דעה: הסכנות במתווה השבויים

מבנה ההסכם מותיר את רוב החטופים בידי חמאס, מסכן חיילים ואזרחים ומגביר את התמריץ לחטיפות נוספות

צילום מסך מתוך youtube

אני יכולה להבין הורה שמוכן להפוך שולחנות והרים כדי להחזיר את ילדו הביתה. אינני מצפה ממי שאחיו או אימו בשבי חמאס להתנהגות רציונלית.

אני כן מצפה לאחריות לאומית מהממשלה, שאחראית לא רק להשבת החטופים אלא גם להשבת ביטחון לכלל אזרחי ישראל. מבנה "עסקת החטופים" מותיר את רובם בידי חמאס, מסכן את חיי חיילנו, מעלה חשש לגורל ההתיישבות בצפון הנגב ומגביר את הסיכון לחטיפות נוספות. זו עסקה חסרת אחריות המבוססת על ניתוח שטחי של מערכת השיקולים הישראלית ועל הנחה בלתי מבוססת בעליל לפיה חמאס יעמוד במילתו.

לפי העסקה שהייתה על השולחן, מוכנה רק לאישור ישראלי, חמאס היה אמור לפרסם רשימה של המיועדים לשחרור; מיד עם אישור הממשלה פורסמה רשימת המחבלים שאנחנו צפויים לשחרר. מפירוט העבירות שלהם ובניגוד להצהרות, אנחנו משחררים לא מעט ידיים מגואלות בדם. תוך שעות ספורות התבשרנו כי העסק נדחה לכאורה לבוקר או צהריי שישי, בשל פינות לא סגורות. זה טכני, אין רשימה או שיש אבל לא ברור ממנה מה מצב החטופים שישוחררו. שזה מסובך.

אף ישראלי לא באמת הופתע. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו בסרט הזה. זו הרי שיטת הפעולה של האויב, הבעיה שאנחנו לא לומדים את הלקח.

מחיר השבת גלעד שליט מהשבי, בעסקה בה שוחרר בין היתר ארכיטקט אסטרטגיית חמאס הנוכחית, היה דור של ילדים שגדל תחת אימת הטילים, מותם המזוויע של 1,200 ישראלים וחטיפת 240 אחרים בהם תינוקות, ילדים וקשישים; הרס לא ישוער ליישובי צפון הנגב וחשש להמשך קיומם; פגיעה עצומה במערך ייצור המזון הלאומי ועשרות, אולי מאות מיליארדים בעלויות הלחימה.

בכאב אני כותבת: זה אינו מחיר הגיוני. וזו דוגמה מצוינת לחוסר יכולת לבחון תמונה רב-מימדית בראייה ארוכת טווח או להבין את רעיון החלופות.

יש מחיר קשה אבל הגיוני יותר שאנחנו מסרבים לדון בו או לראותו. מחיר שמכריחים את האויב לשלם, גם בחיי אדם, בעסקה בה מצפון המנהיגים אולי כבד יותר אבל אזרחים חפים מפשע נותרים בטוחים. זו מחויבות אמיתית להשבת כל החטופים, וגם לביטחון האזרחים שלא נחטפו שכן היא מייתרת חטיפות עתידיות והופכת אותן למסוכנות ולא משתלמות לאויב. היא הופכת את השהות בכלא הישראלי לעונש ולא לקייטנה.

זה לא רעיון שיושב לנו בנוח בנשמה. בצדק מתהפכת הבטן מעצם המחשבה. אבל הבחירה של מנהיג איננה בין טוב ורע. הבחירה היא בין רע, וקצת פחות רע. העסקה כפי שמדווחת נכון להיום מסכנת את כל החטופים, אלו שנכללו בה ואלו שלא. כאשר היינו לא צפויים חמאס כנראה נזהר יותר בכבודם. עכשיו, כאשר צעדינו ידועים מראש ולהחריד, אין לו סיבה.

העסקה מסכנת גם חיילים. לפניה, המערכה הנחרצת בעזה גרמה לחמאס לחשוש מפני תגובה ישראלית והצרה את צעדיו. כעת מרחפת מעלינו חרב עסקת השבויים. הפסקת האש נכנסה לתוקף בשבע הבוקר. אז כמובן שבשבע ורבע חמאס ירה על יישובי הדרום. צה"ל הבהיר כי לא יאפשר חזרת אזרחים לשטחים שפונו, אך הם נוהרים לאזור הלחימה וידי הצבא כבולות. העמדה שנכבשה בדם חיילי צה"ל מאותגרת, ואנו נחשוש להגיב שמא יבולע לחטופים או שהעולם יכעס. חמאס יודע ולכן יתקוף יותר.

חמור מכל, העסקה מסכנת את המערכה החיונית להשמדת החמאס והשבת ביטחון אמיתי לדרום. ככזו, היא איום קיומי על ישראל. חמאס יודע ולכן הוא מרוצה. זו תמונת הניצחון שביקש, זו שאסור להעניק לו. היא מחזקת את הנחישות, בה הודה בגאווה, לחזור על הטבח עד שתושמד ישראל סופית.

