בעקבות חשיפת 'מידה': ההנחות בקרקע למילואימניקים בפריפריה נכנסו לתוקף

אחרי חודשים של מאבק ועיכובים, החלטות הממשלה להעניק הנחות לרוכשי מגרשים בפריפריה נכנסו לתוקף

חיילים בצפון באימון. למצולמים אין קשר לנאמר. צילום: דובר צה"ל

נפתח בחדשות הטובות: רוכשי מגרשים בפריפריה זכאים סוף סוף למימוש הנחות משמעותיות בקרקע, בהתאם למדיניות הממשלה בנושא. מדובר בהנחות לכלל הרוכשים באזורי עדיפות לאומית, ובהנחות גבוהות יותר לזוגות צעירים ללא דירה ומשרתי המילואים. מדובר בבשורה של ממש ליישובי הספר ולהתיישבות היהודית בארץ ישראל. כפי שנודע ל'מידה' בשבועות האחרונים מאות משפחות החלו בהליכים לרכישת מגרשים. גבירותי ורבותי – מהפך!

יישום מדיניות הממשלה בנושא נתקל בחסמים רבים, ובראשם מאבק עיקש שניהל נגדה מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קווינט, שהתנגד ליישום ההחלטות המדוברות.

נזכיר: בקיץ שעבר הוגשו המלצות צוות מיוחד שהוקם במשרד ראש הממשלה לעידוד ההתיישבות בפריפריה. מדובר בשורה של צעדים שהשילוב ביניהם מוביל להנחה של 70-80 אחוז בערך הקרקע בפריפריה ויכול להגיע גם לקרוב ל-90 אחוז הנחה מערך הקרקע למשרתי מילואים ביישובי הספר, כפי שהצהיר ראש הממשלה בחודש מרץ.

כפי שדווח בהרחבה ב'מידה', יישום הצעדים הללו – שחלקם היו אמורים כבר להיכנס לתוקף בספטמבר האחרון – סבלו מסחבת מכוונת מצידו של מנהל רשות מקרקעי ישראל האמון על ביצוע מדיניות הממשלה בנושא, ינקי קווינט. לא נחזור כאן על כל הפרטים המפורטים בהרחבה כאן וכאן, אך נציין כי החלטות בנושא התקבלו מספר פעמים גם בממשלה וגם במועצת רשות מקרקעי ישראל בחודשים האחרונים בישיבה מיוחדת שבה נכח ראש הממשלה, אך יישומן בשטח נדחה בתואנות שונות.

אלא שבהמשך לפרסומים ב'מידה' בשבועות האחרונים, נפתח הסכר וההחלטות נכנסו ליישום. בתמצית מדובר בהגדלה של תקרת ההנחה בפריפריה מ-450,000 ש"ח ל-900,000 ש"ח לפני מע"מ; הוספת הנחה למי שאין בבעלותו דירה ("מחוסר דיור") בגובה 5 אחוזים; והגדלת ההנחה למשרתי מילואים ל-15 אחוזים, כולל הרחבת ההגדרה 'משרת מילואים פעיל' כך שיכלול גם כאלו ששרתו 45 יום ומעלה במלחמה האחרונה (בניגוד להגדרה הקודמת שחייבה שירות פעיל במשך מינימום 6 שנים).

במספרים פשוטים: מגרש ששוויו 700,000 ש"ח, יכול להימכר למשרת מילואים שאין לו דירה באזור עדיפות לאומית א' ב-72,800 ש"ח. ולמי שאינם משרתים במילואים בסדרי גודל של 150,000-200,000 ש"ח.

מדובר בבשורה משמעותית מאוד ליישובים הכפריים בנגב ובגליל, שרבים מהם סובלים מהזדקנות האוכלוסייה ולא הצליחו לצמוח בשנים האחרונות בשל מחירי קרקע גבוהים לא פרופורציונאליים שהרחיקו מהם זוגות צעירים. כפי שנודע לנו מאות משפחות פתחו כבר כעת בהליכי רכישה ביישובים השונים, מה שממחיש את הביקוש הרב והצורך הנואש במהלך.

כמובן לא הכל מושלם – החלטת ממשלה להעניק הנחות בקרקע לכלל יוצאי המערך הלוחם, גם כאלו שמסיבות כאלה ואחרות לא זומנו למילואים, לא נכנסה לתוקף; וכרגיל בעניינים הביורוקרטיים בישראל משום מה במשרדי הרשות לא הצליחו לעדכן במחשבים את ההנחות החדשות (אומת הסייבר, מישהו?) אז נאצלים כרגע לעבוד ידנית. אבל כך או כך הרכבת יצאה לדרך.

וכשמגיע, מגיע: המהלך הזה נעשה בהובלתו של מנכ"ל משרד רוה"מ יוסי שלי שלקח את הנושא כפרויקט אישי ודחף אותו קדימה כולל זימון באופן חריג של ראש הממשלה בעצמו לישיבת מועצת רשות מקרקעי ישראל. ובזכות עקשנותם של נבחרי ציבור, בעיקר השר עמיחי שיקלי וחה"כ אריאל קלנר, יו"ר השדולה להתיישבות בגליל שניהלו מעקב צמוד אחרי יישום ההחלטות ודאג להפעיל לחצים בנושא. זהו מהלך אסטרטגי חשוב, שלטווח הארוך עשוי להשפיע על האחיזה בארץ לא פחות ממהלכים צבאיים, וזו בשורה טובה מאוד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. הבן שלי מגוייס מה8/10 ועדיין במילואים על גבול לבנון וגבול עזה הוא טכנאי נגמשים שעובד בשטח לא פחות מכל לוחם אחר .
    וכאשר הוא התעניין בנושא ההנחה לשטחים לבניה התברר לו שרק לוחמים מקבלים הנחה .
    נכון ללוחמים מגיע אפילו בחינם אך הבן שלי לא פחות מכל לוחם אחר

  2. חסדי השם , לפעמים המשחק המכור מתגלה .
    יישר כח לכל המשתדלים .
    מי שסיכן את חייו למען המדינה ראוי לכל הפחות לקבל ממנה משהו מעבר לאותות וסמלים אפילו אם הוא יהודי שעושה לשם שמים .

  3. אם ההנחה היא רק על רכיב הקרקע לתשלום אז אין פה שום בשורה. המחיר גם ככה מסובסד ועומד על כמה עשרות אלפי ש"ח בד"כ במכרזי הרשמה והגרלה. רכיב עלויות הפיתוח הוא המשמעותי ברכישת מגרש באזורי עד"ל ועליו אין את ההנחה המדוברת.
    אין שום מגרש באזור עדיפות לאומית בפריפריה שעלות הקרקע שלו לתשלום היא 700,000 ש"ח. גם לא מתקרב לסכום הזה.

  4. היי, איך מתחילים תהליך של רכישת קרקע בהנחה למילואימניק? לאיפה פונים? תודה