ד"ר עדו נתניהו: "אם בצבא לא העירו את רה"מ באמצע הלילה, סימן שהעדיפו לא לשמוע את דעתו"

ד"ר עדו נתניהו התארח בפודקאסט 'כור ההיתוך' ודיבר על מצב המלחמה, הלקחים מה-7 לאוקטובר, התנהלות בית המשפט העליון ועתידה של ישראל כמדינה יהודית.

עידו נתניהו. "העדיפו לא לשמוע את דעתו". צילום: שניאור ובר

בפרק החדש של הפודקאסט כור ההיתוך שניאור ובר ראיין את ד"ר עדו נתניהו, אחיו של רוה"מ נתניהו. בפרק הם משוחחים על המצב בישראל בעקבות המלחמה, ועל התנהלות מערכת המשפט ובין היתר גם על אירועי ה-7 באוקטובר.

לדעתו של עדו, העובדה שלא העירו את ראש הממשלה היא מחדל חמור בפני עצמו. לדבריו, "אם בצבא לא טרחו להעיר את רה"מ באמצע הלילה, סימן שהם לא התייחסו בכלל למה שהממשלה או ראש הממשלה יגיד בעניין הזה. הם העדיפו בכלל לא לשמוע את דעתו, כי אולי הוא יורה להם לפעול בצורה שהם לא מעוניינים לפעול".

באשר לוועדת החקירה שצפויה לקום אחרי המלחמה, אמר נתניהו כי "לפי דעתי הוועדה לא צריכה להמליץ שהאיש הזה יודח, זה כבר החלטה של הדרג הצבאי או הדרג הפוליטי אם הוא רוצה להדיח את הרמטכ"ל. לינקולן הדיח, נדמה לי, ארבעה רמטכ"לים עד שהוא הגיע לגרנד שניצח במלחמה. הנשיא האמריקאי הוא ראש הצבא הוא יכול לעשות את זה בקלות. אם הממשלה רוצה להדיח את הרמטכ"ל כי היא מצאה כך וכך, אז זה בסדר גמור. או לא. או כי הוא מתפקד מצוין בשעת מלחמה, עושה רושם שהוא מתפקד מצוין, יש לו הצלחות בלתי רגילות עם מעט מאוד נפגעים, וזו באמת משימה קשה ביותר מבחינת שטח בנוי".

