מי מנסה לפגוע ביחסים בין איטליה וישראל?

לחץ פוליטי משמאל וחוק ישן האוסר על מכירת נשק עלולים ליצור מתיחות בקשר הידידותי בין שתי המדינות

שליין (מימין) וטאיאני | Audiovisual Service, Quirinale.it

הצהרתו של סגן ראש הממשלה ושר החוץ האיטלקי, אנטוניו טאיאני על הפסקת אספקת נשק לישראל מיד לאחר ה-7.10 מבטאת כניעה מחפירה לקמפיין של ארגוני שמאל פרו-פלסטינים, שנועד לפגוע בביטחון ישראל כחלק ממאבק גלובלי להחלשת והשמדת מדינת היהודים. טאיאני יכול היה להסביר את הרקע להחלטה, חוק משנת 1990 האוסר מכירת נשק למדינות במלחמה, אך הוא לא עשה זאת ובכך יצר רושם מוטעה ומזיק ושיחק לידיהם של תומכי החרם הביטחוני על ישראל.

על ההחלטה דיווחה העיתונות האיטלקית כבר בראשית נובמבר, בעיצומם של הקרבות בעזה. היא התקבלה בהתאם לחוק האוסר מכירות נשק למדינות הנמצאות במלחמה או ממשלות המפרות זכויות אדם. אלא שבמקרה הנוכחי טאיאני נאלץ להביע מחויבות פומבית מחודשת להחלטה, בעקבות לחץ פוליטי גובר, בעיקר מצדה של אלי שליין מנהיגת מפלגת האופוזיציה הראשית, 'המפלגה הדמוקרטית'.

שליין, שאביה הוא כלכלן יהודי אמריקני ובעבר עבדה בקמפיין הבחירות של אובמה, הצהירה בשבוע שעבר כי איטליה חייבת להתמודד עם סוגיית הימנעות מתדלוק עימותים צבאיים ולהפסיק לשלוח ולייצא נשק לאזורי עימות, "ובמיוחד לישראל". "אנחנו לא יכולים לקחת על עצמנו את הסיכון שהנשק הזה ישמש לביצוע פשעי מלחמה", הצהירה בכנס של צירי מפלגתה.

"שליין לא מעודכנת", התגונן טאיאני בראיון שפרסמו בסוף השבוע כמה עיתונים איטלקיים מובילים והוסיף: "איטליה הפסיקה את כל אספקת כל סוגי הנשק לישראל ב-7 באוקטובר". שר החוץ לא הסביר מדוע דווקא ביום בו ישראל הותקפה על ידי חמאס ו-1,200 מאזרחיה נטבחו נפלה ברומא החלטה מעין זו, שעומדת בסתירה לכל הצהרות הסולידריות של בכירי ממשלת איטליה.

טאיאני גם מצא את עצמו מתגונן בהפניית האחריות לשיא אספקת הנשק לישראל על ממשלה קודמת, בראשה עמדה מנהיג מפלגת השמאל הפופוליסטית 'חמישה כוכבים', ג'וזפה קונטה: "התקופה שבה יותר נשק נשלח לישראל הייתה במהלך כהונת ממשלת קונטה. אבל, מאז שהמלחמה פרצה השעינו את כל משלוחי מערכות הנשק והציוד הצבאי מכל סוג שהוא. כך, ששליין מדברת על דברים שלא קיימים. זו תעמולה טהורה".

קונטה עצמו דרש כבר בנובמבר להשעות לאלתר את אספקת הנשק. הוא גם תקף קשות את החלטת ממשלת הימין להימנע בהצבעה שנערכה בסוף אוקטובר בעצרת הכללית של האו"ם וכללה קריאה להפסקת אש "הומניטרית" ברצועת עזה. ראש הממשלה לשעבר השווה בין ההימנעות בהצבעה להתנהגותו של הנציב הרומאי ביהודה, פונטיוס פילטוס, שלפי המסורת הנוצרית שטף את ידיו בסיום משפטו של ישו וניקה את עצמו את עצמו מכל אחריות לצליבתו.

"יש צורך בעמוד שדרה ובאומץ להשיג שלום", האשים קונטה את טאיאני והממשלה בה הוא מכהן, "ולא את החולשה והפחדנות, שבהחלטה (להימנע בהצבעה על הפסקת האש) מזכירה את פילטוס ומראה שהיא מתייחסת לסבל אזרחים כאל משהו דרמטי, שאינו אלא תוצאת לוואי בלתי נמנעת של מלחמה".

גם מנהיגת האופוזיציה שליין תקפה את הימנעות ממשלת איטליה בהצבעה: "אני חושבת שזו טעות עבור איטליה לא לתמוך בהחלטת או"ם על הפסקת אש. צרפת, ספרד ופורטוגל צדקו כשתמכו בהחלטה (גם בלגיה הצביעה בעד ההחלטה, א.ב.). תקראו לזה שביתת נשק, הפסקת אש, הפסקה הומניטרית – רק תפסיקו את הטבח של האזרחים. הדאגה שלנו עצומה. אנחנו לא יכולים רק לעמוד ולצפות באזרחים נטבחים", היא דרשה.

