מחדל החימוש והפגיעה ביכולת הלחימה של צה"ל

תלות בסיוע אמריקני מגבילה את מרחב הפעולה הצבאי והמדיני. תכנון נכון יכול לפתור חלק מהבעיה

צילום: דובר צה"ל

עם פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' החלה להגיע לישראל רכבת אווירית אמריקנית. על פי הדיווחים, בשלושת השבועות הראשונים ללחימה נחתו בארץ מאה מטוסי תובלה ובנמלים עגנו חמש אוניות משא. לצד ציוד רפואי, כלי רכב וציוד לחימה, האספקה כללה גם כ-3,000 טון כלי נשק וחימוש עבור חיל האוויר וצבא היבשה.

מדובר באספקה בסיסית אשר בלעדיה לא ניתן לתחזק מאמץ מלחמתי לאורך זמן. אך לצד הפגנת תמיכה מרשימה, הרכבת האווירית הביאה עמה גם משהו אחר: תלות מלאה של מבצעי צה"ל באינטרסים אמריקניים.

מאז מלחמת ששת הימים ישראל תלויה בארה"ב בזירה הבינלאומית בכל הנוגע לבלימת לחצים, יצירת מרחב פעולה והגנה בפורומים כמו מועצת הביטחון של האו"ם. זה טבעו של עולם וטבע היחסים בין מדינה קטנה למעצמה. אולם בשנים האחרונות נחשפנו לתופעה מטרידה יותר: תלות באספקה שוטפת של תחמושת ואמצעי לחימה. בכך ישראל מאבדת את עצמאותה באחד המרכיבים הבסיסיים של קיומה. כל פעולה החורגת ממבצע קצר מחייבת תמיכה אמריקנית בחידוש מלאי החימוש והמשך הסיוע.

התופעה אינה חדשה אך לאור מאפייני המלחמה הנוכחית, לראשונה נדמה כי השלכותיה חמורות מתמיד. במידה והלחץ האמריקני יכפה הפסקת אש לטווח ארוך, מדובר בנזק אסטרטגי-קיומי שיהיה קשה מאוד לשקמו.

דו"ח מבקר המדינה משנת 2014 בחן את העצמאות הישראלית בתחום החימוש והביא ממצאים מטרידים. כך למשל, ציין המבקר כי כבר לאחר מלחמת לבנון השנייה הבינה מערכת הביטחון את עומק הבעיה. "נוכח קיצוץ משמעותי בתקציב הביטחון השקלי בשנים שלפני מלחמת לבנון השנייה, חל צמצום של רכש אמל"ח לרבות תחמושת תוצרת ישראל" נאמר בדו"ח. בשל כך נגרמה

 התדרדרות במצבן של חלק מתשתיות הייצור בתעשיות הביטחוניות; כושר הייצור צומצם; תשתיות ייצור התיישנו; קווי תחמושת כבדה בתעש וקו הייצור של תחמושת א' בתע"א נוונו בגלל היעדר הזמנות; "ונדרש זמן רב להתנעה מחדש של הקווים תוך השקעות ניכרות באמצעי ייצור" וכוח אדם"

התוצאה התבטאה בחוסר יכולת של התעשייה הישראלית לספק את דרישות צה"ל והגברת התלות באספקה אמריקנית. אך הלקחים לא נלמדו. המבקר ממשיך:

בשנים 2010-2008 נגרמו נזקים כבדים לקווי הייצור בתשלובת התחמושת הכבדה שבתעש, העוסקת, בין היתר, בייצור תחמושת לטנקים, תחמושת ארטילרית וראשי קרב"

לאור זאת הוקמו ועדות והתקבלו החלטות, אך למרות שצה"ל קבע כי "קיים צורך מבצעי לשימור קווי התחמושת הכבדה בתע"ש בשל הצורך להימנע מתלות באישורים של גורמים זרים במקרה חירום", כאשר נקבעו קווי הייצור החיוניים "לא נכללו קווי התחמושת הקלה והכבדה, לרבות אלו של ייצור תחמושת ב' וראשי קרב מסוימים". ב-2014 נחתם הסכם בין המדינה לתע"ש לרכישת מוצרים עד לשנת 2018, "נותן מענה חלקי בלבד לשימור קווי התחמושת הכבדה".

כך הלכה התלות והעמיקה. במאמר שפרסם אשתקד בכתב העת 'מערכות' מפקד זרוע היבשה האלוף תמיר ידעי, הוא ציין כיצד החמירה התופעה: "גם במהלך המבצעים הגדולים בעזה – "עופרת יצוקה" (2008–2009) ו"צוק איתן" (2014) נדרש צה"ל להשלמה דחופה של פריטי ציוד". עד כדי כך שסוגיית הסיוע החירום במהלך צוק איתן הפכה לשנויה במחלוקת פוליטית בארה"ב. כתוצאה' "ישראל, שמבקשת להקרין דימוי מעצמתי, נדחקה לפינה".

ומדובר לא רק במבצעים גדולים. לדברי ידעי, גם "אחרי כל מבצע מוגבל נגד האויבים החלשים יותר של ישראל – חמאס והג'יהאד האסלאמי (גא"פ) בעזה – נאלצת ישראל לפנות לממשל האמריקאי לקבלת סיוע מיוחד כדי להשלים את מלאי התחמושת שלה".

וכשהממשל יושב על הברז החימוש הוא קובע גם את מהלכי המלחמה. בעל המאה הוא בעל הדעה במובן הכי פשטני.

לרוסיה באהבה

למרות חסרונותיו הבולטים, מודל התלות האמריקנית עבד בעבר. ארה"ב מחזיקה בישראל ובמקומות נוספים מחסני חירום עם חימוש מגוון שנועד לשמש את כוחות צבא ארה"ב במקרה של הסלמה אזורית. על פי הסכמים עם הממשל המדינה המארחת, וישראל בכלל זה, יכולה להשתמש בחלק מהציוד במצב חירום. כך מחסני החירום האמריקניים הם במידה מסוימת מחסני חירום ישראליים המאפשרים מלאי זמין של תחמושת. דבר זה אפשר לחסוך כסף רב באחזקת מלאי עצמאי. אלא שכאשר אתה תלוי בגורמים רבים שאינם בשליטתך הכל יכול להשתבש די בקלות, וזה מה שקרה הפעם.

מטבע הדברים אין בידינו נתונים מדויקים על מלאי החימושים השונים של צה"ל וחיל האוויר. אבל מהמעט שפורסם, בעיקר בנוגע לפגזי ארטילריה, ניתן לקבל תמונת מצב בסיסית.

בינואר השנה, על רקע התמשכות המלחמה באוקראינה, התקבלה החלטה אמריקנית להוציא חימוש מישראל ולהעביר אותו כחלק מסיוע החירום לקייב. דיווחים ציינו את המספר של 300 אלף פגזי תותח בקוטר 155 מ"מ וחימוש נוסף. את האישור לכך נתנו חודשים ספורים קודם לכן שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה יאיר לפיד. במאי האחרון דווח על הוצאת התחמושת, וארה"ב התחייבה לשלוח פגזים באופן מיידי במידה וישראל תיקלע למלחמה.

ישראל הגיבה, כרגיל, לאט מידי ומאוחר מדי. ביולי פורסם על עסקה של משרד הביטחון עם אלביט לרכישת פגזי ארטילריה בסך של רבע מיליארד שקלים, שאספקתה תוכננה במהלך 2024. לפי המידע שפורסם ניתן להעריך כי מדובר בכ-40 אלף פגזים, בקצב ייצור של כ-3,300 פגזים בחודש.

