הונאה ושמה "משרד הבריאות של עזה"

בחינת נתוני המתים המתקבלים כאמת בתקשורת העולמית חושפת פגמים עמוקים בשיטות הספירה והאיסוף

מסיבת עיתונאים בבית החולים אל-אהלי לאחר שנפגע מרקטה פלסטינית. צילום מסך מתוך היוטיוב של רשת TRT

מאז השבעה באוקטובר, משרד הבריאות בעזה הציג את הנתונים אותם הוא מפרסם כמקור מוסמך למידע אודות מספר ההרוגים בעזה. כך זה התרחש במשך שישה חודשים עד אפריל, אז הודו בשקט בארגון כי הנתונים שהוצגו עד כה היו "חסרים", ונאלצו להטיל ספק בלפחות 10,000 מן המתים הרשומים בצד העזתי.

דובר מטעם הארגון תיאר את ההודאה כהוכחה למחויבות משרד הבריאות של עזה לשקיפות. אך עדיין לא מסרו במשרד כמה נתונים בדיוק חסרים וכיצד הם נאספו מלכתחילה. יתרה מכך, המשרד ממשיך ומבצע תיקונים בלתי-מוסברים לנתונים שלו עצמו.

בתקשורת הזרה וסוכנויות שונות של האו"ם מצטטים בקביעות את נתוני משרד הבריאות בעזה ומתעקשים להגן על האופן בו המידע נאסף. בנאומו האחרון בקונגרס, הנשיא ביידן הציג כעובדה ומבלי לציין מקור למידע את טענת משרד הבריאות העזתי ל-30 אלף הרוגים.

עד לראשית החודש הנוכחי, אז האו"ם חתך בעצמו בחצי את מספרי הנשים והילדים ההרוגים לכאורה בעזה, מעטים שמו לב לפגמים בזרימת הנתונים מעזה ובמחלקת המדינה טרם התייחסו רשמית לעניין. בדיווח על פעילות צה"ל שהתפרסם לאחרונה, גורמים במחלקת המדינה הגנו על מספרי משרד הבריאות בעזה, אשר לדבריהם "נתפסים כאמינים בידי ארגונים בינלאומיים".

התגובה האיטית לחדשות מהרצועה אינה מפתיעה שהרי גם משרד הבריאות בעזה לא מיהר להכריז על כישלונותיו. ההודאה השקטה בטעות הופיעה בתלקיט סטטיסטי שראה אור בערבית בלבד והופץ דרך ערוץ ביישומון טלגרם. אלא שגם הקבוצה הזו אינה סודית במיוחד וחברים בה יותר מ-19 אלף מנויים.

מבט קרוב יותר בפרסומים הסטטיסטיים של משרד הבריאות בעזה ובנתונים נלווים חושף סימנים לחסרונות משמעותיים בנתוני ההרוגים, אותם ניתן לזהות כבר מחודש דצמבר.

***

אמינות המידע אותו מפרסם משרד הבריאות בעזה נמצאת בלבו של ויכוח עז מאז ימיה הראשונים של המלחמה. בליל ה-16 באוקטובר, פיצוץ הרעיד את בית החולים אל-אהלי בצפון הרצועה. בתוך כשעה משרד הבריאות של עזה סיפר לכתבים כי כ-500 איש מצאו את מותם בתקיפה אווירית ישראלית. בהמשך נקבע מספר הקורבנות על 471.

אך כאשר השמש זרחה בבוקר, הנזק המוגבל שהתגלה בבית החולים הבהיר כי הגורם לפיצוץ מקורו ברקטה פלסטינית שנכשלה לאחר שיגורה. לפי דיווחים שונים, משטרת עזה ניסתה להעלים ראיות לכך בשטח זמן קצר לאחר התקרית, ומנעה חקירה בלתי-תלויה בעניין. גורמי ביון אמריקנים העריכו את מספר המתים האמיתי בין מאה ל-300 אך במשרד הבריאות של עזה לא הודו בטעות.

בעקבות זאת, הנשיא ביידן הכריז על "חוסר אמונה" בנתוני המשרד. בעזה הגיבו בפרסום רשימה הכוללת שמות, גילאים ומספרי זהות של כמעט 7,000 מן ההרוגים ברצועה, במטרה לחזק את אמינות הנתונים. התקשורת האמריקנית התגייסה ברובה לצד המשרד, וציטטה שני טיעונים עיקריים בעד אמינות המידע.

הטיעון הראשון גורס, כפי שנכתב למשל ב'וושינגטון פוסט', כי "למשרד הבריאות בעזה רקורד מוכח של הערכות מדויקות לאורך השנים, ללא קשר לעובדה שהוא מהווה חלק משלטון חמאס". הטיעון השני קבע כי המשרד נהנה מגישה ישירה לרשימות המתים בבתי החולים ברצועה, שהם המטפלים העיקריים בגופות. "מנהלי בתי החולים אומרים כי הם שומרים רשומות של גופה המגיעה לחדר המתים", דווח בסוכנות AP. ביידן עצמו לא המשיך לבקר את נתוני המשרד, שהפכו עם הזמן למוסכמה קבועה בתקשורת העולמית.

כניסת כוחות צה"ל לרצועה בשלהי אוקטובר שיבשה את אופן איסוף המידע של משרד הבריאות בעזה, כאשר בהתקדמות מצפון לדרום, צה"ל הבריח את אנשי חמאס מבתי החולים בהם הסתתרו לכיוון רצועת החוף. במשרד הבריאות העזתי נאלצו למצוא מקורות מידע חדשים, ופנו למה שהוגדר כ"מקורות תקשורתיים אמינים".

ב-12 בדצמבר המשרד פרסם את הראשון בסדרה של תלקיטים סטטיסטיים. אלו כוללים מידע בנושאים שונים החל מתפוסת המיטות בבתי החולים ועד למספר הניתוחים שבוצעו בהם. מסמכים אלו מופצים כאמור דרך ערוץ ייעודי בטלגרם.

אותו פרסום העמיד את מספר ההרוגים בעזה על 18,412, אך חילק אותו לשני חלקים. החלק הראשון כולל אנשים "שנרשמו דרך מערכת המידע המרכזית", כלומר אדם שפטירתו תועדה בבית חולים. אך 4,143 מתים אחרים (22.7% מכלל ההרוגים הנטענים בדו"ח זה) יוחסו למידע מ"מקורות תקשורתיים אמינים". הדו"ח אינו מציין באילו מקורות מדובר או כיצד המשרד קבע את מידת הדיוק של המידע שהתקבל מהם בעיצומה של מלחמה.

גבריאל אפסטיין, אנליסט במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, הצביע על כמה הבדלים משמעותיים בנתונים הדמוגרפיים של שתי קטגוריות המתים. כאשר בחן את דיווח משרד הבריאות של עזה מיום ה-31 בדצמבר, אפסטיין הבחין כי גברים מעל גיל 18 היוו 39.7% מן המתים שתועדו בבתי החולים, אך פחות מאחוז בודד מן המתים שתיעודם נאסף ממקורות תקשורתיים. מתוך 6,629 הרוגים המיוחסים למידע תקשורתי, נרשמו רק עשרה גברים לצד 1,941 נשים ו-4,678 ילדים.

מקור: Washington Institute

לקראת סיום חודש מרץ אפסטיין עדכן את ממצאיו הראשוניים. גם כאן נמשך חוסר איזון חד בין הרכבי הגילאים והמגדר של הרוגים אשר יוחסו למקורות תקשורתיים. רק 8.4% היו גברים בוגרים, בעוד 28.7% היו נשים ו-62.9% ילדים.

בנוסף, המקורות התקשורתיים הפכו במהרה לאחראים על חלק גדל והולך של המידע אותו מפרסם משרד הבריאות בעזה ושימשו כתיעוד ל-8,441 מקרי מוות, או 77.7% מכל המתים המדווחים בשלושת החודשים הראשונים של 2024.

לא ברור האם המידע לגביו נאמר כי הגיע ממקורות תקשורתיים מתייחס ומזהה מקרים ספציפיים של מוות או שמא פשוט מהווה סיכום של מספרים שהוזכרו בתקשורת.

אחד הכתבים הבודדים שהטיל ספק בשיטות משרד הבריאות בעזה כתב כי גורמי רפואה משתמשים ב"הערכות מדיווחים המתפרסמים בכלי תקשורת במטרה להגיע להערכה של מספר המתים בצפון עזה, שם כוחות צה"ל שולטים בשטח".