עקבו אחרי הפודקאסט 'כור ההיתוך' בספוטיפיי. בואו להיות שותפים להצלחה, ועשו מנוי ל"כור ההיתוך", פודקאסט מרתק וייחודי בנוף הישראלי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. נאום הכניעה של גלנט בסוף מרץ 2023 לאולטימטום של ראשי כוחות הביטחון – הרמטכ״ל, ראש השב״כ וראש המוסד, בו הוא נענה לדרישתם לפעול פומבית לעצירת החקיקה המשפטית, אחרת הם מפסיקים לספק שרותי ביטחון למדינת ישראל, היה קו פרשת המים בו החונטה הביטחונית מרדה בגלוי נגד הממשלה והעומד בראשה, ולמעשה ביצעה הפיכה צבאית-ביטחונית שקטה.
    החל מסוף מרץ 2023 ראשי צה״ל השב״כ והמוסד מתנערים מהדרג המדיני כולל משר הביטחון, ומבצעים מדיניות וביצוע בשטח בהתאם לסגירה פנימית של החונטה הביטחונית המורדת.
    היה זה צעד משלים להחלטה של ראשי זרועות המודיעין מיד עם כינון ממשלת הימין, לעוור את הדרג המדיני, והסללתו להחלטות של הדרג הביטחוני, על ידי העלמת מודיעין גולמי ומידע או הערכות-מידע שאינם תומכים בדעת הדרג הביטחוני, ותוך חשיפת הדרג המדיני לחלופת החלטה אחת בלבד, זו שהדרג הביטחוני מעונין בה.
    הקלות המדהימה בה עם קבלת התרעות חירום ערב ה-7 לאוקטובר מחליטה החונטה הביטחונית למדר את שר הביטחון וראש הממשלה מחומרת המצב, הייתה רק קצה הקרחון של התנהלות החונטה הביטחונית המורדת, העושה ככל העולה על רוחה, בטענה כי הממשלה אינה לגיטימית וכי הם נשמעים כביכול רק לנשיאת בית המשפט העליון.
    רק לאחר האסון הקולוסלי של ה-7 באוקטובר, שבו הצבא נכשל בהגנת גבולות המדינה, בכישלון הביטחוני הגדול ביותר מאז הוקמה התנועה הציונית, ולאחר שראשי החונטה המורדת נתפשו במערומיהם, היו צריכים ראשי החונטה הביטחונית המורדת לשוב ולהסתתר מאחורי הדרג המדיני, שכביכול הוא זה שאשם במדיניות ובאירועים שהובילו לטבח ה-7 באוקטובר. רק אז ראשי החונטה הביטחונית המורדת הסכימו ששר הביטחון גלנט יעמוד בראשם, כאשר הם עדין מסרבים לקבל את מרות ראש הממשלה.
    עברו עוד חודשים רבים מאז, בהם גלנט מצא עצמו מישר קו עם ראש הממשלה, כנגד הרמטכ״ל והנציגים הפוליטיים של החונטה הביטחונית המורדת בקבינט המלחמה המצומצם – גנץ ואייזנקוט, זאת עד אשר חזר במעט האיזון ביחסי הכוחות בין הדרג המדיני לדרג הביטחוני. גם כיום הדרג הביטחוני עושה מה שהוא חושב וגורר רגליים בנוגע חדרישות הדרג הממונה – שר הביטחון וראש הממשלה.
    בנוסף, אין להוציא מכלל ספק, שחלק מהשיהוי הבלתי מוסבר של צה״ל בהזרמת כוחות עתודה וכוחות אוויר לבלימת הפרצות בגבול הרצועה ב-7 לאוקטובר, נבעו מהרצון להכשיל את מר ביטחון נתניהו ולהביא להפלתו על ידי יצירת כשל ביטחוני חמור לאורך הגבול. כל הבעיה הייתה שראשי החונטה הביטחונית המורדת לא העריכו את מימדי האסון ולא הבינו שכמעט כל קו ההגנה הצבאי וקו היישובים יכבש כל כך מהר, תוך הסבת היקף נפגעים ונזקים שלא יתוארו.
    האווילות המאפיינת את הנימוקים להפיכה הצבאית השקטה שביצעה החונטה הביטחונית המורדת, מסבירה גם את כישלון ההערכה של חונטה זו, את מימדי האסון שיתרחש במידה ויפקירו לכמה שיות את גבול רצועת עזה – כאשר ביטחון המדינה מסור בידיים של אווילים, היסוקים בפוליטיקות של הפיכה צבאית-ביטחונית, לא פלא מה התוצאות המרות.

    1. על סמך מה טוענים שהרמטכל מתפקד מצויין? יש מומחים צבאיים שטוענים אחרת, ובפרט, נראה שטיהור רצועת עזה מתקדם לאט מידי באופן לא סביר לכמות הכוחות שבידי צהל מי החליט להתחיל הטיפול בחמאס בעיר עזה ולא בחאן יונס? אולי היה צריך להיפך או במקביל?.
      חלק ניכר מהרוגי צהל היה כנראה נמנע אם הצבא היה מפיק לקחים מטעויות, כמו,בזמן השמדת מבנה, בשלב האחרון, יהיו בו מינימום חיילים, וכו'
      לדעתי בפרוש זה זמן טוב לסלק בכירים כושלים, כולל אלוף פיקוד המרכז, שלא מצליח לחסל את האוייב למרות הזמן הרב והכוחות הרבים שבידיו. יש מספיק אוגדונר צעירים עם ניסיון קרבי שאפשר לנסות להקפיץ לתפקידים בכירים. גם אם חלקם לא יצליח, עדין לא יהיה יותר רע ביחס לבכירים הכושלים הנוכחיים.

