דובר צה"ל שכח איך מנצחים

כשדובר צה"ל אומר ש"אי אפשר להרוג רעיון" הוא מאותת לחיילים בשטח שהמלחמה חסרת תוחלת

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי. צילום מסך מתוך יוטיוב

״חמאס זה רעיון ואי אפשר להשמידו״, אמר תא״ל דניאל הגרי, דובר צבא ההגנה לישראל בעיצומה של מלחמה שכל סופרלטיב שיעיד על עומק גורליותה לא יהיה מוגזם. חיילים נשלחים אל הקרב, חלקם חוזרים פצועים בגופם או בנפשם, חלקם אינם חוזרים, משפחות שולחות את יקיריהן אל קרב שדובר צה״ל לא מאמין שניתן להכריע אותו סופית.

״מי שחושב שאפשר להעלים אותו (חמאס) – הוא טועה. זה האחים המוסלמים״, אומר הגרי. ובכן, לא זכור לי שהדרג המדיני אשר אמון על התוויית המדיניות הודיע על שינוי כלשהו במטרות המלחמה שכן אחת מהן היא השמדת חמאס. רעיון או לא רעיון.

המשיך דובר צה״ל ואמר, או יותר נכון הכתיב, כי מה שאפשר לעשות זה להצמיח משהו אחר שיחליף אותו. אין זה מתפקידו של דובר צה״ל להודיע לדרג המדיני כיצד עליו להתנהל גם אם גורס כי הדרך להחליש את חמאס טמונה בגוף שיחליף אותו ביום שאחרי.

זהו המסר איתו נכנסים לעזה מפקדים ולוחמים בצה״ל. הלחימה שלהם, ההקרבה שלהם, הסיכון האינסופי – כל אלה לדעתו של הגרי, לא יביאו את הניצחון המיוחל. נראה שאין דרך יעילה יותר להוריד מוטיבציה. ברכות. אם למישהו היה ספק לגבי עמדתו התבוסתנית, הבהיר הגרי שהרעיון להשמיד את חמאס או להעלים אותו הוא זריית חול בעיני הציבור.

מפקדי פלוגות, גדודים וחטיבות שעומדים בעזה בשמש קופחת ומחדירים בלוחמים אמונה בצדקת דרכם, ממלאים את האפודים שלהם בזיכרון מראות הטבח הקשים ובסבלם של החטופים ותובעים מהם ״עד כלותם״ צריכים להתמודד עם התכניות האחרות שיש לתא״ל הגרי: ״אם לא נביא משהו אחר לעזה אז בסופו של יום נקבל את חמאס״. שום תודעת ניצחון.

משהגיבה לשכת ראש הממשלה והזכירה כי אחת ממטרות המלחמה היא השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס – מיהר דובר צה״ל להבהיר כי צה״ל מחויב להשגת מטרות המלחמה כפי שהוגדרו על ידי הקבינט אך הוא, לדבריו, התייחס להשמדת חמאס כאידאולוגיה וכרעיון. ובכן, היו בעבר כמה רעיונות נוספים שלו היו נתפסים ככאלה שלא ניתן להביס היה העולם נראה אחרת. בעלות הברית לא הניחו שלא ניתן לנצח את הנאציזם שהיה רעיון. גם עבדות הייתה רעיון. גם קולוניאליזם. כך גם אי מתן זכות הצבעה לנשים.

דובר צה״ל הצהיר כי צה״ל קרוב להכריע את חטיבת רפיח של חמאס ולכשיסיים ״יסביר״ לדרג המדיני מהו ההישג. התפיסה הזו בה הדרג הצבאי ״מסביר״ לדרג המדיני ולא מסתפק בדיווח על סיום ביצוע היא זו שמביאה את הדרג הצבאי להודיע, למשל, שהחליט לבצע הפוגות בלחימה ברפיח בלי ליידע את ראש הממשלה ואת שר הבטחון.

גם בגזרת החטופים חשוב היה לדובר צה״ל להוריד את רוחן של המשפחות ולהודיע כי לא ניתן לחלץ את כל החטופים במבצעים. הוא אף לא פסח על תושבי העוטף המפונים כאשר בישר להם שתמיד יהיו חמאסניקים חמושים ותמיד תהיינה רקטות שתשוגרנה לעברם. כהרגלו בקודש עשה זאת גם לפני הפעולה ברפיח כאשר הבטיח כי גם לאחר שנטפל בה – יהיה טרור. לאור התפיסה הזו מתמיה מדוע הזדעק כל כך דובר צה״ל כאשר הפרשן יעקב ברדוגו אמר שהקונספציה החדשה של הרמטכ״ל היא השארת שלטון חמאס בעזה. שכן תא״ל הגרי קורא להציב ״משהו אחר״ אולם אם לא ניתן להביס את חמאס – סופו שיישאר.

