גם ההסכם החדש של ביידן עם איראן הוא אסון

פעם נוספת, הבית הלבן יוצר תקדים כניעה נוראי

"מהלך מטופש". הנשיא ביידן ועלי ח'אמנאי | הבית הלבן, khamenei.ir

ככל שאנו לומדים יותר על ההסכם האחרון של ג'ו ביידן עם איראן, כך ההסכם נראה גרוע יותר.

בראשית השבוע שעבר מחלקת המדינה הודיעה לקונגרס על תוכניתה להתקדם לקראת חתימת ההסכם, לגביו דווח כי יעניק לאיראנים סכום של כשישה מיליארד דולרים בהפשרת נכסים. על פי התכנון, שתי המדינות סיכמו על החלפת אסירים – איראן תקבל כמה מאזרחיה שנשפטו ונכלאו לאחר הליך משפטי תקין וחוקי באשמת ייצוא טכנולוגיה רגישה, וארה"ב תקבל כמה מאזרחיה שהוחזקו בטהרן כבני ערובה בניגוד לכל חוק וללא שום משפט.

אם נשים לרגע בצד את הסמליות המצמררת בהודעת מחלקת המדינה לקונגרס דווקא בתאריך ה-11 בספטמבר, ומעבר לסיוע החומרי אותו האייתוללות מקבלים כמעט בחינם, מתברר כי פעם נוספת אנשי ביידן יצרו תקדים מדיני נוראי.

למרות שבבית הלבן טוענים כי הכסף יהיה תחת פיקוח הדוק של הקטארים וישמש לרכישת מזון, תרופות ומצרכים אחרים, בפועל ברור כי איראן תעשה בו כרצונה. למעשה, הנשיא ראיסי אמר זאת בעצמו בראיון בשבוע שעבר כאשר הצהיר כי "הכסף שייך לעם האיראני ולממשלה האיראנית, כך שאיראן היא שתחליט מה לעשות בו".

גם בתסריט הבלתי סביר בו איראן תחליט לפתע לציית להגבלות ואכן תשמש בכסף רק לרכישת מזון או תרופות, ברור כי הוא יסייע לה להעביר כספים אחרים למטרות אחרות.

וישנו גם העניין הפעוט של הפושעים אותם ארה"ב הסכימה לשחרר במסגרת העסקה. על פי דיווח באתר Al-Monitor, שניים מן האזרחים האיראנים שאמורים להשתחרר הורשעו ונידונו למאסר באשמת הפרת חוקים האוסרים העברת טכנולוגיות מסוימות לאיראן. אחד מהם, מהרדד אנסארי, הואשם בניסיון להשיג רכיבים אשר עשויים לסייע לצבא האיראני בפיתוח תוכנית הגרעין או תוכנית הטילים.

על פי הדיווח, שלושת המשוחררים האחרים הואשמו בייצוא בלתי-חוקי של ציוד מעבדה, העברת מידע חסוי לאדם הקשור לצבא האיראני, ופעילות כסוכנים זרים בלתי-מורשים עבור איראן.

שחרורם של אזרחים אמריקנים המוחזקים כבני ערובה בידי רודניות כאיראן הוא תמיד מטרה ראויה, אך ממשל ביידן הרחיק לכת בהסכמה לשחרר תמורתם אסירים מורשעים בפעילות לטובת אחד מיריבותיה הגדולות של אמריקה. זאת כאמור בנוסף לשחרור כספים שבוודאות גבוהה למדי יגיעו לידי שירותי הביטחון של איראן, באופן ישיר או עקיף. בכך ביידן רק מקפיץ פעם נוספת את המחיר שאויבי אמריקה ידרשו בעתיד עבור שחרור חטופים אמריקנים.

בכירים בבית הלבן טוענים כי הסכימו לעסקה, כפי שדובר מחלקת המדינה מתיו מילר הגדיר זאת, משום ש"איראן לא הייתה משחררת אזרחים אמריקנים מתוך רצון טוב. זה לא עובד ככה בחיים האמיתיים וזה לא משהו שהיה יכול לקרות".

מן הסתם, הוא צודק. איראן מעולם לא הייתה עושה דבר כזה. אלא שממשל טראמפ למשל הצליח להביא לשחרור בן ערובה שהוחזק בטהרן מבלי לספק לאייתוללות מיליארדי דולרים. הממשל הנוכחי הוא פשוט טרף קל מדי.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. נו בסדר, יחד עם השלטון הסעודי שהסכים להמשיך לממן את הרשות הפלשתינית, כי הם נסחטים ע"י איראן לעשות את זה, הכל טוב…

  2. Don’t ever underestimate Biden ability to fuck up
    Barack Obama
    If bullshit was a commodity Biden will be Billionaire
    George W Bush

    1. It's not a "fuck-up" if you intend it

      כשאובמה וביידן נוקטים עמדות קטסטרופליות עבור ארצות האדם הלבן (וזה כולל את ישראל, שנואת נפשם), הם עושים זאת במסווה של !טעויות" או "כניעה". לא, זה בכוונת מכוון רק שהם לא יכולים (עדיין) לגלות את הכלפים.

      קח למשל את הסכם הגז שנחטף (זה לא טעות כתיב של "נחתם") ע"י הממשלה הקודמת בימיה האחרונים (שבד"כ במדינות דמוקטריות ממשלות כאלה נמנעות מלעשות צעדים מרחיקי לכת), הצעד אותרג ע"י היועמשית וכל מדינת העומק. האם זה היה איזו טעות של לפיד? מין נאיביות? לא ולא. לדעתי זה היה צעד של חבלה ולא בממשלה הבאה אלא במדינה. לפיד, כמו רוב גדול של מנהיגי המפלגות משמאל ליכוד רוצים(וזו דעתי, אני לא יכול להוכיח את זה) במפלת ישראל ולכן כנראה שהם בוגדים.