מהי המטרה האמיתית של העמותה שמממנת את המחאה?

עמותת 'עתיד כחול לבן' גייסה בחודשים האחרונים 27 מיליון ש"ח למימון הפגנות, למרות שבמסמכיה מוגדרת מטרתה כ"העצמת תמיכה ציבורית בפתרון שתי מדינות לשני עמים"

עמי אילון ממייסדי 'עתיד כחול לבן' | צילום מסך מתוך youtube

כל המעוניין לתרום למחאה נגד הרפורמה המשפטית, מופנה בחודשים האחרונים לתרומה דרך עמותה בשם 'עתיד כחול לבן'. העמותה הזו משמשת כתשתית הפיננסית והארגונית של קבוצות מחאה שונות כמו 'אחים לנשק', והיא אחראית למשל על קמפיין "חובה להתנגד" המעטר בשבועות האחרונים שלטי חוצות ברחבי הארץ. היא גם עומדת מאחורי מימון חלק ניכר מפעילות השטח של המחאה, הסעות ופרסום, דגלים וציוד נוסף.

על פי קמפיין מימון ההמונים של 'חופשי בארצנו', המותג של העמותה לגיוס הכספים, זהו ה"גורם הרשמי הבלעדי והרשמי שמתכלל ומממן כ-150 מוקדי מאבק שונים ברחבי הארץ" ותומך ב"כ-200 קבוצות מחאה", בין היתר "רופאים, אדריכלים, משפטנים, כלכלנים, תעשיית ההייטק, יוצאי מערכת הביטחון, סטודנטים, תלמידים, המכינות הצבאיות ועוד".

התקציבים אותם אוסף המטה מיועדים ל"אוטובוסים, במות, שלטים, דגלים, ציוד הגברה ומסכים, בטיחות ואישורי רשויות, ביגוד ממותג ועוד", ל"פרויקטים מיוחדים – הפגנות מול בתים של חברי כנסת, צעדות ומאחז הדמוקרטיה בירושלים, השבתת המשק", וגם ל"שילוט ארצי במרפסות, בגשרים ובשלטי חוצות". לצורך המטרות הללו גייסה העמותה בחודשים האחרונים יותר מ-27 מיליון ש"ח.

על פי פרסומים שונים בעמודי גיוס הכספים, "עמותת עתיד כחול לבן הינה עמותה שהוקמה במטרה לקדם ערכי דמוקרטיה בישראל". כך מציגה את עצמה העמותה: גוף שהוקם במטרה לקדם את ערכי הדמוקרטיה ולהיאבק ברפורמה המשפטית.

זה לא נכון. עמותת 'עתיד כחול לבן' הוקמה הרבה לפני שהרפורמה המשפטית עלתה על הפרק, בנובמבר 2009, מספר חודשים לאחר ניצחון הליכוד בבחירות וחזרת נתניהו לשלטון.

מטרות העמותה כפי שהן מצוינות במסמכי העמותה מאז הקמתה ועד היום, היו אחרות לגמרי: "להעצים ולהבליט את התמיכה הציבורית בפתרון שתי מדינות לשני עמים, ישראל כבית לאומי לעם היהודי ופלסטין מדינת הלאום הפלסטיני על מנת לשמר את אופייה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". כלומר, העמותה הוקמה על מנת לקדם סדר יום מדיני, ובאופן ספציפי את רעיון שתי מדינות לשני עמים. מי שעוקב אחר פעילות העמותה במשך השנים, כולל באתר האינטרנט שלה וכיום בעמוד הפייסבוק, יראה כי זו אכן הפעילות המרכזית בה עסקה.

