היכן היה חיל האויר בבוקר שמחת תורה?

לחיל האויר מקום מרכזי בתפיסת הביטחון שלנו, אך במתקפת הפתע כשל באופן מובהק. על חיל האויר לבצע בהקדם את התיקונים הנדרשים. מכתב פתוח למפקד החיל

טייס בחיל האוויר. צילום: דובר צה"ל

ביום שבת בֵּבוקר שמחת תורה כאשר פרצה המלחמה לקחו מפי"ם, מג"דים, מפקדים זוטרים ובכירים בשריון, חטיבות הרגלים והחרמ"ש של צהל טנקים ונמרים וללא כל פקודה הסתערו, ירו במחבלים וכאשר נגמרה להם התחמושת שעטו קדימה ודרסו בשרשראותיהם מחבלים. הדוגמא המרשימה, מיני רבות, הם שלושה טנקים בפיקודן של מֵפַקְדוֹת ומטקי"ות שדהרו עשרות ק"מ, הגיעו, ירו ודרסו חמישים מחבלים. גיבורים וגיבורות, חיילים ואזרחים שהבינו את חומרת הארוע ולמרות תמונת הקרב המעורפלת והחלקית לקחו סיכון אישי כדי להציל את תושבי העוטף ולוחמים שהופתעו הפתעה גמורה. רבות הדוגמאות בהן ראינו תושיה ויוזמה אישית מרשימה של לוחמים, שוטרים, ואזרחים אחרים שללא תמונת קרב, וללא שום הנחייה/פקודה מפורשת לקחו את נשקם האישי וטסו לאזור העוטף לחלץ ולהציל מתיישבים וחיילים שהותקפו במיטותיהם.

מה היו קורה אם במקום טנק שירה בתוך בארי היו טסים מטוסי קרב בגובה נמוך עם מבערים מעל כפר עזה, נחל עוז, בארי וניר עוז והיו גורמים לבומים על קוליים? מה היה האימפקט על הרוצחים בחוץ? מה היתה התוצאה אם מטוסי הקרב היו מחסלים במבערים ובזרם הסילון שלהם את מצנחי הרחיפה שעולים עשרת אלפים דולר? ככה עשה חיל האויר למסוקים מצריים שחצו את התעלה במלחמת יום כיפור. המסק"רים מתוך צי המסקרים המדולדל של חיל האויר היו צריכים לטוס לרמון כדי להתחמש, מטוסי הקרב בזמן טיסה של דקות יכלו להיות מוזנקים זוג אחרי זוג אחרי זוג במיוחד שתצורת החימוש של תותחים היא הקלה ביותר ודורשת זמן חימוש קצר מאוד. וכאשר נגמרת התחמושת עוברים בגובה נמוך עם מבערים מעל כנופיות השוחטים ושורפים ומבריחים אותם.

נכון, ייתכן והיו נפגעים גם מכוחותינו כמו שקורה לצערנו במלחמה, אבל כמה מאות מתוך 1400 נטבחים היו ניצלים מהטבח? כמה עשרות מתוך 240 החטופים היו בורחים מהחטיפה? אפילו רק להיות באויר ולתת תמונת מצב כדי שידעו בצה"ל מה קורה? לצערנו כלום מהנ"ל לא קרה, והשוחט שחט ואנס ורצח וירה, ולא שמענו שום רעם מרעיש אוזנים של מטוסינו בשמיים.

האם חיל האויר פעל כמצופה ממנו?

חיל האויר מחזיק בכל רגע נתון מטוסי קרב בכוננות. מטוסי הכוננות חמושים בטילי אויר אויר ותותחים בעלי קצב אש רצחני שיכולים להפיל מטוסים בקרב אויר וכמו כן לחולל שמות בשדה קרב כפי שראינו במצלמות הירי של המסקרים בטלוויזיה.

מדינת ישראל שיעבדה חלק ניכר ממשאביה לחיל האויר מתוך ידיעה שביום פקודה בהפתעה, באותם שעות קריטיות עד גיוס צבא המילואים והצבא הסדיר, חיל אויר יבלום את כוחות הקרקע של האויב לכמה שעות בעזרת סד"כ מטוסי הקרב העוצמתי והמתקדם שלו ומסק"ר. למרות ההפתעה וחוסר המודיעין, האם חיל האויר הנחשב לאחד מחילות האויר הטובים בעולם ומחזיק מערך מטוסי קרב מתקדם ביותר, האם חיל האויר פעל בשעות הראשונות כמצופה ממנו? איפה היה חיל האויר? למה אף מטוס ברק לא צלף, אף מטוס בז או רעם לא ירה ואף מטוס אדיר לא הרעים באותן שעות?

כפי הידוע חיל האויר היה בסוכות ובשמחת תורה ב'הדממה', דבר שהוזכר באמצעי התקשורת על ידי גורמים כסיבה אפשרית לתגובה מאוחרת. 'הדממה' פירושה – אין טיסות אימונים ומתבצעות פעילויות מבצעיות בלבד כולל פ"מים וכוננות. ב'הדממה' אין טיסות אימונים דבר שאולי היה מאפשר להפנות מטוסים מהאויר לאזור העוטף. חשוב להזכיר כאן שהכוננות וזמני התגובה לא אמורים להיפגע כהוא זה בהדממה.

למה לא הוזנקו כבר בשבת בבוקר כמה זוגות מטוסי קרב שהיו בכוננות לסיור אלים לטיסה בגובה של 1000-2000 רגל להבין מה קורה ולהשאיר להחלטת כל מוביל להגדיר מטרות ולצלוף עליהם, במיוחד מטרות הסמוכות לגדר. חיל אויר לא נראה בשטח עד סביבות הצהרים וגם אז שלח מטוסים לעזה להפצצות, דבר שלא עזר במאומה לטפל בבעיה של פריצת הגדר והיישובים. חיל אויר ידע על פריצת הגדר מדיווחי המסק"רים והכתממי"ים כבר בשמונה בבוקר.

שאלו עצמכם מה היה קורה אם ב-08:15 מטוס קרב בגובה נמוך היה צולף על משפכי החדירה? מה היה קורה אם היו עוברים בגובה נמוך עם מבערים מלאים וגורמים לכאוס על הקרקע שכתוצאה מכך חלק מהחטופים בפסטיבל נובה יכלו לברוח? בשנות ה 70 מטוסי חיל האויר עשו זאת כמה פעמים מעל קהיר. לפי הידוע לנו הוזנקו מטוסי קרב, למה אם כן אף מטוס קרב לא ביצע מעבר על הישובים בגובה 1000-2000 לסיור אלים לצורך איסוף מודיעין עצמי של הטייסים והעברתו ממבנה למבנה, ובהמשך יזום סיוע, הפגנת נוכחות וביצוע יעפי הפחדה/ צליפה על ריכוזי חדירה?

