בדרך לשלום, סעודיה וישראל משנות את המזה"ת

דברי יורש העצר הסעודי בראיון מקרבים את ישראל צעד נוסף למעמד אזורי מוביל

יורש העצר בן סלמן ורה"מ נתניהו | U.S. Department of State, Prime Minister's Office

לסעודיה מעולם לא הייתה מלחמה ישירה עם ישראל, אך לפחות בשלושה מקרים (מלחמת העצמאות, מלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור) הסעודים שלחו כוחות להילחם לצד הצבא הסורי נגד ישראל. סעודיה גם הובילה את חרם הנפט לאחר מלחמת יום כיפור, כאשר הפסיקה למכור למדינות  במערב בשל תמיכתן בישראל והובילה למשבר אנרגיה עולמי. לאחר הסכמי קמפ-דיוויד והשלום המצרי עם ישראל, הסעודים גם ניתקו את יחסיהם עם קהיר.

לאחר מכן באו שתי הצעות סעודיות הקשורות לנרמול היחסים עם ישראל: "תכנית פהד" על שמו של יורש העצר פהד אל סעוד בשנת 1981, וב-2002 "היוזמה הסעודית" שפורסמה על ידי הנסיך עבדאללה בן עבד אלעזיז. בשני המקרים, הקמת מדינה פלסטינית על קווי '67 הייתה תנאי לכינון יחסים בין סעודיה ושאר מדינות ערב עם מדינת ישראל. התנאי הזה נעלם בראיון שהעניק השבוע יורש העצר מוחמד בן סלמאן לרשת 'פוקס', והוחלף במשפט "להיטיב עם הפלסטינים".

בראיון שניתן להגדיר אותו כראשון מסוגו, יורש העצר לא דיבר רק על ישראל והפלסטינים, אלא פרס גם את חזונו לגבי סעודיה והמזרח התיכון, איראן והגרעין האיראני.

בראיון אמר בן סלמאן כי מאז המהפכה האסלאמית באיראן ב- 1979 קיים מצב של איבה בינה ובין סעודיה. לדבריו, אסור איראן תחזיק בנשק גרעיני כי הדבר יהווה סכנה לעולם כולו. מאידך סיפר יורש העצר כי ישראל וסעודיה מתקרבות להסכם נורמליזציה "מיום ליום", ואמר כי הוא מעוניין שישראל תהיה שחקן מרכזי במזרח התיכון.

זה לא פחות ממדהים. סעודיה היא המדינה הערבית-מוסלמית הבולטת ביותר מבחינה כלכלית ומדינית, יש מי שמכנה אותה "האמא" של המדינות הערביות ובעיקר המפרציות. הסכמי אברהם למשל לא היו נולדים ללא ברכת הסעודים. כעת, יורש העצר הסעודי מדבר בעד ישראל ובגנות איראן, רוצה בהסכם שלום עם ישראל ובהפיכתה לשחקן מרכזי במזרח התיכון הכולל ברובו מדינות מוסלמיות וערביות.

מיום ליום רבים בעולם הערבי מבינים כי ישראל הוא כוח שכדאי להתחבר אליו. מבחינה טכנולוגית וכלכלית, יחסים וקשרים של השקעות ויזמות עם ישראל משמעותם רווחים גדולים. מבחינה מדינית, ישראל כשחקנית מובילה משמעותה מזרח תיכון יציב יותר.

דבריו של בן סלמאן מעודדים אך אינם מפתיעים לגמרי. כבר בראשית 2021 הסעודים היו קרובים להסכם עם ישראל, אך בשל חילופי השלטון וחוסר היציבות של ממשלת בנט-לפיד לקחו צעד אחורה. כעת בריאד מבינים כי יש ממשלה יציבה בירושלים, ולצד זאת גוברת ההבנה כי זהו הזמן להתקדם לעבר נורמליזציה.

נקודה נוספת אותה הדגיש יורש העצר בראיון סתרה טענות שונות לפיהן לסעודים יש בעיה כלשהי עם הממשלה הנוכחית בישראל. הוא אמר במפורש כי אינו מתכוון להתערב בענייני הפנים של מדינות אחרות, והסביר כי ישתף פעולה עם כל ראש ממשלה ישראלי.

בן סלמאן מכיר את נתניהו היטב. הקשר הנסתר עם סעודיה לא נוצר עכשיו ולא לפני שנה, אלא כבר כמה שנים מאז שהיה טראמפ בשלטון. זכור למשל הדיווח מפי גורמים זרים על ביקור חשאי בסעודיה בנובמבר 2020. הסעודים עושים שלום עם מנהיגים חזקים שנהנים מתמיכה ציבורית ויכולים לקחת החלטות גורליות, ורואים בנתניהו אחד כזה.

אני מקווה שבחודשים הקרובים נזכה לחזות בלחיצת ידיים בין ראש הממשלה נתניהו ויורש העצר הסעודי בן סלמאן על מדשאות הבית הלבן. הסכם כזה יהווה ביצור מעמדה של מדינת ישראל במזרח התיכון. בעיקר בתחומי הכלכלה והביטחון.


מוחמד כעביה הוא יועץ אסטרטגי בתחום העולם הערבי

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. התכניות הסעודיות הקודמות
    כללו "שלום צודק לפסטינים"
    שזה שם קוד לזכות השיבה.

  2. לא התייחסץ לדרישות הסעודים למדינה פלסטינית גבולות 67