מקור: Washington Institute

לאחר חודשים של ייחוס מרבית המידע המפורסם למקורות תקשורתיים, משרד הבריאות בעזה פנה לפתע לגישה אחרת. בפרסומו מיום הראשון באפריל, המשרד הודה כי כשליש ממספרי המתים כללו "מידע חסר". בתחילה, המספר המדויק של רשומות חסרות עמד על 12,263. מספר ימים לאחר מכן הוא ירד ל-11,371, עלה שוב ל-12,205 לפני שנפל עד 10,174.

בפרסומים הסטטיסטיים של המשרד לא הוצע שום הסבר לתנודות האלו, ולא הובהר כמה מידע חסר למעשה מאותן רשומות חסרות. ד"ר אשרף אל-קודרה, דוברו הוותיק של משרד הבריאות בעזה, סיפר לכתב בריטי כי מספר המתים לגביהם חסר מידע שלם "הוזכר כהערכה".

משרד הבריאות בעזה פרסם גם רשימה בת 454 עמודים של יותר מ-21 אלף איש אשר את הנתונים לגבי מותם הוא מגדיר כשלמים. אך בחינה קרובה של המסמך מגלה כי הוא כולל מאות רשומות כפולות, מאות שמות ללא מספר זהות ואלפי שמות עם מספר זהות שגוי. אפילו כמה מהמגנים הגדולים ביותר של משרד הבריאות העזתי במערב הסכימו עם ממצאים אלו.

מייקל ספאגט הוא כלכלן באוניברסיטת לונדון העובד עם ארגון 'Action on Armed Violence' המתעד "עדויות לאלימות חמושה נגד אזרחים ברחבי העולם". כאשר הנשיא ביידן הביע את חוסר אמונו בנתוני משרד הבריאות בעזה בחודש אוקטובר, ספגאט פרסם דו"ח הסותר את דברי הנשיא וקובע כי משרד הבריאות בעזה הוא "מקור מידע אמין" ולכן "אין שום סיבה להטיל ספק" בקביעותיו. בפברואר הוא גינה את מה שתיאר כמתקפה ישראלית על בתי החולים בעזה, אשר לדבריו "שיבשה קשות את מה שהייתה בעבר מערכת מתפקדת וקפדנית של איסוף מידע". (ספגאט כמובן התעלם מן האופן בו מחבלי חמאס משתמשים במכוון בבתי החולים ובחולים כמגנים אנושיים).

ב-17 באפריל ספאגט פרסם ניתוח חדש של רשימות המתים ממשרד הבריאות בעזה. הוא מצא 440 רשומות כפולות, 470 רשומות ללא מספר זהות, ו-2,278 רשומות עם מספר זהות שגוי מסיבות שונות (מספר קצר מדי או שגוי). ב-219 רשומות אחרות לא סופק גילו של המת. בסך הכל, ספאגט מצא 3,407 רשומות פגומות או 15.7% מכלל הרשומות. אפסטיין טרם פרסם ניתוח של הרשימות העדכניות אך סיפר למחברי מאמר זה כי נתוניו נראים כמעט זהים.

מקור: Washington Institute

ספאגט הוסיף ביקורת חריפה בנוגע להתנהלות חסרת השקיפות של משרד הבריאות בעזה. מתוך הרשומות החסרות, הוא כותב, "כ-13 אלף מקרי מוות נראים כשייכים לבסיס נתונים שאינו זמין ונאסף תוך שימוש במתודולוגיה שאינה ידועה".

עוד ציין כי "הטענה הנפוצה לפיה 70 אחוזים מן ההרוגים בעזה הם ילדים ונשים נראית כקשה יותר להגנה". ברשימת המתים של משרד הבריאות בעזה נשים, ילדים וקשישים מהווים כ-61% מכלל המתים. אם בוחנים רק רשומות בעלות מספר זהות תקין, השיעור הזה צונח ל-53.3 אחוזים.

נראה כי גם במשרד הבריאות של עזה מבינים את הבעיה. בעוד טענת שבעים האחוזים נכללה באופן קבוע בפרסומים עד ל-23 במרץ, היא פשוט נעלמה מעשרות הדיווחים הסטטיסטיים אותם פרסם המשרד מאז. במקרה נדיר בו עיתונאי שאל את ראש מחלקת המידע במשרד לגבי מקור טענת שבעים האחוזים, הוא הגיב ואמר כי הנתון היה "הערכה תקשורתית" ותו לא, כאילו המשרד עצמו לא הפיץ אותה באופן נרחב עד לא מזמן.