בחירום ובמצבים מעורפלים כמו בבוקר ה- 7.10 אין ולא צריך פ"מ כדי להפעיל מטוסים, גם המסק"רים שהוזנקו לשטח אספו לבד מודיעין ותקפו. כך פעלו בעבר לוחמי צוות אויר במקרים דומים. האם קיימת פקודה כזו למצבים כאלה? אם אין למה לא קיימת? אם קיימת למה לא הופעלה?

אין אירוני יותר מהמטס של מטוסי ה F-15 מעל מחנה המוות בירקנאו כאשר מוביל המבנה קרא את המשפט בקשר- "אנו טייסי חיל האוויר הישראלי, בשמי מחנה הזוועות, קמנו מאפר מיליוני הקורבנות. נושאים את זעקתם האילמת, מצדיעים לגבורתם, ומבטיחים להיות מגן לעם היהודי ולארצו – ישראל" תוך אמירת הערה צינית שהפר את ההוראה והנמיך מתחת לגובה הטיסה המורשה מעל למחנה בירקנאו. למה אף F-15 לא הנמיך מעל כפר עזה ומעל נחל עוז, בארי וניר עוז כאשר התחוללה שואה בשטח מדינת ישראל.

האם הנחישות ורוח הקרב בחיל האויר נשארו כבעבר?

כאשר בטייסות הקרב הורידו את לוח ההפלות של טיסות האימונים, לוח אשר מעודד אגרסיביות מבוקרת ותחרות בין לוחמים שהיכולות האישיות שלהם חייבות להיות מחודדות כמו של ספורטאי על, אז אין לוחמים עם סכין בשיניים.

כאשר חלק נכבד מהאימונים קורים בתאי הסימולטורים אז אולי חוסכים קצת בקצוות אבל מפסידים הרבה ביכולות. האם המינון בין אימוני סימולטור ובין טיסה נכון? כאשר מראים בגאוה שיתופי פעולה עם חילות אויר אחרים זה תורם המון ליח"צ ואולי יעזור במבצעים רחוקים אבל בוודאי לא עוזר באירועים דמויי שואה כמו בשבת ההיא. האם כל אלה לא מרדדים את רוח הקרב של הטייסים ויכולותיהם האישיות?

על כן מתבקשת השאלה, האם יחד עם הטכנולוגיה המתקדמת ומסכי המטוסים המתקדמים נפגעה רוח הקרב?

לצערנו, חיל אויר אימץ לחלוטין את מלחמת המסכים של מלחמת לבנון השניה שזכתה לכל ביקורת אפשרית על היעדרות המפקדים מהשטח וניהול הקרב מרחוק, כי כאשר תוקפים רק מהגובה ומרחוק כדי לא להיפגע ויהיו הסיבות אשר יהיו, וסומכים רק על טכנולוגיה ולא מעודדים את הטייס לתמרן את המטוס קרוב למגבלות כאשר הדבר נדרש מגיעים לתוצאות דומות למה שראינו בעבר וגם כיום בחיל האויר האמריקאי. דוגמה לכך ראינו בנפילת מטוס ה F-16 ליד שפרעם ב-2018 מפגיעת טיל כאשר המטוס טס בטיסה ישרה ואופקית בלי שום תמרון לאחר קבלת התראה על שיגור.

אתוס הגבורה של חיל האויר נבנה במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור ובמיוחד במילותיו של בני פלד בשיר "את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק לנגן" כפי שכתב יאיר רוזנבלום,

יש לנו שתי דרכים לנגן
אחת לפי תווים כתובים מראש
ולפעמים אין תווים
אין תווים וצריך לנגן בלי תווים

וחיל האויר הפעם לא עשה זאת.

לצורך הבנת האירועים והפקת לקחים מיידית יש לקיים תחקיר מעמיק עכשיו, כולל הפקת לקחים מיידית בשיתוף גורמים מחוץ לחיל האויר. תחקיר זה חייב להתבצע מייד ולהתפרסם לגורמים רלוונטים ולציבור, ועוד לפני סיום המלחמה. למתאר של יום שבת חיל האויר היה חייב להתכונן, ראינו מהומות כאלו וניסיונות פריצה של אלפי סורים ברמת הגולן ב- 2012, ראינו עשרות אלפי עזתים על הגדר בשנים האחרונות. הכתובת הייתה על הקיר, וחיל האויר היה חייב להתכונן למתאר זה.


סא"ל בדימוס עופר שלו ואל"מ בדימוס מאיר מוסט הם טייסי קרב בעבר בחיל האויר

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

103 תגובות למאמר

  1. רוח הקרב של חיל האויר לא אבדה. ראינו במהלך השנה האחרונה איך טייסים מסוגלים לצאת למלחמה בכל הכח ולא לראות בעיניים כשהם רוצים (כדי להילחם ברפורמה המשפטית).

  2. ״יש לקיים תחקיר מעמיק עכשיו…תחקיר זה חייב להתבצע מיד״-
    נפלנו על השכל? אנחנו באמת מאפשרים ואף קוראים לראשי הצבא להכין מראש את קו ההגנה שלהם לועדת החקירה שתקום אחרי המלחמה (או עדיף: ועדות חקירה)?

    1. אולי חיל האויר לא פעל כי היה עסוק במחאה הרי איימו שישביטו את הטיסות ואי תגובה היא חלק מהמחאה?אני ולא מאמין שזה יכול להיות שהדרדרנו עד כדי כך

    2. שאלת שאלות טובות, התשובות פחות טובות…
      עדיף שלא תדע מה התשובה האמיתית

    3. הטייסים בעבר עסקו בהגנת העם והמולדת.הטייסים ב 7/10 עסקו בפוליטיקה ובנתניהו והפקירו את אחיהם לשוחט.

    4. הם היו באווירת הרפורמה המשפטית
      עצרו מטוסים בהוראת המפקדים

      את המפקדים האלה חובה להעמיד לדין

    5. הם מוכנים לעשות הכל על מנת להפיל את הממשלה.גם על חשבון בטחון ישראל

    6. מה שאומרים שחסר רוח קרב, חסר סכין בין השיניים. טייס נמצא למעלה רואה את התמונה את אלפי המחבלים שחודרים לישראל. הטייס צריך להיות ברעל להגן על המדינה ולא חשוב מה יקרה אח"כ, אי עמידה בנהלים, בית דין בהאג, שבירת שבלונה וראש מרובע. עכשיו עושים הכל, לפתוח מבערים, לירות טיל אוויר אוויר עליהם או על הפרלמנט שלהם או על תחנת הכח שלהם, לשלוח מסוק תובלה עם ארגזי רימוני יד מהבונקר או עם מא"ג. בשביל זה יש לנו טייסים עם איי קיו גבוה שנוהגים בכלים רבי עוצמה שעולים מליונים. שיאלתרו ויצילו את המדינה הרבה לפני שהצבא הרגיל יכול להגיע. בשביל זה יש לנו חיל אוויר עם תקציב פסיכי שהולך על חשבון חיל יבשה חזק שיכל להגן על הגבול בשביעי לאוקטובר אם לא היו מקצצים אלפי טנקים. כי חיל האוויר יכול להגיע תוך דקות לכל הגבולות. החיל לא הבין את המשימה שלו בשביעי לאוקטובר. אולי זה בא מהפקדים, צריך לחקור ולתקן מייד או לבטל חלק מהטייסות כדי להגדיל עכשיו את הצבא היבשתי ולבנות חיל טילים שיכול לתת מענה למרחקים גדולים בזמן אמת.

