האם הפרימטר שוב נשחק? הוראות הפתיחה באש בדרום עזה השתנו לרעה

לוחמים בגזרת החטיבה הדרומית ברצועה מעידים על הגבלות מחודשות בירי לעבר חשודים. צה"ל: ההנחיות הולמות את המציאות בשטח

חיילים בשטח. לצה"ל אין תכנית רצינית לבניין כוח חדש. צילום: דובר צה"ל | למצולמים אין קשר לכתבה

לוחמים בגבול עזה מעידים: אסור לנו לירות במי שנמצא סמוך לגדר הגבול אם אינו חמוש ולא יורה על כוחותינו. כך, על פי העדויות, הנוהל בגזרה הדרומית של גבול הרצועה.

על פי מידע שהגיע לידי 'מידה', עם גיוס החירום ב-7.10 היה ניכר כי בצה"ל "הוחלף הדיסקט" וחיילים קיבלו הוראה לירות על מנת להרוג בכל מי שיתקרב למרחק של קילומטר מהגדר ברצועה, זאת במטרה להרחיק מהמרחב כל גורם עוין, בין אם חמוש ובין אם לא.
אלא שבימים האחרונים קיבלו הלוחמים הנחייה הפוכה: אין לירות במרחב הגדר אלא אם כן מזוהה אויב שיש לו "אמצעי", כלומר רק לאחר שווידאו כי החשוד חמוש ועלול לפגוע בכוחותינו. הדבר מוביל שוב לשחיקה מהירה של ההגנה בקו הגבול הדרומי.

אחד הכשלים המרכזיים שהובילו לאירועי ה-7.10 נגע לשחיקת הפרימטר הביטחוני בגבול הרצועה. עם השלמת הנסיגה מעזה ב-2005, הוקמה גדר גבול סביב הרצועה והוגדר פרימטר ביטחוני, "מרחב חיץ" ברוחב 300 מטרים, שאליו אסור לפלסטינים להיכנס, ומותר לירות באש חיה נגד מי שמפר את ההנחיות הללו.

במהלך מתוכנן, החמאס החל לשחוק את הפרימטר באמצעות שורת הפגנות בלתי אלימות כביכול, במסגרת "צעדות השיבה" שהחלו ב-2018. פעולות אלו הובילו את צה"ל להחמיר בהוראות הפתיחה באש ולאפשר ליותר ויותר אנשים להימצא ללא פגע במרחב החיץ, כולל פעילי חמאס חמושים שהוגדרו כ"פעילי ריסון". אחת התוצאות הייתה בין היתר הריגתו של הלוחם בראל חדריה הי"ד על ידי מחבל שהגיע צמוד לחומת הגבול וירה בו מטווח אפס באקדח.

שחיקת הפרימטר גם אפשרה לאינספור פעילי חמאס להסתובב סמוך לגדר, לאסוף מודיעין, להטמין אמצעי לחימה וציוד נוסף ולהמתין לשעת הכושר לתקיפה.

מאז אירועי ה-7.10, כאמור, ההוראות השתנו להנחייה תקיפה יותר שנועדה לכונן מחדש את הפרימטר הבטחוני כמרחב חיץ שבתוכו לא מצוי אויב. אלא שכפי שתואר בפנינו בימים האחרונים, ההנחיות שבו למצב הישן וכעת החיילים מורשים לירות רק "ירי הרחקה" על האדמה או באוויר, ולא על מנת לפגוע. "מדובר בהנחייה הזויה שמחזירה אותנו אחורה" אומרים ל'מידה' לוחמים המשרתים בגזרה. "כאילו לא למדנו שום דבר מאירועי ה-7.10. אנחנו פשוט בשוק".