ראשי העמותה, יזם ההייטק אורני פטרושקה, ראש השב"כ והשר לשעבר עמי איילון ועורך הדין גלעד שר, הריצו מיזמים שונים לקידום ההיפרדות מהפלסטינים. בתגית "הפתרון שלנו" באתר העמותה למשל, מוצג חזון מדיני שמאלני טיפוסי:

היעד המדיני מבוסס על החזון הציוני של ישראל כמדינתו הדמוקרטית של העם היהודי. יעד זה מחייב היפרדות מהפלסטינים, תוך שאיפה לחיי שלום ושכנות טובה עם מדינה פלסטינית שתוקם לצידה של מדינת ישראל"

במידה והדבר לא יעלה, ישראל תיזום בעצמה היפרדות בנוסח ההתנתקות. הם מציגים את התכנית כ"פרדיגמה חדשה לתהליך המדיני של הסכסוך הישראלי פלסטיני". גם בעמוד הפייסבוק של העמותה אפשר למצוא תכנים ברוח דומה: התנגדות לתכנית טראמפ, ביקורת על ממשלות נתניהו וכדומה. העדכונים האחרונים בעמוד הם משנת 2020 וכולם עוסקים בסוגיות מדיניות.

גם בדו"חות הכספיים של העמותה היא מפרטת את הפעילות שלה בתחום המדיני. למשל, הפעילות העיקרית שלה בשנת 2021 תוארה כך: "נמשכה הפעילות הציבורית של העמותה לקידום מציאות של שתי מדינות לשני עמים וחיזוק אפייה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". באופן ברור למדי, הפן "הדמוקרטי" בפעילות העמותה הוא תוצר של היוזמה המדינית. כדי למנוע פגיעה בדמוקרטיה יש לשמר את הרוב היהודי ולהיפרד מהפלסטינים.

בחצי השנה האחרונה חל שינוי דרמטי בפעילות העמותה, שהפכה למעשה לבנק של המחאה. מכלול הפעולות והפרסומים שהעמותה מממנת עוסקים באופן בלעדי ברפורמה המשפטית ובתנועת המחאה, כאשר הנושא המדיני כלל לא נמצא על הפרק. יתרה מזו: דוברי המחאה השונים אף מנסים בכל כוחם להסתיר את הנושא המדיני ולתאר את המאבק כ"אזרחי" נקי.

כך צוין בדו"ח הכספי האחרון של העמותה: "מאז ינואר 2023 העמותה הרחיבה את פעילותה לחיזוק אופייה הדמוקרטי של ישראל. העמותה סייעה למאבק למען הדמוקרטיה שהתעצם בעקבות התכנית הממשלתית לשינוי מהותי במערכת המשפט, שלטון החוק ואכיפת החוק. בתקופה זו גדל נפח הפעילות של העמותה, וכלל בין, היתר, תרומות בהיקף משמעותי, העסקת עובדים, תשלומים לספקים, ליווי וייעוץ משפטי, וקידום שיתופי פעולה עם גופים נוספים של החברה האזרחית".

הדבר בא לידי ביטוי גם בהיקפי הפעילות הכספית. בזמן שעסקה בקידום פתרון שתי המדינות, כפי שנקבע במטרותיה הרשמיות, העמותה ניהלה מחזורים צנועים למדי: 500 אלף ש"ח בשנת 2018; 220 אלף ש"ח בשנת 2019; סכום חריג של חמישה מיליון ש"ח בשנת 2020, ככל הנראה על רקע תכנית טראמפ ומערכות הבחירות; ולאחר מכן שוב ירידה: 1.8 מיליון ש"ח בשנת 2021 ו-800 אלף ש"ח בשנת 2022. במילים אחרות, הפתרון המדיני מכניסה לעמותה בממוצע מיליון ש"ח בשנה פחות או יותר.

בחצי השנה האחרונה, כאמור, גייסה העמותה בקמפיין מימון המונים כבר מעל 27 מיליון שקלים, בטרם נחשפו תרומות נוספות שגויסו בדרכים אחרות, וכאשר נותרו עוד מספר חודשים לסיום 2023. פי-30 מהסכומים שהוציאה על המטרות המקוריות שלה.

פעילויות אלו, שהפכו לפעילות העיקרית והמרכזית של העמותה בחודשים האחרונים, מהווים לכאורה חריגה מהותית מהמטרות המקוריות של "להעצים ולהבליט את התמיכה הציבורית בפתרון שתי מדינות לשני עמים", ולפיכך עשויות להוות הפרה של החוק ותנאי רשם העמותות.