  3. מכתב חשוב מאין כמותו. מאמין שבדיעבד יתברר שהכשל היה כל כך גדול, שבזכות הארוע הזה, חיל האוויר התעורר והציל אותו ואת עצמנו במלחמה הגדולה הממשמשת ובאה

  4. האנשים הכי בכירים בחיל האויר הם החיילים, צוותי הקרקע, טייסים ומפקדים. לפי סדר זה.
    לא מפקד ח"א, ולא הקצינים ולא הטייסים טובים מאף אחד אחר.
    החיל צריך להיות 'שטוח' , משמע, כולם רואים את כולם בגובהה העיניים וכולם מכבדים את כולם, כמו את עצמם.
    אנושיות.
    ואז אנחנו החזקים בעולם.

  5. היכן היה חיל האויר ב 7/10 ? הוא היה בבלפור כמובן. ראינו כמה טייסים נפלו במלחמה , מי שחרף נפשו ושילם בחייו אלו יחידות החיר ! ומתוכם 50 אחוז מבני הציונות הדתית.

  6. השאלה האמיתית שצריך לשאול זה האם ברגע ששני כלי הטיס מסוג זיק המפטרלים מעל הרצועה ראו את האסון הפיקוד הצבאי ידע להגיב?

    נכון להיום זה לא נראה ככה, כבר ראינו מלא עדויות שחיילים פעלו על דעת עצמם ונעזרו בווטסאפ בלי שום תיאום מול הבור בקרייה שבכלל לא הבינו מה קורה.

    בכירי צה"ל צריכים לעמוד לוועדה פומבית בכנסת ולהסביר לציבור את כל הכשלים אחרת לא יתכן אמון בדרג הצבאי.

  7. מאמר חשוב. אבל לענ״ד יש להחליף את המילים ״שואה״ ו״דימוי שואה״ עם המילה ״פוגרום״.

    1. אנשים חסרי כישורים מגיעים לדרגות פיקוד גבוהות עד הרמטכ"ל.
      האלוף בריק חושף שוב ושוב את קלונו של צהל, דבר שידוע ומוכר לכל מילואימניק שמגיע אפילו לכמה ימים.
      הגוף שמקבל את התקציב הכי גבוה במדינה מרגיש שהוא מעל המדינה, מתנהל בזלזול לתפקידו, מתנהל על פי אינטרסים אישיים ולא מערכתיים.
      אין מדדים להצלחה, זלזול בציוד, זלזול בנהלים, התנשאות שבאה לידי ביטוי אןלטימטיבי בחיל האוויר ובמודיעין.

    2. איפה היה חה״א ב-7.10.23?
      הראש של הטייסים היה עסוק במחאה ובסרבנות, אז למה שהם יגנו על ה״דיקטטורה״ (המדומיינת)?
      זה מה שקורה למדינה, שבה הצבא מתערב בפוליטיקה. הטייסים הם אלה שיחליטו מתי הם מתנדבים ומתי הם מפסיקים את התנדבותם, כי בניגוד ל״חוק יסוד הצבא״ שקובע שצה״ל והרמטכ״ל כפופים לממשלה, הטייסים החליטו שהם אינם כפופים לממשלה הנבחרת, אלא לבג״צ. אם כך, אולי הם לא פעלו, כי הם חיכו לפקודה מבג״צ?

    3. חיל האוויר לא תפקד בבוקר שמחת תורה.
      הבעייה אינה מבנה חיל האוויר אלא כשל בהפעלה.

      עשרות מטוסי קרב חמושים עם טילים, פצצות פוגשים ועם צוותים בכוונת בבסיםים לא עלו לאוויר ולכל אחד מהם יש יכולת מדהימה לשינוי תוצאות היום האומלל.

      האם חיכו לקבלת מטרות מאמ"ן ועורכי הדין?

      האם חיל האוויר איבד מזמן את האוטונומיות וקבלת ההחלטות ותקיפת אויב שנראה בעיניים כאויב?
      מערך הקרב הוא חזק מאוד אבל מסורס בקבלת ההחלטות החל מתא השליטה ועד לקוקפיט. זה לא היה כך בששת הימים, כיפור

      גם בהמשך חרבות ברזל, חיל האוויר אינו אוטונומי ורק ניזון מאחרים לקבלת מטרות, לרבות מטרות שאין מחלוקת שמהם נורים רקטות עלינו. מטרות שצריכות להיתקף תוך דקות על ידי כטממ או קרב שנמצא באוויר, אבל צריכות לעבור סבב אישור כולל איזה עורך דין.
      כך חטפנו ונמשיך לחטוף אלפי טילים בכל ישראל.

  8. צה"ל תמיד יופתע. וזה תמיד יקרה בשבת.
    חיל האוויר יכול להיות המגן בפרוץ מלחמה רק אם יקבל התראה של 24 שעות. בשבת כולם בבית. לכן תקפו אותנו בשבת. גם ב 1973 וגם ב 2023.
    אם רוצים הגנה מיידית – אל תשלחו את הצבא לחופשות סופ"ש כל שבוע.
    אל תשאירו גבולות ארוכים בלי כוחות. לא היה תותח אחד בכל מערב הנגב. לא היו גדודי טנקים בכוננות. לא היו גדודי חי"ר. היו תצפיתניות עם עוזי….

    1. קישקוש מוחלט.
      ב6.30 בבוקר כולם ידעו שאנחנו במלחמה
      וגם אם זה לא היה ברור עד כמה הולך להיות קשה, בא תגיד לי כמה זמן זה צריך לקחת להזעיק טייסים וצוותי אוויר ולהעלות מטוסים ביום שבת? כמה זמן זה אמור לקחת להם להגיע לבסיסים כשהתנועה בכבישים כמעט אפסית בשעות אלו?

      אנחנו מדברים על כמעט פאקינג 8 שעות שלא היה כמעט כלום באוויר??????

      אין אפשר לסבן אותנו

    2. כן. רוצים הגנה מיידית. למטרה זו כל משפחה בישראל משלמת 20000 שח לשנה לחיל האויר. מטרה זו הוקמו מגורים לטייסים בבסיסים. אחד מכל 4 מטוסים וטייסים צריך להיות להיות בכוננות מיידית בכל רגע נתון, ועוד אחד בהתראת חצי שעה. ושבת אינה יום חופש לחמאס, ואסור לה להיות יום חופש לטייס. שיעשו את ימי חולם לשבת.

    3. הלוואי שהיו תצפיתניות עם עוזי. לפחות הן היו יכולות להגן על עצמן ועל שאר החיילים שסביבן. אבל הפקירו אותן למוות.