בצה"ל מכחישים את הטענות ואומרים כי ההנחיות הולמות את המציאות בשטח וכי אף גורם לא מתקרב לגדר, אך לדברי הלוחמים המצב שונה. כבר כעת אנשים בצד העזתי בודקים את הגבולות ואת הנהלים ומתקרבים למרחקים של מאות מטרים בודדים מהגדר. "נכון לעכשיו כשיורים לידם הם בדרך כלל בורחים, אבל אפשר לזהות שחיקה מתמדת של ההרתעה הזאת". לדבריהם, זהו סימן רע מאוד. "לא האמנו שכל כך מהר נחזור לעולם המושגים הישן, כאילו אנחנו עדיין באותה בועה שהייתה בשישי לאוקטובר", כך הם אומרים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

28 תגובות למאמר

  1. לזמן את נציגי הפצ"ר לדיון דחוף באחת מוועדות הכנסת, לזרוק לפח האשפה של ההסטוריה את אותם 2.5 עמודים של הוראות פתיחה באש, שהפצ"ר הקודם סיבך ועיבה באותה אתירה אומללה שבית המשפט העליון "דחה".

    1. דיון בשאלה: האם התפקוד של צה"ל בשבת השחורה, 7 באוקטובר נבע מחוסר מקצועיות או ממזימה (קונספירציה) אצל אורי מילשטיין.
      טרום המלחמה: הפסיקו פעילות חצב (איסוף מידע גלוי מעיתונים וכ"ד). הפסיקו להאזין לטלפונים של האויב מבחוץ והכל הלך על מנת להאזין לראש הממשלה. כל שלושת הבלונים של מודיען פתאום ברחו. על אחד שלחו מטוס כי הוא נסחף לכיוון עזה. לפי עדויות התצפיתניות הן הושתקו ואף איימו עליהם בכלא באם ידווחו על תרגול האויב. ארבעה פרצות בגדר לא תוקנו. סיירי גולני קבלו פקודה להפסיק את הסיור 40 דקות לפני פרוץ המלחמה. טלי גוטליב קבלה מידע ממקור אמין שלושה ימים לפני והתריעה וכל מי שהתעלם אשם. האמריקאים הוציאו, מספר ימים לפני, התרעה חריגה: להתרחק 7 מייל מהדרום.
      לאחר פרוץ המלחמה. אין תגבורת. גדוד סמוך אמר לקציני הבטחון השטח לא סטרילי. כוחות מצאלים לא הגיעו. טייס מסוק התראיין בשמו ובתמונתו ואמר שלא נתנו לו להמריא במשך ארבע שעות.
      חוזק השרשרת נקבע על פי החולייה החלשה. אם נקרעו שתיים זה לא סביר. אם נקרעה כל השרשרת יש פה בגידה. רצף כישלונות מראה שיש פה יותר מרשלנות

    2. צריך להשתמש בפצ"ר כשכפ"צ משפטי, סליחה, רק שכפ"צ.

  2. לגבי הידיעה הנוגעת לרצועה, האם באמת אפשר להאמין למערכת המשפט ולצהל כשהוראות הפתיחה באש מזגזגות? לא כל כך מאמינה, מאמינה לחיילים בלבד

  3. מתי הם ילמדו.
    אולי באסוןאוקטובר 2024 או 2025?
    או אולי מורים לא ראויים מביאים תלמידים בלי יכולת
    חשיבה?
    גם וגם אוי לנו מחכמינו.

  4. אתם תירו במי צריך, תמיד וללא הגבלה
    אנחנו הגב שלכם
    אנחנו נתפוס את הבוגדים ונעמיד אותם לדין. או שנמסור אותם לחמאסץ

    1. אני מאשים את בג"צ ואת שופטי העליון בכל הכאוס היום במדינת ישראל, בהשחתת מוסדות השלטון, ביצירת מפלצת רקובה הפרקליטות בנפוטיזם ,בגזענות , בהפליה, בטיוח פרשת רשות המיסים ופרשת רות דוד, פרקליטת מחוז ת"א בזמן רצח רבין. בבג"צ אוהבים לראות את ישראל כנועה על הברכיים. אהרון ברק: התפאר שבפסיקותיו הוא לא נותן לצה"ל לנצח. בפסקי הדין של העליון הוקרב והופקר הדרג הלוחם ואזרחים תמימים