הרישום כעמותה מקנה הטבות בניהולה, בראשן פטור ממס חברות וכללים אחרים החלים על חברות עסקיות. ל'עתיד כחול לבן' אין סעיף 46 המקנה פטור ממסים לתורמים שלה, אבל להתנהלות כעמותה יש יתרונות רבים מצד הארגון הפיננסי של המחאה. העמותה מקבלת מהמדינה הקלות ניהוליות רבות בהתאם למטרות המנויות בחוק, על כן ישנה חשיבות רבה להקפדה על פעולה בהתאם למטרות העמותה והכללים החלים עליה.

כפי הנראה, עמותת 'עתיד כחול לבן' המשמשת בחודשים האחרונים כבנק של המחאה פועלת לכאורה שלא במסגרת מטרותיה הרשמיות, ודומה שטרם פנתה לרשם העמותות להסדיר זאת ולשנות את הרישום.

האם המחאה היא נגד הרפורמה המשפטית? או שמא היא נגד המדיניות הביטחונית-מדינית של ממשלות הימין? כיצד תנועה שהוקמה לקדם את פתרון שתי המדינות, הופכת את עורה לארגון הנאבק על הפריבילגיות של בית המשפט העליון? וכיצד יפעל רשם העמותות לנוכח החריגה הזו? נמשיך לעקוב.

מעמותת 'עתיד כחול לבן' לא נמסרה תגובה. מרשם העמותות לא נמסרה תגובה עד פרסום הכתבה אך נאמר כי הנושא ייבדק.

***

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. מה חדש בדיוק?
    זה היה ברור מאז ומעולם.
    לשמאל יש מטרות עיקריות:

    1.התנגדות לדת היהודית
    2. תמיכה בלאום האויב.

    המטרה השנייה היא נגררת של המטרה הראשונה ומתקיימת רק לצורך ההסוואה של הראשונה.

    זו הסיבה שהם מתעקשים לקדם את בני הלאום האויב המתגוררים בישראל.

    השמאל בגד בתורת ישראל
    השמאל בגד בארץ ישראל
    השמאל בוגד בעם ישראל

    1. יותר מעניין שבסוף הכתבה ששיתפת איילון מזהיר מפני בחירת אהוד ברק לראשות הממשלה ועכשיו הוא משתף פעולה עם ברק(אגב, שר היה הרל״ש של ברק בסוף כהונתו כרה״מ).

  2. טעות אחת: הארגון לא הפך את עורו.
    ׳פתרון׳ שתי המדינות אינו טוב או כדאי לישראל ולכן אין לו סיכוי בממשל דמוקרטי ומכאן שהדרך היחידה לקדמו היא דרך עקיפת הדמוקרטיה בעזרת בית המשפט.

  3. ככלל הכתבה נכונה, אך היא חלקית בלבד. כאשר תורמים להד סטארט לא מקבלים קבלה מהעמותה, על אף שכתוב שהעמותה אחראית לכל הנושא הכספי.

    אם העמותה מקבלת את התרומות עליה להוציא קבלה על כל תרומה.

    ואולם החלק היותר בעייתי הוא העובדה שבמחאה הושקעו כבר למעלה מ – 300 מיליון שח: במודעות מדיה, שלטי חוצות, הפגנות, יחצ"נות ועוד. כל הפגנה בקפלן עולה כ – 5 מיליון שח לפחות. מעבר לכך יש פעילים המארגנים הפגנות בערים נוספות (חיפה, נתניה, רעננה, באר שבע, רחובות ירושלים) כשכל הפגנה כזו עולה עשרות עד מאות אלפי ש"ח ועוד פעילים בשכר המארגנים הפגנות בצמתים.

    לפיכך השאלה האמיתית היא: מי מממן את עיקר הוצאות המחאה ודרך מי היא מופעלת. זה הרבה הרבה יותר גדול מהעמותה הקטנה הזו.

    1. עיקר הכספים מגיעים מהמפלגה הדמוקרטית בארה"ב. לא טוב להם נתניהו בשלטון, כי הוא לא מתכופף כמו לפיד למשל. הם בוחשים כאן בשלטון עוד מימי קלינטון.הרבה ישראלים חושבים שארצות הברית היא "ידידתנו" הגדולה. אבל ארה"ב היא המדינה האנטישמית ביותר. לחזות בחיסולה של ישראל היא משאת נפשם.