  9. ראינו טייסת שאמרה שבאותה שבבת לא ירדו פקודות .חיל האוויר פועל רק לפי פקודות רק מחא יכול לתת הסבר ואכן יכלו לעזור יותר לא לקחו יוזמה לא רצו למטוסים מיד חיכו רק בשש בערב כמדומני התעוררו והתחילו לרדת פקוקודות מוזרות.עכשיו הם מתקנים אבל כנראה נצטרך הרבה מסקרים לסכל פלישות עתידיות שיצאו מסוריה לבנון ירדן יו"ש לבנון צריך לפחות עוד 100 מסקרים באיום הנוכחי אפילו קוברות יעילות לפלישה מקווה שמחא מבין

    1. מרגע שהפעמון מצלצל בטייסת עד להמראה בשבת זמן באוויר 15 דקות.

    2. לא הבנתי.
      מצד אחד, אתה טוען שעכשיו מתקנים ומצד שני אתה מניח שלא ילמדו לקח ושוב יתבססו על מסק״רים ולא יפעילו מטוסים?!

    3. טייסים עם איי יו גבוה יכולים לקחת החלטות

  10. הכותבים מדברים כאן על חוסר מוכנות על חוסר בפ"מ על חוסר באימונים. על קונספציה. אבל לא יתכן שלוקח יותר מחמש שעות להעלות מטוסים לאויר. האם יתכן שבחיל האויר חיכו לבדוק איזה ישובים תקפו לפני שהם מגיבים? יכול להיות שהשאלה של השרה סטרוק היתה נוראה אבל במקומה? מי שסרב פעם אחת בורר את מצבי הסירוב שלו?

  11. ההסבר הלוגי הפשוט ביותר , כי חיל האויר היה שוטף לפשע בעמו , ומנע הזנקת מטוסים עד אשר ראשי מפגיני קפלן נתנו את אישורם , במשפט כעת להילחם … ועל בגידה זו צריך לתלות את הבוגדים מעל גשר קפלן , אחרת זה יחזור לנו בגזרות נוספות ..

    1. אולי פשוט החמס הצליח להשבית אץ שדות הץעופה הצבאיים?
      שימו לב שבשעות הראשונות בשבת ההיא, היו אזעקות חוזרות ונשנות בישובים קטנים שסביב בסיסי ח"א, בהמשך המלחמה לא נורו רקטות נוספות לאותם אזורים.

      אם נזכור שכשנפל רסיס בכפר חב"ד נסגר נתבג ומטוסים נחתו ברמון, כי חובה לבדוק שלא נפל רסיס על המסלול.

      ובשבת ההיא, היו בהחלט נפילות באיזורים הנ"ל
      הנה לנו אולי התשובה

  12. התשובה יחסית פשוטה:

    הטמעה מוחלטת של חשיבה מבצעית אמריקקית
    רובוטית ומרובעת שעומדת בניגוד מוחלט
    לטייסי הקרב שניצחו את מלחמות העבר.

    חיל האוויר כמו מרבית צהל, הונדס לתהליכי
    חשיבה אמריקקים, בלי להבין שארהב תוקפת במרחקים של עשרות אלפי ק"מ מאדמת ארהב ואילו
    חיל האוויר נדרש להגנה קרובה וצמודה.
    אז לטייס אמריקאי אין בעיה לבטל ירי
    על איזה ג'אבל בסוריה/עיראק/תימן…
    אף אמריקאי בארהב לא ירגיש את זה.
    אצלנו זה מורגש די מהר.

    בנוסף, היחסים הצמודים מדי של קצינים
    בחיל האוויר ובצהל עם קצינים מארהב,
    מביאים בדרכ להשפעה אמריקנית נרחבת
    (בצהל עוד לא הפנימו שכל קצין אמריקני הוא סוכן
    תודעה שמחוייב למטרה וגם מפיק דוח בסוף כל מפגש שכזה…..הם עדיין חושבים שמדובר בחברים שלהם
    מהיסודי).
    החיבור הזה נמשך הלאה גם לאזרחות בשלל
    תפקידים אצל קבלני הענק הבטחוניים מארהב.

    הגיע הזמן להפריד לחלוטין את הגישה של ארהב
    לחיילי צהל.
    גם הרמטכל לא צריך לפגוש את מפקד סנטקום 10 פעמים בשנה כדי לקבל תדרוכים.

    ובכלל הגיע העת להתנתק מהעטין האמריקאי
    שמוציא חלב מתוך אינטרסים עצמיים ולא מתוך
    אהבת היהודים

  13. צודקים ב 200 אחוזיים. שום יצירתיות,שום יוזמה כי לא תירגלו קודם

  14. אל תצחיקו אותנו , מדובר במה שכולם מבינים , בגידה!
    כדי להפיל את ביבי לא פעלתם, אנחנו לא נשכח ולא נסלח!

  15. לפי כל הנאמר יד מכוונת פשוט נתנה לכאוס לשלוט בתיקוה ש
    זה יגרום להפלת הממשלה ואלה שדברו על סרבנות הם הכי על הכוונת של הכאוס ורצח התושבים

  16. אילו הייתי חייל , לא הייתי משרת תחת פיקודם של הרצי הלוי, חליווה, פינקלמן, בר ורוזנפלד.
    הייתי מתנה את השתתפותי בקרב בסילוקם של כל האלופים הנ"ל שלא יודעים להילחם ומסכנים את חיי חיילינו לשווא…

  17. לא לנסות לטייח היו סרבנים היתה יד מכוונת לכל הארוע , ימים ספורים לארוע שמענו את כל הקולות שמדברים על הפיכה משטרית ….
    חפשו מתחת לאף מה עם הקצין המהולל אחים לנזק על הלשעברים ….

  18. שהינו בדרום בשבת השחורה, מרחק דקות מנבטים. השקט הנורא בשמיים הוציא אותי מדעתי. לא הבנתי למה עד סוף היום עזה לא הושמדה מלמעלה.

  19. לא היתה שום גבורה מצד צהל, כי בצהל ניתנה פקודה של "הכל בסדר, בטיפול". זאת הנחייה מכוונת. זאת בגידה.
    הגבורה הגיעה מהאזרחים שהצילו אזרחים. נקודה.

  20. בחיל האויר שבו שירתתי היה תמיד זוג בכוננות 5 דקות ירוט(עם תותח ןטילי אויר אויר)בכל טייסת ירוט ועוד זוג בכוננות לצי שעה להפצצה בחלק מהטייסות.
    חוץ מזה כשיוצאים ךהדממה חלק מהמטוסחם טמור להשאר חמוש בפצצות למקאה הצורך
    זמן טיסה מרוב בסיסי חיל האויר לעזה הוא פחות מ10
    דקות.
    תוך כשעה אפשר להגיע ממרכז הארץ לרוב בסיסי החיל
    כלומר בשבת המדוברת חיל האויר היה יכול להתחיל לפעול
    לפני 10 בבוקר
    מפקד טייסת או אפילו מוביל יכול להמריא עדי לאסוף מודיעין בשעת חרום כזאת.
    לאן מעלמה היוזמה והחתירה למגע?

