המסך המפוצל של השמאל המפלג

שני טקסים אלטרנטיביים שודרו השנה בתקשורת המרכזית: בערב יום הזיכרון ובערב יום העצמאות, במטרה לחתור תחת האבל ולדכא את השמחה הלאומית

המסך המפוצל שהציג את שני הטקסים. צילום מסך

שני אירועים שודרו בתקשורת הישראלית במהלך היממה של יום הזיכרון התשפ״ד. אירועים שהם לא חלק מהמורשת הלאומית הרשמית, אולי גם אינם חלק לגיטימי מזו שאינה רשמית. שניהם מייצגים קבוצה קיצונית מאוד וקטנה מאוד בעם ישראל. מדובר בטקס הזיכרון האלטרנטיבי ששודר בגלי צה״ל וטקס כיבוי המשואות ששודר בערוץ 12.

בתמימותי, הנחתי שהשנה לא יתקיים טקס הזיכרון האלטרנטיבי יהודי-פלסטיני. גם בכל השנים שקדמו התנגדתי לעריכתו אבל השנה, לאחר הטבח הנורא, חשבתי שהנושא לא יעלה בכלל לדיון. בלתי נתפסת בעיניי ההשוואה בין חללי צה״ל שנפלו במערכה לבין מותם של אלה שביקשו לרצוח אותם, וגם אם יש בין ההרוגים הפלסטינים כאלה אשר מוגדרים ״בלתי מעורבים״ הרי שנסיבות הפגיעה בהם שונות לחלוטין מאלה שבהן נפלו חיילי צה״ל.

למרות טענת השמאל הרווחת – זה לא אותו דבר. אני לא משווה בין כאב של אמהות ובין דמעות של אבות, אני לא אומדת צער, אני מתייחסת לעובדות: יש את אלה שביצעו את הטבח ויש את אלה שנטבחו או שיצאו להגן על עמם ועל ארצם שעברו טבח ונפלו בקרב. ולא, אין מקום בעיניי לטקס משותף כשם שב״יד ושם״ לא יערכו טקס יום שואה ויציינו גם את הנאצים שמצאו את מותם במלחמת העולם השנייה.

הגדילה לעשות תנועת השמאל ״לוחמים לשלום״ שמארגנת את טקס הזיכרון האלטרנטיבי, והיא אף מציינת את יום הנכבה משום שלדברי אנשיה ״בעקבות השבעה באוקטובר התחיל בעזה מה שנראה כמו נכבה שנייה״. התנועה מכנה את הטקס שהיא מבקשת לציין ליום הנכבה כ״אח לטקס הזיכרון המשותף״.

כדי להימנע כנראה מאנשים שיקראו קריאות מחאה, הטקס נערך דיגיטלית ולשם כך גויסו תרומות. בעמוד הפייסבוק של התנועה נכתב כי יש להכיר במה שקרה לאויב וכי ״האדם האחר הפך להיות חשוב לי ולזהות שלי״.

האויבים של מדינת ישראל שמבקשים לרצוח אותנו חשובים לי רק מבחינה אחת – כיצד להסיר את האיום הזה. אין לי כל עניין להכיר בכאב על מי שפלשו לישראל, טבחו במשפחות, אנסו נערות וערפו ראשי חיילים.

בודאי שאין לי עניין לציין את מותם בטקס ישראלי ועוד כזה שמשותף למעמד הקדוש של ציון זכרם של חללי צה״ל. מנכ״ל ארגון ״לוחמים לשלום״ התראיין בשנה שעברה וסיפר כי פנה אל בית הדין בהאג כדי לקבל חוות דעת משפטית לגבי ״המשמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך״. בית הדין בהאג, כזכור, שוקל להגדיר את מדינת ישראל ככזו שמבצעת רצח עם.

״לוחמים לשלום״ אף פנו בשנת 2021 לנשיא ביידן כדי שיטיל סנקציות אישיות על מי שכיהן אז כשר הביטחון, בני גנץ, משום שביקש להכריז על מספר ארגונים פלסטיניים כארגוני טרור, מה שלא מנע, אגב, מגנץ להשתתף בטקס הזיכרון המשותף בעבר. גם הקרן החדשה לישראל שותפה במימון הטקס. נשיאת הקרן, רחל ליאל, ציינה זאת בדברים שכתבה וחתמה אותם במילים שמייצגות את אחת הסכנות הגדולות שאורבות לפתחנו, מדינה פלסטינית: ״אם רק נפנים שלא רק לנו מגיעה עצמאות״, כתבה, ״עוד נגיע אל יעדנו״. הרצון שמעלה ליאל מוביל אל יעדם של הפלסטינים שעומד בסתירה גמורה לקיום של מדינת ישראל ותושביה.

הטקס, כאמור, שודר בגלי צה״ל. תחנת הרדיו הרשמית של צבא ההגנה לישראל. חיילי צה״ל האזינו למעשה לטקס שכואב את מותם של מי שרצחו את חבריהם לקרב וביקשו לרצוח גם אותם. כל זאת בחסות משרד הביטחון. איזו רוח לחימה מתפתחת בקרב לוחמים שצריכים לכאוב את מותם של מבקשי נפשם? איזו תודעת ניצחון יכולה להיווצר כך?

ובערב יום העצמאות התשפ״ד, כאשר מדינת ישראל עדיין מדממת מאז שבת שמחת תורה, ממשיכה לקבור חיילים, מגייסת את כל כוחה ורוחה כדי לעמוד בלחימה העיקשת שנועדה, בין היתר, להשיב את החטופים – נערך לראשונה "טקס כיבוי משואות". על הבמה באמפי שוני עמדו לוסי אהריש וג׳קי לוי, והנחו את הטקס שרק מתוך שמו ניתן להבין עד כמה הוא אנטיתזה לניצחון, להמשכיות, ולאור שאנחנו כל כך זקוקים לו.

רבים זוכרים בוודאי כיצד שירת ״אנו נושאים לפידים״ ליוותה את טקסי המשואות בעבר. אין דבר מנוגד יותר לגחלת שחייבת להמשיך לבעור ול״יהי אור״ שמסמל גם את הבריאה, מאשר טקס כיבוי משואות שעניינו תבוסה, כישלון ומוות. אפשר להבין את השאלות שעלו בטקס, כל ישראלי שואל אותן, כל ישראלי מבקש עליהן תשובות. אבל התשובות האלה תצטרכנה להינתן אחרי ועדת החקירה הראויה שתקום, אם כי נדמה שבטקס כבר הכריעו לגבי האחריות והאשמה שנושא לשיטתם, הדרג המדיני.

כך נצבע, למעשה, טקס שאמור להיות טקס לאומי של כלל העם בצבעים פוליטיים. נדמה לי שזיהיתי בקהל גם את אנשי ״אחים לנשק״ שכל מילה לגבי כוונותיהם מיותרת. סוגיית החגיגות עלתה גם בחנוכה האחרון כשחלק מסוים בעם לא הרגיש שהוא יכול לציין את גבורת המכבים, המשיך באי רצון לציין את שמחת פורים ובסירוב לערוך ליל סדר. כולם מאורעות ניצחון קריטיים בתולדות עם ישראל, כולם מעניקים כוח במשברים העמוקים שאנחנו עוברים לאורך השנים, כולם משמרים מורשת שהיא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה שלנו אבל גם מהעתיד.

גם בימים קשים מאוד, במלחמות שידענו, בשואה תוך סיכון חיים, אף אחד לא העלה על דעתו שלא לציין או לא לחגוג. החגיגה או הציון אינם הפניית עורף לנופלים או לנספים, אינם התעלמות ממשפחותיהם, אינם ויתור על החטופים. להיפך. זה אזכור קריטי של ניצחונות של העם היהודי, של ישועה גם מאת הקב״ה כדי להרים את רוחו של העם, את רוחו של צה״ל. התכווצתי למראה כל משואה שכובתה ופחדתי מהמסר שעובר באקט המסוכן והתבוסתני הזה אל הילדים שצופים בזה.

בצעד בלתי נתפס פיצל ערוץ 12 את מסך השידורים שלו ושידר בחציו את טקס המשואות הרשמי והמרומם שקידש את זכרם של הנופלים, שהעלה על נס את גבורתם של הלוחמים ושל צוותי ההצלה ושהתפלל לשובם של החטופים באופן מכובד, ראוי ומרגש ובחציו את טקס הכיבוי שכשמו כיבה כל רגש רוממות לאומי.

כאמור, טקס הזיכרון האלטרנטיבי וטקס כיבוי המשואות מייצגים את עמדתו של מיעוט בעם ישראל וזכו לשידורים שקשה מאוד להבין מה עמד מאחורי החלטתם של האחראים להם. יש לציין כי לגבי גלי צה״ל ההחלטה צורמת הרבה יותר שכן מדובר בשידור ציבורי שממומן על ידי אזרחים שרובם המוחץ מתנגד לטקס ולעמדות המוצגות בו. התערבותו של שר התקשורת שלמה קרעי נדרשת בשני המקרים בוודאי שבזמן מלחמה שאין זה מוגזם לכנות אותה מלחמה קיומית.

עם ישראל נדרש למלוא חוזקו וכוחותיו כדי להמשיך להילחם, כדי להחלים מהפצעים, כדי לשאת את עול התמודדותם של עשרות אלפים המפונים מבתיהם וכדי להמתין בשפיות לשובם של החטופים. מי שמבקשים לכאוב את כאבם של אלה שהמיטו עלינו את האסון הנורא ומי שמבקשים לכבות את הלהבה אינם ראויים לבמת התקשורת שניתנה להם. במקום לכבות משואות – צריך היה להחשיך את המסך.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. האמת, עלתה פה על משהו; צריך לומר לכל הארגונים הללו שאם הם רוצים לארגן טקסים אלטרנטיבים הם מוזמנים-אבל בתנאי שהם יערכו טקס יום השואה אלטרנטיבי שיכלול גם את הנאצים שנפלו במהלך מלחמת העולם השנייה ושהוצאו להורג לאחריה.

    1. בעבר הצעתי משהו דומה לחוגגי הסילבסטר….
      לחגוג גם את יום ההולדת של הצורר אדולף היטלר שר"י.

      הרי גם היטלר וגם אותו אפיפיור בשם סילבסטר שעל שמו נקראת החגיגה(זה היה יום הכתרתו כמדומני) התפרסמו בעיקר בתאוותם לרצח יהודים בצורה נרחבת.

      לא ניתן לתאר את מבטי הזעם שקיבלתי מאותם בורים ונבערים בהיסטוריה הארוכה של עם ישראל😆😆😆

      אבל הייתה אחלה הטרלה

  2. באמת שלא מובנת לי הנהיה הילדותית בימין שרודף אחרי השמאל במטרה לקבל חיבוק מאחד.
    השמאל עשה את בחירתו והיא תמיכה בשאיפות הלאומיות של האויב!
    בהגדרה פשוטה – זו בגידה במדינה.

    וזה כשמדובר באויב החיצוני.

    כמדיניות פנים השמאל מעוניין במדינת כל אזרחיה שתמחק את הייחוד בביתו הלאומי של העם היהודי.
    בהגדרה פשוטה – זו בגידה בעם ישראל ובלאום היהודי.

    וכמובן הבגידה בדת משה וישראל שהיא בת למעלה ממאתיים שנה בקרב חלק נכבד מיוצאי אירופה…
    (לא שאני מעוניין לכפות את מצוות הדת פשוט מפני שהיהדות מכירה בכך ש'אין אמונה בכפיה' וכל השכר המוענק לך מאת הבורא תלוי בבחירתך החופשית.
    אבל לכופרים בדת משה וישראל אין באמת בסיס כלשהו להימצאותם בארץ ישראל.
    שיתכבדו ויעזבו לגרמניה מכורתם וימשיכו את השאיפה הבדיונית והבזיונית בדבר 'יהודי' בבית וגרמני בחוץ.
    רוב הדוגלים בגישה הזו התנצרו זה מכבר או נהיו רפורמים מבולבלים בעם-ריקא)

    אין לימין מה לחפש עם השמאל…
    מדובר על שני מסלולי נסיעה שונים בתכלית וככל שהימין יבין זאת ויפסיק לעשות חשבון לחבורת הצווחנים הממומנים שמחליפים חולצות השכם והערב עם הסיסמאות הנבובות שלהם….
    כן ייטב לעם ישראל.

