רוסיה בוחשת בפוליטיקה ההולנדית

רשת השפעה רוסית שקנתה פוליטיקאים בכל רחבי אירופה מסעירה את הפוליטיקה בהולנד, ומאיימת לפגוע גם בתומך ישראל חירט וילדרס

בודה בשנת 2020. צילום: הפורום למען דמוקרטיה

המערכת הפוליטית ההולנדית המפוצלת, המתקשה שוב להקים ממשלה יציבה, מוצאת את עצמה בימים אלו עסוקה מעל לראש בשערוריית התערבות רוסית בפוליטיקה ההולנדית – פרשה אליה נסחף גם שמה של ישראל, ומשני צדי המתרס ניצבים פוליטיקאים ימניים, הנחשדים בקבלת כספים וטובות הנאה ממדינות זרות.

מצד אחד מוזכר שמו של טיירי בודה, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני ״הפורום למען דמוקרטיה״, כקשור לפעילותה של רשת רוסית למימון פוליטיקאים אירופאיים – חשיפה שמאחוריה עומד שירות הביון הצ׳כי. הרשויות בצ׳כיה נמנעו עד כה מלפרסם את שמות הפוליטיקאים, החשודים בקבלת כספים ממוסקבה לצורך הפצת מסרים פרו-רוסיים. הממשלה ההולנדית אומרת, שהמידע נבדק כעת בידי שירותי המודיעין ההולנדיים ומסרבת גם היא לנקוב בשמות המעורבים.

אבל משדרש חרט וילדרס – המנצח הגדול של הבחירות הכלליות האחרונות בהולנד, לחשוף את שמות המעורבים בפרשה, מיהר בודה לדרוש מוילדרס לספר אם הוא עצמו קיבל אי פעם כספים או טובות הנאה מישראל או מגופים הקשורים אליה. האשמה זו הופנתה בעבר מספר פעמים כלפי וילדרס מצדם של גורמים פוליטיים אנטי-ישראליים, מבלי שיוכח דבר שיצדיק אותה.

בודה יודע היטב, שוילדרס הפופולרי מכוון לחיסול הקריירה הפוליטית שלו כיריבו במחנה הימין הריבוני. לכן הוא בחר להציג את וילדרס כ״סוכן ישראלי״ ולהטיל ספק בנאמנותו של זה להולנד. ההאשמה הזו מצטרפת גם לקו האנטישמי והאנטי-ישראלי שבודה אימץ בשלוש השנים האחרונות, ואשר גרם להצטמצמות משמעותית של כוחו הפוליטי ולהתרבות ולהתפצלות מפלגתו.

אם בבחירות הכלליות ב-2021 זכתה מפלגתו של בודה בשמונה צירים (מבין 150), בבחירות שנערכו בנובמבר אשתקד נוכחותה בפרלמנט הצטמקה לשלושה צירים בלבד. מיד לאחר פוגרום ה-7.10 הפגין בודה גישה ״מאוזנת״ שקראה לכל הצדדים להימנע מהסלמה, ובחודשים שחלפו מאז הוא הקצין עמדות והפך לביקורתי מאוד כלפי ישראל – גישה התואמת את המדיניות הרוסית ואשר מעלה תהיות נוספות על הקשרים בין בודה למוסקבה.

עד לפני שנים ספורות נחשב טיירי בודה, מייסד מפלגת הימין ההולנדית המתנגדת להגירה ולאיחוד האירופי, ״הפורום למען דמוקרטיה״, לתקווה הגדולה של הימין ההולנדי. כוכבו של חרט וילדרס דעך אז, מאחר שמצביעי הימין לא ראו איך ותיק הפוליטיקאים ההולנדים יצליח להתגבר על התנגדותן העיקשת של שאר מפלגות הימין לשתפו בממשלה.

בודה, הצעיר מוילדרס (כיום הוא בן 41, וילדרס כבר בן 60), מקפיד על הופעה חיצונית כשל דוגמן אופנה ואף חשף את גופו העירום והחטוב בציוץ במהלך חופשה. הוא בעל דוקטורט שנושאו ״האיום על מדינת הלאום״ והוא מוזיקאי חובב שטרח להעביר את הפסנתר שלו ללשכתו בפרלמנט ההולנדי לאחר שנבחר לשורותיו. הוא נראה היה למצביעי הימין ההולנדיים כאיש שיצליח לגבור על תסבוכות הפוליטיקה של ארצם ויצעיד אותה קדימה.

בבחירות הקודמות לפרלמנט האירופי ב-2019, זכתה מפלגתו של בודה, שהוקמה שלוש שנים בלבד לפני כן בכ-11% מקולות הבוחרים ובשלושה צירי פרלמנט, בעוד שמפלגתו של וילדרס לא עברה את אחוז החסימה. ״הפורום למען דמוקרטיה״ הפכה למפלגה הגדולה ביותר בבחירות המחוזיות והבחירות לבית הנבחרים העליון בהולנד, הסנאט, שהתקיימו בסמיכות לאותן בחירות אירופאיות.

בתחילת דרכו הפוליטית התחרה בודה בעמדותיו הפרו-ישראליות המוצהרות של וילדרס. מצע מפלגתו  במערכת הבחירות הכלליות המוצלחת יחסית של 2017 כללה מספר התייחסויות לישראל: תמיכה מלאה בישראל בהיותה הדמוקרטיה היחידה במזה״ת, קריאה להעברת שגרירות הולנד מתל אביב לירושלים, קבלת השראה מישראל בשיגור חללית לירח ואימוץ עקרון חוק השבות שיאפשר לצאצאי הולנדים הגרים מחוץ לארצם (בכלל זה האפריקאנס בדרום אפריקה) להגר להולנד ולקבל אוטומטית אזרחות הולנדית.