ברשתות התקשורת הערביות שמחו לצטט משפטים נבחרים מדבריו של תא״ל הגרי שהפיחו רוח במפרשיהם של אויבינו וכך חזה העולם בערב שידורים בו נסראללה מאיים על ישראל שחיזבאללה ינצח אותה ודובר צה״ל מאיים באיזשהו אופן שחמאס ינצח. במדינה מתוקנת הדרג המדיני הוא זה שקובע את המדיניות עבור הדרג הצבאי. נראה כי בצבא של רא״ל הרצי הלוי ושל תא״ל דניאל הגרי התהפכו היוצרות, על כן יתכן שאין מנוס מלבד לשחרר אותם מתפקידיהם ומשירותם הצבאי ולשלוח אותם אל ספריית העיון הקרובה כדי שיוכלו ללמוד שגם רעיונות אפשר לנצח.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. דובר צהל צודק מאה אחוז אי אפשר לחסל רעיון דתי ככה הנאצים לא נעלמו אלקיעדה לא נעלמו וגם חמאס לא נעלמו. רעיון אפשר לנצח ברעיון אחר יותר טוב.צבאית החמאס נוצח עיי צהל. הוא בקושי מגיב הגדודים שלו חוסלו ברובם. הרבה מן המנהרות שלו פוצצו .עכשיו תפקיד הממשלה לגרום לניצחון מדיני ושם צהל לא קובע כלום. בקיצור אנחנו בניצחון פיראוס כרגע שבעצם צבאית ניצחנו ומדינית הפסדנו בגלל הממשלה

  2. מי שנקרא דובר צהל ממש לא דובר צהל השאלה איך משנים הרי כולם חושבים שם ככה להפיל ממשלת ימין

  3. דובר צהל לא שכח איך לנצח, כמו גם הקצונה הבכירה. המטרה הפלץ נתניהו יותר חשובה מהחטופים, מהניצחון ואולי מהמדינה. את הדם על הידיים פשוט רוחצים במקלחת.

  4. הגרי (או ליתר דיוק הלוי, כי הגרי הוא רק הדובר ולא זה שמעצב את המסר) צודק כשהוא טוען שאי אפשר הרוג רעיון בלי להציב שלטון אלטרנטיבי. אף רעיון לא מת במלחמה, רעיונות מחוסלים על ידי משטר שפועל לחינוך ודיכוי.
    אלא שכאן צריך לשאול, מה האלטרנטיבה שהם מציעים?
    שלטון מקומי שיוקם על ידי העם שחונך ע"י החמאס ואל ג'זירה כבר 20 שנה? אלה לא יבנו שלטון פרו ישראלי. הסתמכות על העולם הערבי שבמקרה הטוב מנסה למנוע מאיתנו להילחם בטרור(כדוגמת מצרים וירדן) ובמקרה הרע תומך ישירות באירן ושלוחותיה(קטאר)? או אולי משהו מהמערב שרבים ממנהיגיו נכנעים לקולות האיסלמיסטים הקיצוניים ביותר ללא מאבק(ארה"ב, צרפת, בריטניה)?
    נראה שאין לנו אלטרנטיבה למשטר שלנו עזה אלא שאנו רואים איך גנץ מנהל כבר מזמן קמפיין נגד הרעיון של ניהול חיי אזרחי עזה בידי צה"ל ואותו המטכ"ל שאף פעם לא חשש מכניסה לפוליטיקה (ריבים עם ח"כי הימין על כל שאלה תמימה, הגנה על תא"ל גולדפוס ועכשיו גם ריב מיותר עם ברדוגו ואלו רק הדוגמאות הבולטות) לא מצא לנכון לבקר ולגנות את גנץ. כך שנראה שהמטכ"ל מסכים עם גנץ שישראל לא צריכה להיות בעזה.
    אז בעצם הגרי מדבר בסיסמאות אבל אין ו באמת הצעה.
    אכן אי אפשר להשמיד את החמאס, לפחות לא עם המטכ"ל הזה.

  5. קול הרעם מן אל-קרייה לא שווה התייחסות מיוחדת. אין לו אפילו את המימד הקומי שהיה לקודמו המיתולוגי בששת הימים, ואפילו לא לקודמו האחר ממלחמת המפרץ, ה'דניאל הגרי' של סדאם חוסיין – מוחמד סעיד א-סחאף. הוא בסה"כ קול אדוניו הרמט-קלון ודגנרלי המטכ"ל הווקסנרי שלו: דגנרלים תבוסתנים ובוגדניים העסוקים בהפיכה שלטונית והרעיון של ניצחון העם שלהם על אויביו זר להם. מאז הבריחה של הצבא מלבנון ע"פ הוראתו של הדגנרל עם החמצוואר אייהוד ברח לפני 24 שנים, צה"ל במובן של ממסד ופיקוד – להבדיל מהחיילים הלוחמים – חדל להיות צבא לוחם ומנצח. צה"ל של הפיקוד הווקסנרי דהיום הוא צבא 'הכלה', צבא 'שוויון מגדרי', 'צבא פרוגרסיבי' הרוקד בעיקר לצלילי מוזיקת ה-WOKE המגיעה מוושינגטון ובלתי מתאים לחלוטין למציאות המזרח-תיכונית.

  6. צה"ל מפקיר את החיילים ויגרום לאסון בכל הנוגע למלחמה. אנחנו לא מאוחדים ולא נחושים. יותר מדיי אנשים בכירים הם היססר של וביידן וחבריו של או מה שלא מבינים דבר וחצי דבר מזרח התיכון. ויש את השרמוטה של סינוואר הברסלרית הזאת שמגנה את ישראל בכל הזדמנות והשד יודע מדוע היא לא בכלא עם עוד כמה אנשים מהפרקליטות ומבית המשפט העליון. וכך אנו נראים דרדלה. עושים צחוק מעצמינו

  7. בושה וחרפה. תפקידך לבצע את הוראות הדרג המדיני.
    לצערי אני רואה לכאורה מעין הפיכה צבאית ,מהשלעברים שממלאים את האולפנים ויוצאים כנגד הדרג המדיני .
    תנו לחיילים לנצח תנו פקודות על פי הנחיות הדרג המדיני ותאמינו לי החיילים יעדו מעל ומעבר.

  8. אין לנו ראש ממשלה.
    אין לנו שר ביטחון.
    אין לנו רמטכ"ל.
    לכן לא יהיה לנו ניצחון. עצוב.