יהודי במדי אס.אס

לכבוד יום השואה, עקיבא ביגמן סיפר את הסיפור הלא ייאמן של וויליאם בריקמן, קרוב משפחתו, שסייע בלכידת נאצים

בריקמן במדי אס.אס. התמונה באדיבות המשפחה

לציון יום השואה עקיבא ביגמן הביא את סיפורו המופלא של וויליאם בריקמן, יהודי שומר מצוות יליד ברוקלין, ששירת כאיש ביון בצבא האמריקני בשלהי מלחמת העולם השנייה וסייע בלכידת נאצים.
בריקמן חדר לדרום גרמניה עם צוות קטן של סוכנים בחודשים האחרונים של המשטר הנאצי לקראת סוף מלחמת העולם השנייה. סוכני היחידה היו מסתובבים בברים ובמקומות מפגש של קצינים נאציים, והתרברבו בקשרים שיש להם ובאפשרויות לסייע בהברחה לדרום אמריקה.

נאצי שעלה בחכה היה נשלח למפגש בבקתה מסוימת בה חיכה בריקמן, על מדי אס. אס. מלאים כשבמגירתו אוסף דרגות שונות. בריקמן דאג תמיד לענוד דרגה בכירה יותר מהנאצי הנמלט שהופיע בפניו.

בשלב זה בריקמן חקר את הנאצים על מעשיהם בזמן המלחמה, פשעי מלחמה שביצעו, נאמנותם לרייך השלישי וכדומה. הכל הוקלט ותועד. משם המסלול פשוט: נקבע מפגש ביער עם המבריחים אך במקום הברחה הנאצים הנמלטים היו נתפסים ונשלחים למאסר בנירנברג, שם התקיימו המשפטים המפורסמים של פושעי המלחמה הנאצים.

לאחר המלחמה בריקמן, שהיה מומחה לחינוך השוואתי וידע שפות רבות, נסע פעמים רבות מאחורי מסך הברזל במשלחות מחקר רשמיות והיה משתמש בכסות זו כדי להעביר לתוככי המדינות הקומוניסטיות סידורי תפילה, תשמישי קדושה ועוד, ולהוציא משם מידע ומכתבים ששלחו יהודי ברית המועצות לקרוביהם במערב.

עקיבא ביגמן שוחח בפודקאסט עם בנו של בריקמן, חיים, שמספר את הסיפור המופלא על אומץ הלב והתושייה של המרגל היהודי הנועז הזה.

ניתן להאזין לשיחה המלאה בפודקאסט אידיוטים שימושיים ביוטיוב ובאפליקציות הפודקאסטים (ספוטיפייאפל). הצטרפו לקהילת התומכים של עקיבא ביגמן

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. היום הוא היה נעצר ע"י ה0מאל הבולשביקי על 'פשעי מלחמה'
    שלא לדבר מה היה עושה לו ה0מאל הניאו נאצי, היו קוראים לו 'בוגד'

    1. נדב היקר. שנאת אחים לא תוביל לשום דבר טוב. השמאלנים הם האחים שלך. אל תשכח.

      כתבה כה מרגשת וחשובה. גיבור!!