איריס חיים בוחרת בחיים

איריס חיים, אמו של יותם ז"ל שנחטף לעזה ונהרג בשוגג מאש צה"ל, ישבה לשיחה מלב אל לב עם אורנה ישר

איריס חיים. צילום מסך מתוך יוטיוב

איריס חיים, אמו של יותם שנחטף לרצועת עזה בטבח הנורא ונורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל מדברת בגילוי לב בפודקאסט "זווית ישרה" עם אורנה ישר על התהליך מעורר ההשתאות אותו היא עוברת מאז השבעה באוקטובר: "הפתעתי את עצמי… לא צץ רגש של כעס, לא עלה רגש של ביקורת, לא עלה רצון להתנגח או להאשים, הרגשות האלה לא הופיעו. כן הופיעה תחושה חזקה… שאני שמה את מבטחי בצה"ל, במדינת ישראל, במודיעין שלנו… כשאתה סומך על מישהו אתה הרבה יותר חזק".

היא מדברת הרבה מאוד על כוחה של מודעות לסייע לאדם לקבל ולהכיל גם בסיטואציות קשות מנשוא, על היכולת ליצור ודאות במציאות של אי ודאות ועל המוות: "מוות הוא לא אסון. מוות הוא לא הסוף. זה תהליך שיש לו התחלה, אמצע וסוף… אף אחד לא מבטיח לנו שנחיה עד מאה ועשרים… הייתי באמונה מלאה שיותם חוזר הביתה… הבנתי שהוא יצא מהעולם הזה אבל הדרך שלו הייתה מדהימה… יותם יצא מהעולם כאדם חופשי".

חלק מהשיחה עסק מטבע הדברים בסוגיות מורכבות שקשורות לירי דו צדדי כמותן התרחשו מספר פעמים במלחמת "חרבות ברזל": "בשבעה הגיע אלינו אדם שהיה קצין מודיעין לפני 15 שנה וסיפר ש-15 שנה מאז עזב את תפקידו הוא לא יצא מהבית כי היה מעורב בתקרית של ירי דו צדדי, בשל החלטה מוטעית שלו נהרגו חיילים… הוא מרוסק, לא מתפקד ואמר: "אני באתי אחרי 15 שנה שלא יצאתי מהבית חוץ מאשר לטיפולים כדי להגיד לך תודה כי את הצלת את הנפשות האלה מאותו גורל אכזר כמו שלי", בירי דו צדדי שני הצדדים נפגעים", אומרת איריס, "אחד הפרויקטים שאני רוצה להוביל זה פרויקט של סליחה בין משפחות לבין יורים".

עוד מספרת איריס חיים על חייו המורכבים של יותם לאורך השנים בהן התמודד עם קשיים רבים וכיצד הגיבה כאשר אחיו תובל אמר שהוא מסכן משום שדווקא לו זה קרה: "דווקא יותם לא מסכן", אמרה, "הוא חזק. הוא 28 שנים מתמודד כל יום עם קושי נפשי… ומחלה גופנית… מסכן זו המילה האחרונה שאני יכולה לומר על יותם. אם מישהו שורד את השבי הזה – זה יותם. הוא יודע לעשות צחוקים גם במקום שהכי קשה לו, הוא יודע להתרומם מהמקום הכי גרוע, הייתה לו אנורקסיה שהוא הוציא את עצמו משם אז מה זה שבי של חמאס? הוא יעשה מהם צחוק".

שיחה שלא מוגזם לומר עליה כי היא משנה תפיסת חיים, מבהירה את כוחה של מודעות, מעניקה כלים להתמודד עם מצבים קשים ואומרת בניגוד לתפיסה הרווחת – שאפשר למלא את החלל.

הריאיון המלא נמצא בערוץ ״זווית ישרה״ ביוטיוב – מוזמנים להירשם חינם כעוקבים ולתמוך בפודקאסט שמבקש לתת במה אישית בדרך ייחודית ומרעננת בתקשורת הישראלית

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *