוק, אנחנו לא רוצים שמי שיש לו נתח שוק מאוד גדול ישתלט על השוק, אלא לתת לשחקנים חדשים וצעירים להתפתח ולגדול. אז גופים שהם קטנים יותר, שהם חדשים, יוכלו לייצר לעצמם קבוצות תקשורת, רדיו, טלוויזיה ואתר אינטרנט. ולגופים גדולים מאוד תהיה קצת בעיה לעשות את זה, כדי לא לתת להם להשתלט על השוק.

אנחנו מתכוונים להסיר את המגבלות. לא להגדיר כמה דקות פרסומות מותר ואיך עושים את החדשות. אני לא מתערב בתוכן, אני חושב שהציבור הוא זה שקובע עם השלט. אם אתה נותן תוכן איכותי, אמין, מגוון, מעניין, מרתק, אתה תגרום לאנשים לצפות בך, אחרת הם יעברו לערוץ מתחרה. היום הציבור הוא בעצם קהל שבוי, אם אתה לא ימני הארד-קור שצופה בערוץ 14, שנותן את הגיוון הזה ביחס לכל השאר, אין לך במה לצפות, אתה חייב להישאר באותה מסגרת".

ומה לגבי הרשות השנייה?

"הרשות השנייה מתעסקת בעיקר עם הרגולציה, עם ההסדרה של הרדיו ושל ערוצי החדשות. מועצת הכבלים והלווין זה כל היתר, כבלים, לווין, וכל מה שנמצא שמה. שתיהן נסגרות ובמקומן קמה יחידת סמך במשרד, שהיא רגולטור מאוד רזה, לא מתעסקת בתוכן, אלא רק אם יש דברים שעוברים על החוק כמו אלימות, ודברים מינימליים שנותנים את המסגרת לשוק, כמו מניעת בעלויות צולבות ונתינת היתר.

ככה כל שחקן יוכל להקים ערוץ תקשורת, לא יהיה פיקדונות במיליוני שקלים כדי להקים ערוץ, לא יהיה זיכיון וגם לא רישיון, זה יהיה היתר בלבד.

היום על כנפי הרגולציה, על כנפי האסדרה, קם סוג של מיקור חוץ של השידור הציבורי. כביכול יש גורמים פרטיים מסחריים, אבל הם משדרים באותו קול וגם השידור הציבורי באותו קול שלהם. הערוצים המסחריים צריכים להיות חופשיים לעשות את מה שהם רוצים והציבור יקבע בשלט. יהיה לו יותר מגוון, יותר תוכן, תחרות ושוק חופשי.

זה קרה בכל המוצרים וזה מה שיקרה גם בשוק התקשורת. מאז שנות השמונים של המאה הקודמת זה השתנה, עבר משוק של יצרנים לשוק של צרכנים. חוץ משוק התקשורת הישראלי שיש בו היפר-רגולציה, והעדפות הצרכן לא מעניינות את יצרני החדשות, כי הם מונופול"

המועצות האלה נועדו אולי ליצור איזה שהוא חיץ בין הפוליטיקאים לבין התקשורת, כדי שהפוליטיקאים לא ישלטו על התקשורת ויהפכו אותה למשרד התעמולה כדי לשטוף את מוחנו.

"להיפך. אני, דרך הרשות השנייה, יכול היום להשפיע. אני יכול להרים טלפון ליו"ר הרשות השנייה ולהגיד לו תראה מה קורה פה ומה קורה שם, להתערב.

הרשות השנייה בעצם לא מבדילה ביני לבין התקשורת, אלא בין הציבור לבין התקשורת, גם אם הציבור לא אוהב תוכנית מסוימת שהיא חרפה אינטלקטואלית, הוא לא יכול לעשות כלום, הם עושים מה שהם רוצים. אם לבעלי המניות תהיה השפעה, הם ישקפו את הלך הרוח בציבור, כי הם לא רוצים ציבור שכועס על הערוץ שלהם ועל התכנים שהם משדרים, אז הם רוצים שהציבור ישוקף בתקשורת".

תמלול: רועי אליהו פרל

***

האזינו וצפו בראיון המלא של השר קרעי בפודקאסט 'על המשמעות'

הצטרפו ותמכו עכשיו בתמיר דורטל, בפודקאסט 'על המשמעות' ובאתר 'מידה'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *