עידו נורדן ל"על המשמעות": "מי בעל הבית הפקידים או העם?"

תמיר דורטל ישב לשיחה מרתקת עם עידו נורדן על מצב הפקידות המשילות בישראל, ושמע אזהרות חמורות

נורדן. צילום מסך

מי "בעל הבית"? האם בעל הבית הוא הדרג המדיני או הדרג המבצע? האם זהו העם באמצעות נבחרי הציבור שלו, או שבעלי הבית הם אותם בעלי תפיסה מסוימת, שסבורים שהיא התשתית הראויה הבלעדית על פיה המדינה תפעל?

למה אין משילות בנגב? מדוע הטרור ממשיך להשתולל? מדוע לא מצליחים להוריד את מחירי הדירות? האם בבתי הסוהר יושבים חפים מפשע, ואם כן, מדוע זה כך? למה נבלמה ההתיישבות היהודית בנגב ובגליל למול השתלטות ערבית? מדוע קיים פער כל כך גדול בין החדשנות של חברות הסטארט-אפ ניישן ובין הבירוקרטיה הישראלית המנוונת? מדוע למרות היותנו מעצמת סייבר אנחנו מתקשים לראות את האיומים ממש מתחת לאף שלנו? איך לבסוף הגענו לקריסת המערכות הקולוסאלית בבוקר ה-07.10.2023 ובימים שאחריו? ובכן, ניתן בהחלט להפנות אצבע כלפי נבחרי הציבור, שיודעים להבטיח אך לא ממהרים לממש, אבל לקבלת התשובה האמיתית והרצינית יותר – יש לצלול צלילה עמוקה לנבכי הדיפ-סטייט, שלטון הפקידים בישראל.

בראיון זה לפודקאסט "על המשמעות" של תמיר דורטל, המרואיין עידו נורדן חושף את הבעיות העמוקות של מערכת הביטחון הישראלית ואת הדרך שבה היא מושפעת מהדין הבינלאומי, התקשורת והפיקוד הבכיר. נורדן, עם ניסיון עשיר בשדה הקרב, מספק תובנות מרתקות על החלטות קריטיות שהובילו למציאות הנוכחית במערך הביטחון.

נורדן מתחיל בלשון קורעת לב: "בשבוע האחרון, הוא היה ברגילה לפני תחילת קורס מפקדים. הוא הלך להר הרצל והתקשר אלי משם. "אני עומד כאן בהר הרצל, יש כאן למעלה מ-80 קברים טריים. אסור לנו שמותם יהיה לשווא", הוא אומר. דבריו מצביעים על התמודדות עם המחיר האנושי הכבד של הלחימה ועל החשיבות העצומה של ניצחון ברור וחד משמעי.

הוא מתאר את ההשפעה הגוברת של צבא המשפטנים על פעולות צה"ל: "החמאס, מסתבר, לא היה מורתע, אבל צה"ל היה ועדיין מורתע." נורדן מעלה ביקורת על ההתערבות המשפטית בשדה הקרב, שלדבריו מונעת מצה"ל לפעול ביעילות ובנחישות.

בנוגע לשדה הקרב התקשורתי, נורדן מצביע על בעיה נוספת: "התקשורת מעלה בתפקידה והרדימה את הציבור הישראלי כולו." הוא מתאר כיצד התקשורת מגנה את הפיקוד הבכיר ומונעת ביקורת עניינית שיכולה לתרום לשיפור המערך הביטחוני.

נורדן גם מביע דאגה מה"מועדון הסגור" של הפיקוד הבכיר בצה"ל: "רוב המערך הלוחם הוא עם אוריינטציה ימנית-לאומית… אבל בפיקוד הבכיר ובקבינט המלחמה, שיעורם של בעלי ראית המציאות השונה זניח."

לבסוף, הוא קורא לשינוי מהותי: "עלינו נשארה המשימה לתבוע את השינוי המתבקש. עלינו לתבוע זאת מנבחרי הציבור ועלינו לתת להם את הגב."

ראיון זה עם עידו נורדן ב"על המשמעות" מהווה זעקת ערעור למערכת הביטחון ולחברה הישראלית, קורא לשינוי עמוק ומהותי המתחייב מהמציאות הקשה שנחשפת בשדה הקרב.

 

