המרד נגד גבולות פתוחים

מצרפת ועד טקסס, התפכחות לגבי כישלון מדיניות ההגירה המערבית הופכת לקונצנזוס

IAEA Imagebank, Creative Commons Attribution 2.0 Generic license.

בראשית השבוע הפכה העיר ניס בדרום צרפת לראשונה שהחלה ביישום "חוק ההגירה" החדש שאימצו הרשויות במדינה, במטרה לצמצם את תופעת ההגירה הבלתי-חוקית ולהקל על גירוש מהגרים מפרי חוק ועבריינים.

המשטרה במחוז האלפים הימיים שבירתו היא ניס הודיעה שעות ספורות לאחר פרסום החוק על הוצאת צווי גירוש נגד כחמישים זרים. "חוק ההגירה החדש הוא עבורנו מהפכה", הצהיר מפקד המשטרה המחוזית, הוג מוטו. "החוק יאפשר לנו סוף סוף לפעול באופן יעיל לגירוש אנשים מעוררי דאגה, שידעו עד כה שאנחנו לא יכולים לגעת בהם".

אשתקד גירשו הרשויות במחוז, בו מרוכזת אוכלוסיית מהגרים גדולה בשל קרבה לים התיכון ולגבול עם איטליה, רק 337 זרים, מהם 215 עבריינים מורשעים, רובם ככולם מהגרים בלתי-חוקיים. החוק החדש צפוי להגדיל משמעותית את מספר הזרים בעלי העבר הפלילי שיגורשו משטחה של צרפת.

מאחר שלממשלת מקרון אין רוב אוטומטי בבתי הנבחרים, היה עליה לגייס תמיכה בחוק בקרב מפלגות הימין שבאופוזיציה, הרפובליקנים ו'האיחוד הלאומי' (בעבר 'החזית הלאומית'). במהלך המו"מ עם האופוזיציה נוספו לחוק 59 סעיפים שנועדו להקשיח את חוקי ההגירה, השהות והאזרחות. המועצה החוקתית של צרפת, הגוף המשפטי העליון שהרכבו פוליטי, ביטל 35 סעיפים מתוכם, 40% מכלל הנוסח שגובש בידי הממשלה והאופוזיציה, וכך נותר חוק מצומק המוגדר בכל זאת "מהפכני".

הסעיפים שבוטלו עסקו בין היתר בקביעת מכסות הגירה, סעיף שחייב זרים לשהות תקופה מסוימת בצרפת בטרם יוכלו ליהנות מהטבות סעד ורווחה, הקשחת הנהלים לגבי איחוד משפחות וסעיף שהפליל מחדש שהות-בלתי חוקית על אדמת צרפת. עם זאת, הגרסה הסופית של החוק שקיבל את שמו של שר הפנים הנוכחי ג׳רלד דרמנין, מקל מאוד על גירוש זרים המהווים "איום חמור על הסדר הציבורי", גם אם שהו כבר זמן רב בצרפת או מחזיקים בקשרים אישיים ומשפחתיים במדינה.

בכלל זה, מדובר גם בזרים שהורשעו בביצוע פשעים או עבירות שהעונש המינימלי עליהן הוא שלוש עד חמש שנות מאסר, או שהיו מעורבים באלימות נגד נבחרי ציבור או אנשי כוחות הביטחון. אם הללו אינם יכולים לעזוב את צרפת בשל תנאים קשים בארצות מוצאם (קיומה של מלחמה, לדוגמא) הם יושמו במעצר בית לתקופה בת שלוש שנים.