עם זאת, למפלגתו של בודה הייתה בעיה רצינית של אנטישמיות בשורותיה. בעיצומה של מגפת הקורונה, כשבהולנד נרשמו נתוני תמותה מהגבוהים במערב אירופה, דווח שבודה טען באירוע חברתי כי ג׳ורג׳ סורוס עומד מאחורי הפצת הנגיף, כדי להגביל את חירויות האדם, והצהיר: ״כמעט כל מי שאני מכיר הוא אנטישמי״. מאוחר יותר השווה בודה בין הצעדים שננקטו נגד התפשטות המגיפה לרדיפת היהודים בידי הנאצים.

כתגובה למחאה של ארגונים יהודיים על השוואה זו, טען בודה ש״ליהודים אין בעלות על מלה״ע השנייה״ והתייחס לשואה באופן ממנו ניתן היה להבין שהוא מטיל ספק בקיומה. ניצולי שואה תבעו אותו לדין ובית משפט הולנדי אסר עליו לחזור על ההשוואה. בית המשפט גם קבע בפסיקתו, שבודה יוצר בדבריו ״קרקע פוריה לאנטישמיות״. בשנתה הראשונה של מגפת הקורונה נחשף שכמה מחברי המשמרת הצעירה של ״הפורום למען דמוקרטיה״ העלו ברשתות חברתיות תכנים נאציים.

בודה הודיע על התפטרותו (הזמנית) מראשות המפלגה, כמחאה על לחצים מבית לסלק את הצעירים הפרו-נאציים בתום השלמת הליכי החקירה הפנימיים נגדם. בודה בחר להתריע במהלך ההתפטרות מפני ״משפט שדה של התקשורת״ ולא מפני נטיות ניאו-נאציות במפלגתו. כמה חודשים לאחר מכן, ב-2021, הוא כינה את משפטי נירנברג שנערכו לבכירי המשטר הנאצי ״לא לגיטימיים״ והצהיר על התנגדותו לענישה רטרואקטיבית. יצוין, כי משפט נירנברג המרכזי נערך שנה לאחר תום מלה״ע השנייה, לאחר תבוסת גרמניה הנאצית.

עם פרוץ מלחמת אוקראינה התייצב בודה לצידם של רוסיה ופוטין. זו לא הייתה הפעם הראשונה שבודה אימץ גישה עוינת לאוקראינה: סמוך לפלישה הרוסית הראשונה לאוקראינה ב-2014 היה בודה ממארגני ההתנגדות להסכם האסוציאציה בין האיחוד האירופי ואוקראינה, יוזמה שעיכבה את חתימת ההסכם.

הולנד הייתה המדינה היחידה מבין חברות האיחוד בה אורגן משאל עם על ההסכם עם אוקראינה, ו-61% מההולנדים הביעו את התנגדותם להסכם. ממשלת הולנד והאיחוד האירופי נאלצו למצוא דרך עקיפה לאשרר את ההסכם ובכך למנוע מהולנד לטרפד אותו.

כבר ב-2020 פורסמו כתבות, לפיהן רוסיה מימנה את הקמפיין שבודה יזם נגד ההסכם, מימון שאפשר לו להקים מעין מכון מחקר מדיני שעמד מאחורי הרעיון לקיים משאל עם בסוגיית הסכם האסוציאציה. לפי הדיווחים הללו, מכון המחקר שימש בסיס להקמת מפלגתו של בודה. כעת באה החשיפה של שירות הביון הצ׳כי, לפיה רוסיה העניקה כספים באמצעות אתר חדשות פופולרי, ״קול אירופה״ שפועל מפראג, לשורה של פוליטיקאים ומעצבי דעת קהל מהולנד, גרמניה, צרפת, הונגריה ופולין, כדי שיפיצו מסרים פרו-רוסיים ואנטי-אוקראיניים.

ראש ממשלת בלגיה טען שבין מקבלי הכסף מרוסיה היו גם חברי פרלמנט אירופי. מאות אלפי אירו הועברו ב-2023 לאישים שהיו ברשימת התשלומים הרוסית. הכספים הועברו או במזומן במפגשים שהתקיימו בפראג או באמצעות העברות מטבע קריפטו. מאחורי הרשת הזו עומדים, לדברי הצ׳כים, האוליגרך האוקראיני הפרו-רוסי ויקטור מדווצ׳וק, שנעצר ע״י הרשויות בארצו מיד עם תחילת המתקפה הרוסית בפברואר 2022 ושוחרר בעסקת שבויים עם רוסיה, וכן ארטיום מרצ׳בסקי, אוקראיני-ישראלי, שניהל את ״קול אירופה״. שירות הביון הפולני גם סייע לחשיפת רשת השוחד הרוסית.

בודה, שטוען כי מנוהל נגדו ״ציד מכשפות פוליטי״ המוכיח שהוא ״האופוזיציה היחידה לממסד ההולנדי״, איים בעבר בהפעלת אלימות בפרלמנט כשנשאל מה הם מקורות המימון של מפלגתו. כעת, הוא דורש לחשוף את שמותיהם של כל הפוליטיקאים, המומחים והעיתונאים שקיבלו כספים מישראל ומנאט״ו. וילדרס, מצידו, דורש מממשלת המעבר לחשוף את כל המידע על המימון הרוסי בפני הציבור. בסקרי דעת הקהל האחרונים, הפופולריות של וילדרס גואה למרות החלטתו לוותר על ראשות הממשלה במטרה להקים ממשלה ימנית שתפעל ברוחו, בעוד שאחוזי התמיכה בבודה ובמפלגתו מתנדנדים סביב אחוז החסימה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. איזה עולם מטונף.

    רוסיה מטונפת, ארה"ב מטונפת, סין מטונפת!

    איכס