הבחירות בהודו: מודי נחלש, אך עדיין פופולארי

ראש הממשלה מודי ניצח אך נחלש, האופוזיציה התחזקה והחששות במערב מפני גל אוטוריטרי מסוכן התבדו

נרנדרה מודי. צילום: Prime Minister's Office, Government of India

לפני שבועיים (הערת המערכת, המאמר התפרסם שבוע לאחר הבחירות) הודו ערכה פעם נוספת את הניסוי הדמוקרטי האנושי הגדול בעולם. במהלך 44 ימים בכל רחבי המדינה, 640 מיליון איש עמדו בתור לקלפי כדי להשמיע את קולם. מערכת זיהוי אלקטרונית הבטיחה הצבעה חשאית ומדויקת; האמון הציבורי בשיטה הדמוקרטית הגיע לשיא ולא נשמעו טענות רציניות על דיכוי הצבעה או פגיעה בטוהר הבחירות.

אדם מערבי עלול להיות מופתע מכל אלו. במהלך השנים האחרונות, כלי תקשורת במערב וגורמים פוליטיים שונים חזרו שוב ושוב על דיווחים לפיהם ראש הממשלה נרנדרה מודי מאיים להפוך לשליט יחיד המדכא את זכויותיהם של מיליוני הודים. אך כמו כל דבר בהודו, האמת מורכבת יותר.

מודי מעולם לא היה מנהיג מושלם. הרבה לפני שהגיע לראשות הממשלה, שמו התקשר לשיח אלים נגד מוסלמים. הוא בוודאי חיזק את כוחה של הממשלה המרכזית והעדיף לקדם חוקים שנראו לעתים גבוליים עבור החילונים במדינה.

יחד עם זאת, מודי נהנה כל העת מפופולריות רחבה. סקרים שנערכו השנה העמידו את שיעור התמיכה בו סביב 70%. הסמנים הכלכליים בהודו שוברים שיאים, המדינה הופכת עשירה יותר והמעמד הבינוני צומח, והשקעות זרות זורמות בשפע. יתרה מכך, הודו נהנית ממעמד משמעותי בזירה העולמית, ומתקבלת בהדרגה כמעצמה.

גם תוצאות הבחירות משקפות את המציאות המורכבת של הדמוקרטיה ההודית. זו תמיד הייתה סוערת, לעתים על סף הסכנה, עם תנועות המובלות בידי מנהיגים כריזמטיים שנסקו במהרה, רק כדי להידחות בבושת פנים בהמשך מצד אותו קהל מצביעים.

לא הייתה הפתעה, אם כן, כאשר בסיכום התוצאות האחרונות התברר כי מודי ו'מפלגת העם' (BJP) איבדו מכוחם בפרלמנט ולמעשה לא הצליחו להשיג רוב. מפלגתו של מודי זכתה ב-240 מושבים, 62 מושבים פחות מאשר הבחירות הקודמות. מודי ימשיך לכהן בראשות הממשלה בזכות רוב קואליציוני בבית הנבחרים של 293 מושבים, אך האופוזיציה בראשות 'מפלגת הקונגרס' רשמה עלייה של 47 מושבים וכעת מחזיקה ב-234 מושבים בסך הכל.

מהי המשמעות הרחבה לגבי הדמוקרטיה בהודו? ראשית, מתברר כי מודי אינו קרוב אפילו לתדמית הרודן אותה ניסו להדביק לו חלקים במערב. לאחר שספג הפסד צורב שפגע ביכולתו לשלוט בפרלמנט, הוא קיבל זאת בענווה ובכנות. בשל הירידה בכוחו הפרלמנטרי ועל מנת לרצות את שותפיו לקואליציה, מודי ייאלץ למתן חלקים במדיניותו. מנגד, קולות האופוזיציה בהודו נותרו חזקים למדי וכעת ייהנו מסיכוי גבוה יותר להשמיע מסר שונה מזה של הממשלה.

סוגיית הכלכלה הייתה השורש לכישלון BJP בבחירות. למרות שהמשק צומח ושוק ההון תוסס, הודים רבים חשים כי נותרו מאחור. על אף שיעור צמיחה שנתי של יותר משמונה אחוזים, המתח בקרב אוכלוסיות כפריות התגבר לאור ירידה בכנסות ועליה במחירי המזון. הודו ממשיכה בתהליך מודרניזציה נרחב, אך יותר מ-900 מיליון איש במדינה עדיין חיים באזורים כפריים וגם נוהגים להצביע בשיעור גבוה.