לאימוץ החוק המורחב קדמה דרמה פוליטית בשורות הקואליציה: שרים בממשלה וכן צירים באספה הלאומית ובסנאט המזוהים עם הזרם השמאלי במפלגת הנשיא מקרון טענו כי הממשלה הלכה יותר מדי לקראת הימין, ונכנעה למעשה לדרישות מפלגת הימין הריבוני-פופוליסטי 'האיחוד הלאומי' בהנהגת משפחת לה פן. עשרות מצירי הקואליציה הצביעו נגד החוק או נמנעו בהצבעה שהתקיימה בסוף דצמבר. הנשיא מקרון, שניצב מול מרד פנימי שאיים על אימוץ החוק, הבהיר כי אם החוק יאושר רק בזכות 88 קולותיהם של צירי 'האיחוד הלאומי', הוא יעלה מחדש לדיון ולהצבעה.

בסופו של דבר החוק עבר ברוב גדול של 349 תומכים לעומת 186 מתנגדים מהשמאל, ומקרון ניצל מנראות של תלות בימין הריבוני-פופוליסטי שהייתה פוגעת בתדמיתו כ"איש מרכז". ממילא, כאמור, לאחר ההצבעה על החוק, החליטה "המועצה החוקתית" לרכך אותו באופן משמעותי, כך שכל הצדדים – ימין, מרכז ושמאל – יכולים לטעון לניצחון יחסי שישמש אותם כהישג בקמפיין לבחירות לפרלמנט האירופי ביוני הקרוב.

העברת חוק ההגירה בצרפת, גם בצורתו המרוככת, מעידה על מרכזיות הדרישה הציבורית הגוברת להגבלת הגירה ההמונית למדינות המערב. גם ממשלות ומפלגות מרכז, שבעבר תמכו במדיניות גבולות פתוחים ויצירת חברה חדשה רב-תרבותית, ניצבות היום בפני הכישלון המוחלט של ניהול מדיניות זו ותוצאותיו ההרסניות – הביטחוניות, הכלכליות והחברתיות.

אין מדובר עוד בהתנגדות להגירה המוגבלת רק למפלגות ימין ריבוני ושמרני. מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית בדנמרק בראשות מדה פרדריקסן הייתה הראשונה במערב היבשת שחשה להיכן נושבת הרוח ואימצה מדיניות הגירה נוקשה. לאחרונה הייתה זו ממשלת המרכז-שמאל בראשות הסוציאל-דמוקרטים בגרמניה שהחליטה על הקשחת חוקי ההגירה, מהלך בעל משמעות רבה מאחר שגרמניה תחת אנגלה מרקל סימלה את גישת הפתיחות לפתיחת הגבולות. כיום הרשויות אינן יכולות עוד להתמודד עם ממדי ההגירה בשל היעדר משאבים והתנגדות האוכלוסייה.

הרשויות בגרמניה עוקבות בדאגה אחר התחזקותה של מפלגת הימין הריבוני-הפופוליסטי 'אלטרנטיבה לגרמניה', הדוגלת בצמצום דרסטי של קבלת מהגרים ומבקשי מקלט, הקשחת נהלים לקבלת אשרות שהיה ואזרחות גרמנית וגירוש מהיר של מהגרים לא חוקיים וזרים בעלי עבר פלילי.

מפגש בין כמה מחברי המפלגה לנציגי ימין קיצוני, בו נידון הרעיון לגירוש המוני של מהגרים בכללם בעלי אזרחות גרמנית, אמנם הוציא לרחובות מאות אלפי גרמנים להפגנות נגד "הימין הקיצוני" והעלה מחדש לסדר היום את הרעיון להוציא את המפלגה הימנית מחוץ לחוק. אך, קשה להתעלם מהעובדה שמפלגות שמאל גרמניות מאמצות היום גישה יותר ימנית לסוגיית ההגירה.

תוצאות הבחירות שנערכו בשנה וחצי האחרונות בשבדיה, באיטליה ובהולנד המחישו היטב כי לאוכלוסיות המקומיות נמאס מההגירה ההמונית למדינותיהן והן רוצות לשים לכך קץ. הפשיעה והאלימות הנפוצות בקרב המהגרים מארצות "הדרום" וכן ייבוא מסורות דתיות ותרבותיות שונות וכפייתן על החברות המארחות מעוררות מרי אזרחי נגד תופעת הפלישה הזו.