במלחמת לבנון השנייה למשל צה"ל ירה 200 אלף פגזים, בממוצע כ-6,000 פגזים ליום לחימה; במבצע צוק איתן נורו 35 אלף פגזים, כ-2,000 פגזים בכל יום של המבצע הקרקעי. קצב הייצור של אלביט העומד על כ-3,000 פגזים בחודש רחוק מלהשביע את הצרכים של צה"ל ליום לחימה אחד בגזרה אחת.

המשמעות ברורה: גם לאחר החזרת הייצור המקומי צה"ל תלוי באופן מלא באספקה אמריקנית. זו אחת הסיבות שהמבצע הקרקעי התעכב עם פרוץ המלחמה. ב-19 באוקטובר, כעשרה ימים לאחר הטבח בעוטף, דווח כי ארה"ב תשלח לישראל חלק מהמלאי שהועבר לאוקראינה וטרם נכנס לשימוש. החימוש הגיע ארצה רק ב-9 בנובמבר, בעיצומו של המבצע.

ארה"ב היא בעלת ברית נאמנה והתגייסותה להגנת ישראל מבורכת, אולם השאלה היא באיזה מחיר. מה ההשלכות של פיתוח תלות כזו באספקת הנשק האמריקני? מה עושים כאשר האינטרסים של הממשל בוושינגטון והממשלה בירושלים לא עולים בקנה אחד?

זו שאלת יסוד ביחסי החוץ של ישראל, אולם מה שהופך אותה לחמורה במיוחד היא רמת התלות שאנו מפתחים בציוד הבסיסי ביותר. על מנת לאפשר לצה"ל חופש פעולה אמיתי הוא חייב גם עצמאות חימושית עד כמה שניתן. במה שנוגע לתחזוקת מטוסי קרב וחלקי חילוף ככל הנראה לא יימצא תחליף לתעשיות האמריקניות; אך במה שניתן, חובה עלינו לפתח יכולת עצמאית. לפחות בנוגע לחימוש ארטילרי ופצצות חכמות זהו יעד אפשרי. כדי להשיג אותו יש כמובן צורך בתקציבים, ויש מאיפה לקחת. צה"ל עבר בשנים האחרונות לבניין כוח מוטה חיל אוויר, מודיעין וטכנולוגיה, ולשם הלכו גם חלקים גדולים מתקציבי הרכש וההצטיידות.

על רקע המחדל העצום של ה-7.10 נדרשת רביזיה מקיפה גם בתחום הזה. קצת פחות לסייבר וברזלים מעופפים, וקצת יותר לפגזים, פצצות וציוד בסיסי. זה לא סתם עניין של תיעדוף בין-חילי אלא עניין עקרוני של ביטחון הלאומי.  צעד קטן לימ"ח, צעד גדול לעצמאות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

136 תגובות למאמר

  1. איפה כספי המיסים שאמרו אנחנו משלמים יקר כי יש צרכי ביטחון , איפה הציוד!
    אומת הייטק אמרתם? בפועל הלוחמים עם ציוד בלאי שלפני 40 שנה
    מובילי סייבר? התקפות יומיומיות שמצליחות
    חיסול חמאס? העברת לתוך המדינה בהפסקת האש את פיגועי החמאס
    וזה רק חלק ממה שגלוי וידוע לציבור, תתעוררו אם יש לכם רצון שתישאר פה מדינה

    1. אני רואה ששכחת את העובדה שנתח גדול הולך לדגנרלים עם הפנסיות התקציביות המנופחות אז מה נשאר לחימוש

    2. להעיף את כל הזקנים הביתה,הגיע הזמן לדור צעיר ומוכשר שישנו בצבא.ובעלי אנטרסים עוצרים אותו מלהתקדם.
      מי של מבין שציונות הולכת עם אמונה,ערכים,וזו מדינת היהודים ולא מדינת כל אזרחיה וימשיך לתמוך במנהיגי הדור הישן,זו תהיה התוצאה.ישנם חברה טובים גם יזמים,מפתחים,מאמינים,אמיצים….הגיע הזמן.

    3. צודק לחלוטין ניהול כושל של ממשלות אי הבנה,רצון להכיל, כספים
      קואלציונים כך נעבד את המדינה
      אני חוזר פעם נוספת לא רצו אותנו ב-48 ולא ירצו אותנו ב-2088 כמעסיק כ-20 מוסלמים מבין ערבית
      וסייעתי למוסד, בידע שלי.
      תתעוררו ומהר תושבי מדינת ישראל.

    4. הכזונה יעשה את אחותנו? הערבים אף פעם לא אונסים ערביות, הם מחפשים רק יהודיות.

      שכם אנס את דינה , באו שמעון ולוי והרגו את כל אנשי העיר.אין לא מעורבים. הרגו את כולם בחרב.

    5. כל הכסף הולך לפנסיה תקציבית של גימלאים של צה"ל כל חודש מקבלים הון עתק אל נשכח גנץ היה שר הביטחון הוא דאג לגמלאים לא חימוש צה"ל.אחריו אייזנקוט.ככה נראה צה"ל לצערי הרב במקום לדאוג חימוש דואג מסיתים נמצאים ערוצי טלוויזיה

  2. ובנוסף, הגדלת היקף הייצור הישראלי פירושה גם ייצור מקומות עבודה נוספים ובכך תרומה למשק הישראלי ולכוחו.

    1. הכל נעשה במחשבה תחילה.השמאל הישראלי רןצה בתלות המדינה באספקה צבאית אמרקאית כדי לשמש כזרוע לחץ על ממשלות לא רצויות לטעם האמרקאים או השמאל החשראלי.ובכך ליצור חישוק שלא חהחה מנוס ממנו מאשר להיכנע לאמברגו אמרקאי.שום דבר לא קורה במקרה.לשמאל יש אסטרטגיה.הימין נרדם בעמידה ורק מגיב ולא יוזם שום דבר.

    2. האסטרטגיה היא אמריקאית כאשר השמאל הישראלי מורכב למעשה מאנשים שהאמריקאים בחרו מכיוון שהם נוחים להשפעה. הימין לא יכול לצאת בהכרזה גלויה שזה המצב כי אז הוא ימצב את ארה״ב כאוייב וכאן נכנס התפקיד של תקשורת אמינה ובלתי תלויה אבל המציאות היא לא סיפורי שלגיה ושבעת הגמדים. כולנו יודעים איך זה עובד באמת.

    3. זהו מגדל קלפים שמתחיל מהרפורמה המשפטית, מערכת המשפט משרתת את האג'נדה האמריקאית המניעים יכולים להיות טובות הנאה או הזדהות עם התרבות האמריקאית או שניהם, ומערכת המשפט משמשת בקו אחרון בכדי למנוע או לגבות מינויים שרצויים למערכת לאמריקאים, רוב המינויים נעשים בלי התערבות מערכת המשפט כי הם נוחים לאמרקאים, יש מצב היום שרוב הפקידות הבכירה היא פרו אמריקאים ולכן המינויים הם בהתאם. כאשר נוצר חריג לדוגמה מינוי אלוף לא לרוח המפקד העליון של צבא ארה"ב. מערכת המשפט עם המשטרה נכנסים לפעולה. מאגרי המשטרה מלאים מידע על אזרחי ישראל רובו אפילו לא פלילי אבל הוא מספיק על מנת לנטרל מינויים לא רצויים. מספיק שפעם התלונן השכן של קצין מסויים על מבט אלים כאשר אותו קצין היה עם נשקו האישי באותו רגע על מנת לנטרל מינוי לא רצוי בעתיד. תמיד יטען נגד אותו קצין שהוא מצטיין אבל יש לו פיוז קצר וכו, או שתפתח חקירה על אותה תקרית מה שיעצור את המינוי.