    2. קשקוש. אני מממן מכיסי את הנסיעה להפגנה, מעולם לא קיבלתי, ולו גם פרוטה שחוקה ממנה. כן, אני גם תורם 200 ש"ח כל חודש. עיקר הוצאות המחאה ממומנות ע"י ישראלים טובים ופטריוטים שאכפת להם מהמדינה אות ישאירו לצאצאיהם, ורובם ככולם לא קיבלו דבר מהמדינה כי אם להיפך, רק נתנו ונתנו – קובי ריכטר, אורני פטרושקה ואחרים. האנשים הטובים האלה רואים (ובצדק גמור לדעתי)את התמיכה במחאה כהמשך לתרומתם לביטחון ולכלכלה כאן. האגדות בדבר "גורמים זרים" המממנים את המחאה הם לא יותר משקרים, פשוטו כמשמעו.

  4. האם גם הפעם,

    המפקח על העברת כספי קרנות מחוץ לישראל לעמותות השונות, הנזיר השתקן יצחק הרצוג – יבחר לשמור על זכות השתיקה? כפרפראזה, על חקירה היסטורית ידועה.

    או שלשם גופות בירקון (או מה שחבריו של ברק לא אמרו לו … אם כי, תגיד לי מי חבריך ומה הם אומרים לך ואגיד לך מי אתה), מימון עמותות בניגוד מלא למטרת המוצהרת, לא יספיק?

    עמותה אינה אמצעי למימון רוצחי ישראלים עבור פרסים מאוסלו. עמותה היא דרך חוקית להקים ולנהל אמצעי ציבורי חיוני, לבצע תפקידים ציבוריים חשובים מאוד. מנגד, בכל מדינה בעולם ומזה מאות שנים, ראה המחוקק את הסיכון בניצול מטרה אזרחית נעלה, לשם התעשרות אישית בלבד ו/או קידום פעילות אסורה במסווה (למשל גיוס כספים לרוצחי החמאס, מתנהל לא פעם תחת מטרה מוצהרת מהמילון לסמולני השקרן והפומפוזי).

    לשם כך, לכל עמותה רשומה, מטרות מוצהרות וקיים איסור חוקי מפורש, לפעול שלא במסגרת מטרות אלה בלבד (גם אם לדעת מי שזה לא יהיה, מטרות אלה חשובות). כמובן, לצד איסורים חוקיים נוספים (למשל, חוק מימון מפלגות, תשל"ג–1973).

    כל עמותה הרוצה להוסיף, לגרוע או לשנות מטרות קרובות למטרות הקיימות שלה, רשאית, בהתאם לסעיף 11(א) לחוק העמותות, לכנס אסיפה כללית ולקבל החלטה על כך, ולאחר מכן להעביר את ההחלטה לבחינת רשם העמותות. המטרות החדשות לא יכנסו לתוקף ולא ניתן יהיה לפעול על פיהן אלא לאחר רישומן בידי הרשם. במידה והמטרות שהעמותה מבקשת לגרוע, לשנות או להוסיף אינן קרובות למטרות הקיימות של העמותה,על העמותה לפנות לבית המשפט כדי לקבל את אישורו לפעולה המבוקשת. בכל מקרה, לא יהיה תוקף לשינוי המטרות לפני רישומן בידי הרשם.

    (זהו כמובן, סיכום יפה של דרישות החוק – הנחיות להתנהלות עמותות, רשות התאגידים)

    לשם מה הדגש הזה, אתם שואלים?

    בסוף המאמר, מופיעה התשובה/משפט מפתח: מעמותת 'עתיד כחול לבן' לא נמסרה תגובה. עמותת 'עתיד כחול לבן', יכלו להגיב תגובה אלמנטרית – העמותה פעלה כדרישת החוק, לשינוי מטרותיה.

    הבעיה היא כמובן, שהם לא פעלו. יכלו כמובן, ידעו בוודאי שזו דרישת החוק – אך לא פעלו וזהו הדגש.

