מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, ל"כור ההיתוך": "אי אפשר למגן את עצמך לדעת"

דורון אביטל בשיחה עם "כור ההיתוך" על חטיפת דיראני, לבנון, ביטחון והמלחמה בעזה

ד"ר דורון אביטל, צילום מסך

בראיון לפודקאסט "כור ההיתוך" מבית "מידה" אומר ד"ר דורון אביטל "ייתכן שנצטרך לחשוב על עזה של היום כמו על לבנון של אחרי מבצע ליטני. הראיון התקיים על רקע המלחמה המתמשכת עם החמאס, והירי הנמשך מלבנון.

בראיון מספר אביטל, אלוף משנה במילואים שהיה מפקד סיירת מטכ"ל וחבר כנסת על צעירותו, על שירותו הצבאי ועל הקריירה הפוליטית. הוא מספר על טבח סברה ושתילה, וגם על החייל שנפצע והדיסקית החרוכה שלו הגיעה עד לנאום של יאסר ערפאת. בהמשך כיצד לכדו את מוסטפא דיראני במבצע "עוקץ ארסי", עליו הוא מספר בפירוט ניכר "לא היה לנו ספק שזה הוא. זה היה אדם כבד מאוד".

בהתייחסות למלחמה בעזה, אביטל אומר "צריך להתרגל למצב שנכניס ונוציא כוחות לעזה" בהנחה שעזה לא תיכבש כולה. ביחס לתפישת ההתמגנות, בצפון ובדרום, אביטל מסביר "זאת טעות קשה מאוד. אתה לא יכול למגן את עצמך למוות. כל מקום שבו תרים חומות אתה תחטוף. אתה חייב תמיד להיות דינאמי", וקושר ישירות בינה ובין המחדל של מתקפת הפתע.

בהמשך מדבר אביטל על התפיסה הכירורגית של צה"ל, ומקורותיה בסיירת מטכ"ל, ולאחר מכן מפרט על הצעתו למודל צבא העם שהציג כח"כ, כמו גם את דעתו כי יש יותר מדי יחידות מיוחדות. ביחס ללבנון אביטל מסביר שהמציאות במזרח התיכון היא קואליציונית, ושיש חובה לפעול יחד עם בעלי הברית.

 

את הראיון המלא ניתן לשמוע ב"כור ההיתוך" בספוטיפיי וביוטיוב. אם אהבתם את הפרק, מוזמנים לעשות מנוי ולתמוך בשניאור. תקבלו גישה לתכנים מיוחדים ובלעדיים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. ":החל מספטמבר לא יהיה לכם (לממשלה) צבא ולא יהיה שב"כ", אמרה ברסלר. " יהיו אנשים שיאבדו את חייהם אבל זהו מחיר שצריך לשלם (כדי להפטר מהממשלה הזו)", אמר ברק. ה"לשעברים" (וברמיזות, לא רק לשעברים) הקולניים ביותר באותה "מחאה" איכשהו הגיעו דווקא מאותן יחידות שהתנהלותן ביום הטבח ובימים שלפניו היתה התמוהה ביותר – השב"כ, חיל האוויר ואמ"ן. לגנץ היה דחוף ביותר למנות רמטכ"ל חדש טרם המועד הרגיל של המינוי ושבוע לפני שהממשלה מתחלפת, וזאת למרות שכל המועמדים מגיעים מאותה הקליקה למעשה. השניים הראשונים עד כה לא סיפקו שום הסבר לכוונתם בדבריהם אלו, והפלא ופלא – גם לא התבקשו לכך. השאר, שזרקו איומים הרבה פחות קונקרטיים שנגעו ל"פגיעה בכשירות הצבא בגלל הרפורמה", לא סיפקו שום הסבר למנגנון בו הרפורמה פוגעת בכשירות הצבא, מלבד האפשרות שבכירי הצבא יעדיפו לעסוק בפוליטיקה (על דרך מרד "שקט" או אף "שביתה איטלקית") ולא בתפקידם. וכמובן, ישנו הפרט הפעוט הזה שהתרעות היו גם היו – וכולן הושתקו, חלקן באופן כוחני ובאיומים, ושאלף-אלפיים חמאסניקים על טויוטות הצליחו, ולו לשעות ספורות, להשבית לחלוטין את כל הגזרה הדרומית של הצבא שמתוקצב בלמעלה מ70 מיליארד שקל בשנה. עם קלאצ'ים ואר-פי-גי, לא איזה נשק על סודי שפותח באמצעות הכספים שקיבלו מקטאר או מחבריהם בשמאל העולמי; ועכשיו ישנם קולות למקד את כל התחקיר של היום שאחרי בדרג המדיני ואני בטוח שאין הכוונה לכלול את המינויים בצמרת מערכת הבטחון, שנעשו אמנם ע"י הדרג המדיני, רק לא זה שאותו רוצים לחקור באופן בלעדי. לאור כל זאת, כדאי שהמעורבים יתחילו לספק תשובות בקרוב. אז, אולי, לא יהיו תאוריות קונספירציה.