  21. ואולי טייסי החייל (מתנגדי הרפורמה), פתחו בשביתה איטלקית לצורך הוכחת חייוניותם והפגנת כוח מול הדרג המדיני והעם?

    רק שואל

  22. אלוהים ישן יחד עם חיל האויר עם חליווה היהיר ושאר האלופים שהפקירו חבל ארץ שלם לגורלו. אין מה להאשים את ראש הממשלה, הוא כלום ושום דבר.

  23. חיל האויר נכשל במלחמת כיפור
    והפעם גרוע יותר
    זה חייל על לובי חזק מטוסים כל אחד 100 מליון דולר
    זה חיל שבו טייסים הפגינו סרבנות ההפגנות .זה חיל יהיר ומנותק .
    גם בו חייבים מהפכה .

    1. ראש עיריית נתיבות נאם לפני כמה זמן ואמר שב7 בבוקר הוא היה עם גלנט בטלפון ואומר לו שיש מחבלים בתוך הערים התשובה של גלנט הייתה זה בטיפול, בשעה 14:00 בצהריים הגיע הסיוע הראשון .
      כששר הביטחון אומר לך בכבודו ובעצמו ב7 בבוקר שהכל בטיפול ו 7 שעות אחרי רק מגיע הסיוע תבין לבד עד כמה עמוק מגיעה הבגידה .

  24. תנסו לדמיין מה היה קורה לו בפיקוד הבכיר המפקיר של המטכל היתה מתקבלת ידיעה ח"ו שהנאצים חטפו מכה אנושה מחיל האויר? או מטנקיסטים בשטח אבל ללא פקודה. רק כי הבינו שהולך לקרות אסון.
    1. כמה זמן היה לוקח לבכירים להפעיל את הצבא?
    2. מה היו עושים למצילים האלה אם לא היו מצליחים לרצוח ולאנוס מישהו? היו אומרים שהרגו חפים מפשע מן הסתם?
    3. מה ניצולי הישובים השמאלנים היו עושים? היו יוצאים מן הסתם להפגנות על כך שלקחו עת החוק בידם.
    השאלות האלו הם תיאורטיות. חלילה אינם באות להביא אנשים לעבור על החוק אלא רק להבין למה היה צריך להחליף את המערכות השופטות והבכירים בצבא שיפעלו לטובת העם היהודי במקום שיגנו על אויבי ישראל .

  25. זה לא הזמן. מספיק עם השיסוי שילמנו מחיר מאוד יקר בעבור זאת. די
    לכולצהקוראים הכוח בידנו לנדות כול שיסוי.
    לא לתת לזה יד

  26. זה לא הזמן. מספיק עם השיסוי שילמנו מחיר מאוד יקר בעבור זאת. די
    לכול ציבור הקוראים הכוח בידנו לנדות כול שיסוי.
    לא לתת לזה יד

  27. אני שם בצד אחד את התקציב הענק של חיל-האוויר ובצד השני את פעילותו ב-7.10 ולא מוצא שום קשר. אין ויכוח. שום תירוץ לא יתקבל. לא יעלה על הדעת שגוף שמן ומדושן לא ידע לתת מענה מהיר לתקיפה יבשתית של ארגון טרור.

  28. החלאות היו במודל של סרבנות.
    לעולם לא נשכח ולא נסלח.
    תדמיתם נהרסה בעיני.

  29. בתור בוגר ח"א לוקח להזניק מסוקים 5 דק
    למה לקח להם 5 שעות….
    למה ?????

  30. כי חלק ממפקדי חיל האויר
    החליטו להתבדל
    ולפגוע בממשלה ובעומד בראשה.

  31. יש מקום לבדוק גם את האפשרות של זדון לאחר האיום במרד בתחילת האנרכיה,והתמיכה במורדים מצד מפקד החייל,הרמטכ"ל ושר הביטחון.

  32. יישר כוח. זו צריכה להיות סדרת מאמרים. המאמר הבא צריך להיות על הכשלים של המשטרה, אחכ שב"כ, אחכ מוסד, אחכ פיקוד דרום. מספיק שאחד מהנ"ל היה מוציא את הראש מה*** לחמש דקות האסון היה יכול להימנע.

    עם זאת יש לציין כי מעז יצא מתוק – הטבח הנורא הוא מה שנתן לנו לגיטימציה לעשות ניקיון אורוות מלא בעזה דבר שממשלת ישראל לא יכלה לעשות בחיים לפני 7.10.

  33. חיל האוויר הוא רק באוויר במציאות לא מגן על שום אזאצ וחייל כמה שידברו בתקשורת לא מאמינים אף מילה וגם בחו"ל הכול רוח וצילצולים היכן המפקד שהיה לפני שנים היכן אריק שרון ושאיתו ביחד חבל שמתו הרוב עכשיו העם מופקר לחלוטין יש לנו עורבים רוצחים מסביב לעם ויודעים את החולשה שלנו 3.5 מליון ערבים בתוך המדינה מפוזרים בכל הארץ בונים בתים ןעןד האם נקרה מדינה שלנו לעביר הלאה

  34. אני בתור תושב נתיבות ראיתי בשעה רבע ל7 בבוקר מטוס קרב בגובה נמוך למשך כמה דק' באיזור

  35. ככל הידוע לי, לא כל בסיסי חייל האויר יוצאים סימולטנית להדממה, יש סבב.

  36. גם בזמן הדממה ישנם מטוסים חמושים בטייסות.לא ניתן להפחיד מחבלים עם מבעירים אז המטוס יופל מיירי של קלצניקוב.יש בחייל האוויר מטוסי יירוט 24/7 שיכולים לעלות לאוויר תוך 5 דקות ויכלו לירות בתותחים על המחבלים .גם אם המסקרים טסו מרמת דוד זה 2 שעות מקסימום ולחמש אותם עוד חצי שעה למה הגיעו רק בצהריים ?

  37. כבר במלחמת לבנון שהראו לנו טייסים שלא יורים על משגרי טילים בגלל שיש ילד קרוב למשגר התחילה הבעיה. וגם עכשיו ערכי הטייסים בעייתים, האבסורד זה ששועים בקשר איזה ילדה אומרת לטייס "רשאי".. ורק אז הוא יורה.
    מה קרה לרוח הקרב? הטייס לא ילד הוא יודע כנראה מתי הוא צריך היה לירות ולא לחכות לרשות. אני מתבייש ברוח חייל האוויר שהפכה יותר מידי לשוחרת שלום

  38. שלילי- אין מצב שחיל האוויר לא הבין הארוע, או לא חשב על הפתרונים המתבקשים שהועלו בכתבה ושהם גם מוכרים כמורשת קרב.
    חוסר תקשורת/ הבנת הארוע יכול להיות עד דקות בלבד.
    לפי הפירסומים- לא ניתן אישור טיסה באיזור- כולל איסור על מסוקי המשטרה!!
    ההסבר היחיד- כמו שישיבת המטכ'ל לא העלתה כוננות החיילים שניתפסו במיטותיהם וגם הסתירה המידע מראש הממשלה, כך גם חיל האוויר איפשר ארוע חטיפה מבוקר וקטן כדי לעורר הליכים מדיניים. כל שותפי הסוד לא העלו בדעתם שחבר יביא חבר יביא חבר עד לגרימת ארוע מתגלגל ללא שליטה. לכן ראינו חטיפות "אתיות" לצד פראות ברוטאלית חסרת מעצורים.
    אשמח לשמוע הסבר מוכח הגיוני אחר, אך עצם הימנעות המטכ"ל מלהעלות גירסה כזו עד היום- מוכיחה שיש מה להסתיר.