    האנשים, אשר משקרים לכולנו על עליונות החוק. על כך, שהם פשוט זקוקים לפיהרר הנמצא מעל לרשות הנבחרת ורק לפיהרר זה שמורה המילה האחרונה בכל ויכוח ציבורי, מה חוקי/חוקתי ומה לא – הפיהרר נמצא מעל, רק היות ותיאור תפקידו משפטי (כן בטח, בכלל לא כיוון שהחונטה הנוכחית בעליון הינה שכפול של הסמול הפוליטי, נוכלי אוסלו ו-judenfrei רצ"ע. וודאי וודאי) – בפועל, אינם מעוניינים אפילו למלא הוראה פשוטה ביותר של החוק, שינוי הכתוב במסמך כלשהו.

    אין שום מניעה חוקית, המונעת מעמותת 'עתיד כחול לבן' לרשום מטרות אחרות לפעולותיהם ולגבות כספים מכת נאמיניהם, בשם מטרות חדשות אלה. אך אפילו את המעט הזה הם לא עשו, בשעה שהם מממנים מיליציות אלימות – המפעילות אלימות כנגד מתנגדיהם הפוליטיים, בזהות מוחלטת לפלוגות הסער הנאציות (לדוגמא, תקיפתו של מנכ"ל פורום קהלת, היא עבירה ברורה על סעיף 378 לחוק העונשין וזו רק הדוגמא הראשונה שעלתה בראשי) שעה שהם צועקים על עמידה בדרישות החוק.

  5. וַיַּ֨עַשׂ אַבְשָׁל֜וֹם כַּדָּבָ֤ר הַזֶּה֙ לְכׇל־יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁר־יָבֹ֥אוּ לַמִּשְׁפָּ֖ט אֶל־הַמֶּ֑לֶךְ וַיְגַנֵּב֙ אַבְשָׁל֔וֹם אֶת־לֵ֖ב אַנְשֵׁ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃
    קודם כל הציג את המשפט בצורה מעוותת.

    כִּי־נֵ֙דֶר֙ נָדַ֣ר עַבְדְּךָ֔ בְּשִׁבְתִּ֥י בִגְשׁ֛וּר בַּאֲרָ֖ם לֵאמֹ֑ר אִם־יָשׁ֨וֹב ישיב יְשִׁיבֵ֤נִי ה' ירושלים ועבדתי את ה' "
    אחר כך הכניס אידאולוגיה דתית
    וַיִּשְׁלַ֤ח אַבְשָׁלוֹם֙ מְרַגְּלִ֔ים בְּכׇל־שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר כְּשׇׁמְעֲכֶם֙ אֶת־ק֣וֹל הַשֹּׁפָ֔ר וַאֲמַרְתֶּ֕ם מָלַ֥ךְ אַבְשָׁל֖וֹם בְּחֶבְרֽוֹן׃
    הכין את השטח , עמותות , תקשורת (שופרות) וסיסמאותוְאֶת־אַבְשָׁל֗וֹם הָלְכ֞וּ מָאתַ֤יִם אִישׁ֙ מִיר֣וּשָׁלַ֔͏ִם קְרֻאִ֖ים וְהֹלְכִ֣ים לְתֻמָּ֑ם וְלֹ֥א יָדְע֖וּ כׇּל־דָּבָֽר׃
    היו גם תמימים שימושיים
    וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם אֶת אֲחִיתֹפֶל הַגִּילֹנִי יוֹעֵץ דָּוִד מֵעִירוֹ מִגִּלֹה בְּזָבְחוֹ אֶת הַזְּבָחִים וַיְהִי הַקֶּשֶׁר אַמִּץ וְהָעָם הוֹלֵךְ וָרָב אֶת אַבְשָׁלוֹם.
    היו גם יועצים מאחורי הקלעיםוּבָ֛א הַמֶּ֥לֶךְ דָּוִ֖ד עַד־בַּחוּרִ֑ים וְהִנֵּ֣ה מִשָּׁם֩ אִ֨ישׁ יוֹצֵ֜א מִמִּשְׁפַּ֣חַת בֵּית־שָׁא֗וּל וּשְׁמוֹ֙ שִׁמְעִ֣י בֶן־גֵּרָ֔א יֹצֵ֥א יָצ֖וֹא וּמְקַלֵּֽל׃
    היו גם קללות וחרפות
    והיה גם גיוס של אנשי הצבא המובחרים, וַיֹּ֥אמֶר אֲחִיתֹ֖פֶל אֶל־אַבְשָׁל֑וֹם אֶבְחֲרָ֣ה נָּ֗א שְׁנֵים־עָשָׂ֥ר אֶ֙לֶף֙ אִ֔ישׁ וְאָק֛וּמָה וְאֶרְדְּפָ֥ה אַֽחֲרֵי־דָוִ֖ד הַלָּֽיְלָה
    אין פלא שיש לברק את ברק ממי ללמוד,