גם בארה"ב התרחשה מרידתו של מושל טקסס הרפובליקני גרג אבוט נגד מדיניות הגבולות הפתוחים להגירה ממרכז ומדרום אמריקה, אותה אימץ ממשל ביידן. בשנת בחירות לנשיאות ולבתי הנבחרים, המרד הטקסני נותן ביטוי לאמריקנים רבים החשים כי ארצם איבדה שליטה על גבולותיה וכתוצאה מכך על הנעשה בשטחה. תחושות להן שותפים גם אירופאים רבים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. החונטה המשפטית אצלנו, הבג"ץ וגרורותיו בבתי המשפח, הנשענת על התשקורת הסמאלנית האנטי-יהודית, יותר סמאלנית ואנטי-לאומית מאשר הסמאל באירופה. היא אחוזת אובססיה איך להכניס לישראל הקטנה מיליוני מהגרים מאפריקה ומדינות האיסלאם במטרה לחסל את אופייה היהודי של 'מדינת היהודים'.

  2. גם אם חוק דומה יתקבל אצלנו, הוא לא יעבוד, כי בית המשפט שלנו יגדיר כרצונו את המדינות ש"לא ניתנות להחזרה", ואז הוא יישאר בבישראל במעצר בית (שלא בטוח שיאכף יותר מידי.)
    ובכלל, לפי החוק, אם מישהו עובר על עבירה שדינה 5-3 שנות מאסר ולא יכול להיות מגורש בגלל מלחמה בארצו וכדו', שהוא בעצם הפלילי הכבד ביותר מבין האפשרויות שתוארו בכתבה, מה יקרה איתו? פשוט יישב בכלא וייצא? או שאולי יזכה רק ל-3 שנות מאסר בית?

    מקויה שיעבוד להם איכשהו ושנצליח ללמוד משהו מהם (בין אם לחוקק משהו דומה, ובין אם מטעויות וחורים שיש בחוק…)

  3. תטצאת ההגירה האיסלמית.
    תהיה כדלהלן.בעוד כמה עשורים
    כשאחוז המוסלמים יגיע לנקודה נפיצה.
    פשיעה חמורה ונפוצה בכל ענפי הדין הפלילי.
    טרור יומיומי אלים ורצחני.
    אונס יומיומי.שוד גניבות חטיפות.רצח.
    הכל על רקע לאומני מוסלמי.
    מהומות ענק.סגירת רחובות.
    משטרת שריעה.
    גירוש נוצרים מהשכונות של המוסלמים.
    עוצר לילי.פחד לנסוע ברכבת.אוטובוס.
    תפילות המוניות וסגירת רחובות ראשיים
    בזמני תפילה קבועים.
    התאסלמות של נוצרים.
    נישואי תערובת ואיסלום הנשים.
    פגיעה בחופש הביטוי.
    הפעלת סחיטה בנושאים שונים
    כדי לייצר מדיניות הולמת את האיסלם.
    הטרור האימה והפחד יגרום לתגובות שונות.
    הגירה בתוך המדינה.היבדלות לפי דת.הגירה החוצה.
    הסתגרות בבתים.שהיה בבית בלילה.
    הליכה בשיירות.הקמת משמר אזרחי.
    ריבוי שוטרים על היממה שיוצבו ברחובות.
    הבאת חיילי צבא לשמירה על הסדר.
    הקמת מיליציות.התחמשות בנשק.
    עליית מפלגות ימין קיצוניות.
    קטטות המוניות של פעילי ימין עם מוסלמים.
    הקצנה של היפרדות מהמוסלמים.
    אי הכנסת מוסלמים לשכונות נוצריות.
    טרור נגדי.מלחמת אזרחים.
    רצח עם טרנספר.וגירוש המוסלמים.