בדצמבר השתתפה שליין, האישה הראשונה שנבחרה לעמוד בראש מפלגת שמאל איטלקית ומגדירה עצמה "פרוגרסיבית, פעילת אקלים ופמיניסטית", במצעד בו הבהירה כי הגיעה "כדי לעצור את הסיכון של רצח עם מלא בפלסטין". זה היה מספר שבועות לפני שדרום אפריקה הגישה לבית הדין הבינלאומי בהאג קובלנה בגין "רצח עם". שליין אמנם לא הצהירה פומבית על תמיכה בתנועת החרם האנטישמית, אך השתתפה לפחות באירוע אחד בו דיברו גם פעילי . עצומה עליה חתמה ב-2018 כצירה בפרלמנט האירופי קראה לאיגוד האופניים הבינלאומי להטיל עיצומים על קבוצות ספורט ישראליות בשל "הפרת החוק הבינלאומי" בקיום תחרויות ב"שטחים הכבושים" (בכלל זה מזרח ירושלים) וכן לפעול נגד קיום מרוץ ג'ירו איטליה בירושלים. העצומה אף זכתה לפרסום בעמוד הבית של תנועת ה-BDS.

בתגובה לעימות 'שומר חומות' ב-2021 דיברה שליין על מלחמה א-סימטרית בה הפלסטינים הם הקורבנות: "בעזה יש התפוצצות של אלימות, לא רק מאז האינתיפאדות הראשונה והשנייה, שגורמת לסבל ולהרס, עם ילדים רבים בין הקורבנות". היא האשימה את ישראל בביצוע "טיהור אתני" בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים וקראה להכרה בזכויות הפלסטינים באמצעות סיום "ההתנחלות הלא חוקית והכיבוש".

ב-7 באוקטובר שליין הביעה הזדהות עם ישראל לנוכח פשעי חמאס, אך זמן קצר לאחר מכן מיהרה ליישר קו עם הבייס האלקטורלי והרעיוני של השמאל האיטלקי הפרו-פלסטיני. מפלגתה נמצאת גם היא בקמפיין בחירות לפרלמנט האירופי, ומתמודדת לא רק מול מפלגות ימין החברות בממשלת מלוני אלא גם מול מפלגות שמאל אחרות, בראשן 'חמישה כוכבים'.

שליין, ילידת 1985, נבחרה להנהיג את 'המפלגה הדמוקרטית' לאחר הבחירות הכלליות האחרונות באיטליה, בהן זכו מלוני ומפלגתה. הבחירות לפרלמנט האירופי יהיו מבחנה הפוליטי הגדול הראשון. מטרתה היא לשמור על מעמד 'המפלגה הדמוקרטית' כמפלגת השמאל הגדולה ביותר ולהתאמץ להביס את מפלגתה של מלוני. שתי הפוליטיקאיות צפויות לערוך בקרוב עימות טלוויזיוני משותף ראשון.

למרות שבהירה בעבר כי אינה יהודייה, עמדה שליין לאחר בחירתה לראשות מפלגתה בפני התקפות אנטישמיות, שבין היתר טענו כי היא שליחה של המיליארדר היהודי-אמריקני ג'ורג' סורוס. שליין, החיה בזוגיות עם אישה, הביכה את עצמה כשהתגוננה נגד מבקריה האנטישמיים וירדה לרמתם באומרה שאין לה "אף יהודי".

ישראל מוצאת עצמה בלב הקרב לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי, כאשר נראה כי השמאל האיטלקי מצליח לכפות במידה מסוימת את עמדותיו על הממשלה הימנית, לפחות בכל הקשור לאספקת נשק.

לפי דוחות ממשלתיים, בין השנים 2013 ו-2022 ערך אספקת הנשק האיטלקי לישראל עמד על 120 מיליון יורו, כלומר 12 מיליון יורו בממוצע שנתי. הייצוא הביטחוני הישראלי לאיטליה עמד באותה תקופה על 250 מיליון יורו. לפי הדוח האחרון מ-2022, הועבר לישראל בשנה זו ציוד ביטחוני בערך של 9.3 מיליון יורו, בעוד ששיא מכירות הנשק לישראל נרשם בשנת 2019, תחת כהונתו של קונטה: 28.7 מיליון יורו.

יצוא הנשק הגדול ביותר של איטליה הוא לטורקיה, אך הפרות החוק הבינלאומי וזכויות האדם המבוצעות על ידי משטר ארדואן לא גורמות לדיון פוליטי סוער. אגב, מי שתרם רבות להידוק שיתוף הפעולה הצבאי והביטחוני בין איטליה וישראל היה קודמו המנוח של טאיאני בראשות 'פורצה איטליה', סילביו ברלוסקוני.

הפעם הראשונה בה יושם החוק האוסר מכירות נשק איטלקי הייתה לפני שלוש שנים, כאשר הושעו עסקאות נשק עם סעודיה ועם איחוד האמירויות. ממשלת מלוני עובדת כעת על תיקון בחוק שיאפשר לעקוף את האיסור הזה, גם מול ישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו.
    והמטומטמת לא מבינה שבשבילם היא תמיד תהיה יהודייה (עם אף יהודי) לא משנה כמה ישבנים שמאליים היא תלקק וכמה היא תזיק לעם היהודי.

  2. תמיד מהיהודים קמים כוחות החורבן.
    ככה זה לאורך כל ההיסטוריה.
    במללמת העולם הראשונה יהודים פיתח לוחמת גזים ובשניה יהוגים אכלו אותה מגזים.
    בשניה יהודים פיתחו פצצת אטום ובשלישית הסכנה שמרחפת שהם יאכלו פצצות אטום.
    ברביעית מי שישאר ילחם כמו דויד המלך , עם ההמצאה היהודית הראשונה, באבנים מהנחל.