    2. @פיני
      המחדל בשבת השחורה, עד כמה שהוא כואב, זה עלה על ענף על עץ ביער עם שורשים. הבג"ץ, זה אולי ענף או עץ ביער הזה. חייבים לראות את היער מרוב העצים – כלומר את התמונה הגדולה והיא שבישראל יש מיעוט מאוד חזק (למשל בעמדות מפתח של הבג"ץ או שרות המדינה וכו') שפועלים להחרבת מדינת ישראל. אם תשאל אותם, הם לא יבינו בעצמם על מה אני מדבר, אבל בפעולותיהם, במאוויהם בהצבעותיהם הם מקרבים את הסוף.
      בעבר, הבוגדים פעלו אפ ורק ממיעים חומריים – שלמונים, הבטחה שלא יישחטו אותם אחרי נצחון האוייב, אפילו המרגלים האנגלים למען בריה"מ עשו זאת בידיעה שכאשר הם יערקו למוסקבה, הם יחיו ולא יומתו. הבוגדים בישראל יודעים הייטב שכאשר המדינה תיפול, יישחטו הם ומשפחותיהם על ילדיהם. ובכל זאת הם ממשיכים.

  5. אני מקווה שזה לא נכון
    ואם זה נכון, להעיף את כל הממשלה
    ואת הרמטכל, ואת השבכ, ואת הבגץ
    לפטר את כולם, לשלוח אותם לכל הרוחות
    משהו דפוק אצלם ברמות

  6. ם לא ילמדו לעולם. כמו שאי אפשר להרתיע מוסלמי שחושב שבעולם הבא מחכות לו 72 בתולות, אי אפשר לשכנע מישהו שבסתר ליבו רוצה להתאבד ולקחת איתו את כולנו. ההסבר היחיד להוראות כגון אלה זה רק שיש להרבה יהודים בישראל דחף להתאבד, והבעיה שיהודים אלה נמצאים במוקדי כוח.

  7. למה? עוד פעם שחיקה בהרתעה? עוד אסון? חמאס הוא אויב!!!

  8. בלי אשליות – הפת"ח מעורב בחטיפת אזרחים ישראלים ב-7.10 – גדודי חללי אל-אקצה המזוהים עם הפת"ח הודיעו היום (20.11.23) כי הם העבירו את האזרחים החטופים שבידיהם לידי החמאס. הם גם משתתפים בלחימה בעזה, לדוגמא היום הם תקפו את חיילינו שהיו בתוך בניין בשייח' רדואן. מקור: RTarabic – ואם זה נכון, אז ברור שאסור לישראל להעביר אליהם את השליטה בעזה, גם אם ביידן ילחץ חזק…

    1. מעניין שאף אחד מהעיתונאים השמאלנים בערוצי התקשורת לא מעז לפרסם שגם מחבלי הפת"ח השתתפו בחטיפת האזרחים הישראלים ב-7.10. כנראה לא רוצים לפגוע ב'פרטנר'. קיבלו הוראה להסתיר ? הנה עוד פרטים על חטיפת האזרחים על ידי גדודי חללי אל-אקצה: https://arabic.rt.com/world/1513916-%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A6%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%82%D8%B5%D9%89-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%86-%D8%AA%D8%B3%D9%84%D9%8A%D9%85-%D8%A3%D8%B3%D8%B1%D9%89-%D8%A5%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%84%D9%8A%D9%8A%D9%86-%D9%84%D8%AC%D9%87%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5-%D8%A8%D8%B3%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AD-%D8%AA%D8%A7%D9%85/

  9. אז תירו להרוג.

    הישארו בחיים נמצא דרך לשחרר אתכם חיים!!

    ואם רובכם תירו להרוג הצבא לא יוכל לאכוף את הפקודה הבלתי חוקית הזו!

