מסע ההתקרבות של רדואן – כיצד נוצר האיום של חיזבאללה בגבול הצפון?

בתהליך איטי ומחושב היטב בנה חיזבאללה כוח מחץ הרסני סמוך לגבול הצפון. בפרק חדש של הפודקאסט אידיוטים שימושיים סא"ל (במיל.) גד איבגי מתאר את התפתחות האויב בלבנון

חמושים של כוח רצ'ואן באימון לקראת "יום השחרור". מקור: Tasnim News Agency

סא"ל (במיל.) גד איבגי, שסיים שירות מילואים של חצי שנה באוגדה האחראית על ההגנה בגזרה המערבית בגבול לבנון מגיע לפודקאסט 'אידיוטים שימושיים' לשיחה מרתקת על החזית הצפונית. איבגי שירת בלבנון כלוחם בסדיר ובמילואים והוא כותב בימים אלו ספר מקיף על היחסים המורכבים בין לבנון, איראן, ישראל והמעצמות, ויש לו פרספקטיבה מעמיקה ומרתקת על הנעשה באזור.

איבגי עקב מקרוב אחרי התהליך שהביא את כוח רדואן להתייצב על גבולה הצפוני של ישראל, תוך הפרה של ההסכמים הבינלאומיים שהביאו לסיומה של מלחמת לבנון השנייה.

"עד מלחמת לבנון השניה זה היה ארגון של אלפי לוחמים ולא עשרות אלפי לוחמים. זה ארגון שיש לו עשרות אלפי רקטות ולא מאות אלפי ובעיקר אין לו רגל בקרקע של כוח תוקף מאומן. ואז מוקם כוח רדואן"

בתקופה הזו חיזבאללה השתמש בשורה של ארגונים אזרחיים כביכול, שהבולט שבהם כונה "ירוק ללא גבולות" כדי לפתח נוכחות קבועה בדרום לבנון ובמרחב הגבול. ובחסות הזו של ארגון טבע וסביבה כביכול החל חיזבאללה לבסס מאחזים באזורי הגבול שהפכו אט אט ממאחזים אזרחיים לצבאיים.

"הארגון הזה הוא כסות אזרחית על מנת להתחיל התקרבות לגבול. הוא כביכול רוצה להגן על עצים וותיקים ולייער מחדש את לבנון. הם מתחילים לחבק עצים קרוב לגבול וזה תהליך מאוד מאוד סבלני. בשנת 2018 זה כבר בחוץ ואפילו מפורסם בעיתונות. יש מבנים עם הלוגו של ירוק ללא גבולות סמוך לגבול. בהתחלה עם אנשים לא חמושים, אחר כך אתה רואה שאלו אנשים שנראה שהלכו למכון כושר, והם בעצם לוחמי קומנדו. חלקם חמושים באקדחים, והם עושים פטרולים על הגבול ומגבירים נוכחות ואז בשנת 2020 אנחנו מבינים שחפרו לנו מתחת לאף מנהרות התקפיות שחוצות את הגבול".

מעבר להתקרבות הפיזית, חיזבאללה גם מתחמש ומתעצם מבחינת אמצעי לחימה.

"בשנת 2013 אנחנו שומעים שיש להם כבר 60 אלף רקטות. ובמקביל נשמע רחש על פרויקט דיוק הטילים שהחיזבאללה נכנס לעולם החימוש המונחה המדויק, לא עוד נשק סטטיסטי אלא דברים שיכולים לפגוע במטרות נקודה. הוא נכנס לעולם הרחפנים, הרום הקרוב לקרקע, רחפנים שיכולים לעשות כל מיני דברים. סוג של חיל אוויר קטן. כמו שאנחנו רואים היום בצפון. הוא מפתח ארסנל צפוף מאוד של אמל"ח בטילי נ"ט ותלול מסלול."

החיזבאללה בונה את הכוח בצורה מבוזרת ומעצים את יחידות הקצה.

"אם תפרוס את כל האמל"ח שלו על שולחן דמיוני אתה תראה שיש לו פתרון כמעט לכל בעיה בכל תחום. אין לו חיל אוויר אין לו שריון אין לו צוללות וכן הלאה, אבל איפה שהוא חזק בכוחות החי"ר וההגנה הקרקעית הם משופעים באמל"ח. הם בנו ארגון רשתי שפורס את כוחו לעומק השטח הרקטות שלו פרוסות בעומק השטח. יחידות הקצה שלו מאוד מאוד חזקות. כוח רדואן כזה יש לו נ"ט יש לו ניוד יש לו ארטילריה יש לו עושר של אמצעים הוא לא צריך עכשיו תקשורת לקרוא לחיל האוויר".

אבל במקביל בניין הכוח של צה"ל היה הפוך.

"אנחנו מה עשינו? אנחנו בנינו רשת שבנויה וורטיקלית. הפוך מטבע המלחמה והפוך מהטבע שלנו של עם של יזמים. יש לנו יכולת טכנולוגית להביא את כל העושר של חיל האוויר אל המ"מ הזה בקצה. בפועל מה שקרה הוא שהוורטיקל הזה, הציר האורכי הזה נחתך נגדע באוגדת עזה ובסופו של דבר המ"מ למטה נשאר עם רובה 5.56. שעה שמה שצריך להיות זה להוריד את היכולות למטה".

"גם לחזבאללה יש היררכיה ושרשרת פיקוד אבל הכוח נשאר למטה אצל יחידות הקצה ואנחנו התאהבנו בטכנולוגיה. טכנולוגיה אזרחת עובדת טוב כי היא 99.99 מהזמן זמינה. כשגוגל קורס לשעה זו קטסטרופה. בשדה הקרב זה לא יכול להיות. הנחת העבודה היא שהדברים האלה יקרסו. ואז מה נשאר למ"מ למטה? 5.56?"

הפער בין ההתעצמות ובניין הכוח של החיזבאללה לבין זה של צה"ל יצר את המציאות האסטרטגית הקשה שבתוכה מצויה מדינת ישראל כיום בגבול הצפון.

איבגי מתאר את אסטרטגיית ההליכה על הקצה של חיזבאללה, ואת הסכסוך שהוא מתחזק עם ישראל על הגבול הבינלאומי מה שהבשיל בהסכם הגז בקיץ שעבר, ודן בפעולות שישראל צריכה לנקוט כדי לשנות את המאזן האסטרטגי ולהצליח להתמודד מול האיומים בצפון.

את הפרק המלא ניתן למצוא בערוץ היוטיוב של 'אידיוטים שימושיים', בספוטיפיי ובאפל פודקאסט.

כדי שאוכל להמשיך לייצר תכנים מעמיקים ואיכותיים, אני צריך את התמיכה שלכם. הצטרפו למשפחת המנויים שלי וקבלו גישה לתכני פרימיום.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. לא זו בלבד שהמבנה של צה"ל הנוכחי הוא ורטיקלי במידה מוגזמת. הרמטכ"ל הנוכחי עוד החמיר את המצב.
    הוא נטל ממפקדי האוגדות (דרגת תא"ל) את שיקול הדעת שלהם. וכעת, כמעט כל צעד שלהם דורש אישור של אלוף.
    ומה שהכי חמור בעניין הזה הוא שהרמטכ"ל אינו מבין אפילו מה לא בסדר בהתנהלות הזו.
    והמחיר בא לידי ביטוי בחיי אדם.

  2. היינו צריכים לגמור את חיזבאללה כשהם היו שקועים עד הצוואר בלחימה בסוריה.
    אבל פחדנו.