  3. בס"ד
    סקירה מעולה מאוד ועצובה עוד יותר!!.
    זה דוגמא לנושא שכולו הזנחה של ועדת חוץ ובטחון!!.

    האמת לא ברור למה הגענו למצב כזה, לא ברור, מה הקשר לתקציב בשקלים, שקר מוחלט, יש בישראל צ
    תעשיה בטחו
    נית ענפה שעיקרה ליצוא, גם בתחום החימושים הבסיסיים יכולה להיות תעשיה עמפה שתתבסס על יצוא!!.

    1. חלק מקונספצית השקר… ליצור תלות ארה"ב שתמתן את יכול הימין להיות אסרטיבי ולחסל את הערבים… חלק מקונספט של הושטת יד לשלום שלא קיים… לכן רק שירו שיר לשלום ….

  4. אל תהיו תמימים , יש לנו תעשיה בטחונית מעולה שמיצאת נשק לכול העולם , למה לא מייצרים לצהל ? בכוונה השמאל וההנהגה שלנו מעדיפים את התלות בארה"ב .

    1. צריך לחקור לעומק את ההנהגה הביטחונית של מדינת ישראל בעשרים וחמש שנה האחרונות ולחשוף את הסוכנים האמריקאים השתולים (שמתפקדים עד היום בזירה הציבורית) !
      ״צבא קטן וחכם״…ועוד…

    2. מה קשור השמאל???
      חאלס כבר עם השמאל/ ימין כולם חארות !!!

    3. רק שכחת שההנהגה ב40 שנה האחרונות הוא הימין מתוכם ביבי 15 שנה! אז להאשים תמיד את השמאל כביכול?

    4. רק שכחת שהוא דיבר על ההנהגה הבטחונית (שרי בטחון וסגניהם, רמטכ״לים וחברי מוסד וכן ראשי השב״כ והמוסד) שרובם המוחלט אינם מהימין.
      ימני

    5. מדינת חלם עוד יבוא היום שלפחות תמיכת הדמוקרטים בארצות הברית תפסיק לחלוטין זה התחיל הממשל אובמה שלא רצו להעביר טילי לייצר למסוקים ורק לאחר תחנונים ולחץ לאחר יותר משבוע בזמן הלחימה הסכימו להעביר אבל אצלנו ממהרים להעביר לאמריקאים כל חידוש טכנולגי כולל בסייבר ובעוד המון נושאים הגיע הזמן ליתר עצמאות ויתר עוצמה וכדאי שהאמרקאים יבינו שאנו שומרי האינטרס הדמוקרטי שלהם במזרח התיכון הבלעדיים גם אחרי האביב הערבי שהביא לפה אובמה גם האמריקאים חייבים לעשות חושבים מחדש ולא להנמיך והוריד את ישראל על ה ברכייםכאשר כל מדינות האזור לא סופרים אותם וכדאי ורצוי למנהיגות שלנו להיות יותר נחרצים קצת ולא להתקפל

    6. הממשלה לא מזמינה תחמושת מתעש, זו ממשלת ימין שלא מזמינה תחמושת מהתעשיה הצבאית, למה ??

  5. חותם על כל מילה.
    אמרתי את אותם הדברים מיד עם פרסום הידיעות הראשונות בתקשורת על הרכבת האווירית האמריקאית. זה לא נתפס שישראל שנחשבת לאחד מיצואניות הנשק הגדולות בעולם עם תעשיה בטחונית מפוארת, לא מסוגלת לספק לעצמה כמעט שום דבר. אפילו לא כדורי רובה, שלא נדבר על הטילים של כיפת ברזל.
    אנחנו חוגגים יום עצמאות כל שנה ב ה' באייר אבל אנחנו בעצם מדינת חסות אמריקאית כל עוד המצב הנוכחי קיים.
    חייבים שינוי תפיסתי מיידי בעניין זה.

    1. ינון צודק לגמרי והנה לפנינו עוד מחדל שאפשר להוסיף לרשימה הבלתי נגמרת. כואב הלב שהיו כל כך הרבה שנים שאפשר היה לשפר ולתקן דברים אבל כמו תמיד בישראל עד שלא קורה משהו לא עושים שום דבר אז עכשיו בדקה ה90 כשיש יחסית מעט תחמושת במלחמה פתאום נזכרו שאפשר גם לייצר באופן מקומי ולא להיות תלויים בארה"ב שגם ככה קובעת את כל המלחמה הזאת. עצוב

    2. למה הדיונים על המצב החימוש של צה"ל צריך להיות בפומבי, מתי התיקשורת תלמד לעצור בזמנים הנכונים, זה רק נותן דלק לאויבים שלנו.

  6. מקומם ! איך אנחנו יורים לעצמינו ברגליים! זה רק מוכיח ,שהמנהיגים שבחרנו לאורך שנים,אינם ראויים…ומפקירים את ביטחון ישראל!

    1. כי כאשר היו כאלה שדיברו על ביטחון – היו בתקשורת כאלה שדאגו לפמפם לנו שמפחידים אותנו!
      לא אשכח לעולם אך נאום נתניהו באו"ם עם ציור הפצצה, כמה צחקו עליו…
      ברק רצה צבא קטן איכותי.
      אבל מעל הכל זה גם לא הפוליטיקאים אשמים לדעתי, אלא בעלי התפקידים המקצועיים בצבא למשל או בכל גוף אחר שמלאים באגו..
      אסיים בזה שכולם כולל כולם צריכים ללכת הביתה וחייבים פוליטיקאים אחרים, ואנשי מקצוע שונים ואולי חיצוניים לגופים עם יכולת לביקורת מפוקחת.

    1. ברגע שקראתי את המילים "הוקמו ועדות" "נרגעתי".

  7. החסות האמריקנית נפלאה.
    היא ר ק יתרונות ובולמת משוגעים מקומיים מלהצית את כ ל המזה"ת.
    וכן, אנחנו מדינונת בגודל County אמריקני! זה מה יש.
    וכך צריך להתנהג מול הידידה הגדולה שבלעדיה לא נשרוד פה.

    1. שמע תלמד היסטוריה ולא ביבוליה. ששת הימים ויום כיפור האמריקאים לא עזרו כמעט. ובששת הימים הם בכלל עוד לא תמכו כמעט במדינה בכלל מי שעזר זה מדינות אחרות. וביום כיפור הם עוד רצו שיתקפו ואז נתקוף ואז הם עזרו באיחור רב אז אל תבלבל תמוח שאנחנו תלויים באמריקה ממש לא… ותפסיקו לחשוב שכוחי ועוצם ידי אני החזק אני יש לי חבר אמריקאי גיבור שישמור עליי בטח אמריקה ידועה בתור מדינה שדואגת רק לעצמה וראינו כמה אנחנו פגיעים עם כל הטכנולוגיה. וכל הבבלט הזה הטכנולוגי. צאו מהסרט ותתחילו לראות כמה האמריקאים מפריעים לנו במלחמה עם המוסר שלהם….והסקופ הגדול שלא רק זה קרה כל שרשרת הפיקוד הגבוה אצלנו בצבא נבחר ע"י האמריקנים כן זה סוד שהרבה לא מודעים עדיין אוליי תיוודעו בהמשך עם עובדות אבל שתדעו שכל הפיקוד הגבוהה שלנו נבחר ע"י אמריקה.וצריך לקבל אישור מהם אחרי שבודקים כמה הצעות הם בוחרים במי שמתאים יותר לדעתם שזה אומר שהם לומדים עליו וכו' ושהוא בצד הזה אחרת הוא לא היה שם כי רק מי שבדעה שלהם יעלה. כל השאר אפילו יותר טובים לא יעלו כי הם לא באותו ראש ..!