  3. לגבי יום הזיכרון לשואה אני ממש לא אתפלא שגם זה יקרה בקרוב.
    כל מה שכתבת נכון וברור ומרתיח את הדם ועדין הים אותו ים והשיירה ממשיכה ועוברת.
    לא פיללתי שנגיע ליום שחיילי צהל והאויב יהיו ביחד על אותה סקאלה ועוד בבית של החיילים,זה הכי כואב.
    פשוט לא יאמן,מתסכל ועצוב.

  4. עוד משהו חשוב לציין שהטקסים האלה משמשים הצדקה לפלסטינים לרצוח יהודים. אני מזמין את כל מי שרוצה לראות את הטקס ביוטוב, תקשיבו טוב טוב מה אומרים הישראלים ומה אומרים הפלסטינים:

    הישראלי: אני לא בסדר, אני כבשתי דיכאתי ורצחתי. הבנים שלי בחיל האויר הפציצו את עזה, בנו חומה ולא נותנים מעבר חופשי.

    הפלסטיני: אני פנדה מסכנה, ישבתי ואכלתי עלים (אני בכלל צמחוני במהותי) הגיעו הציונים הכובשים (בכלל לא יהודים) והרגו את הילד שלי, את האח שלי והפציצו לי את הבית…

    איפה האלריות על זה ש 70% של תושבי עזה בחירה בפשיזם פלסטיני אחרי ההתנתקות? על התמיכה הגוררת והנרחבת באידאולוגיה של אותו אמין אל חוסייני, הפשיסט הפלסטיני הידוע? איפה אחריות על רצח שוד ואונס יהודים ב1919 וב1920 בשם "התנגדות לגיטימית"!? איפה האחריות על הטבח של 1929? ואני יכול להמשיך אבל הרעיון מובן:

    לפלסטינים מותר לרצוח ולאנוס יהודיות. אין עליהם שום אחריות על כלום (כולל הנכבה) היהודים זה הנאצים החדשים רוצחי ילדים, אין להם זכויות והכאב שלהם זה כמו הכאב של הגרמנים אחרי מלחמת העולם השנייה. דרך אגב הנכבה היהודית של גירוש כחצי מיליון יהודים מארצות ערב כנקמה לא נחשב. ליהודים אין זכויות.

    כאשר הפלסטינים ובמיוחד הפשיסטים של חמאס רואים את הטקסים האלה הם בטח מתים מצחוק. הנה היהודונים הטיפשים בעצמם עושים לנו הסברה. צד אחד רוצח ומדכא צד שני פנדה חמודה מסכנה. והם מודים בזה בעצמם. לא מדובר כאן על בגידה רגילה, מדובר כאן באנשים שבורים נפשית שלא יכולים יותר להתמודד עם המצב ובורחים לפנטזיה של שלום אבל במציאות קוברים את עצמם. פשוט התעבדות לאומית אתנית בשם הפנטזיה שלא יכולה ולא תתקיים לפחות עוד כמה דורות.

  5. אני חושב שיש סמליות עצומה וחשובה מאוד בפיצול מסכים הזה
    בלי שהתכוונו לכך
    הם למעשה באו ואמרו שם בתקשורת
    ואני חושב שהם אומרים את זה או מעבירים את המסר הזה בכל צורה שהיא:
    המסר הוא – אנחנו שני עמים
    אנחנו כבר לא אותו עם
    העם שלכם הוא לא העם שלנו
    הם בצורה הכי פשוטה ובוטה מעבירים לכולנו את המסר
    אתם עם אחד
    ואנחנו עם אחר
    תבינו את זה כבר !!