    2. במסיבת העתונאים האחרונה של ראש הממשלה הוא קרא לעיתונאים לחקור את מקורות המימון הזר המגיע לתנועות המחאה גם בזמן לחימה.
      היה זה עצוב להבין שראש הממשלה לא יכול לבקש משירותי הביון הכפופים לו לברר את הנושא, כי הם פשוט לעומתיים כלפיו ומשתפים פעולה עם המחאה, שעל כתפיה התחוללה ההפיכה הצבאית-ביטחונית של החונטה הביטחונית השלטת

    3. יש הוכחות בשטח שהצמרת הביטחונית ידעה מראש על הפריצה שבמהלכה מתכנן חמאס להשתלט על יישובי העוטף של עזה.
      אם זה הסיפור על תצפיתניות שאוימו באיום מפורש להישלח לכלא אם לא תחדלנה מלהתריע
      אם זה הסיפור על חיילי סיור גולני לאורך הגדר ש-40 דקות לפני פריצת חמאס קיבלו הוראה חסרת תקדים מהממונים להפסיק את הסיור.
      אם זה הסיפור שמסר אלקנה פדרמן בראיון ב"פטריוטים" שהיה הקב"ט במסיבה ברעים על כך ששבוע לפני הטבח קיבל אזהרה מחבר שבסוכות הולך להיות אירוע ביטחוני
      הקישור לעדותו: (בדקה 13:50)
      https://www.youtube.com/watch?v=Q3_6HerLthk

      שלא לדבר על דו"חות שנכתבו והוגשו והתרעות ב-8200 שהתעלמו מהם.

      מעבר לכך זכור לי היטב כי כבר ב-2016 נוכח הדיווחים על הפיכה צבאית בתורכיה, ניסיון שנכשל בסופו של דבר, דווח על הסטטוס שכתב בחשבון הפייסבוק שלו האלוף במיל' נועם תיבון (פרש מצה"ל ב-2015), שם הוא כתב משהו בנוסח: "ומתי סוף סוף אצלנו בישראל תהיה הפיכה צבאית?". אגב, נועם תיבון הוא עוד אחד מבוגרי קרן וקסנר
      היה ברור לגמרי שבצמרת הביטחונית מתארגן סיוע למנהיגי "מחאת קפלן" נגד הממשלה והעומד בראשה שהוצגו בפני הציבור כבלתי לגיטימיים תוך קמפיין אגרסיבי של דלגיטימציה ודמוניזציה.
      נותרה רק השאלה התלויה באוויר האם טלי גוטליב צודקת במה שאמרה. כן או לא.
      אישית לאחר הסאגה ארוכת השנים של רדיפת נתניהו כולל תביעות נגד שרה כולל תפירת תיקי האלפים הקורסים, תוך שילוב ידיים בין התקשורת למפלגת הפרקליטות וחוקרי המשטרה תוך הפעלת פגסוס וסחיטת עדים, העברייניות אחרי שראינו את מנהיגי הקפלניסטים פועלים לערעור היציבות בישראל בכל מישור אפשרי תוך פגיעה חמורה באינטרס הציבורי, לא אתפלא אם יתברר שטלי גוטליב צדקה