  39. בושה מכרו את המדינה הפקירו אותנו
    במשך שנה שלמה הטיסים הודיעו שלא יגיעו שהם לא מוכנים להמשיך לשרת ולהגן על המדינה
    למרות שהם נשבעו אמונים למדינת ישראל הם הביאו עלינו את האסון הגדול וגם שכבר קרה האסון הם היו כולם בבית

  40. צודק ועצוב מאד איך קורה שיש מטח טילים ואף מטוס לא ממריא כדי לפגוע במשגרים .
    אף מסוק קרב לא מתקרב לרצועה כדי לפגוע במשגרים או המחבלים שפרצו את הגדר.
    מסוקי האפאצי של טייסת 113 בהדממה. מסוקי אפאצ'י של הטייסת השניה לא ממריאים לתקוף .כזה מחדל לא קרה אף פעם . יש ידיעה על כך שטייס מסוק קיבל טלפון להגיע לטייסת לא רצה להגיע בגלל סרבנות . חובה חקירה של אזרחים יוצאי חיל האוויר כדי לגלות את הסיבה למחדל. העצום שהיה בארץ ובעולם .

  41. הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש השב"כ וחלק מהטייסים, היו עסוקים בפוליטיקה זולה, בשביתות, סרבנות והסתה, הם רצו לתקשורת כדי לקשקש את עצמם לדעת, אחד מהם לו היה עושה את העבודה שלו כמו שצריך, היה נמנע האסון הכבד, הרציחות החטיפות וכל ההרוגים. אבל מה שהפריע להם זה רק נתניהו ממש לא החמאס, בושה שאלה הם המפקדים הבכירים של צה"ל.

  42. בדיוק מאותה סיבה שאמר אליעזר שקדי הקצין המאכזב ביותר בתולדות צהל שלקח את אבא שלו לאותו ביקור עם המטס מעל המחנות. כי אם הברירה שלי לשמוע לממשלה או לבית המשפט ברור שאפעל לפי הדין (בית המשפט). הטייסים כולם עברו את החינוך מחדש שאליו מייחל יאיר גולן.

  43. למה להאשים את החייל כולו? תבדקו טוב בציציות המפקדים… ובאג'נדות הפוליטיות הנילוות להם.
    שם ורק שם מונחת האחריות ולא על כל החייל כולו.
    מה שהבנו מה7/10 שחיי אדם הפכו להפקר
    כשמדובר באג'נדות פוליטיות. עצוב.מדאיג… ובעיקר מכעיס.

  44. כמה תגובות חסרות הבנה בסיסית! לא היה מי שייתן פקודה. לא ביבי ולא אף אחד אחר מכיוון שלא היה מודיעין. החמאס השמיד את המודיעין ונשארנו עיוורים ב 7.10. טייסים לא עולים לאוויר ללא פקודה ולא יורים ביישובים ישראלים, ומכיוון שהפקודה לא ניתנה, לא היו באוויר כלי טייס.
    האמת הכואבת היא שהצבא לא היה ערוך כלל, רב הכוחות הופנו להגן על סוכה אווילית של צבי סוכות בחווארה והמחבלים נכמסו עם כפכפי אצבע לישראל בהליכה.

    1. איזה קשקוש!
      צבי סוכות הקים איזו חושה לשעתיים. חווארה היה האזור המסוכן ביותר ליהודים עד השבת הזו ואם היה מחסור בכח אדם פשוט היו עושים עוצר יציאות לגדוד או שניים ומשאירים אותם באזור עזה. את הקשקוש הזה על הסוכה בחווארה כבר הפרכנו מזמן.

    2. שטויות. היו שם כ 4 מסוקים מהבוקר. יכלו לתת תמונה ולהקפיץ מטוסים בכוננות.

    3. 100 חיילי קומנדו הועברו מעזה ליו"ש. זהו. צוות(י) טקילה נכנס(ו) לגזרה. כך שגם שהיו בערך אותה כמו כוחות.

  45. ברור שכל הכתבה הזאת היא במטרה אחת להסיט את דעת הציבור מהנושא החשוב ביותר שהביא לתוצאות ההרסניות של אותוהיום הארור ה7 באוקטובר וזה שהכל היה קונספירציה מתוכננת של אנשים מדינאים מגוש השמאל בנסיון להפיל את ראש הממשלה והממדחה על חשבון דם האזרחים ,מה לא נלקח בחשבון ע"י מארגני הקונספירציה זה הגודל לתגובה של החמאס והעצומה שלו
    ויש הוכחות להכל! תתחילו אל אהרון חליבה ותמשיכו למטה בדרגים..
    חיל האויר לא תקף כי משהו בדרג המדיני עצר אותם לא בגלל שהטייסים לא רצו לפעול
    כל הכתבה הזאת לא כתובה נכון כלל!!

  46. צריך לזלזל בהם וחעשות בהם שיימינג. שיבינו שצריכים לבנות את הכבןד מחדש

  47. מה אתם רומזים שמישהו לא שש להילחם עבור ממשלת הימין או רחמנא ליצן למען ביבי או שהיה כשל של תקשורת בין המפקדים לפקודים משהו שם הישתבש אולי היה אלם לא האמינו חשבו שעובדים עליהם וכו לדעתי היה כישלון של כולם גם הממשלה הצבא חיל האוויר המודיעין וכו לא האמנו שדבר כזה ייקרה לצערנו ושלמנו מחיר מאוד יקר וכואב עכשיו נלמד לקח ונעשה הכל שדבר כזה לא יחזור על עצמו לעולם

  48. התגובות נכונות וטובות יותר מהמאמר עצמו…!
    לכו בטענותיכם אל שיקצה ברסלר, יהיר גועלן ואבוד ברק, שהמרידו את הטייסים וגרמו להם פיקפוק וגימגום בבוקר 7/10, (התלבטות בין החובה הלאומית לבין הסרבנות הפוליטית) במקום להיכנס למטוסים ולהפציץ…
    גם המפקדים עצמם, לא היו בטוחים לגבי ההכרח לצאת ולהגן על יישובי העוטף מפני נחיל הצרעות העזתי…
    אני מקווה, שזה ירבוץ על מצפונם עד רדתם שחת…!