  4. נכון שזה לא קשור ישירות לתוכן הכתבה, אבל מדהים אותי דבר אחד: איך תמיד ״פופוליסטי״ ו-״קיצוני״ (וגם ״רדיקלי״), הם תיאורים שתופסים רק לגבי הימין, אבל השמאל הוא רק שמאל. כאילו שם אין פופוליזם וקיצוניות (ורדיקליזם); כאילו כל השמאל הוא מיינסטרים, אבל בימין יש חוגים שמוצגים כחורגים מהשורות. זה כל כך מעוות.
    אבל לעניין הכתבה, נקווה שאצלנו יצליחו ביום מן הימים לעשות את השינויים הדרושים כדי לאפשר העברת חוקים דומים כאלה – והשינויים האלה מתחילים בבג״ץ ובייעוץ המשפטי הפוליטיים, שנוטים תמיד רק חזק שמאלה, ותמיד פועלים רק לפי דעותיהם הפוליטיות ולא על פי החוק ואמות מידה משפטיות טהורות. נקווה שזה יקרה מתישהו.

  5. במלחמת יום הכיפורים המזימה (קונספירציה בין דיין, קיסינג'ר וסאדאת) היתה לתת למצרים ניצחון קטן שיעלה במעט אבדות כדי להחזיר את הכבוד לצבא מצרים ולהגיע להסכם שלום. ב-7 באוקטובר המזימה היתה לאפשר לחמאס הישג קטן שהתגלגל לקטסטרופה כדי לסלק את נתניהו מן השלטון. ובשתי המלחמות המזימה יצאה משליטה בגלל ליקויים אג"מים וצבא ישראלי לא מקצועי.
    דיון בשאלה: האם התפקוד של צה"ל בשבת השחורה, 7 באוקטובר נבע מחוסר מקצועיות או ממזימה (קונספירציה) אצל אורי מילשטיין. טרום המלחמה: הפסיקו פעילות חצב (איסוף מידע גלוי מעיתונים וכ"ד). הפסיקו להאזין לטלפונים של האויב מבחוץ והכל הלך על מנת להאזין לראש הממשלה. כל שלושת הבלונים של מודיען פתאום ברחו. על אחד שלחו מטוס כי הוא נסחף לכיוון עזה. לפי עדויות התצפיתניות הן הושתקו ואף איימו עליהם בכלא באם ידווחו על תרגול האויב. ארבעה פרצות בגדר לא תוקנו. סיירי גולני קבלו פקודה להפסיק את הסיור 40 דקות לפני פרוץ המלחמה. טלי גוטליב קבלה מידע ממקור אמין שלושה ימים לפני והתריעה וכל מי שהתעלם אשם. האמריקאים הוציאו, מספר ימים לפני, התרעה חריגה: להתרחק 7 מייל מהדרום. לאחר פרוץ המלחמה. אין תגבורת. גדוד סמוך אמר לקציני הבטחון השטח לא סטרילי. כוחות מצאלים לא הגיעו. טייס מסוק התראיין בשמו ובתמונתו ואמר שלא נתנו לו להמריא במשך ארבע שעות. מה חלקו של קובי שבתאי. צוות טקילה של שב"כ, נשלח לדרום לאחר ישיבה לילית והמשטרה לא בטלה אירוע של 4000 ללא ממ"ד. לא הופעל נוהל מחוז משטרה שכן. משטרת המרכז לא קבלה אישור או פקודה לחבור לחבריהם בדרום. על המחבלים נמצאו מפות אם מקומות אסטרטגיים. הפעלת צוות טקילה מחייב הגנה של כוחות מיוחדים למקומות אלו. גם בזה באופן מפתיע נכשל או לא נכשל, אם מסתכלים ממבט המחאה בקפלן. חוזק השרשרת נקבע על פי החולייה החלשה. אם נקרעו שתיים זה לא סביר. אם נקרעה כל השרשרת זה מראה שיש פה יותר מרשלנות.