פולין: הסלמה במאבק בין הממשלה לנשיא

המתיחות בין ממשלת השמאל החדשה לבין הנשיא השמרני הגיעה לשיא עם מעצר שני חברי פרלמנט שזכו לחנינה נשיאותית

חברי הפרלמנט וושניק וקמינסיקי. צילום מסך מתוך youtube

המתיחות הגוברת בין ממשלת המרכז-שמאל החדשה בפולין לבין נשיא המדינה אנדז'יי דודה המקורב למפלגת השלטון השמרנית הקודמת, הגיעה אמש (שלישי) לשיא חדש, כאשר קציני משטרה נכנסו לארמון הנשיאות בוורשה ועצרו שני צירים במפלגת השלטון לשעבר.

שני העצורים, שר הפנים והשר האחראי על שירותי הביטחון לשעבר מאריוש קמינסקי, ומי שכיהן כסגנו מאציי וונשיק, נבחרו מטעם מפלגת 'חוק וצדק' לבית הנבחרים התחתון, הסיים, בבחירות הכלליות באוקטובר האחרון. הם נמצאים בלב מאבק משפטי מתמשך במסגרתו בוטלה לאחרונה חנינה אותה העניק להם הנשיא. האופוזיציה השמרנית מגדירה את שני העצורים "האסירים הפוליטיים הראשונים בפולין מאז נפילת המשטר הקומוניסטי". מנגד, הממשלה טוענת להגנתה כי אין מדובר במהלך פוליטי אלא ביצוע מלאכת המשטרה, ושאין איש בפולין העומד מעל לחוק.

וונשיק וקמינסקי נידונו למאסר בגין עבירות הפרת אמונים שביצעו בתקופה בה עמדו בראש הלשכה המרכזית למאבק בשחיתות, בתקופת כהונתה הראשונה של ממשלת 'חוק וצדק' בין השנים 2007-2005.

קמינסקי פוטר מתפקידו ב-2009 על ידי ראש הממשלה דאז ומי שנבחר שוב לאחרונה, דונלד טוסק. פסק הדין פורסם בראשית 2015, בזמן כהונת ממשלת טוסק הקודמת. השניים ערערו על העונש, אך בטרם הדיון בערכאה משפטית גבוהה יותר, זכתה מפלגתם בבחירות והקימה ממשלה. בצל המהפך העניק הנשיא דודה לשניים חנינה, ובכך התאפשר להם לשוב לתפקידי מפתח.

מאחר שהחנינה הנשיאותית ניתנה לפני הדיון בערעור, עלתה לסדר היום סוגיית מעמדה החוקי של החנינה. מומחי משפט פולניים המקורבים למפלגות יריבות ל'חוק וצדק', טענו כי אינה תקפה מאחר שלא ניתנה בתום ההליכים המשפטיים, אלא בעיצומם.

אשתקד פרסם צוות שופטים של בית המשפט העליון קבע כי החנינה בטלה, משום שהפרה את עקרון הפרדת הרשויות וחרגה מסמכויות הנשיא. בית המשפט התחוקתי קבע מצדו כי לבית המשפט העליון אין סמכות לערער על חנינות נשיאותיות. בבית משפט זה רוב השופטים מונו על ידי מפלגת השלטון לשעבר.

צוות שופטים אחר של בית המשפט העליון, גם הוא נחשב כמקורב ל'חוק וצדק', קבע לפני כשבוע כי החנינות בכל זאת תקפות. בתוך כל הריב הזה בין ובתוך בתי המשפט הבכירים ביותר, דחה בית משפט בוורשה את ערעורם שני הפוליטיקאים והורה להכניסם לכלא לשנתיים.

וושניק וקמינסיקי הפכו סמל למאבק כיפוף הידיים בין ממשלת טוסק לבין הנשיא דודה, שבמסגרת סמכויותיו יכול להקשות על פעילות הממשלה החדשה.

שלשום הורה בית המשפט בוורשה למשטרה המקומית לעצור את צמד הנאשמים ולהכניסם לכלא. כוחות משטרה שהגיעו בשעות הבוקר לבתיהם לא מצאו אותם שם. זמן קצר לאחר מכן פרסם אתר ארמון הנשיאות צילומים בהם נראו שני המבוקשים לצד דודה בטקס שנערך אתמול בבית הנשיא. בהמשך ערכו השניים מסיבת עיתונאים בחצר הארמון, כשמחוץ לשעריו מוצבים שוטרים שקיבלו הוראות לעצור אותם.

"אנחנו לא מתחבאים", הצהירו, "אנחנו נמצאים כעת עם הנשיא, עד שהרשע יובס". עם זאת, המעצר בוצע בשעות הערב לאחר שהנשיא עזב את ארמונו, כדי שלא לפגוע בכבודו ובכבוד המוסד.

ראש הממשלה טוסק יצא בהתקפה חריפה על דודה והאשים אותו בניסיון לערער את היציבות במדינה לאחר הפסדה של 'חוק וצדק' בבחירות האחרונות. המפלגה שמרה אמנם על מעמדה כגדולה ביותר בסיים אך איבדה את הרוב שאפשר לה לשלוט, וכך נסללה הדרך להקמת ממשלת המרכז-שמאל בראשות טוסק.

לטענת טוסק, דודה הפר את החוק בהענקת "מקלט" לשני המבוקשים, הפרה שהעונש עליה הוא בין שלושה חודשים לחמש שנים. "אני רק רוצה להביא לידיעתו של הנשיא לאיזו מלכודת חבריו הפוליטיים הכניסו אותו. הם אלו שטמנו את המלכודת, לא אני", הצהיר ראש הממשלה.

הנשיא דודה הגיב היום על אירועי היממה האחרונה באומרו:"לא אשקוט במאבק למען פולין הוגנת וצודקת. לא אשקוט עד שמאריוש קמינסקי ועוזריו יהיו חופשיים. לא אפחד. כפי שעשיתי עד כה, אמשיך לפעול במסגרת החוקה והחוק". דודה קרא עם זאת למתנגדי הממשלה לא להפר את הסדר במחאותיהם: "כמי שנבחר על ידי 10.5 מיליון פולנים, אני קורא לרגיעה. מותר להשתתף בפולין באסיפות ובהפגנות, אבל אני מבקש שאלו יתנהלו באופן מכובד ושלו. צדק, כנות ופולין החופשית חייבים לנצח. אבותינו לחמו למען רעיונות אלו, וחובתנו לבנות פולין כזו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. מבלי חלילה להתעלם מכך שיש שם גם ימין קיצוני אנטישמי ופרו-חמאסי כפי שרק עכשיו "זכינו" לראות אחרי טבח שמחת תורה, ברור שהטענות על פולין "פחות דמוקרטית" תחת השלטון היוצא היו דמגוגיה ושקר.

    1. אתה בטוח שזה לא השמאל שהוא פרו-חמאסי, כמו בשאר המדינות התרבותיות?

    2. שים לב שכתבתי "גם". הדבר לא מבטל את היות השמאל באירופה נושא הדגל העיקרי של תמיכה בחמאס ושאר צוררים. אבל מה לעשות שלא מזמן גם נתקלנו במה שכתבתי. בנוסף, אפשר ללמוד מהתגובה שלי שאני בהחלט מאשים את השמאל , במקרה זה בפולין, ביצירת שקרים סביב מושג הדמוקרטיה. אז אני איתך כמו שאומרים.