    אתם בבקשה חיזרו בחיים לשאר נדאג אחכ.

  10. מה יהיה? ברור שלא למדו כלום. אז מה אם לא חמושים ואולי הם מרגלים? ואם יש להם סכין שאי אפשר לראות?
    הבגצ הארור הזה מתערב בנושאים לא לו!
    מקווה שהחיילים בכל זאת יירו. עדיף שהם יהיו בכלא ,אבל לא מתים.

    1. אולי ההנהגה הבכירה אבל אני יכול להבטיח לך שישנם כמויות ענק של חיילים ימנים שמסכנים את חייהם עבור כולנו ברגע זה ממש.

  11. לכל מי שעוד לא יודע – הכוחות האמריקאים והזרים שהגיעו לכאן מיד אחרי הטבח לא הגיעו כדי להגן על ישראל אלא כדי להגן על האינטרסים של ארה"ב בישראל, שהם בראש ובראשונה הקמת מדינה פלסטינית בעזה ויו"ש (אחד מהתנאים של סעודיה לחזור לציר המערב). ואם מי מהצבא יחליט להגדיל ראש דווקא לטובת האינטרסים של ישראל – הם ידאגו שזה לא יקרה…תמונות מהפלישה של הכוחות הזרים לישראל – https://dev.kore.co.il/viewArticle/142690, https://www.bhol.co.il/news/1610192

  12. פיקוד שונא ישראל.
    לא אתפלא בכלל אם הפיקוד הבכיר עוין את ישראל כמדינת העם היהודי.
    ישנן 2 אפשרויות בלבד:
    1. הפיקוד הבכיר כולו נגוע בוירוס הפיגור השיכלי.
    2. הפיקוד הבכיר שונא יהדות וישראל (ונמצא בתפקידו בגלל השכר והתנאים).

    1. התמונה הגדולה והיא שבישראל יש מיעוט מאוד חזק (למשל בעמדות מפתח של הבג"ץ או שרות המדינה וכו') שפועלים להחרבת מדינת ישראל. אם תשאל אותם, הם לא יבינו בעצמם על מה אני מדבר, אבל בפעולותיהם, במאוויהם בהצבעותיהם הם מקרבים את הסוף.
      בעבר, הבוגדים פעלו אפ ורק ממיעים חומריים – שלמונים, הבטחה שלא יישחטו אותם אחרי נצחון האוייב, אפילו המרגלים האנגלים למען בריה"מ עשו זאת בידיעה שכאשר הם יערקו למוסקבה, הם יחיו ולא יומתו. הבוגדים בישראל יודעים הייטב שכאשר המדינה תיפול, יישחטו הם ומשפחותיהם על ילדיהם. ובכל זאת הם ממשיכים.

  13. הוראות פתיחה באש :
    אסור לירות על חייל צה"ל או אזרח ישראל .
    כל השאר לשיקולו של הטוראי בשטח

  14. אני מציע לחיילים להתעלם מההנחיה המטופשת הזו ולירות בראש לכל מי שיתקרב. אף אחד לא יעניש אותם ואחרי שניים שלושה מנוולים מעזה שימותו, השאר יבינו את המחיר והם יפסיקו להתקרב. עדיף להרוג שניים שלושה מנוולים מאשר שימותו חיילים או אזרחים שלנו. כפי שנאמר: המרחם על אכזרים מתאכזר לרחמנים.

  15. אסון לאומי. גרוע מה7 באוקטובר. המסגרת, אסון – מדינת ישראל היא הראשונה בהיסטוריה המודרנית שניהלה משא ומתן עם ארגון טרור, חולשה תבוסתנות ואובדנות. ארה"ב ניהלה איזה משא ומתן עם דע"ש ורוסיה עם הצצ'נים? רק היהודים זוחלי העפר שאכן אינם ראויים למדינה משלהם.