    2. "חסות אמריקאית נפלאה" זה טוב ליהודונים שאומרים תודה לך ביידן. יחסים בין מדינות מבוססים על אינטרסים משותפים לא ידידות לא אהבה ולא נעלים

    3. חסות אמריקאית בלמה את המשוגע סונאר מלהבעיר פה את האזור או מנעה מישראל לטפל או בזמן?

  8. כולם יודעים מה הבעיה עם הפציינט החולה ואיש אינו עושה דבר לריפוי. בכל פעם שמתגלה כשלון אני שואל עצמי האם אנחנו עדר של אידיוטים או בעלי סדר עדיפויות שמנותק מהמציאות .

  9. זו באמת הבעיה העיקרית שלנו.
    וזה יוצר תגובת שרשרת של בעיות ואז אי-אפשר לנצח מלחמה.

    מקווה שכחלק מלקחי המלחמה ישתנו הדברים

  10. ממש לא נכון…ארה"ב היא המדינה הכי קרובה אלינו והיא נותנת לנו אינדיקאציה לגבי שאר העולם,הם לפעמים לוחצים אותנו בגלל דעת הקהל העולמית ולא בגלל הסיוע שלהם אלינו

    1. צריך ליצור נשק רק בישראל ללא תלות בארצות הברית,כי לה יש אינטרסים במזרח התיכון היא צריכה אותנו.אנחנו אפרוקסי שלה

    2. צריך ליצור נשק רק בישראל ללא תלות בארצות הברית,כי לה יש אינטרסים במזרח התיכון היא צריכה אותנו.אנחנו אפרוקסי שלה

  11. וזה עוד אחרי שהצבא הוקטן בצורה משמעותית
    רצו צבא קטן וחכם עדו צבא קטן
    מהבחינה הזו יש לנו יותר מזל משכל אם היו צוקפים אותנו גם מצפון בימים הראשונים לא היתה תחמושת אבל כם לא כלים להתמודד בשתי חזיתות

    1. ככה ימין על מלא
      מלא כשלונות

  12. מגוחך לראות כאן כאלו הכותבים "בכוונה השמאל וההנהגה שלנו מעדיפים את התלות " איך אפשר באותו משפט לכתוב סתירה מהותית כל כך ? ההנהגה שלנו הייתה ליכוד ועוד ליכוד ועוד ליכוד או ביביביביביביביב זו הנהגה שלנו עשור וחצי. וכן ההנהגה אשמה כל האשמה עליה ועל העומד בראשה.

  13. אחרי שהמדינה מכרה את תע"ש איך נייצר פגזים ותחמושת כשמפעלי הייצור יהפכו לנדלן ?

    1. היתה פה הזנחה בכל התחומים ..כספים קואליציונים הולכים להסכמים מפלגתיים …ולא לפי הצורך של המדינה …

    2. מכרה את תע"ש לאלביט שעדיין כאן
      מה שכן, כדי לזכות בכספי הסיוע אלביט הוציאה יצור לארהב, וזה חבל

  14. כושר הייצור של ישראל לא יספיק אלא אם נפסיק לייצר מוצרים אזרחיים רבים .

  15. אמריקה גם אחראית למה שנאמר באום במילים אחרות היא סוכן כפול אנחנו מושפעים מסוכן כפול וזו בחירה גרועה

    1. הימין מלא מלא פירק והרס את כל מה שהשמאל בנה עד 77 .

  16. בישראל כמו בישראל ,אף אחד לא יהיה אחראי על המחדל ,אף אחד מאוכלי החינם בצהל לא יילך הביתה וזה יעלה בחיי חיילים !!
    עד מתי – תזרקו כבר את הממשלה הרופסת והבלתי מקצועית הזו !!!

  17. הכל נכון ובסוף זה חלוקת עוגה ועדיפויות .אם יקצצו את כל התקציבים הקואליציוניים וידאגו שכולם יעבדו וישרתו יהיה מספיק כסף לדברים החשובים .סקטור ציבורי שמן ושבע גובים מיותרים עמותות מיותרות עם שכר גבוהה לא נשאר כסף להתעצמות.צבא היבשה בעיקר המילואים הקרביים רזה מדי וישן מדי .להתחדש כל הזמן זה יקר

    1. יש פה שורה של מחדלים לא ברור איך נתנו לזה להתפתח; נדרש מנהיג אמיץ שיסגור את מנהל הרכש;יעביר יצור פגזים 155 ותחמושת טיפשה לארץ; יקצץ דרסטית את הפנסיות( וליווה יקבל 60000 לחודש + מענק 8000000 ) יקצצו f135 לטובת מה שנחוץ באמת להגן על העם המופלא הזה

  18. זהירות !
    אם הלחחמה תתחדש יש סכנה ממתקפת פתע של טילי חמס מעזה לעזה – למקומות בהם מקובצים חיילים !
    דרושה תנועה רחבה רגע לפני וכיפת ברזל ספציפית ליום הלחימה הראשו בתוך עזה עצמה.

  19. אז כדאי להתייחס לארהב כמרכיב בטחון. שסמוטריץ ובן גביר לא יתרברבו שאנחנו יכולים בלעדיה ושביבי לא יתערב בבחירות שם ויסכנו את כולנו.

  20. מזעזע ומטריד ביותר, המוח היהודי ממציא רק קומבינות מהמעלה הראשונה.
    אוקי הבנו, עכשיו יש להפנות את כל המדאבים ולבצע מהפך אסטרטגי בחשיבה, בהיערכות ובביצוע… כחול לבן הכספים יועברו לתעשייה המקומית הרצינית והזמינה !!
    הגועליציות ישבו בשקט בצד !!

  21. לא תיאמן רמת האטימות וחוסר ההבנה של התקשורת!!! מורל כל כך חשוב בלחימה גם של העורף. ודווקא הבוקר כל כך חשוב להוריד אותו??!!
    יש בתקשורת מגמה הרסנית! נראה שמעבר לקנאות המטופשת של "זכות הציבור לדעת" שמסכנת אותנו את חיילנו ואת החטופים בוער להם להחליש אותנו את הצבא והממשלה.

    1. חרטה. ביקורת צריך וחשוב להשמיע.
      מי שלא לומד להכיל ביקורת לא לומד ומפיק לקחים. וסופו שיביא את המחדל הבא
      תפסו להשתיק ביקורת! זה חיוני להישרדות. כן גם בזמן שחום ועוד יותר בזמן מלחמה

  22. צריך לפרק את הצבא ולבנות אותו מחדש זה לא יכול להיות שישראל תהיי תלויה בכל דבר קטן בארה"ב זה למה הם משחקים בנו כמו הבובה שלהם, ולמען השם לאן התקציב של ה70 מיליארד הולך לפנסיות של גנץ וחבריו?

  23. כתבה חשובה ביותר, זנ בדיוק הזלזול הזה בדוח מבקר המדינה, תרבות היהיה בסדר, שמכניסות אותנו לצרות במקום להבין שאנו גרים בשכונה הקשה ביותר בעולם.

  24. כבוגר מלחמת יוה"כ, עובד לשעבר במפא"ת ובתע"ש אני ער להתמכרות ממשלות ישראל לסיוע האמריקאי . כספי הסיוע מושקעים בתעשיה האמריקאית ותפקידם בין היתר לנוון תעשיות מקומיות מתחרות.כך אירע למפעלי התחמושת שנוונו.
    תוצאת המהלך הזה, משאירה מנוף לחץ ביד האמריקנים. יש לזכור שמדיניות ארה"ב, נכשלה בעירק ובאפגניסטן, אסור להעתיק מדיניות זו אם ברצוננו לחיות בישראל. אם חלילה ניכנע ללחץ האמריקני נמצא עצמנו במדינת ישמעאל.

