טראמפ והבעיה הרפובליקנית

למרות הניצחונות בפריימריז, הקרע בתוך המפלגה עשוי לעלות ביוקר לנשיא לשעבר בבחירות הכלליות

Liam Enea, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

תוצאות הפריימריז בניו המפשייר התבררו כקצת פחות מכריעות מכפי שדונלד טראמפ ואנשיו קיוו. הנשיא לשעבר אמנם הביס את ניקי היילי בקלות, אך הניצחון בפער של 11% לא סיפק את המנצח. אם אפשר ללמוד משהו מן האופן הבלתי מוצדק וחסר החן בו טראמפ נזף בהיילי עם פרסום התוצאות, כאשר התלונן על סירובה לקבל את ההפסד (היא קיבלה אותו במפורש ואף בירכה את טראמפ), הרי שזהו חוסר ביטחון בולט. ובצדק.

המרוץ בניו המפשייר התאפיין בשיעור הצבעה גבוה ומפתיע משני צדי שאלת טראמפ. רפובליקנים רשומים התייצבו בהמוניהם כדי לאשרר את מעמדו כמנהיג המפלגה, והנשיא לשעבר זכה בכמעט שלושה רבעים מקולותיהם, על פי המדגמים בקלפיות. למעשה, הוא זכה במספר הגבוה ביותר של קולות מאשר כל מועמד אחר בניו המפשייר אי פעם.

אך גם הכוחות המתנגדים לטראמפ היו נלהבים להביע את חוסר שביעות רצונם. הוא זכה בשליש בלבד מקולות המצביעים הלא-משויכים, צניחה גדולה מ-2020 אז גרף 37% מקולות העצמאיים ועדיין הפסיד לביידן בניו המפשייר בבחירות הכלליות. ב-2016 טראמפ זכה ב-36% מקולות העצמאיים בפריימריז ו-45% בבחירות הכלליות, גם שם הפסיד להילרי קלינטון בניו המפשייר.

כאשר ציבור המצביעים הכללי מקוטב כפי שהיה במערכות הבחירות האחרונות, לקולות העצמאיים חשיבות רבה במדינות המפתח. אך הבעיות של טראמפ אינן מוגבלות למספר העצמאים שלא מצליחים להביא את עצמם להצביע עבורו (63% מהעצמאים בפריימריז הנוכחי בניו המפשייר אמרו כי לא יצביעו עבור טראמפ בנובמבר). הנשיא לשעבר צריך גם לחשוש מרפובליקנים שעדיין מזדהים ככאלו אך למרות זאת עוינים כלפיו כמועמד.

על פי סקר של AP Votecast, כחמישית מן האלקטורט הרפובליקני בניו המפשייר לא יצביע עבור טראמפ בבחירות הכלליות. זהו נתון דומה ל-15 האחוזים של מצביעים רפובליקנים באייווה שענו תשובה זהה. על פי ניתוח עגום עוד יותר של 'פוקס ניוז', 35% מהרפובליקנים בניו המפשייר אמרו כי יסרבו להצביע עבור הנשיא לשעבר בבחירות בסתיו.

תחושות קשות אלו, את חלקן ניתן בוודאי לשייך לדינמיקה העקובה מדם של הפריימריז, עשויות להתפוגג בהמשך. אך אם אותם רפובליקנים יפסיקו לראות בעצמם משויכים למפלגה במהלך השנה הקרובה, יהיה קשה לאבחן את הבעיה של טראמפ בסקרים, וקשה לא פחות למצוא לה דיאגנוזה. הנשיא לשעבר יוכל עדיין להשיג לפחות 90% תמיכה במפלגתו שלו (לרוב נחשב כנתון סף הדרוש למועמד לנשיאות להישאר תחרותי), אך זה יקרה מתוך מספר כללי קטן יותר של מצביעים.

שתי ההתמודדויות הראשונות במה שנראה כעונת פריימריז קצרה במיוחד מצביעות על דפוס ברור. טראמפ נהנה מתמיכה חזקה של כמחצית מהאלקטורט הרפובליקני שהצביע עד כה, אך החצי השני – מתונים, ימין רך ובלתי משויכים אחרים ששתי המפלגות מנסות למשוך – לא סתם סקפטיים לגבי ניסיונו השלישי להגיע לבית הלבן. נראה שהם ממש דוחים על הסף אפשרות כזו.

בנאום הנצחון שלו בניו המפשייר, טראמפ ויתר על ההזדמנות לאחות מעט את הקרעים במפלגה שרק התרחבו במהלך הפריימריז, ולמקד את המפלגה כולה במטרת בבחירות הכלליות. במקום זאת הוא בחר להמשיך לתקוף את היילי ולא נראה שהוא מתכנן לחדול. התנהלות כזו אולי תספק את המצביעים הרואים בפוליטיקה סוג של תחרות ספורט, אך היא לא ממש תעזור לטראמפ בנובמבר.

