"אנחנו אחרי הניצחון המוחלט"

תמיר דורטל אירח לשיחה את הרב יהושע שפירא, על המלחמה, הגידול באוכלוסייה החרדית, והניצחון

הרב שפירא בריאיון לתמיר דורטל. צילום מסך מתוך יוטיוב

בפרק מיוחד של הפודקאסט "שומר הסף" אירח עו"ד תמיר דורטל את הרב יהושע שפירא, ראש ישיבה ופעיל ציבורי, לשיחה עמוקה על מצבה של מדינת ישראל. הריאיון נערך על רקע מבצע "חרבות ברזל", ומציג נקודת מבט ייחודית ונועזת על האתגרים וההזדמנויות העומדים בפנינו.

כבר בתחילת השיחה טוען הרב שפירא באופן מפתיע כי "אנחנו אחרי הניצחון המוחלט" (0:22:04). הוא מסביר את עמדתו דרך ניתוח של פרמטרים אובייקטיביים, כמו יחס האבדות חסר התקדים במערכה האחרונה ("120 עד 130 הרוגים שלהם על כל הרוג שלנו", 0:14:04), וכישלון תחזיות קודרות לגבי פגיעה המונית במנהרות.

הרב שפירא מתייחס גם לדמוגרפיה היהודית המשתנה, ומציג נתונים מטלטלים לגבי גידול האוכלוסייה החרדית ("מכפילים את עצמם כל 16 שנה", 0:52:28) לעומת קיפאון במגזר החילוני. הוא טוען כי מציאות זו גורמת לפחד ותסכול בקרב חלקים בחברה הישראלית, שחשים כי "גונבים להם את המרחב הציבורי" (0:57:41).

בהמשך הריאיון עובר הרב שפירא לניתוח של יחסי ימין-שמאל. לדעתו, הרפורמה המשפטית חשפה שבר עמוק באמון בין קבוצות שונות בעם. הוא מתאר כיצד "מוכים פסיביים" (1:21:18) של מערכת המשפט מתקוממים כנגד כל ניסיון לשינוי, ומסביר את עוצמת המחאה כביטוי לחרדה קיומית.

הרב שפירא מסיים את דבריו בקריאה לשיקום האמון בין חלקי העם. הוא מדגיש את החשיבות של תקשורת אחראית, ושל אמון הדדי בין אזרחים, בין קבוצות שונות, ובין העם לצה"ל ולמערכת המשפט.

עקבו אחרי הפודקאסט 'על המשמעות', בספוטיפיי, באזזספראוט, ויוטיוב. תמכו בתמיר וקחו חלק בהצלחה של פודקאסט מעמיק ומרתק באמצעות מנוי באתר מידה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

    1. קשה להאמין איך אנטרסנטים קטנים מיעזים ללכלך על מנהיגים שקולים ואחראים. ככה ללכלך על בעלי נסיון ןאחריות אדירה שבתייצבו בתלילת המלחמה ללא תנאי וללא משרדים ותפקידים, פשוט התגייסו. הם ובניהם. להבדיל מהבן ההוא של ההוא… שם בחוף במיאצי… כשהבינו שהתהליך הוא להפסיק להקשיב בהם ורק להשתמש בשמם הטוב- פרשו בכבוד. להבדיל: אצלם פורשים אם אין טעם ךהשאר על הכסא. עליהם ללכלך? רשעות ואווילות.

  1. הגדרה נכונה של המינוח ניצחון תשיג את מטרתה. סטטיסטיקה של אבידות אינה מתאימה שכן כל אבידה בנפש במחנה הישראלי הריהי בעולם מלא ולצד שכנגד המוכנות להקריב עוד רבים. גם צבאית טקטית יש עוד כברת דרך להשגת המטרות שהוגדרו.
    ניצחון מתקיים רק בהיבט ערכי – אופן ודרך החיים היהודית ישראלית מול הצד שכנגד. ערבות ועזרה הדדית, נכונות להקרבת היחיד למען הכלל, קידוש ומתן ערך לחיים וכיוב.
    עם ישראל חי – זה הניצחון.

  2. כדי חהבין. איך הערבים חושבים. תזכרו מה קרה באלגיריה ובכלל הסתבר שהשמטל העקום כם אימץ לעצמו את מה שקרה שם בצבא הצרפתי. ..מרד גנרלים ובכלל הדמטל כמו אצלנו. מלא שנאה לאחיו היה מוציא דיבת הארץ רעה שם היה גם פוגרום זוועתי יל אזאחים תמימים. הצבא עמד מנגד ןלא התערב. כי לא קיבל הוראה. ..ואילו כאן. היה פשוט יותר. דאגו להכניס את הצבא לתרדמת עמוקה וחסל. ..כמו שהבטיחו מנהיגי השמאל .לא יהיה לביבי צבא. ..אכן הצליח להם. לט היה צבא ..תזכרו. האיום יהיה המון ירי דם ברחובות וגופות בירקון. את זה הביא. ברק האיום. מקורו מאלגיריה הצרפתית. ….ותזכרו. הערבים כאן ושם זה אותו עם אותן שאיפות ושיטות עבודה. ..לכן חייבים ללמוד מה קרה שם.
    ואם רוצים. תחת ממשלת סנט וגנץ זה שהפך את האבו מאזן לידידו. הטוב דאג להעביר לו מתנות וכספים. והעלים עין מהבנייה הלא חוקית בשטי מדינ. .C וגם סידרו לו פגישה עם ביידן בביקור הראדון. ודאי קיבל מבייגן הבטחות משם טס בגחיפות לטלגיריה שם פגש במנהיגי חמאס. ושם לדמתי הניחו להם תכניות לחיסול המדינה שלנו חו"ח. התקפה מכמה כיוונים. הו סמנית יכניסו את המדינה להלם. וככה להסחת דעת דחקו באבו מאזן הנוכל. לבצע פיגועים קשים בנו. עד שהתכנחת הגגולה תתבשל ..ואכן מיד כשנחת התחילו פיגועים. מטורפים. זוכאים גרזנים באל עד. ויאי על מבלים בבתי קפה בדיזנגוף ועד הירי על נהגים תמימים. בחווארעע ..למזלינו. היה נס גדול שלוא פרצו מכמה כיוונים. ..כל זה מאלגיריה בזה הם האלגיראים מומחים. ויש להם ניסיון גדול זה מה שעשו לצרםתים באלגיריה. הם קמו בבגידה איומה והכניסו להלם מוחלט. את הצרפתים. תתארו הצרפתים הנאורים. שילבו אותם בכל במשרדי ממשלה ובמגזר הציבורי. במשטאה ובצבא. וככה בוקר אחד קמו בבגידה איומה כך כמעט. אצלנו ץזכרו כשח"כ עודה צעק לבני עמו תזרקו נשקים הכוונה היתה לצטת בבגידה. יורים. זו האמת. חג דמח ישלא נדע. אותנו כלום לא הפתיע. גם ההתקםה על העוטך וגל הזוועות זה קרה גם באלגיריה רק שאותנו לא שומעים לא רוצים לשמוע. ..חג דמח

  3. גם במלחמת שוורים, השור אחרי כל הסתערות על המטאדור, חושב שהוא כבר אחרי הניצחון המוחלט.

    1. אכן צודק אדם ואני יוסיף שאנחנו כמו הסוס שמסתכל רק קדימה ולא רואה מה קורה מסביבו וכולם יודעים שבמלחמה אין מנצחים