  25. איפה ניר דבורי? שיסביר לנו בצורה רהוטה כמה צה״ל ״הכי חזק במזרח התיכון״ ואלון בן דוד שאנחנו לא מכירים את צה״ל המודרני
    . כל הכתבים מטעם גם צריכים לעבור את ועדת החקירה הממלכתית שתקום. בגדו בתפקידם העיתונאי

  26. הגיע הזמן שתקציב הבטחון יהיה יותר מפי שתיים של עכשיו או תקציב הכי גבוה לצהל כי אנחנו חייבים להסתמך על עצמנו ואם לא יהיה מסמיך חימוש כדי להגיב למדינות עוינות סביבינו נאבד את המדינה היחידה שיש לעם ישראל מקווה שהראשים יבינו סוף כל סוף ויתניעו את המהך בכל הכוח ובתקציב לצהל בלתי מוגבל

    1. אחרי כל ההוצאות של מלחמה, פליטים ושאר צרכים סוציאלים נלווים מחכות לנו עוד הוצאות על בניה מחדש של עוטף עזה ועל שליטה ברצועה מלאה אוכלוסיה עוינת.
      ואתה עוד רוצה להכביד יותר על תקציב המדינה (קרי: משלם המסים)?!
      אתה רוצה לראות פה משבר כלכלי חמור?!

  27. צריך לחקור לעומק את ההנהגה הביטחונית של מדינת ישראל בעשרים וחמש שנה האחרונות ולחשוף את הסוכנים האמריקאים השתולים (שמתפקדים עד היום בזירה הציבורית) !
    ״צבא קטן וחכם״…ועוד…

  28. חמאס – הקטר של היסטוריה
    וכן – ביום אחד חמאס חתך את כל קשרי גורדי של פוליטיקה ישראלית
    1 רפורמה המשפטית – הוסרה מסדר היום
    2 המשך קיומה של ממשלת ימין בכלל וקריירה פוליטית של נתניהו בפרט
    – בסימן שאלה גדול
    3 חיסול\החלשה של שלטון חמאס בעזה – כמעט אוטומטי מובילה לאיחוד עם
    רמאללה ומדליקה אור ירוק להקמת מדינה פלסטינית – חלום נשגב של כל
    העולם הנאור כולל חוגים חשובים ומשפיעים בישראל
    על כל אלה הם אתמול יכלו רק לחלום – והיום עלולים לקבל על מגש הכסף מלא בדם
    יהודי

    1. בנוסף,
      מוחמד בן סלמאן הבהיר שהוא מקדם את היחסים עם ישראל על בסיס האמון שבירושלים יש ממשלה יציבה.
      אם הממשלה שוב מתחלפת תוך שנה אז בהכרח יהיה עיכוב בהסכם החשוב הזה.

  29. זה בגלל הקונספירציה של הבכירים בכל מערכת הביטחון ושל השמאל לקצץ בצבא ולהפוך אותו לצבא שכונתי ולא לצבא של מדינה מוקפת אויבים. תקראו את כל המאמרים של אלוף יצחק בריק ותבינו הכל. הכל כאן "כאילו" אנחנו חזקים בגלל כמה חברי שיודעים לשחק במחשבים וראינו בזמן אמת מה קרה. צריך להחזיר את צה"ל לימים שאחרי מלחמת יום הכיפורים כל עוד שאיראן קיימת וכל גרורותיה חמאס חיזבאללה סורייה וכו…

    1. אני מומחה בתחום ואסביר:
      אין דבר כזה תעש יותר! יש אלביט, חברה פרטית שקנתה את תעש ואת מפעלי ייצור האמלח "הטיפש" שלה- תחמושת קלה, פגזי ארטילריה, פגזי טנקים וכו'.
      אלביט החליטה כהחלטה אסטרטגית של חברה פרטית/ציבורית (נסחרת בבורסה הישראלית והאמריקאית), להתמקד בחימושים ואמלח "טכנולוגי" יותר ופחות "טיפש". קל יותר לשיווק בחו"ל ונותן לה יתרון תחרותי למכירה (יש הרבה מפעלי תחמושת "טיפשה" בעולם והתחרות קשה, במוצרים לכאורה "טכנולוגיים" לאלביט יש יתרון תחרותי.
      בנוסף, מנה"ר (מנהלת הרכש) במשרד הביטחון הוא הגוף האחראי על הרכש הזה ולא צה"ל והם לא מאשרים קנייה של תחמושת ופגזים מאף חברה בעולם מלבד אלביט, בטענה שפרסום הצרכים של צה"ל לחברות זרות יכול לחשוף מידע ולפגוע בביטחון של צה"ל (שטות גמורה כי כמות התותחים, הטנקים והחיילים הלוחמים שיש לכל צבא הוא מידע נגיש לכל אחד ומתוך כך אבקש לדעת צרכים שנתיים של צבא).
      כך קרה שמשרד הביטחון יחד עם אלביט עשו יד אחת והפכו את אלביט למונופול בתחום, הגם שאלביט לא מסוגלת לספק את הצרכים. תוסיפו לזה שעובדי מנה"ר בסיום תפקידם במשרד הביטחון עוברים לתפקידים מפנקים באלביט.
      במרוצת השנים ביו יוזמות להקמת מפעלי תחמושת קלה בארץ, כולם נכשלו כי משרש הביטחון לא נתן היתרים לאף אחד. למה? ככה…
      משרד הביטחון וספציפית מנהלת הרכש הם הבוגדים הגדולים ביותר שיש בקרבנו. הפקרות של שנים ארוכות בשל ג'ובים וקומבינות שלהם הביאו את צה"ל לצבא שאין לו אפילו מספיק כדורי רובה בכדי להילחם (שלא נדבר על ציוד נלווה שהוא לא חימוש כמו קסדות, פלטות מיגון, נעליים וכו')
      לצערי לא רואה את המצב משתנה בעתיד עד שלא יפרקו אץ מנה"ר ויאפשרו לצה"ל לנהל רכש בעצמו או לכל הפחות להקים גוף חדש נטול אינטרסים לטובת כך.
      הכל בסוף מסתכם בכסף…..

    2. לא משנה ממי קונים, ארה"ב או מקומי, למה לא ממלאים מחסנים ללחימה של לפחות חצי שנה ?
      ככה לא צריך לרוץ לאף אחד.

      אלא אם תגידו לי שארה"ב גם מגבילה אותנו במלאים ?!

  30. שכחו להזכיר גם את מחדל אי ייצור כמות מספיקה של טילי כיפת ברזל, שגם ארה"ב הייתה צריכה להעביר לנו במהלך הלחימה בעזה.

  31. שכחו להזכיר גם את מחדל אי ייצור כמות מספיקה של טילי כיפת ברזל, שגם ארה"ב הייתה צריכה להעביר לנו במהלך הלחימה בעזה.

  32. לא לבזבז פגזים על שטחים פתוחים, להשקיע על בנינים

  33. כמו בחקלאות,כמו בתעשייה,כך בביטחון
    הכול מבולגן לא מאורגן לא מתוזמן

  34. פשוט טמבלים גמורים שם בצבא ובממשלה. הכי ורה שאף אחד לא עשה רעש בתכם הזה ( חוץ מאלוף בריק). אולי זה בגידה?

