הרב אביב זגלמן קורא לחידוש מערכת המשפט התורנית בישראל

תמיר דורטל אירח לשיחה מרתקת את הרב אביב זגלמן על יוזמתו לחדש את המשפט התורני בישראל

הרב אביב זגלמן בשיחה עם תמיר דורטל. צילום מסך מתוך יוטיוב

בפרק חדש של הפודקאסט "על המשמעות", עו"ד תמיר דורטל מארח את הרב אביב זגלמן, מייסד תנועת "שלום ירושלים", לשיחה מרתקת על חשיבותו של דין תורה במדינת ישראל. הריאיון נערך על רקע יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל והצורך בחיזוק האחדות והערבות ההדדית בעם.

הרב זגלמן, שפתח את השיחה בסיפור אישי מרגש על כוחו של דין תורה לפתור סכסוכים במהירות ובהגינות, מתאר את הסרבול והיעדר הנגישות של מערכת המשפט האזרחית. "אין לו אין לו אין לו אלטרנטיבה כביכול", הוא אומר, ומתייחס לקושי של הציבור החילוני למצוא פתרונות לסכסוכים.

הפתרון, לדברי הרב זגלמן, טמון בחידוש מערכת המשפט התורנית – דין תורה, כפי שהייתה נהוגה בקהילות ישראל במשך אלפי שנים. "הלכנו לרב דוב ליאור ושאלנו…תוך 10 שניות הוצאתי את הביט שילמתי לו 3,000 ש"ח ובזה סגרנו את העניין ועד היום אנחנו חברים", הוא מספר, ומציג את מערכת "שלום ירושלים" כמימוש הלכה למעשה של מצוות "מינוי דיינים", החלה על כלל הציבור.

הוא מתייחס לספקות וחוסר האמון שקיימים בציבור לגבי דיינים, וחושף צביעות מצד אישים שמצהירים על מחויבותם לדין תורה, אך בפועל פונים למערכת המשפט האזרחית. "תשמע זה סכום גדול אני כאילו אתה יודע דין תורה דין תורה…אב לא הולך בסכום גדול להפסיד אותו בגלל זה", הוא מצטט רב שפנה לבית משפט אזרחי, ומדגיש כי "אפשר להשתגע" ממקרים שכאלה.

מערכת "שלום ירושלים", הוא מסביר, בנויה כמערכת לאומית, עם מנהיגות רוחנית רחבה הכוללת רבנים מכל החוגים, הנבחרים על ידי כלל הרבנים החברים בתנועה. מערכת זו מאפשרת יישוב סכסוכים בדרכי שלום, בהתאם להלכה, ומציעה אלטרנטיבה הוגנת ויעילה למערכת המשפט האזרחית.

בנוסף, הרב זגלמן מתאר את "דורשי ירושלים" – רשת בתי מדרש לציבור הרחב, ואת "מסע ומתן" – יוזמה ייחודית ליישוב מחלוקות על זהותה של המדינה היהודית באמצעות שיח בין קצוות שונים. הוא מדגיש את החשיבות של לימוד תורה במוסד ציבורי, "בלי תודעת שליחות…אנחנו לא נצליח להתקבץ ביחד", הוא אומר, וקורא לחידוש בתי המדרש המסורתיים, כפי שהיו נהוגים בקהילות ישראל.

"למען תחייה וירשתה את הארץ", הוא מצטט את הרמב"ם, ומדגיש את הקשר בין קיום מצוות מינוי דיינים לבין הקיום הלאומי של עם ישראל בארץ ישראל. הוא קורא לציבור להצטרף לתנועת "שלום ירושלים", להיות שותפים בהקמת בתי מדרש, ולקחת יוזמה בקהילה, כדי לחזק את האחדות בעם ולהגשים את חזון "תורה ועבודה".

עקבו אחרי הפודקאסט 'על המשמעות', בספוטיפייבאזזספראוטויוטיוב. תמכו בתמיר וקחו חלק בהצלחה של פודקאסט מעמיק ומרתק באמצעות מנוי באתר מידה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. אשריכם! ואוו איזה חשוב! .תכניסו לתוכנית גם שיתוף פעולה עם החרדים. למה צריך להיות אבדל בינינו בנושא הזה? כל עם ישראל שייך לזה, אז גם כל הרבנים!
    כל הכבוד! יוזמה נהדרת!

  2. רבי שמעון בר יוחאי אומר הזוהר הקדוש ששמונים אחוז מהרבנים בתקופה זו הם מהערב רב ולא יתכן משפט תורני רק כשיבוא המשיח. יתכן שזה יהיה יותר גרוע מהמשפט שקיים היום

  3. מערכת המשפט התורני היא האם-אמא של בג"ץ על שלל דוקטורינותיו מניפולוציותיו "חילוקיו" ובעיקר חוסר יכולתו השיפוטית

    1. להיפך , הפשרה ההבנה כי בבני אדם עסקינו היא הנר לרגלי כל מערכת משפטית . בניגוד לבג״ץ הפגורסיבית בה יש אמת אחת . הדין התורני מבין את הפשרה את התאמה למציאות המשתנה תוך שמירה על העיקר. לא לחינם נאמר ״לא חרבה י-ם אלא שהעמידו דינם על דין תורה״

  4. הרצאה מרתקת ביותר, דורטל כהרגלו ממשיך להפציץ