יש חלופות לעסקת השבויים, מסוכנות פחות לשבויים, לחיילים ולמדינה, כולל המשך השמדת תשתיות חמאס תוך התעלמות מהצעותיו לדיון, עד שיבין כי אין טעם בהמשך החזקתם.

מי שמסרב לשקול חלופות מורכבות מבחינה מוסרית אך הגיוניות מבחינה ביטחונית ואנושית, איננו מנהיג. זהו בדיוק תפקיד המנהיגים. משא ההנהגה אינו פשוט ומי שלא יכול לשאת את החום, לא יכול לנהל מטבחון מדיני. מי שמקריב חיי חייליו או אזרחיו כי הוא חושש מצו מעצר בינלאומי בסופשבוע בלונדון, איננו מנהיג. מי שבוחר בחיי אויביו על פני חיי חייליו או אזרחיו, איננו מנהיג. הבחירה להיות קורבן איננה בחירה מוסרית. הבחירה להפוך לקורבן את המדינה שעל הגנתה הופקדת אינה מוסרית באופן קיצוני.

להיות צודק זה חשוב. להישאר בחיים חשוב יותר. ההתעקשות שלנו להיות קורבן, כאילו זה מאשש את מוסריותנו היא לקות קשה. תסמונת מינכהאוזן מדינית שאין לנו עוד את המותרות להיכנע לה. היא מסוכנת להמשך קיומנו ולביטחון ילדינו.

אם מקבלי ההחלטות ישנים טוב בלילה כאשר הם מסכנים ישראלים, אבל עומדים במה שהם מאמינים שהן דרישות הדין הבינלאומי, אסור לבחור בהם שוב. אם ראשי הצבא וסוכנויות הביון חושבים שזה מוסרי לסכן ישראלים כדי להבטיח שלא תיפול שערה מראשי אויבינו, חייבים להחליף אותם. שופטים שחושבים ככה צריך להדיח.

כוחנו במוסריותנו. בהחלט. הציווי המוסרי העליון של מנהיג, מפקד או שופט בישראל הוא חייהם ורווחתם של ישראלים. החלטה שמסכנת אותם שלא לצורך אינה מוסרית. מנהיג אמור לדרוש קורבן מעצמו ומהאויב, לא מילדיו.

אנחנו יודעים שהעולם לא מסכים ולא הסכים לכך שיש חשיבות לחיי יהודים. תפקיד מנהיג ישראלי הוא לעמוד על זכותנו לחיים לנוכח העיוות המוסרי הזה, לא להיכנע לו. המוסר דורש שנפעל להשבת החטופים בכל דרך אפשרית כולל גרימת כאב בלתי נסבל לאויב שמחזיק בהם. זו משמעות השבועה לעולם-לא-עוד.


נגה ארבל היא חוקרת אסטרטגיה מדינית ולשעבר מעריכה בכירה במרכז למחקר מדיני של משרד החוץ.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. אסון לאומי. גרוע מה7 באוקטובר. המסגרת, אסון – מדינת ישראל היא הראשונה בהיסטוריה המודרנית שניהלה משא ומתן עם ארגון טרור, חולשה תבוסתנות ואובדנות. ארה"ב ניהלה איזה משא ומתן עם דע"ש ורוסיה עם הצצ'נים? רק היהודים זוחלי העפר שאכן אינם ראויים למדינה משלהם.

    והתוכן אסון נוסף, הפסקת אש חבל הצלה לחמאס, שחרור מחבלים. בלי אשליות. התרחש מול עיננו אסון נוסף. מפה לא תמשך המלחמה בוודאי לא עם האש בעיני הלוחמים.

    נותר רק בן גביר וגם הוא ראוי וצריך לידו חברי כנסת ברמה יותר גבוהה.

  2. הכל נכון. ישראל וצבאה כבר מזמן אינם בידיים טובות, אלא שבויים תחת מנהיגים שעדיין ב"קונספציה". גם מימין וגם משמאל, לאף מנהיג שלנו (ולמרות שיש המון טוב להגיד על נתניהו) אין אומץ.

  3. מיליון מכוניות מתחילות בבוקר את הנסיעה חלק מהנהגים יגיעו לבתי חולים, חלק לקבורה
    ————————

    עוד לא שמעתי על מישהו שהמליץ לאסור על נהיגה בישראל חרף שברור שמאות בשנה ימותו כתוצאה מכך, אלפים יפצעו קשה.

    חרף הסכנה לכולם ברור שנהיגה של מיליוני אזרחים היא חיונית חרף הסכנה

    במה שונה העניין הזה?

    לחטופים יש פנים ושמות ומשפחות והתקשורת רוקדת על דם החטופים בראיונות של בני משפחה.

    ערוץ 10 (13 כיום) שנים על גבי שנים ספר את הימים של גלעד שליט בשבי עד שנתניהו כרוה"מ נשבר וביצע עסקה רעה ושחרר כ 1024 מחבלים שרצחו, פצעו משך השנים מאות.