  35. פנסיות ורק משכורות עתק כל אינספור תתאל ואלופים
    כל התקציב מופנה למשכורות אף אחד לא מחכה לאם בהזרחות

  36. מדינה שחשבה שהגיעה למנוחה ונחלה ’וגר זאב עם כבש’.זנחו גם את העצמאות התזונתית והתמסרו ליבוא זול מתורכיה….יהודים,תתעוררו.יצור עצמי של אמל’ח ועידוד חקלאות עצמית.

  37. האם מקבלי ההחלטות לא למדו דבר מדוד בן גוריון שאמר הצורך בעצמאות יצור של תחמושת שצפויה להדרש עי צהל יש להכין מלאי חירום שיספיק ל 90 ימי לחימה אבל כמו הרבה דברים גם כאן שיטת הסמוך עובדת ותביא אותנו אל פי פחת

  38. נקודה מהותית שהמאמר מתעלם ממנה לגמרי זה שבבים.
    לא באמת ניתן להשיג עצמאות חימושית בגלל שלישראל היום אין יכולת ייצור שבבים מתקדמים וגם אין סיכוי שיהיה לה בעתיד הנראה לעין, בינתיים סין מנסה ללא הצלחה להשיג עצמאות כזאת, ורוסיה לדוגמה תלויה באופן משפיל באיראן (בגלל ניסיון רב שנים בלהבריח שבבים)
    פגזי ארטילריה באמת אפשר לייצר בארץ, אבל מה הטעם אם יש רכיבים אחרים שבכל מקרה בלעדייהם לא ניתן להמשיך לקיים לחימה.
    מזכיר קצת את הדיבור בארץ על עצמאות תזונתית, כשלרוב הדיבור מגיע ממגדלי ביצים וחלב וירקות, כשהם מתעלמים מכך שלא משנה אם נייבא חלב וביצים וירקות, אם בכל מקרה ישראל חייבת ייבוא של דשן ומספוא (שזה הם דווקא לא היו רוצים שישראל תגביל ייבוא, כי זה יקטין להם את הרווח).
    אין היום שום חימוש חכם ישראלי שאין בו איזה רכיב מהותי שארה"ב לא יכולה לעצור את ההספקה שלו לישראל, וישראל לא תצליח להילחם בעזרת בעזרת חימוש טיפש בלבד.
    אם כל הרצון להיות מסוגלים לנהל לחימה גם בהתנגדות ארה"ב, אין שום יתכנות למהלך, ואני לא נכנס בכלל למנופי לחץ לא של חימוש, כמו ייבוא המזון של ישראל או עצירת השקעות.
    ונגיד שנגדיל פי 2 אפילו את תקציב הביטחון, ונגיד שצהל יקנה כל מה שאפשר מחברות ביטחוניות שמייצרות בארץ, אז מה? נוכל לנהל לחימה חודשיים בלי להזמין מאמריקה במקום חודש אחד?
    זה מה שיעזור לנו?
    ארהב היא ידידה שלנו, גם אם יש לה אינטרסים אחרים, צריך להיות ראלים ולהשלים עם העובדה שלא נוכל לקיים מלחמה אם אמריקה באמת תרצה שנעצור

  39. נתונים מטרידים. שוב דבר לא השתנה,ב50 השנים האחרונות.או שנהיה מעצמה )אנחנו לא(או שנצליח לעשות שלום)כנראה שלא.עם המבנה הפוליטי הנוכחי.צריך לעשות פשרות .רק לא עלבטחון ישראל.

  40. כשמשלמים פנסיות שמנות לפורשים שעלותם לתקציב המדינה שווה ל-30 מיליארד שקל כל שנה, לא פלא שחסר כסף לתחמושת,

  41. עצמאות תזונתית אינה יכולה להתבסס על יבוא בלבד ! (תורכיה כמשל)
    על אחת כמה וכמה ייצור מלחמתי. אספקת אמל"ח מארה"ב ככל שהיא נחוצה ויעילה, יוצרת תלות צבאית ומדינית, בארה"ב שמדיניות החוץ שלה אינה חופפת את האינטרסים הישראלים במאה אחוז. המסקנה:לחזור לחקלאות עצמית, ולייצור אמצעי לחימה, מה עוד שזה אמצעי שהמדינה מממשת ומוכרת למדינות רבות בכסף טוב.

  42. צריך לאחר המילחמה וועדת חקירה
    לחקירת התלות הגבוהה בארהב בחומרים מירטים פגזים וכל הדברים
    שצריך בכדי להיות מוכן למילחמה ארוכה כי אסור להיות תלויים באף מדינה או מעצמה מבחינת תחמושת מירטים פגזים ואפילו ציוד צבאי כלשהו וצריך לא להיות תלוי בשנור
    ומי שאשם מרכזי זה ראש הממשלה

  43. אין מספיק כסף להתחמשות מכיוון ש 25 מיליארד שקל בשנה הולכים לפנסיות התקציביות

    1. פופוליזם זול . אם כל כך טוב למה כל כך הרבה קצינים בדרגת סרן עוזבים את הצבא? הבן שלי בקבע מקבל משכורת רעב בו בזמן שבתחום שלו יכל להיות להרוויח משכורת אסטרונומית והוא ועוד רבים כמו נשארים רק בגלל ציונות. במקום לעודד את הקצונה אנשים כמוך רק מחלישים את הצבא

  44. נרדמו בשמירה ובגדול
    גוף טרור מאיים על קיומה של ישראל מדינה ריבונית שלא נתבלבל
    איפה כספי המילים הגבוהים בעולה שאנו משלמים וזה בכל המישורים בושה בושה

    1. גוף טירור בלבד? אירן חיזבאללה, ועוד אויבים נסתרים וגליים.

  45. ואף מילה על חיל טילים מתקדם וקטלני שייתר את תלותנו המוחלטת בגחמות קומץ טייסים סרבנים

  46. כש הפרוגרסיבים מתעצמים והכלכלה שלהם פורחת המדינה צונחת

    מאזן אימים-השמאל מתעצם המדינה נחלשת

    1. ברור שהפנסיות המטורםות שמקבלים גנרלים מפגרים שלא ראוים לדרגת רב"ט. תקציבים ענקיים לתיאטרון שאין להם שום דבר להציג מלבד מין. תקציבים ענקיים לספורט של המתיוונים שאין להם מקום במדינה יהודית. עכשיו מובן למה אין תלמוד.

  47. החמס טרף את הקלפים והוביל אותנו לחישוב מסלול מחדש .
    על כולנו לעשות חשבון נפש עמוק .
    מה שהיה הוא לא מה שיהיה .
    בהצלחה לנו

  48. הכתב טועה. צבא היבשה צריך לגדול ולהתחזק קודם כל בכח אדם. והעלות של לוחמים הרבת יותר גדולה מהעלות של פגזים. פגזי תותחים אינם מועילים כשחיילי התותחנים עוסקים בשיטור ביו"ש ואין תותחנים סביב הרצועה, ןכשאין קציני תצפית בקו בכוננות להפעיל את התותחים.

  49. כתבה מאוד מדוייקת חברים איבדנו את העצמות שלנו כמדינה. הממשלה גרמה לתלות קייומית בארה"ב. הפכנו לבובות.

  50. בושה וחרפה שעל כל המחדלים או רובם חתום בני גנץ והמטכ״ל הכושל והשב״כ הכושל ומערכת הרכש הכושלת יש פה משהוא רקוב עד לשד העצמות של צה״ל צבא שלא עצמאי באספקת דלק נשק וכל ציוד הלחימה של כל החילות מי טילים פגזים ועד לאחרון הכדורים וחלקי חילוף הקמת וועדות חקירה עם שיניים ומאסרים בפועל לאחראים למען יראו ויראו והקמת כל המופעלים ברמה הכי גבוהה ויכולת יצור למילחמות ארוכות של שנים נגד כל החזיתות

  51. צאו ולמדו שרוצים להשמיד אותנו וזהו הזמן האחרון שלנו לנצח ולהקים בחזרה את התעשיות הביטחוניות… ידו הרופסת של אהוד ברק לחצה את ידו הקרה של ערפת ושניהם שיקרו אחד לשני אלה הם התוצאות ועכשיו תנו למי שמכיר ויש לו יכולת לנצח ואחר כך ניתן לאנשים בעלי יכולת חדשים וטהורים להמשיך ולהיות כח מניע למדינה שלנו.