בפריימריז באייווה, שיעורי ההצבעה היו נמוכים במיוחד באזורים עירוניים ופרברים ובקרב בעלי הכנסה גבוהה יותר. זהו שינוי מגמה שלא ניתן להסביר במזג אוויר גרוע בלבד. באזורים דומים בניו המפשייר אמנם נרשמו אחוזי הצבעה גבוהים יותר, אך מלבד אזורים מובהקים של מעמד פועלים כמו העיר מנצ'סטר וסביבותיה, מצביעים אלו בחרו בהיילי. הפרברים הם קלף מכריע בבחירות הכלליות. טראמפ הפסיד אותם ב-2020, ובקצב הזה יפסיד אותם שוב ב-2024.

אם רפובליקנים ספקנים ומצביעים עצמאיים אכן חשים עוינות חסרת תקנה כלפי הנשיא לשעבר, התחושה היא הדדית בקרב תומכי טראמפ. נראה כי הפלגים האלו חשים חוסר נוחות גוברת אחד כלפי השני, ויתכן כי האוהל הרפובליקני לא יהיה גדול מספיק עבור כולם. טראמפ עצמו היה יכול לנסות ולשמש דוגמה להתנהלות פייסנית אותה היה רוצה לראות ממצביעיו, אך קשה לראות כיצד דבר כזה קורה. טראמפ פשוט לא מתעניין במתקפות חיוכים, לפחות לא לאורך זמן.

יתכן כי הנשיא לשעבר יהיה מרוצה להנהיג מפלגה רפובליקנית קטנה, שהפכה בפועל וכמעט בכל מובן למפלגת טראמפ. כך אולי בונים מועדון מעריצים, אבל לא קואליציה מנצחת. בראשות איזה מהם הוא מעוניין לעמוד? את התשובה נגלה בקרוב.


גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר נשיונל רוויו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. הימין אף פעם לא לומד.
    גם אם מי שנבחר להוביל את הגוש לא מוצא חן בעיניך או אפילו נראה בעיניך מזיק. אם לא תתן לו את התמיכה שלך אתה בעצם נותן תמיכה למועמד המחנה השני.
    לא משנה אם אתה ״הימין שמימין לימין״ או ימין מתון-עדיף ימין גרוע מאשר שמאל.

  2. להערכתי, יש שני סצנריו אפשריים אחרי הבחירות של 2024 וכולן יובילו לאותו מקום. האחד, שהשמאל ינצח, הפלישה למערב תמשך, הוא ימשיך להיחלש על שיותקף והמצב ידרדר למלחמת עולם שלישית שבפועל כבר התחילה. השני, שטראמפ ינצח, כתוצאה מכך השמאל יבעיר את הרחובות וכל פעולה שטראמפ ינסה לנקוט כנגד הפורעים תוצג כ״הוכחה״ לפאשיזם שלו ותצדיק מרד בצבא ובשירותים החשאיים. בסופו של דבר נקבל את אותה תוצאה בדיוק.
    בחירתו של אובמה והשתלטות האנשים שלו על הפקידות הבכירה בארה״ב סימנה את תחילת השינוי הטקטוני במערב והיום נראה שלא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה. טראמפ הצהיר שהוא ינסה. ניקי היילי כבר נכנעה לשמאל בנושא מליוני המהגרים הלא חוקיים כך ששום שינוי מהותי לא יקרה. אולי היחס שלה לישראל יהיה טוב יותר אבל זה טיפה בים הבעיות הגלובליות שהיא אמורה לטפל בהן והיא לא תעז לצאת נגד ההמלצות של הבכירים במערכות הבטחון השונות כך שגם סצנריו שלישי יוביל לאותו מקום בדיוק.
    לדעתי, אנחנו נמצאים על סיפה של תקופה רעה מאוד בכל העולם ואלו כבר אירועים שמניעים את עצמם.

  3. אבל הפעם הייתה הנחיה ללא שייכים כלשונך להצביע להיילי כדי להביך את טראמפ. אז צריך לנתח הפוך – למרות מאמץ לרתום לא שייכים להצביע להיילי כהצבעה אסטרטגית בפריימריז – הוא צלח בבטחה ממרחק בטוח

  4. תמיד חשבתי שהאמריקאים יעדיפו להצביע לשחור יהודי הומו ולא לאישה. אולי הם התבגרו כבר, מי יודע.

    1. לא רואה איך העדפת אישה על פני הומו יהודי ושחור זה יותר בוגר מההפך.
      להתבגר זה להגיע לנקודה שמוצא, מגדר, מין וצבע עור הם פשוט לא שיקול מבחינתך.