  49. הם היו עסוקים בסרבנות
    מפקד החייל וכל ראשי מערכת הביטחון והמודיעין הינם מינויים פוליטיים של גנץ לפיד,עולב כמו הסססמאל הטיפוסי.

  50. חיל האויר סובל מסיכון מוסרי

    הטייסים מגיעים ברובם מאותו קו יצור
    והמוסריות שלהם היא נר לרגלהם

    זה מה שהפיל אותם באותו בוקר ארור.

    בחיל האויר מושקעים מירב המשאבים של צהל
    ברמת התוצאה חיל האויר מעולם לא הצליח להפסיק את ירי הטילים
    כוחות החיר והשיריון כן הצליחו

    המסקנה המתבקשת היא הקמת חיל טילים שמורכב מיחידות חיר שיהיה הרבה יותר זול מחיל האורי ויצוייד ברחפנים ומלטים קלים וטילים לטווחים בינונים ארוכים.

    חייל כזה יהיה יעיל בעשרות מונים מחיל האויר וגם יהיה זול יותר וחייליו לא יסבלו מהסיכון המוסרי שמכשיל את חיל האויר פעם אחר פעם.

  51. מסכים עם כל מילה חיל האוויר פשוט פישל בגדול…
    צריך חריש עמוק בהתנהלות של חיל האוויר מקווה מאוד שהתעסקות ברפורמה המשפטית לא השפיעה על ההתנהלות ואם יוכח שכן אז הבייתה כולם…..ועכשיו לא אחרי המלחמה.

  52. כמובן שאנחנו אזרחי ישראל כולנו חכמים כולנו נבונים כולנו יודעים מה היה צריך להיות וכולנו יודעים שהוא לא מוכן להודות וחבל . וכמובן חיל האויר כשל וגולני כשל והצבא כשל והממשלה ההסויה הזאת כשלה. ומי שלא כשל זה הסרבנים והאנטי רפורמה והאנטי ביביבי וקציני הצבא החכמים ויודעים הכל . והחילוניים שזרקו את המתפללים לכל הרוחות רק לא בתל אביב . וכל החכמים שיודעים על היום שאחרי ושביבי רק רוצה לדחות את המשפט ולכן ממשיך במלחמה.
    ולמה ולמה ולמה. לסיכום מצער מאוד . החמאס הפתיע עותנו בגדול והצליח לשמור על הסוד הזה הרמטית וזאת לא חולשה שלנו אלא הפתיה יפה שלהם. והכשלון הוא שאנחנו מבינים את האויבים שלנו כמו שהשכל שלנו עובד. אבל מה לעשות שהשכל שלהם לא עובד ככה?

  53. להערכתי אנשים מחל האוויר מנעו מהטייסות להגיע בזמן למערכה אני חושב שחלק לא מבוטל של אנשי חל האוויר קשורים למחאות שקדמו ל7/10.. חייבים למצוא את אותם גורמים ולשפוט אותם במשפט שדה לחומרה. המערכת המשפטית הקיימת לא ראויה לטעמי.. מאחר והיא לא נבחרה על ידי העם…

  54. מה דעתכם לחכות עם כל השאלות האלה כשהמלחמה מאחורינו???

  55. גם אם מטוסי הקרב היו מגיעים עם שחר, הטייסים האמיצים והחכמים והנבונים לא היו יורים פגז אחד לרפואה. למה? כי חינכו אותם לא לירות ב"בלתי מעורבים" ו"אם יש ספק אין ספק". לכל היותר היו מנפנפים בכנפיהם לאות שלום וחוזרים לארוחת בוקר בעמדת הכוננות.

  56. חיל האוויר לא סרב להילחם, אלא פשוט 'הפסיק להתנדב'. כמו שמנהיגת כוח קפלן ברSSלר הודיעה מ'מקורותיה הבכירים': בספטמבר לא יהיה לביבי לא צבא, לא חיל אוויר, לא שב"כ ולא מוסד. לא רק לביבי לא היה, גם ליישובי העוטף ולתצפיתניות לא היה, והם נשחטו במיטותיהם ובממ"דים בזמן שהדגנרלים התבוסתנים 'עבדו' בין הסדינים במקומות הנופש שלהם. אבל תנוח דעתכם: אף אחד מהפושעים לא יעמוד לדין ולא יושלך לכלא, לכל היותר הם 'יתפטרו' ויקחו איתם את הדרגות ואת הפנסיות התקציביות המתפקעות.

  57. לא הבנתי את הרעיון של להגיע קרוב למחבלים עם המבערים.
    עם כמות המחבלים שהייתה, היה יכול להתבצע ירי RPG וגם ירי מהקלצ'ים לכיוון המטוסים. ואז מה?

    1. אז מטוס אחד היה נפגע מושך לגובה ונוחת בחצרים או נוטש בישראל, אבל כנראה אף פעם לא היית מתחת מטוס במהירות הקול עם מבערים.

    2. כנראה שלא חוית מה זה מטוס קרב במהירות הקול עובר בגובה נמוך, אף אחד לא יורה.

      ואם היה נפגע מטוס, אז מה? אז הוא היה מושך לגובה ונוחת בחצרים או נוטש בשטח ישראל. מטוסים זה לא למטס יום העצמאות.

    3. מה שאומרים שחסר רוח קרב, חסר סכין בין השיניים. טייס נמצא למעלה רואה את התמונה את אלפי המחבלים שחודרים לישראל. הטייס צריך להיות ברעל להגן על המדינה ולא חשוב מה יקרה אח"כ, אי עמידה בנהלים, בית דין בהאג, שבירת שבלונה וראש מרובע. עכשיו עושים הכל, לפתוח מבערים, לירות טיל אוויר אוויר עליהם או על הפרלמנט שלהם, לשלוח מסוק תובלה עם ארגזי רימוני יד מהבונקר שיזרוק אליהם. לשים מא"ג על מסוק עם כמה ארגזים. בשביל זה יש לנו טייסים עם איי קיו גבוה שנוהגים בכלים רבי עוצמה שעולים מליונים. שיאלתרו ויצילו את המדינה הרבה לפני שהצבא הרגיל יכול להגיע. בשביל זה יש לנו חיל אוויר עם תקציב פסיכי שהולך על חשבון חיל יבשה חזק שיכל להגן על הגבול. כי חיל האוויר יכול להגיעתוך דקות לכל הגבולות. מישהו לא הבין את המשימה שלו בשביעי לאוקטובר. אולי זה בא מהפקדים, צריך לחקור ולתקן מייד או לבטל חלק מהטייסות כדי להגדיל עכשיו את הצבא היבשתי ולבנות חיל טילים שיכול לתת מענה למרחקים גדולים בזמן אמת.

  58. רוח הקרב של חיל האויר הינו כפי שהיה, הבעיה היא של עירנות הפיקוד שמודע פחות למצבים מהסוג הזה. בסך הכול אירוע מסוג כזה אינו בהגדרת משימות חיל האוויר.יחד עם זה יש צורך בגמישות יתרה בימים אלה.