  52. תהליך הרסני שעבר צה"ל ושהחל בימי הרמטכ"ל הכי מתוקשר והכי כושל שהיה עד אז, אהוד ברק, נבלם קמעה בימי גבי אשכנזי שניסה לשקם והואץ בימי בני חותה גנץ שהביא את צה"ל אל פי התהום ואייזינקונץ הצעיד אותו צעד אחד קדימה, שנים ארוכות יקח לתקן את הנזקים שנעשו, סרוס רוח לחימה של חיילים, עיסוק באג'נדות פרוגרסיביות שהפכו את צה"ל לפינת הליטוף של סטיות ומוטציות מבית היוצר של ארגוני טרללת, פירוק מסגרות לוחמות, אוגדות שלמות נגרטו בטענה שבמלחמות העתיד לא נדרש להן, אלפי אנשי קבע פוטרו כלאחר יד ונשלחו לכל הרוחות, גופים רבים פורקו והופרטו(מזון, תובלה, בינוי ועוד) ונמסרו למקורבים, התוצאה למשל, צבא של יחפנים חסר יכולת לנייד יחידות ותלות מוחלטת בנהגים ערבים.

  53. סוף סוף כתבה שמראה את המצב העגום האמיתי של צה"ל !!! שולחים חיילים למות בלי יכולת להתגונן כראוי !!! המדינה הזו נהפכה לבושה !!! הרסו את כל מה שהמקימים ונמנהיגים בנו !!!

  54. אני לא מבין התעשיות הביטחוניות מוכרות לעולם לכל העולם ציוד ללחימה ורק צה"ל נשאר ללא ציודך ללחימה ממושכת¿???????????????
    האם הטמטום של "צבא קטן וחכם" מבית מדרשו של הלוחם אהוד ברק חילול למקבלי ההחלטות לוורידים והשאירו אותנו כבני חסות וכוכב בדגל כעלובים ומבקשי נדבות כאחד הנרקומנים בצמתי הכביש.

  55. בכלכלת מלחמה יש לבחור בין ייצור תותחים לייצור חמאה. רק מעצמות בודדות פטורים חלקית מהתאוריה הזאת. וישראל לא שייכת לקטגוריה של מעצמה. מכאן אפשר להבין את האנשים שמצפים לסיוע ולפתרון משיחי, כי המציאות היא קשה ואכזרית

  56. מה לעשות. צריך להיות מציאותי.
    תסתכלו במפה ותראו כמה קטנים אנחנו

  57. עסקאות הנשק ברחבי העולם נעשו ונעשות ע"י
    בטחוניסטים לשעבר ובעזרת מאשרי העיסקאות
    במשרד הבטחון ,וככה הם כולם מרוויחים.
    הענין מי הם האנשים הללו מקצתם ידועים לנו
    ןרובם לא נחשפו לציבור.
    ככה לא בונים חומה.

  58. אכלו את המדינה בפנסיות שמנות .וכל שנה מוסיפים לעצמם עים פנסיה תקציבית.חלאס. גם ככה הקצינים הבכירים מדרגת תת אלוף ומעלה לא נלחמים רק יושבים במשרדים.ועודים חשבון איך להמשיך להעלות את הפנסיה

  59. נתניהו פעל השנות ה 90 להפרדות מהאמריקאים והתחלת תהליך להפיכת ישראל למעצמה אזורית עם מגה תעשיות בכול תחום אפשרי!
    רק שארה"ב לקחה את הבובה ה0מאלנית בראשות אהוד ברק והפילה אותו מהשלטון כדי לעצור את המהלך, מה שגרם לנו ל 10 חודשים של שלטון בובות שהוציא את ישראל מלבנון בלי הסכם והפיל את הכלכלה הישראלית ופגע במעמדה החזק של ישראל בעולם!
    אם אתם רוצים להאשים מישהו בגניבה, הונאה, רצח, עינוי ואונס – תאשימו את ה0מאל!!!!

  60. זה מה שקורה כשאנחנו שמים יהבנו עך משענת הקנה הרצוץ.
    מנהיכים מדופלמים! מתי תשכילו להבין שאנחנו בהשרדות, ולכן רק אנו לנו.
    הגיע הזמן להיות יצרנים של עצמנו.

  61. אין ניהול במדינה אין תיכנון לטווח ארוך או קצר ואין חשיבה

  62. כל הנאמר כאן צודק במאה אחוז, אני חושב גם ציוד בסיסי לכל חייל והכל תמיד חסר למה?
    למה לא נותנים לכל חייל שמשתחרר ציוד לבית למילואים שיהיה לו בארון, כמה זוגות מדים, אפוד תיקני וכל הציוד הנלווה, חוץ מנשק.
    ביום פקודה כולם מתייצבים מיד זה חוסך המון זמן ופורצודורה וכו'
    כל החיילים בארץ הכוונה למילואניקים עד גיל פרישה, או מי שרוצה יותר למתנדבים אחרי זה שיחזירו את זה למי שרוצה או שישמור למזכרת.

    למה כל פעם חסר ציוד פה ושם, מעילים סוודרים שכל חייל יהיה לו את כל הציוד תמיד למקרה חירום.!!!

    ואם היו רוצים יותר לתייעל את זה יכלו לעשות מחסן אמל"ח בכל עיר, בתחנת משטרה או עירייה כמובן שמור הייטב ששם יש נשקים לכל חייל שהולך למילואים מיגיע לשם חותם והולך לצבא כבר מוכן, רק אימונים מה שצריך לעשות ולשטח.!!

  63. כמה שפחות להיות תלויים באחרים

    הכנסת לא מתפקדת…עסוקה רק בעצמה ולא בטובת המדינה

    אנחנו במלחמת קיום עכשו ותלויים בחסדם של אחרים

  64. תקתיב הבטחון הוגדל צדי פעם בעבור פנסיות תקציביות,של הפורשים מצה"ל בגיל 40,נומבאמת זומהיתה עיקר דאגתם של הפיקוד הבכיר,אז מה הפלא,שלא נותר תקציב, לרכישות וייצור משק מקומי,וכעת אותם שניי רביי עלובים הקיבינימט המלחמה מנסים לקצץ בתקציב שסוכם נגדלת שכר למורים במגזר החרדי.
    תשלום לאברכים,בדיוק כמו סיבסוד סטודנטים
    חילוניים.
    הקטנת התקציב,לאירגון הצלה.
    לא קיצוץ בתרבות החילונית המסיתה והנצלנית.
    הגדלת השירות הציבורי,
    המנופח ממילא.
    סיבסוד מנופח ומוגזם של…
    ההסתדרות הרקובה לענפיה השונים.
    סיבסוד של.. 5 הוועדים הגדולים במדינה.
    סיבסוד מפעליי ים המלח.
    תקציביי עתק לקופות החולים,שרובן עבור שכר בכירים במערכות.
    ועוד עוולות צבועות וציניות נוספות שכאלה.🤬

