מדינות אירופה למען חמאס

אם האירופאים מעוניינים באמת בפתרון צודק לשלום, עליהם לתמוך בחיסול ארגון הטרור ולא בחיזוקו

ראשי הממשלות שמכירות בפלסטינים. מימין לשמאל: סיימון האריס, יונס גר סטיורה, ופדרו סנצ'ז. צילום: European Union, Kommunesektorens organisasjon, Fernando Calvo Rollán

ברומן 'The Parisian' ישנו רגע בו חבורת ערבים-פלסטינים בשכם של 1920 קוראים בעיתון דיווח אודות הכרזת המלך פייסל על עצמו כראש מדינת סוריה רבתי העצמאית. מרבית אנשי הקבוצה מריעים אך אדם אחד פונה לחברו ושואל "האם כתוב היכן נמצאת סוריה?". הוא מבקש לדעת דבר פשוט: מהם גבולות המדינה הקסומה שזה עתה הוכרזה, והאם הם כוללים את המקום בו הוא עומד?

זו השאלה לגביה יש לתהות כיום, כאשר ממשלות אירלנד, נורבגיה וספרד החליטו להכריז על הכרתן במדינה פלסטינית. היכן בדיוק מתקיימת המדינה הזו? ובכן, לפי ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס, היא לא ממש קיימת כרגע: "קיווינו להכיר בפלסטין כחלק מהסכם שלום של פתרון שתי המדינות, אך במקום זאת אנחנו מכירים בפלסטין כדי לשמור על התקווה שפתרון שתי המדינות עדיין חי".

במילים אחרות, ממשלת אירלנד קיוותה להכיר במדינה אמיתית, אך כרגע מסתפקת בהכרה במדינה דמיונית.

אם ראש הממשלה האירי אכן צודק הרי שהוא פתר ברגע את הסכסוך כולו. אין כל צורך לדאוג לגבי מצבו של פתרון שתי המדינות משום שכבר הכרנו בקיומו. כאן עולות שאלות כמו – אם למדינה המצופה עדיין אין גבולות, היכן נקבע את השגרירות האירית? אבל לא נראה שהאירים מטרידים את עצמם בזוטות.

הכרה במדינה פלסטינית בעוד חמאס עדיין מחזיק בשלטון בעזה היא בפועל העצמה והענקת לגיטימציה לארגון הטרור. אין כאן אפשרות אחרת. כאשר האריס נשאל מדוע להעניק כעת לגיטימציה לחמאס, התברר כי הוא לא באמת חשב על החלק הזה עד הסוף: "חמאס אינו העם הפלסטיני, וכאן באירלנד אנחנו יודעים יותר מרוב מדינות העולם את המשמעות של ארגון טרור המבקש לחטוף את הזהות הלאומית שלך ולדבר בשמך".

מציטוטים אלו ואחרים ניתן לקבל את הרושם כי שלישיית המדינות האירופיות קיבלו ללא מחשבה החלטה מטופשת. אך למעשה, ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס התאמץ מאוד כדי להבהיר את הכוונות מאחורי המשותפת לא היו מטופשות אלא פשוט מרושעות: "אחרי ספרד יגיעו מדינות נוספות. ככל שיהיו יותר מאיתנו, כך תושג הסכמת אש מהר יותר. אנחנו לא מתכוונים לוותר".

אז הרעיון מאחורי תזמון ההצהרות כעת הוא להציל את חמאס ולעצור את המלחמה בטרם ארגון הטרור יאבד סופית את אחיזתו בעזה. ממשלות אירופה מבקשות להעניק לגיטימציה לחמאס, אך יותר מכך – הן מבקשות לנקוט בפעולה שעשויה להציל אותו מתבוסה ולשמור אותו בשלטון באותה מדינת פלסטין חדשה.

בישראל כועסים מן הסתם, ובצדק. אך לפלסטינים עצמם יש הרבה יותר מה להפסיד מן התעלול הזה. הענקת פרס לחמאס, אחרי שביצע מסע רצח ואונס בסגנון הנאצים, תהיה גם תוכחה יומרנית למחמוד עבאס ולרש"פ ולאסטרטגיה של משא ומתן עם ישראל.

במילים אחרות, זו הכרה שהיא אנטי-הכרה. עבור מנהיגים באירופה, חשוב יותר שהם עצמם יכירו בפלסטין מאשר שישראלים ופלסטינים יכירו אחד בשני. במקום לתמרץ צעדים לקראת נורמליזציה, הם מקדמים מלחמה נצחית.

אך הנקודה החשובה ביותר היא גם הפשוטה ביותר ובלתי ניתנת לערעור: חמאס הוא אויב השלום ולכן גם אויב ההגדרה העצמית הפלסטינית. למעשה, כמעט כל המטרות המוצהרות של הקהילה הבינלאומית בנוגע לסכסוך הנוכחי ניתנות להשגה פשוט על ידי הבסת חמאס. זהו תנאי הכרחי, אם כי לא תמיד מספיק, לכל פתרון מדיני מוצלח בעתיד.