שיעור האבטלה עלה ל-8.1% בחודש אפריל ונמצא בעליה מתמדת בשנים האחרונות. כאשר מודי עלה לשלטון ב-2014 הוא הבטיח ליצור עשרים מיליון משרות מדי שנה אך לא עמד בהבטחתו. נתונים כמו זה המצביע על 17 אחוזי אבטלה בקרב עירוניים בין הגילאים 25-19 היו גרועים עוד יותר עבור מפלגת השלטון, ובסבב הבחירות הנוכחי צעירים רבים הצביעו נגדה.

מודי ספג מכה נוספת בשל השיח הארסי ולעתים שערורייתי אותו קידם נגד מוסלמים. בתור חבר בתנועה הלאומית ההינדית ולאור סקרים מדאיגים, מודי ניסה לתמרץ מצביעים באמצעות קמפיין אנטי-מוסלמי שהוביל לתוצאה הפוכה מן הרצוי. המוסלמים עצמם יצאו להצביע בשיעורים גבוהים, במיוחד במדינות הצפון בהן BJP נהנתה באופן מסורתי מהשפעה רבה. במדינות אלו ספג מודי הפסדים כואבים ביותר, הבולט שבהם במדינת אוטר פראדש.

זו המדינה המאוכלסת ביותר בהודו, עם יותר מ-240 מיליון איש, והיא נחשבת לקריטית עבור המשך השלטון בפרלמנט. מפלגת BJP שולטת באוטר פראדש מאז 2017, ובבחירות הקודמות גרפה בזכותה 64 מושבים. אך התוצאות הפעם נראו שונות מאוד, ומפלגות האופוזיציה זכו ב-43 מושבים במדינת המפתח, שינוי שהתרחש ברובו בשל הצבעת המוסלמים.

ההפסד המביך ביותר התרחש במחוז פייזאבאד, מקום מושבו של המקדש לאל ראמה בעיר איודיה. המקדש שנבנה על חורבות מסגד שנהרס במהומות ב-1992 הפך למוקד הקמפיין של מודי. ראש הממשלה הילל את השלמת בנייתו כרגע היסטורי עבור הודו, וחגיגות ומצעדים נערכו ברחבי המדינה לציון האירוע. אלא שכל זה לא סייע ל-BJP לנצח במחוז, שאנשיו ככל הנראה דחו את התעמולה.

אז מה יהיו השלכות הניצחון הדחוק של מודי? הוא ייאלץ כאמור למתן חלק מרעיונות המדיניות החברתית שלו, במיוחד בנוגע למוסלמים. הוא ייאלץ לדחות ואולי אף לנטוש קיום הבטחות כמו חקיקה אזרחית אחידה עבור כל הדתות (לה המוסלמים מתנגדים), ובמקום זאת להתמקד במדיניות כלכלית שתסייע לעניים ולכפריים.

מודי עדיין פופולרי, והתמיכה בו בקרב האליטה העשירה ומעמד הביניים נותרת איתנה. יחד עם זאת, תוצאות הבחירות מראות כי למוסלמים אין ממש סיבה לפאניקה מפניה הזהירו במערב. הלאומיות ההינדית כשלה כסוגייה שיכולה להכריע בחירות. השיח האנטי-מוסלמי הנוקב ביותר נשמע באוטר פראדש ובערים כמו איודיה, אך דווקא שם מפלגת ה-BJP ספגה את המפלה הקשה ביותר. זו הסיבה מדוע חברים במפלגת הקונגרס בראשות רהול גנדי (בנו של רג'יב גנדי והיורש לשושלת נהרו-גנדי) נראו חוגגים ומאושרים: הבחירות היו סימן לכך שהפלורליזם ההודי אינו עומד באמת בפני גל לאומני מסוכן.

הדמוקרטיה החילונית ההודית חיה וקיימת, ומצבה טוב. מודי נותר פופולרי אך התברר כי אינו בלתי-מנוצח. הודו עדיין מכבדת זכויות מיעוטים וקולות האופוזיציה נשמעים בה היטב. המסר הכללי אותו העבירו הבוחרים ההודים ברור למדי: הדמוקרטיה ההודית בריאה ותוססת, למרות שאינה מושלמת. וזהו מסר אותו שאר העולם צריך לקבל בשמחה.

גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר נשיונל רוויו. אנו מודים על הרשות לפרסמו

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. העריצות לא קשורה לשמאל או לימין. היא קשורה בצבירת כוח אבסולוטי ובניצול שלו לרעה. נכון להיום במערב העריצות היא בשמאל והם הפכו את האידאולוגיה שלהם לדת שאת הכופרים בה צריך לרדוף עד חורמה.