"30% מהחרדים כמוני – משתלבים אבל שומרים על זהות"

עו"ד תמיר דורטל מארח את הרב משה תורג'מן, עורך דין, רב, וקצין במילואים המשרת כרב המרכז הרפואי סורוקה, לשיחה נוקבת על גיוס חרדים

הרב משה תורג'מן בשיחה עם תמיר דורטל. צילום מסך מתוך יוטיוב

הרב משה תורג'מן, עורך דין, רב וקצין במילואים המשרת כרב המרכז הרפואי סורוקה, התארח בפודקאסט "על המשמעות" עם עו"ד תמיר דורטל לשיחה גלויה וחסרת פשרות על עתיד גיוס החרדים. תורג'מן, פעיל בעמותת "עתיד ישראל" המקדמת גיוס חרדים, מציג גישה חדשנית לנושא, המבוססת על "שותפות בזכות" מתוך הבנת הצרכים הייחודיים של החברה החרדית.

"שבת טבח שמחת תורה שברה את הכלים", טוען תורג'מן, "הגיע הזמן לבנות 'מגדלים חדשים' של שותפות אמיתית". (07:22) הוא קורא לחברה החרדית להפסיק להתבצר מאחורי "חומות", ולצאת ל"בניית מגדלים" של עשייה ותרומה למדינה. (30:20) תורג'מן סבור כי 30% מהחרדים מוכנים להשתלב בצבא ובשוק העבודה תוך שמירה על זהותם, וכי "הפוטנציאל האדיר" של "פח השפע" בחברה החרדית – צעירים שאינם לומדים תורה – יכול לספק פתרון לצורך בכוח אדם. (10:14)
"אין הבדל אינטלקטואלי בין חרדים לחילונים", מדגיש תורג'מן, "חרדים יכולים לתרום משמעותית בצבא, רק צריך לספק להם את המסגרות המתאימות". (13:37) הוא מציע פתרון פרובוקטיבי להאצת השתלבות חרדים בעבודה: הורדת הקצבאות וגיל הפטור. (15:30) לדבריו, "הצבא יודע לעשות התאמות לצרכים מיוחדים, כפי שנעשה עבור נשים, ועליו לעשות זאת גם עבור חרדים". (07:50)

תורג'מן מתאר את פעילות עמותת "עתיד ישראל" בהכנת חרדים לשירות צבאי משמעותי, ומספר על ניסיונו האישי כחרדי המשלב לימוד תורה עם שירות צבאי ותרומה לחברה הישראלית. הוא מדגיש את האחריות המוסרית של חרדים להשתתף בנטל הביטחון לאור אירועי 7.10 ומלחמות אחרונות, וטוען כי גיוס חרדים יביא ל"שותפות בזכות" אמיתית, שתבסס את מעמדם כחלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית.

עקבו אחרי הפודקאסט 'על המשמעות', בספוטיפייבאזזספראוטויוטיוב. תמכו בתמיר וקחו חלק בהצלחה של פודקאסט מעמיק ומרתק באמצעות מנוי באתר מידה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. העניין הוא שכל המרואיינים אינם מליבת העולם החרדי. והם מייצגים זרמים מעורבים, ישראליים וחרדים, מי יותר ישראלי ומי יותר חרדי.
    אבל, באמת, מה העולם החרדי חושב ומה הוא מסביר לעצמו, זה אין.

    ואם לא יודעים מה הצד השני רוצה, לעולם לא נתקדם.

    להבדיל, זה מזכיר לי כיצד הישראלים "מבינים" את העולם הערבי והאיסלאמי, וקיימו ועדיין מקיימים דיונים "מעמיקים" עם עצמם על הפתרונות שכולנו ראינו כמה הם שווים…
    ,
    גם כרגע עם החרדים, כל האולפנים מדברים עם אנשים לא רלוונטים, ומקיימים עם עצמם דיונים ו"פתרונות" שלא מובילים לשום מקום…

    שחצנות ישראלית יודעת כל…

    1. קיימנו גם ראיונות עם עיתונאים מהליבה של החברה החרדית כמו שניאור ובר וישראל מאיר
      מה דעתך על הראיונות איתם?

  2. אין דבר כזה חרדים ספרדים הכול העתק הדבק שבא מהליטאים
    לחזור לפשטות צניעות של פעם כנראה לא ריאלי
    אבל להיות ירא- שמיים ועובד האל אפשר גם בלי ללבוש לבוש ליטאי או חסידי,
    בקשר לכתבה יפה שיש כאלה שמנסים וחושבים אחרת צריך שילוב בחיים ובמרקם החברתי כעם אחד ולא לגור באקס-טרטוריה