"צה״ל במלחמה הזו מתוח עד קצה היכולת שלו"

יצחק בריק התארח לשיחה עם שניאור ובר ב'כור ההיתוך' והציג את התרשמותו ממצב המלחמה, החשש מתקיפה איראנית, גיוס החרדים והרדיפה מצד מערכת הביטחון

בריק. צילום מסך מתוך יוטיוב

אלוף במיל' יצחק בריק התארח לשיחה מעמיקה עם שניאור ובר בפודקאסט 'כור ההיתוך' והציג את התרשמותו ממצב המלחמה, החשש מתקיפה איראנית חריפה וחזית נוספת בצפון, התחזיות הקודרות שהתגשמו, הפגישה החשאית עם ראש הממשלה אחרי ה-7 באוקטובר, הרדיפה כלפיו בעקבות הדו"חות הביקורתיים שפרסם, דעתו על סוגיית גיוס חרדים וסיפור חייו המרתק.

"למגינת ליבי", פותח בריק בכאב, "כל מה שאמרתי מתרחש כעת; איני נביא ולא בן נביא, אלא אני פשוט מכיר את העובדות ויודע לנתחן בדרך רציונלית ובראייה אסטרטגית. אם ימשיכו הדרג המדיני והדרג הצבאי ללכת בדרכם העקלקלה ולא יתעשתו מייד, הם יובילו אותנו למה שיקרה לדעתי בעתיד הקרוב והרחוק יותר, וזה כבר יהיה אסון נורא למדינה ולאזרחיה חמור יותר באלפי מונים ממצבנו כעת".

לטעמו של בריק, בשיחה שמתקיימת ימים אחרי חיסול הבכיר במשמרות המהפכה של איראן בקונסוליה האיראנית בסוריה, הסיכול היה מיותר ואף מסוכן. "אלו שהחליטו על כך, לתקוף בתוך סוריה מטרה חשובה ככל שתהיה, משחקים באש. זה יכול להבעיר את כל המזרח התיכון, כפי שאמרתי, למלחמה אזורית כוללת במוקדם או במאוחר. מלחמה אזורית זו מלחמה שאיראן נותנת בה תגובה קשה, אנחנו מגיבים על התגובה ויש פה הסלמה, ואז מצטרפים כל הגרורות – חיזבאללה ואחרים. זה סדר גודל של אלפי טילים, רקטות וכטב"מים מדי יום על ישראל".

לדבריו, "כל מי שלוקח החלטה לירות בארבעה-חמישה מנהיגים הכי מרכזיים של איראן, צריך לקחת בחשבון את האירוע ההמשכי שמבחינת ישראל הוא פי 100 מונים חמור יותר מעצם הפגיעה בכמה גנרלים איראנים. השאלה היא אם מי שלקח את ההחלטה הזאת לקח את זה בחשבון, ואני לא משוכנע. יש כאן אירוע של החלטה לא אחראית ממדרגה הראשונה".

במהלך השיחה, בריק חוזר שוב ושוב לעסוק בהיעדר המוכנות הישראלית למלחמה. "אפשר לומר שמדינת ישראל לא הכינה את העורף שלה במשך שנים, בדיוק כמו שלא הכינה את העורף שלה לרעידת אדמה. שני האירועים האלו, רעידת אדמה חזקה ואירוע של מלחמה וטילים מדי יום על ישראל, כולל טילים ממוקדים שיעשו הרס קשה מאוד במדינה ויפגעו באלפי אנשים, הרוגים ופצועים. לזה היה צריך להתכונן.

במהלך השיחה, מתייחס בריק למצב הנוכחי ברצועת עזה, כשהמלחמה הולכת ודועכת. "לאחרונה הצבא נטש את כל עמדותיו ברצועת עזה והחזיר את כוחותינו לישראל מחוסר יתירות של כוח יבשתי לאחר קיצוצים עמוקים ודרסטיים של יחידות הצבא בשנים האחרונות. בעטיים של קיצוצים אלו אי אפשר כעת להחליף את הכוחות שכבר נלחמו כמה חודשים ברצועת עזה וחייבים להוציאם גם אם אין במקומם כוחות רעננים".

"צה״ל במלחמה הזו מתוח עד קצה היכולת שלו, בלחימתו בעזה בדרום ובחיזבאללה בצפון. לא נשארו כוחות רזרביים לעבות גזרות לפי הצורך או להחליף כוחות שצריכים ריענון לאחר מלחמה ארוכה. אומנם יש לנו לוחמים למופת אבל זה לבדו לא מספיק. לדוגמה, במידה וצה״ל יצטרך לתגבר כוחות נוספים בגזרת הצפון כתוצאה מהעצמת המלחמה עם החיזבאללה, הוא יהיה חייב לקחת את הכוחות הנ״ל מתוך הכוחות הנלחמים בעזה ולרדד את כמות הכוחות הנלחמים בעזה באופן משמעותי, משום שאין לו מאיפה לקחת כוחות אחרים".