רוצים את פתרון שתי המדינות? קודם כל עליכם להיפטר מכנופיית הטרור העזתית שמונעת אותו. מעוניינים בנורמליזציה עם סעודיה? היא לא תתגשם ללא התחייבות לחיסול חמאס וגם הסעודים עצמם כנראה לא ירוצו להסכם בתיווך ממשל אמריקני שממשיך לפעול לטובת האינטרסים של איראן.

מקווים לראות את העזתים שבים לביתם ומשקמים את הרצועה? הביסו את חמאס המתחפר ברשת מנהרות הטרור ובבתי חולים. רוצים לפתור את בעיית הרעב? חסלו את חמאס המפציץ את מעברי הגבול ושודד כל סיוע שמצליח להגיע לרצועה. שואפים לשים קץ למצב המלחמה המתמשך במזרח התיכון? הפסיקו לאפשר לחמאס להתחמש מחדש בעזרת מנהרות ממצרים, צעד הדורש גם הוא, כן, את הבסת הארגון.

אך ממשלות ספרד, אירלנד ונורבגיה הבהירו היטב במעשיהן כי אינן מעוניינות בהבסת חמאס. ואם אינך מעוניין בהסתלקות חמאס, המשמעות היא גזירת העזתים להמשך חיים בגיהינום תחת ארגון טרור רצחני וברברי. יתכן שהפלסטינים, כמו גם הישראלים, ראויים לידידים טובים יותר מאלה.

הטור התפרסם לראשונה באתר קומנטרי. אנו מודים על הרשות לתרגמו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. כל כך פשוט וכל כך נכון.

    כמו שאמר גיא בכור "איחוד הרשע והטיפשות". לא ברור מה יותר דומיננטי.

  2. האירופים אינם מעוניינים בשום דבר מלבד שאיפתם בת ה2000 שנים לייצר נזק לעם ישראל, כפי שראינו במהלך ההיסטוריה.

    ומאחר שאין כזה דבר עם בלשטיזי מבחינה היסטורית, הרי שזהו תירוץ עלוב שבא לכסות על שינאת יהודים ברורה שכיום מקורותיה הם במרקסיסזם האתאיסטי אך היא נשענת על אנטי יהדות שורשית.

    עשיו שונא ליעקב
    ולא יעזור לכל הקרתנים שרוצים להיות גרמנים בצאתם כלום

  3. פרשנות מאוד מוגבלת. מי אמר שהם לא מבינים את הסיטוטציה באזור?
    מי אמר שהם נגד החמאס?
    אולי גם הם מעוניינים בפלשתין מהים לנהר? אולי גם הם חושבים שמדינה עצמאית שלב ראשון בחיסול ישראל והשתלטות על כל השטח?

  4. "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב", תמצות כל העניין.
    הקב"ה כבר לפני אלפי שנים ידע/קבע שישראל צריכה לדאוג לכל צרכיה כי יגיע הרגע בה היא תהיה מבודדת ולא יהיה לה צורך להתחשב בגויים מכיוון שאלה כבר יפנו לה עורף… הפלא ופלא בדיוק המצב היום ויהיה גרוע יותר בעתיד…
    נסיים בנימה משמחת…. זה הרגע בו הקב"ה ישלח לישראל את המשיח שיעשה סדר בישראל ובעולם ובא לציון גואל.

    1. ישר כוחך. סוף סוף מישהו שמבין מה בפועל מתרחש ויתרחש בעולם

  5. לפלסטינים אין מה להפסיד מכיוון שאין דבר כזה פלסטינים. אוסף החמולות בעזה הן ברובן חלק מהחמאס. כולם יודעים את זה וכל הסכם שיעשו איתם יהיה זהה להפסקת האש שהייתה לפני השביעי באוקטובר כלומר שקט זמני, מזוודות כסף וחידוש בניית המנהרות.

  6. הכל טוב ויפה אך החמאס נכון להיום שולט בכל מקום מעובדי יצור ופועלי נקיון עד ראשי ערים למי בדיוק יסכים החמס שיצמצמו אותו

  7. אנטישמיות ישנה בלבוש חדש
    תודות לשמעון פרס ויצחק רבין שהמציאו את העם הפלסטיני, היום כל אנטשמי לא צריך את הפרוטוקלים של זיקני ציון או אפיית מצות עם דם של נוצרים ועוד שטויות. הם צריכים לומר שהם בעד מדינה פלסטינית ואפילו יחשבו לחסידי אומות העולם לכל הפחות באו"ם. הם מצפים מהפלסטינים לחסל את מדינת ישראל. זאת האנטישמיות החדשה.

  8. החי בבועה של עצמו,מופתע היום מההתנהלות של ספרד נורבגיה ואירלנד.
    סיוען של מדינות האיחוד האירופי,חלקן או כולן בסיוע לקרויה"רשות פלשתינאית"בהשתלטות על שטחים נרחבים בקרוי"שטח סי",יש בו כדי להראות את העניין שיש להן בפגיעה בלשון המעטה במדינת ישראל.