    עשרות חיילים מתו ונפצעו במעצר של המחבלים ששוחררו. במה דמם פחות אדום מדמו של גלעד שליט?

    כל ההבדל הוא שפניו ומשפחתו של שליט ידועים
    אל מול מאות שיפגעו כולל בארוע זה לא ידועים בעת העסקה.

    מעבר לעניין המחירים, צהל היה בתנופה עם גב מדיני. נתניהו את גנץ עצרו את המהלומות שהחמאס ספג ומי יודע איך תראה המערכה בהמשך? אם קצב השחרור הוא 13 ביום דרושים כ20 ימים. האם בעוד 20 ימים העולם יתן לישראל להמשיך להלום בעזה ? האם ארהב לא תלחץ להפסיק?

    הרי ברור שאם האוכלוסיה העזתית לא תגורש ותהגר המלחמה הבאה כבר בפתח.

    זה חמור מכל מה שתארת.

    חמור ביותר שהאויבים מסביב מבינים שעל מנת לעצור הכרעה ישראלית דרושים 100 ילדים ישראלים בשבי.

    עם כל הצער, ספגנו 1400 הרוגים, כ 350 חיילים שנהרגו בלחימה. גלות למאות אלפים מגבול הצפון ועוטף ישראל. עלויות שיקח 3 שנים לשלם. עם כל הצער, וחרף הדרישה של האולפנים את עזה חייבים להכריע לכניעה, הרס כל הבניינים ברצועת עזה, הפסקת כל מעבר מזון, מים, דלק, חשמל, הוצאת ביוב מישראל. וריכוז 1.3 מיליון מוסלמים בחאן יונס עד שהמדינות הערביות יקחו אותם או שימותו ברעב, צמא, מחלות. זו לא הבעיה הישראלית לאחר שמחת תורה 2023.

    1. הכל נכון הבעיה היא שהמשחק מכור, מי לא שמע לתצפיתניות ? יותר נכון מי השתיק אותן?
      מי השתיק את בריק
      עד עכשיו מבלבלים לנו את המוח עם שטויות .
      בכל יו"ש הערבים מתאמנים ולכולם יש נשק .
      בכל הערים המעורבות והערביות בישראל לכולם יש נשק .
      חיזבל'ה משחק איתנו
      ובינתיים אנחנו מתארגנים לתבוסה בעזה .
      המלחמה רק התחילה אסור לנו לבזבז כוחות על מה שלא תורם להישרדות

      עם ישראל צריך להבין שאויבים משמידים , במיוחד אויבים שיש להם מצוות עשה להשמיד אותנו

  4. אמנם העיסקה הנוכחית גרועה פי 100 פחות מאסון עיסקת שליט, אבל מה יהיה המחיר שנשלם על כך שאפשרנו לחמאס להערך מחדש? על כך שאפשרנו לו להזרים כוחות ואספקה, כולל לצפון הרצועה, בדיוק כשהיה נראה שהכרעתו בצפון הרצועה קרובה?

  5. לתנועה המדינית הקרויה "ציונות" אין את תעצומות הנפש הדרושות על מנת לחיות במרחב האכזרי והמרושע בו אנחנו נמצאים.
    אלה שהם פוסט ציונים, או אנטי ציונים מהשמאל, מתמסרים מרצונם לאויביינו.
    הציונות (עם כל הכבוד וההערכה על מה שעשתה עד עכשיו, סכה הקימה מדינה לתפארת) סיימה את תפקידה.
    עכשיו צריכה לקום תנועה חדשה, של אנשים שמוכנים לראות את המצב האמיתי בעיניים פקוחות ולעשות רק וכל מה שטוב ליהודים בלי להתייחס למה יאמרו הגויים, ברגע שנתחיל להתנהג כך אז יתחילו לכבד אותנו.
    כל זמן שהנהגה המדינה מתנהגת בצורה רופסת, אנו מזמינים את הלחצים מצד הגויים.
    האם בדרזדן, הירושימה או נגסקי עשו הקש בגג, האם הכניסו להם דלק, כך לא מתנהגת אומה חפצת חיים שנאלצת להתמודד עם "פראי אדם" דוגמת חמ0

  6. מבקש להודות לך על מצבור מאמרים רהוטים ומאירי עיניים. למותר לציין שאני מסכים עם (כמעט) כל מילה. לאחרונה גם פותח ערוץ 14 (במחשב. מכשיר טלוויזיה אין לי לשמחתי יותר מעשור) ויכול גם לצפות בך.

    מה טוב ומה חשוב שקולך הבהיר והאמיץ נשמע וצריך הוא להישמע עוד ועוד ובבמות רבות.
    דא עקא, חוששני שהמשתכנעים מההגיון הבריא הרי הם משוכנעים ממילא, ואלא שלא השתכנעו אינם אלא בבחינת "רשעים אפילו על פתח גהינום אינם עושים תשובה"…

    כך או כך, חיזקי ואמצי ויישר כח על דבריך ומעשייך הטובים, למען העם, למעם הארץ ולמען מדינתנו הנפלאה, הנפלאה.
    משה.