הרתעת החות'ים חייבת לכלול את הרתעת איראן

עם כל החשש בבית הלבן לגבי פעולת מנע צבאית, המחיר של חוסר פעולה יהיה גבוה לא פחות

ספינת הסער בטאן של הצי האמריקני | U.S. Navy photo

הרתעה לא משקמת את עצמה. היא נשחקת כאשר האויב מחליט כי הרווח הפוטנציאלי עולה על המחיר להתנהגותו. האיראנים ושליחיהם כמעט ולא שילמו מחיר בגין ההתקפות על כוחות אמריקנים ועל הסדר הבינלאומי עליו אמריקה מתיימרת לשמור. הם פשוט אינם מורתעים.

איראן ומשרתיה במזרח התיכון אחראים לכמעט מאה תקיפות נגד כוחות אמריקנים בעיראק ובסוריה מאז טבח ה-7.10. החות'ים בתימן, עוד בובות של טהרן, שיגרו עשרות טילים לעבר ספינות החוצות במיצר באב אל-מנדב החיוני, עד כה במחיר סביר בהחלט עבורם. ממשל ביידן הגיב נגדם שלוש פעמים בלבד, בעיקר נגד מטרות מאוישות בדלילות וסמוכות למתקני משמרות המהפכה ברחבי האזור.

מנגד, הקמפיין האיראני הניב עד כה תשואות ניכרות – האחרונה שבהן כוללת שיבוש משמעותי של הסחר הימי העולמי.

במשך חודשיים לפחות, המיליציה החות'ית מבצעת תקיפות נגד כלי שיט מסחריים סמוך לחופי תימן מבלי שיהיו לכך שום השלכות עליה. היא משגרת טילים ורחפנים לעבר מטרותיה, משתמשת בצוותי תקיפה בפשיטות בים וביבשה, לוכדת ספינות משא ולוקחת את אנשי הצוות כבני ערובה. החות'ים אף יירטו כטב"מ אמריקני מתקדם ויקר, ללא שום תגובה מצד כוחות ארה"ב באזור.

המשחתת האמריקנית 'קרני 'יירטה עשרות מתקפות על מטרות בים האדום, כולן יצאו משטח תימן. אך היא אינה יכולה ליירט את כולן וכל הזמן, וחלק מניסיונות החות'ים נחלו הצלחה נאה מבחינתם ויצרו אפקט משמעותי.

בסוף השבוע שעבר, שתי אוניות משא נפגעו בידי טילים חות'ים ולפחות חלק מהן עלה באש. מתקפות אלה הספיקו כדי שמספר חברות שינוע בינלאומיות יודיעו כי הן נאלצות להסיט את ספינותיהן מן המצר המוביל לתעלת סואץ. אל MSC ו- Maersk , שתיים מחברות ההובלה הימית הגדולות בעולם, הצטרף השבוע תאגיד האנרגיה British Petroleum. "מצב הביטחון המתדרדר" בים האדום גרם למעשה לסגירת נתיב חשוב וחסר תחליף דרכו זורם הסחר הבינלאומי.

בזמן שממשל ביידן עצם עיניים וקיווה שאולי החות'ים יעלמו מעצמם, הם הצליחו לפתח איום בלתי מתקבל על הדעת נגד הסדר הבינלאומי, סדר אותו אמריקה מתיימרת להוביל.

בראשית חודש דצמבר דווח באתר 'פוליטיקו' כי בכירים בפנטגון בחרו שלא להציג בפני ביידן ואנשיו אפשרויות לפעולה נגד החות'ים, מחשש שהנשיא אולי ישתמש באחת מהן.

הרציונל המוצהר מאחורי המרד המגוחך הזה היה כפול: החות'ים, בראיית הפנטגון, נחשבו כמי שפשוט פועלים נגד "נכסים הקשורים לישראל", תירוץ שהוא גם לא נכון וגם לא רלוונטי; בנוסף סברו בכירי הצבא האמריקני כי מתקפה נגד החות'ים עשויה לחבל במאמצי הבית הלבן להנדס הסכם שלום בינן לבין סעודיה.

אדם הגיוני היה אולי מבין שהחות'ים עצמם דחו במו ידיהם את חיזורי השלום כאשר החלו לירות טילים ולשלח רחפנים לעבר מטרות אמריקניות ואחרות, אבל כנראה שקשה במיוחד להרוג רעיונות מטופשים במיוחד.

כעת נראה שמישהו בממשל מתחיל סוף סוף להבין את הנסיבות העגומות אשר איראן ושליחיה הציבו בפניו, אך יתכן כי כבר מאוחר מדי כדי למנוע את האסון. מהי משמעות ההגמוניה האמריקנית הגלובלית אם לא שיט חופשי בימים? אם כל בובה איראנית מסוגלת לשבש את הסחר העולמי כרצונה, ובכך מחזיקה בפועל בהשפעה אדירה על המזרח התיכון כולו, מה יעצור את רוסיה או סין מלעשות דבר דומה בשכונה שלהן?