    1. "אינו בהגדרה" לא שייך למצב שבו נשחטים מאות אנשים בדרום ועזה פותחת במלחמה על ישראל. בדיוק בשביל זה משקיעים כל כך הרבה בחיל האוויר כי הוא היחיד שיכול להגיע בזמן מאוד מאוד קצר לגבולות המדינה ולהגן עליה. משהו מאוד לא בסדר בחיל האוויר. נקודה. הפקוד שם צריך לעשות בדיקה מאוד רצינית, צריך שינוי ענק בחינוך ללחימה במקום ל Diversity and inclusion. החברה צריכים להיות עם סכין בין השיניים, אפשר למשל לקחת כמה ארגזי רימונים מהבונקר ולזרוק אותם מלמעלה, אפשר המון דברים אחרים.

  59. ברור לכל אזרח, שהיה משהו מסריח בשמחת תורה. משהו שמחייב הוצאת האמת לאור, ולא רק בחיל האוויר.

  60. התצפיתניות הודרכו תמיד שמרגע שתהיה חדירה לעזה תוך שמונה דקות יהיה מסוק באוויר, שש וחצי הם התחילו, רבע לשבע כבר נכנסו לבסיסים וישובים, שמונה בבוקר ובשמיים… כלום

  61. נתחיל בכך שחיל האויר כשל כמו כל מדינת ישראל באותו יום שמחת תורה. ונמשיך בכל, שהכישלון נבע מחוסר הבנת המצב בשטח וחומרתו. שהרי אף אחד לא דמיין 5000 מחבלים פורצים את הגבול בהרבה מאוד נקודות ותוך זמן קצר מתערבים בתוך יישובים עם אזרחי ישראל.
    והתוצאה? מטוסי חיל האויר לא חשבו אפילו לירות על אנשים שחלקם הגדול הוא אזרחים ישראלים ולקם האחר הוא מחבלים. לא היתה כל אפשרות להבחין מי הוא זה ומיהו האויב.
    ונסיים השחצנות הישראלית היא מאבות המחדל. התרגלנו לזלזל בכוח האויב ולא יכולנו אפילו לתאר לעצמינו שהוא יכבוש חלק מישראל.
    והמסקנה. אסור לחזור לשחצנות. רגליים על הקרקע. להתכונן תמיד לרע ביותר ולפרוס את הצבא תמיד בפריסה הגנתית. לא יכול שמול האויב מעזה היו רק כמה מאות חיילים ובשמי ישראל היו רק 2 מסוקים בכוננות. לא יכול להיות שמול התרעות מודיעיניות מתחילת 2023, ממשלת ישראל לא מחליטה לגייס מילואים, בייחוד בחודש החגים שבהם מרבית צהל בחופש

    1. זה לא נכון בכלל
      היה קל מאוד לנטרל שיירות בעזה לכיוון ישראל
      וגם היו לחסל כל שיירה מישראל לעזה ולמנוע חזרה עם שבויים
      זה היה גורם לאנדרלמוסיה בין החוטפים ויותר חטופים היו מצליחים להנצל מאשר המצב עכשיו
      היה כאן מחדל מכוון

  62. גם במלחמת יום כיפור לפני 50 שנה חיל האוויר פישל. אז לקח לו הרבה יותר מיום לחזור לעצמו, למעשה עד סוף המלחמה חיל האוויר היה בהלם.

    טייסים נלחמו ואף נפלו אבל השפעת החיל, שאז כהיום זלל את רוב תקציב הבטחון, על המלחמה היתה זניחה.

    הפעם לפחות אחרי יום החיל, באין איום על המטוסים, השתתף בלחימה והשפעתו על הקרב משמעותית מאוד.

  63. שאלות נוקבות וברורות אך התשובות נמצאות בהבטחות שהיו במסע הנקמה בתוצאות הבחירות כאשר הובטח שלא יהיה צבא ולא ח"א לביבי ואכן כך היה כולם הודממו לתאריך מכוון ללא גיבוי דילול כוחות מכוון מראש לאותו תאריך הרחקה של חיילים מאזור הפלישה שליחת צוותים בודדים לקבל פני הפולשים 2 צוותי טקילה וכדו' רק השוטרים/קצינים בכיריםבדרגות הנמוכות לא ידעו כלום והיו הנחיות לא להתערב אין מילים אחרות מראשי המערכת המעורבים חוץ מ ב ג ד הם בגדו בעם

  64. לא אומרים את האמת! זה לא ראש קטן זו הסרבנות. לא היו טייסים מילואימניקים במסגרת הפיכה צבאית שביצעו נגד השלטון בישראל. בשבוע הראשון התראיין טייס צעיר סדיר שפלט את זה לשידור. אחר כך פתאום נוצרה שתיקה בעניין ואף אחד כבר לא מדבר על זה. הייתה בגידה!!!

  65. יש החלטה בארץ לא לדבר על סיבות האמיתיות לכך שבשביעי לאוקטובר למדינת ישראל לא היה צבא, כולל חל אויר. וזאת כל עוד מתנהלת מלחמה. אבל בחו"ל מדברים על כך בגלוי, הכל היה מתוכנן ומתואם בין ראשי הצבא, השבכ והמשטרה,לבין קושרים מחוץ לצבא. בגידה בסדר גודל תנכי. למרות שהם רצו "רק" ארוע חטיפה ממספר ישובים מצומצם.
    ראו מה אומר גנרל מייקל פלין, לשעבר ראש המודיעין של צבא ארה"ב , והיועץ לבטחון לאומי של טרמפ.

    https://twitter.com/i/status/1741030128384430402

  66. הגיע לידי צילום מסך משעה 08:21 בוקר שמחת תורה
    בו כתוב אני מבין שהפעם זה רציני אנינ יוצא להגן על המולדת גם אם זה יפגע במאמצינו נגד הרפורמה
    זה צילום מסך מקבוצה של טייסים נגד הרפורמה
    זה אומר הכל
    הם פשוט עשו שרירים ולא יצאו לתקיפה עד שיתחייבו לסגת מהרפורמה
    מה שכנראה קרה כשהם הבינו את גודל הנזק שהם גרמו שהם ביקשו כתנאי ליציאה לתקוף התחייבות שהסיפור יגנז אחרת הם לא יצאו וכנראה התקפלו והתחייבו להם עם הגנות משפטיות
    אחרת אין הסבר איך לקח שעות שחיל האוויר יכנס לתמונה
    לפני מספר שנים היה נגמש של חיזבאללה שפרץ את הגבול מלבנון הנגמש נוטרל בכניסה ליישוב הקרוב לפני שהספיק לפגוע במישהו
    מה קרה הפעם ?
    היה שם בגידה
    והכל כדי להגן "על הדמוקרטיה"

  67. somewhere in an IAF base in 1966 I fell asleep at the gate+was nailed , my weeks I was stuck in the base, my file had ablackmark, an entry of a court-martial. I could not care because I was heading for the USA where I am today. I did not her of one player that was courtmartialed. My negligence did not cause any harm, nobody got injured. When will somebody be held to account?