  2. מלחמות פורצות כאשר אליטה הולכת לאבד שליטה. ביום כפור היה ברור לגולדה שהיא חייבת לסוג מסיני, דרישה מהאמריקאים, אבל אז תפסיד לבגין. הדיקטטורה השיפוטית הלכה להפסיד ולכן ארגנה לנו טבח. ישראל שואפת להקטין את כמות הכוח בגבולות מבחינה כלכלית הקטנת ההוצאות עוזרת למשק. בנוסף בג"ץ בעתירות ליש דין וכ"ד כובל את ידי כוחות הביטחון באופן מתמיד ובכוונת מכוון. מסיבות אלו הצבא הולך על פתרונות טכנולוגיים. במלחמת יום כפור קראו לזה אמצעיים מיוחדים. היה בפסח, כמו לפני מלחמת יום כפור, התראה והצבא התכונן וזה עלה הרבה כסף. מספר ימים לפני שמחת תורה הגיעה התראה נוספת. נתניהו כינס את ראשי הצבא והם אמרו בוודאות גמורה שלא יהיה כלום, כמו ביום כפור. בערב שמחת תורה הגיעה התראה ובהמשך הגיעה התראה חמה מאד. לא נעשה כלום, למעט שליחת צוות מצומצם של השב"כ. להזכיר שראש אמ"ן היה מוטרד רק מהתחממות גלובאלית של כדור הארץ. הם לא עדכנו את הדרג המדיני ואפילו לא העלו כוננות בגבול והתוצאות ידועות. חיילים נשחטו במיטות שלהם ואזרחים נטבחו, נאנסו, נשרפו חיים …. ברקע כישלונות פאסיביים כמו פרצות בגדר שלא תוקנו, אין בלוני תצפית, שמחייב העלאת כוננות, וכמובן כלום לא נעשה וכן קיצוץ מתמשך בצבא כולל הפסקת איסוף מודיעין ע"י סוכנים והפסקת האזנה לאויב בעזה (בריק מייחס את זה לכוכבי). רצף הכישלונות מראה על כוונה ומכוון ולא טעות בודדת ואקראית. על רקע זה, סגירת האמצעיים המיוחדים היא האצבע האחרונה בסכר. הסכר הוא שכל מערכת הביטחון התייצבה מאחורי המכשול העילי ובתת קרקעי שנבנה. הם הצליחו לשכנע חייל חלש אופי, לנתק את האמצעיים המיוחדים. זה מסביר למה התעלמו מהתצפיתניות (דיווח שגוי מהאמצעים המיוחדים) וכן למה חיזבאללה לא הגיע גם למלחמה (נטורי קפלן לא הודיעו לו), סמכו על אמצעים מיוחדים שכמו במלחמת יום כפור מישהו ניתק. לדעתי ,לכאורה, מישהו מבכירי המחאה נגד הרפורמה ולא איראן, תיכנן את זה. השמועה היא שהחייל הבוגד, מסבות מוסריות ועליונות על של השמאל הפרוגרסיבי, התאבד מייד לאחר שנודע ממיידי הטבח. מדובר בבגידה של חיילים/קצינים יהודים בקבע מתוך צה"ל עצמו .האלוף בריק מספר על מקרה אחר, חייל בשם תומר אייגס שגם התאבד בדרך מוזרה, ע"י פרכוס ולאחר שהואשם בבגידה. פרכוס זה בדרך כלל תסמין להרעלה קשה. בריק רומז על חשד גם להתאבדויות בכל פרשות איסור הפרסום, שהוצאו לאחר פרוץ הטבח הקשה. האם לצבא או למפעיל הבוגד יש יד בהתאבדות.

  3. מי סוחט את השב"כ ומה המשותף לאסור פרסום של פרשת המתחזה לכאורה מטעם השמאל עם הדודה המפורסמת, טענת טלי על פגישה לא תמימה בין ראש המוסד ושקמה, תאונה שבה נשרף התיק של רות דוד והמשך ביטול האשמות שלה. שב"כ ללא גבולות בשרות השמאל הקיצוני. רות דוד הייתה פרקליטות מחוז ת"א בזמן רצח רבין. אחרי רצח רבין, הרבה קבלו כוח ויכולים לשנות סדרי ממשל, לבטל תיקים, לתפור תיקים להקים מחלקה מיוחדת נגד מתיישבים …

  4. בתום המלחמה יש לעשות בדק בית בצבא אחרי התפטרותם של כל הדרג הצבאי הבכיר שהביא עלינו את אסון 7 באוקטובר להכריז על בחירות ועל הממשלה הנבחרת להגדיר את תחום הסמכות והאחריות של הרשות המחוקקת הרשות המבצעת והרשות השופטת

  5. בעיני, האמירה שלא העירו אותו כי דעתי לא מעניינת היא תמימה לגמרי.

    אני חושבת שלא העירו אותו כי היה מרד והם רצו לעקוף אותו ועל ידי המתקפה (שהם לא תיארו שתהיה כה חמורה) להכשיל אותו, להאשים אותו ולהפיל אותו.

    המהלך הזה תוכנן בקפידה לאורך זמן, ורמזים עליו קיבלנו לאורך החודשים של ההפגנות.

    ראה דבריו של אהוד ברק, שקמה ברסלר, הפגישה שלה בשב"כ, האמירות המפורשות שהממשל האמריקאי מעורב בזה.

    העובדה שהצבא וחיל האוויר לא היו שם במשך 8 שעות רק מחזקת את ההרגשה שזה מה שקה.

    שאלה השאלות, האם וודעת חקירה תחזור את זה

    מה עוד???????????