    והתוכן אסון נוסף, הפסקת אש חבל הצלה לחמאס, שחרור מחבלים. בלי אשליות. התרחש מול עיננו אסון נוסף. מפה לא תמשך המלחמה בוודאי לא עם האש בעיני הלוחמים.

    נותר רק בן גביר וגם הוא ראוי וצריך לידו חברי כנסת ברמה יותר גבוהה.

  16. חוזק השרשרת נקבע על פי החולייה החלשה. אם נקרעו שתיים זה לא סביר. אם נקרעה כל השרשרת יש פה בגידה, חפרפרת מבפנים. האם יהיה פה עד מדינה בעניין הגופות הצפות בירקון. מי דאג לשלול מרפאל חיון, שניהל רשת האזנה עצומה לחמאס וסיפק לקצינים בצה”ל מידע שלא יסולא בפז, את ציוד האזנה שלו ? הוא טען בראיון שקצינים בכירים שניסו להתערב למענו אמרו לו שההוראה המוזרה הגיעה מהמפקד הכי בכיר. מיד הבנתי שהוא מתכוון לראש אמ”ן. מי דאג להזהיר את התצפיתניות שדיווחו שהן רואות הכנות למתקפה, שיחדלו להעביר את הדיווחים הללו ואם ימשיכו יוכנסו לכלא? אמנם הן לא טענו במקרה הזה שזה מגיע מראש אמ”ן אלא ממפקדם הישיר, אבל אני מציע לחקור מי הורה לו להשתיק אותן, ובעיקר למה? מי דאג למנוע מביבי שלא יקבל שביב של מידע אודות ההתרעות, כולל אלו שהגיעו בלילה שלפני

  17. א יהיה חיסול החמאס. ביבי+מפקדי הצבא+ ארה"ב מתכננים לא לחסל את החמאס אלא לשלב את החמאס במדינה הפלסטינית החדשה שתקום בעזה וביו"ש, לפי דרישת האמריקאים. ביידן מקדם את תכנית 2 המדינות והוא אמר את זה בעצמו כל הזמן גם ביום שאחרי מתקפת החמאס ועד היום. לפי התכנית הזאת, החמאס יהיה חלק מהמדינה הפלסטינית החדשה, בתור מפלגה פוליטית. יהיו בחירות חדשות וייבחר ראש ממשלה פלסטיני חדש במקום אבו-מאזן. ייתכן שהמחבלים של החמאס יהוו חלק מהצבא של המדינה החדשה הזאת. זאת התכנית וקודקודי הצבא+ביבי מתקדמים צעד אחר צעד בדרך לביצועה. בשלב הראשון – הפסקת אש-הפוגות והעברת הנשים והילדים החטופים, בשלב השני שחרור כל מחבלי החמאס בבתי הכלא הישראלים תמורת החיילים והגברים החטופים, שלב הבא – הפסקת אש קבועה והתחלת הדיונים על המדינה הפלסטינית. האינטרס של ארה"ב בתכנית הזאת הוא כזה – ארה"ב רוצה להחזיר לצד שלה את סעודיה שלאחרונה עשתה קולות שהיא הולכת לציר של רוסיה-סין ומדינות ה-BRICS. ארה"ב זקוקה מאוד לסעודיה בגלל הנפט ובגלל שארגון מדינות אופ"ק בראשות סעודיה הוא הבעלים של 75% מעתודות הנפט בעולם. ארה"ב חייבת את נשק הנפט בידיים שלה כדי להילחם בסין (הצרכנית הגדולה ביותר בעולם של נפט) וברוסיה (ע"י הגבלות על הנפט הרוסי). בקיצור, כל תכנית המתקפה בעזה נועדה למלא את הדרישה של סעודיה מארה"ב להקמת מדינה פלסטינית (והקמת מתקן אנרגיה גרעינית אזרחי) בתמורה לחזרה של סעודיה לציר המערב. ואת זה ארה"ב עושה על הגב של עם ישראל בשיתוף פעולה עם מנהיגים מתוכנו.