***

רבים מהסנגורים המערביים למשרד הבריאות בעזה הגנו על נתוניו בטענה לפיה הם מהווים, אם כבר, הערכת חסר. "רופאים אומרים כי מספר ההרוגים בעזה עלול להיות גבוה יותר מן המדווח", הכריזה כותרת סרטון מבית 'וושינגטון פוסט' מוקדם יותר החודש. בכתבה של NPR מפברואר דווח כי מספר ההרוגים חצה כבר את סף 30 אלף, מספר שלטענת הכתבה "אינו מייצג ספירה מלאה". בחודש נובמבר, ראש אגף המזרח התיכון במחלקת המדינה אמרה דבר דומה.

הטענה המשותפת בבסיס אמירות אלו גורסת כי ישנן עוד גופות רבות הלכודות מתחת להריסות בעזה. אמנם בלתי אפשרי לדעת בכמה גופות כאלו מדובר, אך כאשר משרד הבריאות ברצועה פרסם את הודאתו לגבי המידע החסר, הוא ציין גם פרט השופך אור על כמות הנעדרים.

לשכת התקשורת של עזה, גוף נפרד ממשרד הבריאות, מדווחת בעקביות מאז שלהי נובמבר על 7,000 תושבי עזה המוגדרים כנעדרים, מתוכם כמעט 70% נשים וילדים. בלשכה מעולם לא פירטו את הבסיס להערכה זו, ולא הסבירו מדוע המספר נותר זהה במשך זמן כה רב. אך בינתיים, בינואר, משרד הבריאות בעזה הציג מנגנון המאפשר לתושבים לדווח על מות קרוביהם במקרים בהם הגופה "נותרה תחת הריסות או נקברה מבלי שהגיעה לבית חולים". קרובי משפחה יכולים למסור דיווחים כאלו באופן אישי או באתר אינטרנט מיועד.

בתחילה, הפרסומים הסטטיסטיים של משרד הבריאות בעזה הציגו את מספר הדיווחים אשר נמסרו בידי קרובי משפחה כקטגוריה נפרדת של מתים מחוץ לספירת המתים הכוללת. אך בראשון באפריל המשרד חשף כי דיווחי הקרובים נכללים כחלק מהספירה הכללית. למעשה, המשרד כבר התאים את המספר הכולל למספר הדיווחים על נעדרים.

מייקל ספאגט כתב על כך כי "עלינו לבטל טענה נפוצה לפיה משום שישנם מתים רבים מתחת להריסות או נעדרים מסיבות אחרות, מספר ההרוגים הכללי מייצג ספירת חסר". בעוד הטענה הרשמית מפי לשכת התקשורת ממשיכה לעמוד על 7,000 נעדרים, מספר הדיווחים שהוגשו בידי קרובי משפחה עמד ב-24 באפריל על 3,160. מתוך אותם דיווחים, 1,762 (או 55.8%) הם גברים בין הגילאים 18 ו-59, נתון העומד גם הוא בניגוד לטענת שבעים האחוזים של נשים וילדים מתים.

התאמה אפשרית נוספת שביצע משרד הבריאות בעזה נוגעת למספר ההרוגים הפלסטינים מירי רקטות של חמאס וארגוני טרור אחרים.

במשרד הבריאות של עזה מתארים בעקביות את נתוני המתים הכוללים כ"מספר הכולל של שהידים מאז פתיחת המתקפה הישראלית", ניסוח מעורפל שעשוי לכלול או לא לכלול הרוגים מירי פלסטיני. בעקבות התקרית בבית החולים אל-אהלי, אנו יודעים כי רקטה סוררת אחת יכולה לגבות עשרות הרוגים, אפילו אם במשרד הבריאות של עזה ניפחו במכוון את המספר. בנובמבר, צה"ל העריך כי הפלסטינים ירו 9,500 רקטות לעבר ישראל בחודש הראשון למלחמה, מתוכם 12% או יותר מ-1,100 רקטות "כשלו ונפלו בשטח הרצועה". נתון זה מתאים למספרים דומים בסבבי עימות קודמים.