עקבו אחרי הפודקאסט 'על המשמעות', בספוטיפיי, באזזספראוט, ויוטיוב. תמכו בתמיר וקחו חלק בהצלחה של פודקאסט מעמיק ומרתק באמצעות מנוי באתר מידה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. לקרוא לכוחות שחברו וחוברים לפעול כנגד הממשלה הימנית הנבחרת בשמות מכובסים כמו שלטון הפקידים או deep-state זו התחמקות מהעובדות ומהמציאות הקשה הרבה יותר:
    א. משפטי נתניהו הוכיחו חבירה פלילית בין הפרקליטות, היועמ״ש ומשטרת ישראל ובגיבוי כלי התקשורת המרכזיים, אשר חברו יחד כדי להפיל ראש ממשלה נבחר, וכדי להכשיל אותו בסדרת מערכות בחירות, כולל ציטוט מאסיבי לטלפונים ולמחשבים של כל מי שמקיף ויועץ לראש הממשלה במערכות בחירות אלו, תוך העברת המידע ליריבים הפוליטיים שלו.
    ב. ההפגנות האלימות וההמרדה נגד הממשלה ערב ה-7 באוקטובר הוכיחו חבירה של האליטות של הלשעברים מהצבא, השב״כ, המשטרה ובית המשפט העליון, ובגיבוי כלי התקשורת המרכזיים, עם האנרכיסטים המשתוללים ברחובות ועם ראשי צה״ל, המוסד, השב״כ, המשטרה, היועמ״שית ושופטי בית המשפט העליון , כדי להפיל ממשלה ימנית שאך זה נבחרה
    ג. האולטימטום שהציגו ראשי צה״ל, נשב״כ והמוסד לשר הביטחון בשבוע האחרון של מרץ 2023, כי אם לא יצא בפומבי כנגד החקיקה המשפטית, הם יפסיקו לספק שירותי ביטחון למדינת ישראל, הכניעה את שר הביטחון שהצטרף אליהם, ובכך ביצעו הפיכה צבאית-ביטחונית שקטה, ללא טנקים ברחובות, אשר מדירה את ראש הממשלה משליטה על פי חוק בצה״ל וכוחות הביטחון
    ד. הסתרת ההחמרה במצב הביטחוני ערב ה-7 באוקטובר מהדרג המדיני של הרמטכ״ל וראש השב״כ, אשר נמנעו מלדווח לראש הממשלה ולשר הביטחון על הסכנה לפריצת מלחמה שבמסגרתה החמאס ינסה לכבוש מספר ישובים, מעידה על מצב ההפיכה הצבאית-ביטחונית שהיה קיים בפועל בכל החודשים שקדמו ל-7 באוקטובר
    ד. פיזור כוחות המילואים מגזרת עזה, גרירת הרגלים וההימנעות מסיום המלחמה, במהלך מוחץ של כיבוש רפיח, תפישה והריגה של צמרת החמאס ושיחרור החטופים, הוא המשך הסירוב של החונטה הצבאית-ביטחונית המורדת להישמע לדרג המדיני
    ה. שילוב הקמפיינים של ממשל ביידן ושל ממרידי קפלן, להפלת ממשלת נתניהו, יחד עם הביקורים הלעומתיים לראש הממשלה של גנץ וגלנט בארה״ב, מוכיח כי ארה״ב מעורבת מכף רגל ועד ראש בהמרדה עתירת הכספים להפלת ממשלת נתניהו, והיא סו שנותנת לא רק גיבוי כבפי ומדיני לממרידים, אלא גם גיבוי מוסרי, אשר בלעדיו לא בטוח שהפיכה צבאית הייתה מתרחשה בכזו קלות לראשונה בישראל.
    אם נראה למישהו שכל אירועי ההמרדה שפירטנו הם מקריים, וחלו השיתוף פעולה מקרי וזמני בין כוחות הפקידות הממשלתית/ ה-deep state הישראלי, הרי שהוא צריך להיות מאוד מאוד תמים.
    נראה כי יש יד מכוונת של האליטות המורדות, אשר חברו יחד במעין מועצת הפיכה, או ממשלת צללים מהפכנית, בגיבוי כספי, מדיני ומוסרי של ממשלי ביידן-אובמה וה-CIA, להפלת נתניהו וממשלות הימין שלו.
    פאשלות ביטחוניות כמו הטבח ב-7 באוקטובר וסירוב של הצבא למהלך הכרעה וניצחון מול החמאס, משרתים היטב את החונטה הצבאית-ביטחונית המורדת ואת ממשלת הצללים המורדת העומדת מאחוריהם, כי היא מקעקעת את מעמדו של נתניהו שנחשב עד ל-7 באוקטובר כ-מר ביטחון, ומונעת ממנו ניצחון מוחץ ומוחלט על החמאס, תוך השגת המטרות הצבאיות והלאומיות שהציב בפני עם ישראל.
    הסירוב העיקש של הצבא לכבוש את רפיח בחודשים האחרונים, מראה בדיוק את מאזן הכוחות בין הדרג המדיני לצאי – חונטה צבאית-ביטחונית מורדת שבעיקשות ובעקביות לא נשמעת לממשלה, ומראה לדרג המדיני מי הקובע בנושאים הכי חשובים לעם ישראל – האם ישראל תנצח או תפסיד במלחמה, האם החטופים ישובו לביתם בזמן הקרוב, האם הפסקת המלחמה בפועל תאפשר הגברת הלחץ מבפנים ומבחוץ להפלת הממשלה ולהליכה לבחירות וכד׳
    זו לא התמהגות של פקידות סוררת ולא ממושמעת, זו התנהלות כוחנית של חונטה צבאית-ביטחונית מורדת, המגובה בראשי האליטות הישראליות ונתמכת על ידי ממשל ביידן וה-CIA

  2. יותר מדי פעמים המראיין קטע את האורח וניתק את קו המחשבה שלי ואילץ אותי לנטוש את הראיון ,הביאתם אורח תן לשמוע מה יש לו להגיד