"במידה ותפרוץ אינתיפאדה שלישית ביהודה ושומרון, ועשרות אלפי טרוריסטים יתקיפו את הישובים היהודים, צה״ל יהיה חייב להוציא כוחות מגבול הצפון או מעזה לתגבר את יהודה ושומרון על מנת להגן על התושבים. אך בכך לא די, היות וכל צבא היבשה פרוס עכשיו בגבולות עד קצה גבול היכולת, ללא שום רזרבה של כוחות, הרי לא ירחק היום ויצטרכו לשחרר אנשי מילואים לעבודה ופרנסה, ויחידות סדירות להמשך אימונים וקורסים לחיילים, דבר שיביא לחוסר כוח משווע בעזה ובגבול הצפון, אנו צריכים להבין שצה״ל לא יוכל לשהות במקומות שכבש ברצועת עזה לאורך זמן רב, גם אם הדרג המדיני היה רוצה בכך, היות ונהיה חייבים להוציא את הכוחות ולא יהיה מי שיבוא במקומם מחוסר משווע של יחידות לוחמות. ואז החמאס ישתלט בחזרה על המקומות שכבשנו, במידה ולא נשכיל לטפל בהם מבחוץ באופן כירורגי, ע״י התקפות של מטוסים ופשיטות ע״פ מודיעין מדויק".

המצב הנוכחי הוא תוצאה של מדיניות קלוקלת שפשטה מערכת הביטחון, קובע בריק וטוען כי "ישראל החליטה שהמלחמות הגדולות עברו מהעולם ולכן קיצצה את הכוחות וגם לא בנתה מלאים. דיללו את המלאים בצורה קיצונית עד כדי שלא היה מספיק למלחמה הקטנטונת הזו מול חמאס".

 

עקבו אחרי הפודקאסט 'כור ההיתוך' בספוטיפיי ויוטיוב בואו להיות שותפים להצלחה, ועשו מנוי ל"כור ההיתוך", פודקאסט מרתק וייחודי בנוף הישראלי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. דווקא התברר שכוחות הבטחון הצליחו להתמודד היטב עם הנקמה האירנית. מתברר שחיסול האירנים בסוריה כן היה צעד מחושב היטב.

  2. או שישראל חיה על ניסים קבועים או שבריק מקשקש יותר מדי שטויות

  3. כאשר אתה מקדם רק שמאלנים אתה מקדם קונפורמיזם מכיוון שזה היסוד של כל תנועה שכופרת בטבע האדם ובהגיון הבריא. כך מתקבעות קונספציות הזויות כמו שילוב נשים בלחימה, למשל. בשניה שהמציאות טופחת על הפנים רוב התפיסות הללו לא מקבלות ביטוי אבל אוייב פנימי מדומיין זה משהו שקל יחסית לתחזק ולשמר וזאת הסיבה שהקפלניסטים ושלוחותיהם בפקידות ובצבא ימשיכו לפרק את המדינה.
    בארה״ב, אגב, קורה בדיוק אותו תהליך. תדבר עם שמאלני אמריקאי והוא יסביר לך שאנשים לבנים, ממעמד הצווארון הכחול הם הסכנה למדינה ולא עשרה מיליוני הגברים בגיל צבא שחצו את הגבול לא לפני שהם עברו את המיון של הקרטלים.

  4. ולכן זה לא סביר מבחינה צבאית לייצר ריבוי חזיתות….

    לא מובנת לי הדרישה בימין הקשוח לפתוח חזית בצפון וחזית מול איראן וחזית עיראקית וחזית תימנית וחזית ביו"ש….

    כללי הברזל של פון קלאוזביץ וסון דזה קובעים שיש לשאוף ללחימה בחזית אחת תוך מיקסום היכולות באיזור מוגדר!!!

    כל שיטה אחרת היא פשוט היענות לשאיפה האיראנית לריבוי חזיתות מתוך מטרה להחליש את היכולות הישראליות.

    ואיכשהו הימין הקשוח והאידיוטי דוחף לזה מאז ה7.10…..
    בשיתוף פעולה עם שמאלני המערכת הצבאית שפתחו את החזית הצפונית כיומיים לאחר הטבח בהשמדת שני אוהלים מעאפנים בהר דוב.
    (אני די בטוח שזה נעשה מתוך כוונה לייצר חזית צפונית שתשפיע על ההתנהלות בדרום.
    שיטת חשיבה שמאלנו-אוסלואידית אשפיסטית רגילה)

  5. ״צה״ל מתוח עד קצה גבול היכולת״-
    ובכן, גנץ ואייזנקוט שמודעים בדיוק למצב של צה״ל דווקא חושבים שצה״ל יכול להרשות לעצמו לפתוח עכשיו עוד חזית נגד אירן. ואף בכיר לא קם וצעק: ״אבל אין לנו כח אדם!״ כולל הרמטכ״ל. כנראה שיש די והותר.
    בריר מושפע מפרופוגנדה שקרית שנועדה כדי לדחוף גיוס חרדים ולפרק את הקואליציה.

  6. אם כל מה שבריק טוען נכון, אז הפתרון שהוא הציע לנתניהו היה כנראה מוטעה מיסודו. יכול להיות שהדרך הנכונה הייתה להיכנס בבת אחת ולספוג את האבדות, אבל גם לקצר את המלחמה ולסיים אתה לפני שמתגבשת חזית בינלאומית נגד ישראל, לפני שמתפתח הנרטיב על ״רעב בעזה״ ולפני שהכח הקיים נשחק. סביר להניח שבגלל מה שקרה, במיוחד לאור העובדה שלא טרחו להודיע לממשלה על ההתרעות, נתניהו איבד את האמון בגנרלים ולכן הקשיב לעצות של בריק. כמובן שבדיעבד כולנו חכמים גדולים.