  2. עם דבר אני מסכים עימו- יש יותר מדי יחידות מיוחדות (אוקסימורון…).

  3. מדיניות המב״ם או כפי שמה״ל אוהב לכנותה מדיניות של כיסוח דשא היא מדיניות כושלת שמתפוצת לישראל בפרצוף בכל אחת ואת מהחזיתות בהם מתמודדת ישראל:
    א. מדיניות הסבבים בעזה בה כביכול שללנו בכל תקופה יכולות מהחמאס והג׳יהד האיסלמי הולידה מפלצת ענקית, רצח של מעל 1000 אזרחים וחיילים, חטיפת כ-250 אזרחים וחיילים וביניהם תינוקות,זקנים, נשים והתעללות אכזרית ושטנית בחטופים, כולל הפיכת בנות ישראל לבובות מין של החמאס, וכמובן מלחמה עם מאות הרוגים, נזק של עשרות מיליארדים לכלכלה הישראלית וכ-100 אלף מפונים מדרום ישראל, תוך שישראל נאלצת לספוג מלחמת התשה בלבנון, מחוסר כוח לטפל בוזמנית בכנופיות טרור בשתי חזיתות
    ב. מדיניות המב״ם בסוריה לא מנעה מהחיזבאללה להצטייד בלמעלה מ-150 אלף טילים ורקטות, כולל מאות טילים מדוייקים, ולא מנעה ממליציות פרו אירניות לאיים על ישראל מכיוון גבול סוריה וגבול לבנון. איומים אלה הפכו להיות איומים אסטרטגיים אשר במסגרתם כל שטח מדינת ישראל מאויים, ובכלל זה כל שדות התעופה הצבאיים והאזרחיים, כל נמלי הים, כל תחנות הכוח, כל בתי החולים, כל מתקני הגרעין, כל הימ״חים, כל מוסדות השלטון המרכזיים וכל מרכזי האוכלוסיה.
    כמוכן פתרון בעיית הפינוי כ-100 אלף תושבים מגבול הצפון שלא יחזרו לבתיהם עד שישראל לא תפתח במלחמה מול החיזבאללה עוד עומד לפתחנו, על כל ההרוגים והנזקים הצפויים לנו ממתקפות הטילים של החיזבאללה
    ג. פעולות חיסולי מדענים אירניים וחבלה מעת לעת במתקנים אסטרטגיים אירניים לא עצרו את פיתוח הגרעין באיראן, וכיום איראן הופכת ממש בימים אלו למדינה גרעינית עם עשרות פצצות גרעין המאיימים לפגוע בישראל.
    ד. כיסוח הדשא ומבצעים דוגמת שובר גלים באיו״ש גם הם לא מנעו את צמיחת ארגוני הטרור בכל שטחי יהודה ושומרון, אשר מהווים איום לא פחות מאשר איום החמאס על ישראל ערב ה-7 באוקטובר. גם פעילות הפשיטות החטיבתיות ואחרות בשומרון, אינם משמידים את הטרור אלא רק פוצעים אותו – הכוחות נכנסים ויוצאים תחת אש של מאות מחבלים, תוך שעיקר כוח המחבלים נשאר ללא פגע. מסתבר אם כך שפעילויות מב״ם וכיסוח דשא אינם תחליף למלחמה שמביסה את האויב ולא רק פוצעת אותו או מדגדגת לו.
    אוסף של ארגוני טרור עלובים שלא היו אמורים להוות בעיה למעצמה האזורית הישראלית, הופכים פתאום ללא פחות מאשר איום קיומי על ישראל. לא רק שזו ממש בושה וחרפה, אלא שישראל עסוקה כעת במלחמות מול צבאות פרוקסי אירניים, ועסוקה כל כולה בהקצאות תקציביות ענקיות להגדלת היקף וציוד הצבא הקונבנציונלי של ישראל, בה בעת שבימים אלו ובשנים הקרובות ישראל הייתה אמורה להתעצם דווקא בכוח הלא קונבנציונלי ההתקפי שלה, כדי להרתיע את איראן המתגרענת ללא הפרעה מאז נכנס ביידן לתפקידו בתחילת 2021.
    ישראל תמצא עצמה בקרוב עומדת נבוכה ואולי אף מפוחדת מול איראן גרעינית אשר תעבור למדיניות איום גרעיני גלויה על ישראל, בעוד שישראל עסוקה וטובעת במרדף אחר חוליות טרור בכל גבולתיה, בלי שהכינה עוצמה גרעינית מספקת כדי להרתיע באופן חד משמעי את איראן