  6. גלעד שר ופטרושקה נפגשו עם יוסי קוצ׳יק ועמוס מלכה ודן חלוץ וברסלר לפני הקמת הממשלה. נדמה שהם הפנימו שנתניהו יעלה לשלטון למרות שהפיצו סקרים כאילו אין לו רוב (להבדיל מפילבר שהראה שיהיה לו רוב). שיטת העבודה של גיוס תרומות דרך עמותות מזכירה את פרשת העמותות של אהוד ברק ובוז׳י הרצוג. התיק ההוא נסגר. כמובן.

  7. קשקוש. אני מממן מכיסי את הנסיעה להפגנה, מעולם לא קיבלתי, ולו גם פרוטה שחוקה ממנה. כן, אני גם תורם 200 ש"ח כל חודש. עיקר הוצאות המחאה ממומנות ע"י ישראלים טובים ופטריוטים שאכפת להם מהמדינה אות ישאירו לצאצאיהם, ורובם ככולם לא קיבלו דבר מהמדינה כי אם להיפך, רק נתנו ונתנו – קובי ריכטר, אורני פטרושקה ואחרים. האנשים הטובים האלה רואים (ובצדק גמור לדעתי)את התמיכה במחאה כהמשך לתרומתם לביטחון ולכלכלה כאן. האגדות בדבר "גורמים זרים" המממנים את המחאה הם לא יותר משקרים, פשוטו כמשמעו.

    1. מימון טרור כנגד ישראלים,

      זה "פטריוט" רק בחמאס.

      הוכחה – אפילו בתגובתך, אתה לא מצליח למצוא נימוקים טובים יותר למעשיך, מאשר "אני כזה דמוקרטי, הדמטקרטיה פשוט זורחת מאחוריי". נרקיסיזם, פשוטו כמשמעו.

    2. קודם היית איריס ועכשיו אתה איציק. והתגובה היא העתק הדבק ….. חתיכת אהבל …. אתה ממן ???? ליצן !!! להרים הפנות כאלו זה מליונים
      אתה אדיוט שימושי!!!! של בעלי הון שרוצים לשמור מל כוחם…..

  8. אילו הייתי ראש המוסד הייתי פועל נמרצות לעידוד ומימון מחאה באירן במיוחד אם היא קורעת את העם האירני ומאיימת לפגוע בצבאו ולהפיל את הממשלה האירנית.
    האם גם מדינות אויב כמו אירן (ואולי רוסיה) פועלות לעידוד ומימון מחאה בישראל?
    כמה מהטוקבקים ומהפוסטים ברשתות החברתיות שמתדלקים את המחאה נגד הרפורמה מיוצרים על ידי מדינות אויב?
    האם תרומות למימון המחאה מגיעות גם ממדינות אויב, גם אם ללא ידיעת עמותות המחאה?
    אגב, יתכן שהם לא מתדלקים את המחאה בתרומות, כיוון שהם רואים שגם בלעדיהם כסף לא חסר שם.

  9. חידוש גדול: המחאה מקודמת על ידי עמותת שמאל.
    חידוש מספר 2: העמותה לא הוקמה במיוחד עכשיו.
    מה מעבר לזה?

    1. העמותה אינה פועלת בהתאם למטרותיה, ובכך עוברת על החוק.
      המשך יום נעים

  10. ממש לא בעד מדינה פלסטינאית ,
    לא בא לי 07,10 נוסף .
    תמכתי באחים לנשק אבל לא בפאן הפוליטי
    לא אתמוך בהם יותר .

  11. עמותה שכולה רעל וארס. מהגנה על בתי המשפט לשתי מדינות לשני עמים…פחד אלוהים רק מהמחשבות עליהם. שיתפוררו ומהר.