לבסוף, ישנה השאלה של פעילי חמאס קטינים, בהם הארגון השתמש בעבר. בקרב ההרוגים מתחת לגיל 18, ישנו מספר בלתי-פרופורציונלי של גברים, נתון המרמז על מעורבותם בקרבות. כך למשל, אם נמיין את הרשומות בנתוני משרד הבריאות של עזה, הן כוללות 225 גברים בני 17, לעומת 132 נשים באותו גיל.

חוסר האיזון במספרים הולך ומצטמצם ככל שיורדים בגיל, כאשר מספר הבנות הולך ומשתווה למספר הבנים ואף עולה עליו. תוצאה זו עשויה להתאים להנחה לפיה נערים יכולים להשתתף בקרבות, אך ילדים לא. באופן כללי, מידע זה מרמז כי יתכן וישנם כמה מאות מחבלים קטינים בין ההרוגים, רמז מספיק כדי להעלות חששות לגבי ניצול נערים אך לא מספיק כדי להשפיע על נתוני הגיל והמגדר של כלל ההרוגים.

מקור: Washington Institute

בשלהי דצמבר, בעוד המלחמה נכנסה לחודש השלישי, ג'ו ביידן השמיע לראשונה את ההאשמה לפיה ישראל מפציצה בעזה באופן "חסר הבחנה".  סגנית הנשיא קמאלה האריס אמרה כי "יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגו".

המידע אותו מספק משרד הבריאות בעזה אינו מבחין בין מחבלים ואזרחים, אך טענתו לשבעים אחוזים של נשים וילדים הרוגים מרמזת בבירור על ירי חסר הבחנה. כאשר בוחנים את התמונה הרחבה היא נראית שונה לגמרי, אם לוקחים בחשבון שכשליש או יותר מן הרשומות התגלו כחסרות, ואותו שליש מורכב בעיקר מילדים ונשים. כל זאת לצד אלפי רשומות נוספות שהוגדרו כמלאות אך בפועל אינן כך.

אם נבחן אך ורק את הנתונים שהגיעו מבתי חולים בעזה ואותם משרד הבריאות העזתי מחשיב כמלאות, המידע מראה כי רמת האלימות ירדה באופן משמעותי מאז ראשית 2024. החל מהשבעה באוקטובר ועד סוף דצמבר, בתי החולים בעזה תיעדו 15,349 מקרי מוות, יותר מ-5,000 לחודש. החל מהראשון בינואר ועד ל-31 במרץ, בתי החולים תיעדו 2,426 מקרי מוות נוספים, ממוצע של 800 בחודש, כ-60% מתוכם גברים בוגרים.

אך התוספת המהירה של נתונים חסרים טשטשה את המגמה הזו. אם סופרים גם את הרשומות החסרות, מספר המתים החודשי מגיע ליותר מ-3,600 בינואר עד מרץ ושיעור הילדים והנשים חוצה את שבעים האחוזים.

משרד הבריאות של עזה התברר כמקור לא אמין למידע. בעוד הוא מנסה להציג את עצמו כמתווך נייטרלי של עובדות, המשרד מפיץ נרטיב שמטרתו להכתים את ישראל. הלהטוטים הסטטיסטיים אותם הוא מנסה לבצע מכוונים להסטת תשומת הלב מפשעי החמאס כמו ניצול בתי חולים, בתי ספר ומסגדים ובנייני או"ם כבסיסים צבאיים. ארגון הטרור עצמו שמח להקריב כמה שיותר פלסטינים על מזבח המלחמה, בעודו מפנה את האצבע המאשימה כלפי ישראל.

מנגד, כוחות צה"ל מנהלים מאמצים כבירים לפינוי אזרחים משדה הקרב ומספקים אזהרות רבות לפני פעולות בשטח. אין ספק שהמשך המלחמה יביא למחיר נוסף בקורבנות אזרחיים, אך אם חמאס ישרוד וימשיך לחדש את כוחותיו ואת מלאי הנשק שברשותו, ניתן כבר להתחיל את הספירה לאחור לקראת המלחמה הבאה.

המאמר ראה אור לראשונה בכתב העת 'קומנטרי'. אנו מודים על הרשות לפרסמו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. מצויין.
    ככל שהם ינפחו את מסכנותם הם יאמינו יותר שהם צריכים להגר הם הרי מאמינים בני מאמינים בשקרים של עצמם