בכך שאפשר לאיום החות'י להתעצם כל כך, ממשל ביידן הציב בסכנה מאות מיליארדי דולרים הקשורים לסחר הגלובלי ולשרשראות האספקה, כאב שאותו ירגישו בוודאי צרכנים מסביב לעולם. זו תוצאה שאסור לקבל בשום פנים. את ההרתעה לא ניתן יהיה להשיב באמצעות תגובה מידתית. הממשל ניסה זאת כבר בעבר ונכשל. הרתעת השליחים האיראנים חייבת לכלול את הרתעת איראן עצמה, ככל הנראה בתגובה ישירה נגד נכסים השייכים לטהרן.

אנשי ביידן חוששים בבירור מסוג כזה של תגובה, שעלולה להוביל למתקפות נגד והסלמה, ואולי אף למלחמה כוללת. זה חשש אמיתי, אבל ההיסטוריה מלמדת אותנו שכאשר היא נמצאת בסכנה אמיתית או עומדת מול איום ממשי בכוח, איראן בדרך כלל נוהגת לסגת.

לכל הפחות, לאפשרות כזו יהיה פוטנציאל לכפות מחדש על איראן תנאים של סטטוס-קוו שיהיה מקובל גם במערב. החלופה לכך היא המשך ההתדרדרות והתגברות האיומים במזרח התיכון, ויתור על סחר בינלאומי לטובת חבורת טרוריסטים והאצת תהליך הדעיכה של ההשפעה האמריקנית, בתקופה בה יריביה נמצאים בתנופה.

עם כל החשש הקיים בחדרי ישיבות מסוימים לגבי פעולת מנע צבאית, המחיר של חוסר פעולה יהיה גבוה לא פחות. השיתוק שאוחז כרגע בבית הלבן הוא שהביא אותנו לנקודת המשבר הזו. כדי להיחלץ ממנו, ממשל ביידן יצטרך לפעול באופן שיבהיר לאייתוללות היטב את הסכנה שהם עלולים להביא על עצמם.


הטור התפרסם באתר נשיונל רוויו

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. האמריקאים יכלו לבחור בין חרפה למלחמה. הם בחרו בחרפה ויקבלו מלחמה.

    כמה חבל!

  2. הבחירה להכיל עלולה באופן אירוני לא רק להחמיר את המצב הבטחוני ולאלץ מלחמה אלא גם לפגוע ביחסים עם סעודיה.
    האיום המרכזי מצד סעודיה הוא אירן- האם סעודיה תסכים להרגיז את האירנים ללא בטחון שחבריה מסוגלים לעזור לה ושאירן מורתעת?

  3. את טהרן חייבים לגרען עוד היום !!!
    חוץ מזה שזהו הדבר הכי מוסרי שחייבים לעשות, על פי מה שהקב"ה הנחה אותנו, שהבא להרגך – השכם להרגו",
    זהו הדבר היחיד שימנע את השמדת ישראל, בטווח הארוך או בטווח הקצר, ואני אסביר:
    כידוע לכולם: ראש התמנון, אשר מכוון את כל הארגונים הנלחמים כיום בישראל, הם האיראנים.
    והניסיון לפגוע בזרועותיו בלבד, לא מבטיחה תוצאות משמעותיות.
    את התמנון הזה חייבים לרוצץ ממוחו ! וכמה שיותר מהר !
    ברגע שנפגע בראש התמנון – גם זרועותיו יפסיקו לתפקד.
    אסור לנו לפחד, כי בכך תלויים חיינו וחיי ילדינו..
    גם עפ"י משפט אומות העולם – מי שמאיים להשמידנו, יש לנו זכות להשמיד אותו קודם.
    ואל תדאגו: ברגע שטהרן תהפוך לכדור אש, כל האיראנים בערים האחרות יניחו את נשקם, ויהפכו להיות פציפיסטים, כפי שהיפנים הפכו להיות אחרי שגירענו להם שתי ערים.
    חבל על הזמן !!! כל יום שעובר מקשה על סיום הסיפור של האיום הקיומי על מדינת ישראל ותושביה היהודים.
    אם חפצי חיים אנחנו – חייבים למחוק עוד היום את טהרן מעל המפה.
    זה או אנחנו – או הם !!!
    ישנן ידיעות בחדשות שאירן הגבירה את המאמצים לייצר פצצה גרעינית במאות אחוזים בחודש האחרון, ושהם מתכננים פריצה לגרעין בזמן הקרוב מאד !!!
    אם לא נעשה מעשה עכשיו – נצטער על כך בקרוב.

  4. גם במלחמת המפרץ הראשונה, כשאינטרס אמריקני ישיר ומובהק היה בסכנה, לקח לארה"ב חמישה וחצי חודשים להגיב.