  65. המטכלים של השמאל עשו זאות בכוונת מכוון ע"מ שנהיה כפופים לאמריקהב הנאורה

  66. התגובה שלי היה על קבלת החלטות של המדינה הניסיון שלהם גם שהם היו בצמרת צהל לקצץ במשרד הביטחון ללא הפסקה גם בכוח אדם לחשוב התכללוגיה תנצח טעות מרה ובשינו מבנה אחזקה אחרת לא צריך רק״מ לא צריך כוח אדם לא צריך יחסית חימוש כישלון בגורמים למצב הקיים וחוסר כוח אדם עם ניסיון בצהל

  67. אוהב הכתיבה את מהלכי וייטנאם באמצעות הספקת תחמושת. גם לנו היא כבר מכתיבה את יעדי המלחמה באותה השיטה.פגחעה בהכנת מלאים ללחימה הממשלה קובעת תלות בארהב והכל בגלל כסף שלא מוזרם לצרכים להיות עצמאים. מדינה בדראון ביטחוני חמור לצרות שהצבא הוא הטוב בעולם

  68. לא קונספציה אלא קונספריציה וזה עיקר הבעיה. דיון בשאלה: האם התפקוד של צה"ל בשבת השחורה, 7 באוקטובר נבע מחוסר מקצועיות או ממזימה (קונספירציה) אצל אורי מילשטיין.
    טרום המלחמה: הפסיקו פעילות חצב (איסוף מידע גלוי מעיתונים וכ"ד). הפסיקו להאזין לטלפונים של האויב מבחוץ והכל הלך על מנת להאזין לראש הממשלה. כל שלושת הבלונים של מודיען פתאום ברחו. על אחד שלחו מטוס כי הוא נסחף לכיוון עזה. לפי עדויות התצפיתניות הן הושתקו ואף איימו עליהם בכלא באם ידווחו על תרגול האויב. ארבעה פרצות בגדר לא תוקנו. סיירי גולני קבלו פקודה להפסיק את הסיור 40 דקות לפני פרוץ המלחמה. טלי גוטליב קבלה מידע ממקור אמין שלושה ימים לפני והתריעה וכל מי שהתעלם אשם. האמריקאים הוציאו, מספר ימים לפני, התרעה חריגה: להתרחק 7 מייל מהדרום.
    לאחר פרוץ המלחמה. אין תגבורת. גדוד סמוך אמר לקציני הבטחון השטח לא סטרילי. כוחות מצאלים לא הגיעו. טייס מסוק התראיין בשמו ובתמונתו ואמר שלא נתנו לו להמריא במשך ארבע שעות.
    חוזק השרשרת נקבע על פי החולייה החלשה. אם נקרעו שתיים זה לא סביר. אם נקרעה כל השרשרת יש פה בגידה. רצף כישלונות מראה שיש פה יותר מרשלנות

  69. כל הכסף הולך לפנסיה תקציבית של גימלאים של צה"ל כל חודש מקבלים הון עתק אל נשכח גנץ היה שר הביטחון הוא דאג לגמלאים לא חימוש צה"ל.אחריו אייזנקוט.ככה נראה צה"ל לצערי הרב במקום לדאוג חימוש דואג מסיתים נמצאים ערוצי טלוויזיה

  70. גם התחמושת שנמצאת אצלנו בארץ במחסנים של ארה"ב היא תחמושת ישנה עם הרבה בעיות אמינות

  71. בושה וחרפה!!!
    מה כן עבד ואו היה תקין??!!!
    העיקר לסייע לטורקיה האוייבת הגדולה
    ברעידת האדמה ולאוקראייינה……
    ועוד ארצות
    במקום לשים דגש על השב"כ המל"ל המוסד משרד הבטחון והצבא
    והאזרחים ולחזק את מדינתנו במלחמת על קיומה

  72. מחדל שעולה לנו בריבונותנו.האם מדינת ישראל שחיי אזרחיה בסכגה קיומית תמידית,צריכה להיות תלויה בחסדי ממשל אמריקני מטורלל,מבית היוצר של "הפרוגרסיבים"??????????
    על מחדל נורא זה,בנוסף למחדלים נוספים,חייבים האחראים לכך מהמערכת המדינית,הן מ"ימין" והן מ"שמאל"

  73. הכל מתוכנן ע"י ה0מאל הבוגדני
    הרי בכדי להפיל את מדינת ישראל הם צריכים לגרום לישראל להיות תלויה באחרים
    ושהאחרים יכתיבו לנו את המדיניות, עד שניפול
    אני אומר, פצצות זולות, נפל"ם. לעזה וללבנון.

  74. יש עוד עניין שצריך לבדוק התלות של הגנרלים שלנו באמריקאים, אותם גנרלים שמסיימים שירות צבאי ואין להם תעסוקה, והמפסיק החדש שלהם זה כל אותם "מכוני" מחקר, או ג'ובים הקשורים ליבוא הנשק מארה"ב. אותם גנרלים כנראה עוד בשירותם הצבאי מבינים איפה החמאה מרוחה, ובתפקידם הצבאי פועלים לתלות גוברת של צבא הגנה לישראל באמריקאים זה הדבר הקריטי המינויים של אלופים צריך להלקח בחשבון לאנשים בעלי אוריינטציה יהודית ישראלית

  75. מילים בסלע !!!!בלי עצמאות צבאית מצבנו עגום ביותר

  76. לפי מה שנאמר לי, בין 70 ל-80 אחוזים מתקציב הביטחון הולך למשכורות, גמלאות וקצבאות.
    זה המקום לחסוך.
    במקום לחתוך בבשר החי בתקציב הרכש של חיל האוויר, או עד לעצם בתקציבי צבא היבשה, יש המון המון שומן שאפשר לוותר עליו באזורים האלו.
    אלא שאז, רחמנא לצלן, יישארו בצבא רק אנשים חדורי ציונות ואהבת העם, המדינה והארץ, ולא אנשים שבאו לעשות קריירה…

  77. לקנות רק תוצרת ישראלית. מספיק עם התלות האמרקאית. הם לא יתנו לנו לנצח בשום מלחמה .יש רובה כרמל וערד , אקדחים בול מצדה ורמון , למה לקנות מחו"ל ? יש לנו פגזים תחמושת ונשק מעולה , תעשיה בטחונית מעולה. מספיק עם אלה שגוזרים קופונים מעסקאות הנשק ומכניסים אחוזים לבנק שלהם על חשבון עתיד בטחון המדינה.

  78. לרכוש רק נשק ותחמושת ישראלית. זה מתחיל ברובה כרמל וערד , באקדחים מצדה רמון ובול. וזה ממשיך לתחמושת פגזים וטילים. מספיק עם התלות בארה"ב.

  79. הלובי החזק ביותר במדינה וזה עשרות שנים הוא חיל האויר .הקשרים בין החיל ויצרני המטוסים הקשרים בתוך החיל והמקושרים וגם ליצנים המתאימים בארץ והכל בחוכמה .
    בהחלט יש צורך במטוסים .
    אך כאן הגזימו ניפחו ופגעו ביבשה במחסנים חרום המוכנות הצבא .מטוסים יקרים החזקתם יקרה מאוד . הלוביסטים האלו הפכו את צה"ל. לחיל אויר בלבד .הוא ילחם לנו .
    הקשרים בין הקצינים הבכירים לעמיתים באמריקה ליצרני המטוסים .הביקורים הטיולים.
    .ליצרנים חשוב החיל הם שדה הניסוי והפרסום החזק ביותר.
    יש מעט חומר כתוב על כך ומעט תחקירים
    אך הגיע הזמן ממש לבדוק לעומק .
    חצי מהתקציב חייב לעבור ליבשה ללימוד לחיל טילים

  80. תודה רבה לכם, כתבה חשובה, כמה חבל שהנושא לא מדובר בערוצים ובאתרים הגדולים